Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har leid garasje i blokk, utleier sier jeg må erstatte garasjeportåpner


løftemester

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har leid garasjeplass i en blokk i en lengre periode og sa nylig opp leiekontrakten. I leiekontrakten er ikke garasjeportåpneren (dvs. en fjernkontroll for å åpne garasjeport til parkeringsanlegget) nevnt. Leiekontrakten nevner kun garasjeplassen.

 

Da jeg overtok garasjeplassen og garasjeportåpneren fra en tidligere beboer i blokka hadde jeg tidvis problemer med å få åpnet garasjeporten med åpneren, men siden det gikk nå og da tenkte jeg ikke noe mer over det. Garasjeportåpneren, som forøvrig så gammel ut, ble også levert av utleier med manglende deksel som kan skyves over knappene som kan åpne og lukke garasjeporten. I ettertid ser jeg at jeg selvsagt burde ha klaget på manglende deksel og tidvis dårlig kobling på åpneren mot garasjeporten, men men...

 

Jeg sa opp leiekontrakten tidligere i år, og nevnte for utleier at åpneren var dårlig. Utleier sa da at jeg måtte erstatte dette, og at når jeg skulle levere fra meg plassen så måtte alt fungere. På grunn av diverse styr med flytting og andre ting som har skjedd så bestilte jeg bare ny portåpner og måtte selv bestille levering og oppsett av åpneren opp mot garasjeporten.

 

Er dette et rimelig krav fra utleier, eller bør jeg kunne holde tilbake garasjeportåpneren/kreve (delvis) penger tilbake?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke gi deg svar på hva du bør eller kan gjøre, men etter min mening bøt utleier selv ordne det hvis du fikk overlevert portåpneren i samme (mer eller mindre) dårlige forfatning som den var i da du sa opp plassen.

 

Det høres absolutt ikke ut som noe du skal måtte påkoste med mindre du selv har forårsaket skade på portåpneren, som jeg forstår det slik at du ikke har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke gi deg svar på hva du bør eller kan gjøre, men etter min mening bøt utleier selv ordne det hvis du fikk overlevert portåpneren i samme (mer eller mindre) dårlige forfatning som den var i da du sa opp plassen.

 

Det høres absolutt ikke ut som noe du skal måtte påkoste med mindre du selv har forårsaket skade på portåpneren, som jeg forstår det slik at du ikke har.

Leieren har mottatt åpneren i denne dårlige standen direkte fra tidligere beboer, ikke utleier. 

 

Alt står vel og faller på om den nesten ødelagte åpneren er ødelagt pga. normal slitasje eller om den er ødelagt pga. feil bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...