Gå til innhold

Hvor mye SSD trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny her, og jeg er dessuten helt clueless når det gjelder mye som har med PC å gjøre, så dette er sikkert et litt dumt spørsmål. (Beklager dessuten hvis dette har vært diskutert opp og ned i mente tidligere.) Men som 52 år gammel kvinne er det ikke alltid enkelt å henge med.

 

Uansett: Etter at både min Mac og Ipad avgikk ved døden ganske nylig, trengte jeg akutt en ny datamaskin. Og ettersom jeg har et svært begrenset budsjett frem til slutten av september, kjøpte jeg omtrent det billigste jeg fant på markedet, nemlig denne: https://www.multicom.no/multicom-talisa-u230-133-full-hd/cat-p/c/p10637360

 

Nå har jeg hatt den noen dager, og den har, som jeg jo antok, ALTFOR lite lagringsplass. Jeg skjønte da jeg kjøpte den at jeg sikkert måtte kjøpe til SSD, og det ser jeg nå at jeg virkelig må, for å si det sånn.

 

Jeg lurer på hvor mange GB jeg trenger? Jeg bruker maskinen først og fremst til tekstbehandling og litt Powerpoint, surfing, sosiale media, og streaming av filmer/serier. For øvrig, til alt av tekstfiler, bilder, videoer jeg tar opp (noe jeg ikke gjør særlig ofte), osv., bruker jeg skylagring. Og jeg driver ikke med gaming (for gammel, hehe), og heller ikke videoredigering eller noe annet som krever litt kraft og kapasitet.

 

Og sånn ellers: Hvor er det smartest å kjøpe SSD M.2 2242 (som er det som er kompatibelt med min PC)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvor mange GB jeg trenger?

Dette kan jeg ikke gi noe eksakt tall på, men til din bruk høres det ikke ut som du trenger allverden (med mindre du har et stort videobibliotek lagret lokalt på maskinen, fremfor strømming). Med det sagt er det viktig å huske på at også operativsystem og programvare tar plass, og om vi anter en ren installasjon av Windows tar om la 20 GB (noe jeg tror er ganske realistisk) gir det ikke mye ekstra rom ledig på din 32 GB eMMC.

 

Du har forøvrig to andre alternativer i tillegg: ekstern disk via USB, som medfører at du vil måtte ha med deg en ekstra duppeditt og fysisk koble den til når du vil ha tilgang til dataene dine, eller et minnekort, som du kan putte inn i minnekortleseren det står at maskinen har. SSD vil være raskere enn begge disse alternativene, men om rask lagring ikke er alfa og omega - noe det ofte ikke er når det er snakk om masselagring - vil begge disse alternativene være innafor. Jeg betalte nylig ca 30 pund inkl frakt (340 kr på betalingstidspunktet - såvidt under tollgrensen) for et 128 GB minnekort hos mymemory.co.uk, som er noe billigere enn hva du må ut med her på berget. Billigste 128 GB micro SD jeg finner i norsk nettbutikk er 345 kr, men da kommer frakt på 119 kr oppå det igjen.

 

Og sånn ellers: Hvor er det smartest å kjøpe SSD M.2 2242 (som er det som er kompatibelt med min PC)?

2242 er litt spesielt; langt vanligere er 2280. Du vil derfor ikke finne en drøss med modeller på markedet. Her er de som er tilgjengelige på prisjakt.no. Merk at du sannsynligvis vil trenge et lite skrujern for å åpne lokket på dette bildet, og for å feste SSDen på innsiden av maskinen: https://asset1-327a.kxcdn.com/w863986/DataImage.ashx/10555810

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper 64 GB vil holde, men ettersom prisforskjellen er så liten fra 64 til 128 hadde jeg vurdert 128.

 

Jeg ville også anbefalt deg å flytte operativsystem over til den nye disken og bruke den som er i maskinen fra før til lagring av større filer.

 

Modellen Transcend MTS400 TS128GMTS400S som er det første alternativet fra Prisjakt burde være kurant hvis du har penger til det.

 

Ang. åpning av maskinen så vil jeg bare tilføye at det er en liten fare for at det er plassert skruer under gummiputene på undersiden som også må løsnes.

Lenke til kommentar

Går maskinen som den skal med bare 32GB kan du jo også kjøpe en microSD minnebrikke og lagre innhold der? Det er jo en enklere løsning enn å tukle med ny SSD. Siden du bruker skylagring er det vel også bare litt midlertidig lagerkapasitet du trenger og et 64GB minnekort er kanskje alt du trenger?

 

Multicom har jo også listet to SSD-er under tilbehør på siden sin der den minste har 120 GB og koster 723 + porto (antagelig). For litt mer får man 240 GB. Begge disse gir veldig mye plass til den bruken du skisserer og de er tydeligvis på lager også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva med skylagring i kombinasjon med en ekstern HD/minnepinne?

Til ditt bruk ville jeg tro du kommer langt med dette, og jeg forstår ikke hvor skoen egentlig trykker.

Lenke til kommentar

Minnekort tåler jo ikke allverdens med skriving og lesing så det er bedre å oppdagere harddisken i maskinen eller å benytte en ekstern harddisk.

 

 

Tåler ikke et normalt minnekort å skrives over mer enn en gang mener du?

 

Søkte litt på nettet og ifølge SanDisk er deres dårligste antall skrivesykler på 1500. Hvordan i all verden tenker du deg at trådstarter med sitt bruk skal få til å skrive over f.eks 64 GB 1500 ganger? Da må i tilfelle trådstarter håndtere opp mot 100 terrabyte.

 

Så jeg vil fremdeles hevde at det er en mulig løsning å kjøpe et ok microSD kort fra en anerkjent leverandør. Kanskje kan hun komme billigere fra dette ved å satse på en ekstern minnepinne, men  siden maskinen har en microSD leser så vil et slikt kort som bare står i maskinen hele tiden antagelig være den greieste løsningen av de to.

Lenke til kommentar

Men for å ta det også når vi først er i gang: En SSD vil selvsagt være det beste alternativet om økonomien tillater. Skriving og lesing vil nok gå en god del hurtigere til en SSD-løsning og spesielt om de 32 gigabytene i maskinen er knapt for å installere all programvare på så vil en SSD være det naturlige valget.

 

Mitt forslag om microSD kom først og fremst opp fordi jeg forstod det slik at trådstarter ville spare mest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...