Gå til innhold

Chilis svar til Nkom: – Fri Data er ikke i strid med reglene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Dette bekrefter min teori om at dersom en allmektig Gud hadde fjernet all hungersnød, krig og sykdom, så hadde garantert noen blitt sure for det også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En ting er hvertfall sikkert. Hvis Tek.no sin krig mot Chili blir kronet med seier, vil mine anonnse-ører havne hos andre nettsider.

Har aldri sett lignende ensidig korstog.

Hva med en stor sak om de som har fått en mye bedre mobil-hverdag pga av dette abonnementet.

Jeg og mine 3 gutter har alle nå fått det.

De bruker snap, YouTube, spiller etc uten å måtte mase på pappe om stadig nye kvoter.

Det er kanskje ikke for alle. Men for svært mange er dette det absolutt beste som noensinne har blitt tilbudt i Norge.

Endret av Dimind
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette bekrefter min teori om at dersom en allmektig Gud hadde fjernet all hungersnød, krig og sykdom, så hadde garantert noen blitt sure for det også.

 

Det ligger veldig mye penger i disse tingene, så ja, ikke overraskende hadde flere millioner mennesker mistet jobbene og inntekten sin om dette forsvant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting er hvertfall sikkert. Hvis Tek.no sin krig mot Chili blir kronet med seier, vil mine anonnse-ører havne hos andre nettsider.

Har aldri sett lignende ensidig korstog.

Hva med en stor sak om de som har fått en mye bedre mobil-hverdag pga av dette abonnementet.

Jeg og mine 3 gutter har alle nå fått det.

De bruker snap, YouTube, spiller etc uten å måtte mase på pappe om stadig nye kvoter.

Det er kanskje ikke for alle. Men for svært mange er dette det absolutt beste som noensinne har blitt tilbudt i Norge.

Nå vet jo de fleste hvilken side jeg står på, men jeg må jo få lov til å spørre, hvor mener du tek har stilt seg kun på en side av saken og ikke latt chili snakke for seg selv?

 

Det at chili nekter å uttale seg om måten de operer på mener du er ett ensidig korstog?

 

Jeg syntes også du legger utrolig mye makt i hendende på tek, om du leser kommentarfeltet så har nok chili om noe skaffet mange ekstra kunder på grunn av disse sakene, ikke at det hjelper dem om nkom mener de bryter loven...

 

For å sette det i perspektiv; Hasj er det beste som har skjedd mange, men det er fortsatt ulovlig. (Nå er min personlige mening at vi burde legalisere det, men det er en annen sak.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer ganske godt frem når du bestiller produktet.

Jo nå så. Men det i seg selv gjør det jo ikke mer korrekt å forsøke å diktere hvordan kundene bruker sitt abonnement. Tethering er godt innarbeidet og er blitt en naturlig del av mobilbruk. Har vi mobilen med så har vi også tilgang til nett for tablet og laptop. Slik har det vært i over 20 år. Problemet er jo at avtalen Chili trer nedover huet på kundene endrer denne friheten og begrenser hva du kan bruke ditt eget betalte abonnement til. Og det er jo det folk protesterer mot.

 

Om noe er urimelig så hjelper det ikke å opplyse om at det er urimelig. Ta feks en husleiekontrakt. Om du har fått en dårligere kontrakt enn hva loven tilsier så settes husleiekontrakten automatisk til side. Det er gjort slik at ikke sleipe slumlords skal ha frihet til omdefinere hva som er akseptabelt feks i forhold til oppsigelsestid, økning av husleie etc. Og Chili jobber nå hardt for å omdefinere hva som er akseptabelt og prøver nå å sno seg unna kravet om frihet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det kommer ganske godt frem når du bestiller produktet.

Jo nå så. Men det i seg selv gjør det jo ikke mer korrekt å forsøke å diktere hvordan kundene bruker sitt abonnement. Tethering er godt innarbeidet og er blitt en naturlig del av mobilbruk. Har vi mobilen med så har vi også tilgang til nett for tablet og laptop. Slik har det vært i over 20 år. Problemet er jo at avtalen Chili trer nedover huet på kundene endrer denne friheten og begrenser hva du kan bruke ditt eget betalte abonnement til. Og det er jo det folk protesterer mot.

 

Om noe er urimelig så hjelper det ikke å opplyse om at det er urimelig. Ta feks en husleiekontrakt. Om du har fått en dårligere kontrakt enn hva loven tilsier så settes husleiekontrakten automatisk til side. Det er gjort slik at ikke sleipe slumlords skal ha frihet til omdefinere hva som er akseptabelt feks i forhold til oppsigelsestid, økning av husleie etc. Og Chili jobber nå hardt for å omdefinere hva som er akseptabelt og prøver nå å sno seg unna kravet om frihet.

Har da delt mellom både padder og laptop siden jeg fikk chili 1juni. Brukte 160 GB i juni uten et pip fra chili, lastet endog ned et spill til en stasjonær PC på 27GB. Alt naturligvis til personlig bruk noe som står i avtalen. At TEK og andre henger ut Chili er til egen vinning og intet annet. Dersom man har behov for å laste ned 100GB om dagen får man finne seg et abb fra Telenor eller Telia.....eller kan man d? Det er tross alt ikke en erstatning for hjemmenett, det finnes mobile bredbånd for slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette bekrefter min teori om at dersom en allmektig Gud hadde fjernet all hungersnød, krig og sykdom, så hadde garantert noen blitt sure for det også.

Ja selvsagt. Det er skapt enorme verdier og ufattelige personlige formuer basert på krig, sykdom og hungersnød så klart det ville vært noen som klagde for de måtte jo finne seg noe annet å drive med .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har da delt mellom både padder og laptop siden jeg fikk chili 1juni. Brukte 160 GB i juni uten et pip fra chili, lastet endog ned et spill til en stasjonær PC på 27GB. Alt naturligvis til personlig bruk noe som står i avtalen. At TEK og andre henger ut Chili er til egen vinning og intet annet. Dersom man har behov for å laste ned 100GB om dagen får man finne seg et abb fra Telenor eller Telia.....eller kan man d? Det er tross alt ikke en erstatning for hjemmenett, det finnes mobile bredbånd for slik.

At du bryter avtalen mellom deg og Chili er jo din sak. Men du bryter den og Chili kan da nårsomhelst velge å stenge abonnementet. Det at du som kunde som kjenner reglene likevel velger å bryte dem sier vel aller mest om hvor godt innarbeidet vår oppfattelse av at tethering er noe som hører mobilbruken til og at det er en begrensning fra Chili som ikke er greit. Hva du mener om Tek's dekning av saken for stå for din regning, jeg ser det ikke slik du gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De burde satr grenden lavere. Fantastisk at de presser dataforbruket opp på mobim. Men for meg er det aktuelt å dele data med ps4, nettbrett og børbar på tur og jobbturer.

 

Jeg hadde kjøpt det om man kunme betalt elstra for dette.

 

Veldig bra av chilli, men klønete måte dette kom ut for dem.

 

Jeg kjenner ikke til avtlen til abonnementet, men man burde kunne dele data som man vil.

 

Har keg med meg øs4 kan jeg flrt laste ned et spill pæ 70gb lg blir jeg kasta ut pga det virker det jo ikke i dem hensikt jeg tenker meg. Bruker sjwldent mer enn 16gb uansett på bare mobil på en måned.

 

Derimlt 100-200gb delt på mobil ps4 og børbar hadde holdt for vanlig personlig bruk for meg.

 

Hadde jeg lastet ned 100gb hver dag en uke hadde jeg ikke blitt pverrasket om de hadde ringt.

 

Så egentlig virker jo dette som et greit abo for meg om jeg kan bruke 100gb+ uten at der skjer noe.

 

Det er først når du bruker 100gb+ pr uke de fatter mistanke

Lenke til kommentar

jeg bruker 1,5 TB i måneden i thailand med 4 mbit hastighet og det til 280 kr for et helt år hos operatøren True. Det koster dobbelt så mye hos Telenor sitt datterselskap i thailand DTAC og bare idioter vil betale dobbel pris. Så jeg betaler 280 kr for 18 TB med 12 måneders varighet = 15 kr pr 1000 GB! Så Chili sitt abonnement er egentlig veldig veldig DYRT! 4788 kr for et år med kun 12 TB data!

Lenke til kommentar

 

"musics freedom" er et soleklart brudd på nettnøytraliteten, det skumle er at du ikke ser det.

Nkom har vell uttalt at de mener det er forskjell på "positive" brudd på nettnøytraliteten og "negative" brudd.

 

Hadde Chili gitt 100GB kvote på alt, men gitt 1000GB dersom du delte med en PC så hadde det også vært brudd på nettnøytraliteten, men Nkom hadde mest sannsynlig ikke blandet seg inn da det hadde vært ett "positivt" brudd.

Det var vel heller det at music freedom dekker "alle" musikkstrømmetjenestene, og at nye tjenester enkelt kan integreres i music freedom så lenge de er villige til å samarbeide litt.

 

Positivt brudd er ellers like ille. Hvis en leverandør av mobilt bredbånd gir fri strømning av HBO, mens Netflix og andre bruker av en kvote, så er det klart vridning av markedet i fordel av HBO. Nettop dette er jo problemet i USA, hvor ett par av de store nettleverandøren også leverer strømmetjenester og annet, og at de ikke skal kunne gi egne tjenester fordeler.

Lenke til kommentar

Syns det er utrolig verken forbrukerrådet eller nkom eller forbrukerombundet ikke gjør noe med saken.

Er åpenbart chilimobil bør gi mere tydlig informasjon om begrensinger på avtalen. får jo ikke svar på grensen til misbruk og ikke.

 

Tenk på de som kun har VDSL og ADSL skal betale dyrt 500 kr for under 40 mbit i måneden.

 

Så får man eller ikke kan forvente å få grensen til misbruk eller ikke fra chilimobil.

 

Syns ikke prisen er stiv, problemer er informasjonen og chilmobil er veldig uferdig tjeneste.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"– Tilbudet gjelder kun mat til deg selv, du kan ikke forsyne deg med det formål å dele med venner og kjente som står ute på gaten"

 

Fantastisk sammenligning, og skal man bruke den så er jo betingelsene som egentlig som om man kjøper tilgang til buffeten, men får kun spise det man klarer på høyre side av munnen, og kun om man sitter på venstre side av stolen. Så den analogien kjøper jeg ikke helt

Tja, analogien er egentlig ganske god, selv ved siden av deling med venner.

 

Om du går på buffé og spiser flere porsjoner, for så å gå på toalettet og kaste opp alt sammen, så er det nok helt innafor at du ikke får forsyne deg igjen. Så kan du hoste opp noe stusselig unnskyldning med at du må smake på alt, og se om det endrer smak over tid. ("hastighetstest")

 

Samme dersom du forsyner deg, og stapper det i sekken ala. Askeladden. Fremdeles for personlig bruk, men ikke slik det var ment.

Lenke til kommentar

Begynne å bli irritert på alle som snakker om buffe for å sammenligne fri data håper flere støtter meg.

 

Egon eller peppes pizza har aldri sagt en person kan spise 13-15 eller 1000 pizza i måneden for så å nekte kunden dette som vil prøve seg.

 

Man går ikke på buffe hvis man kun vil smake.

Da kjøper man heller en pizza på deling på 2 hvis det er bedre kjøp.

 

Greit du er i mot misbruk, men det er chili sitt problem.

De nekter vel å svare på hvorfor https://chilimobil.no/abonnement/

kunder som kjøper mye og misbruker det skal lønne seg?

 

Burde heller være de som kjøper lite å bruker det faktisk til mobil burde få 1 GB til 50 kr eller 6 gb til 250 kr.

Fri data burde være 60 GB per måneden eller 100 GB istedenfor.

 

Største problemet med mobildata man får ikke priser tilsvarende forbruk, ergo de som misbruker en del og alikevell innenfor får bedre avtale en de som ikke gjør det. Ergo tjenesten er til for å misbruke litt men ikke så mye at man mister kundeforholdet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når dette er over antar jeg samme brukere også skal gå i tog mot Telia og Telenors music freedom.

 

Music freedom er grunnen til at eg hverken har Telia eller Telenor idag..

 

 

Edit, ser at eg kan bruke det igjen no :-)

Endret av ohy
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...