Gå til innhold

Hyundai la stor europeisk prøvekjøring til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kona ser jo super ut, men andre halvår 2020 er for lenge å vente for de fleste av oss. Hadde den vært tilgjengelig i dag ville den solgt i bøtter og spann. Spørs om den klarer å kokurrere mot Leaf med større batteri, Tesla Model 3 SR og flere andre i 2020. Det kan være mange biler som havner i dette segmentet.

 

Og den fronten? Ser for meg norsk vinterføre med slaps, hvor de små firkantene blir fyllt av støv og drit. Skjønner meg ikke helt på den deisgnen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

_MG_9710.300x169.jpg

Har hele den europeiske bilpressen i Oslo denne uken.Hyundai la stor europeisk prøvekjøring til Norge

Velutbygget hydrogeninfrastruktur???

 

At det var?? Sikkert derfor det ruller så uhorvelig mange hydrogenbiler rundt i landet. Tenker Stenbo må ta en tur ut av kontoret..og telle hydrogenstasjoner.

 

Står forøvrig på Kona-liste men er rimelig usikker på å kjøpe noe uprøvd til 300k ++

Synes det er en uting å pushe kontrakter på folk enn så lenge varen ikke er tilgjengelig...men det gjelder vel flere av disse bilprodusentene.

Endret av Ploppe
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mange kona el det blir lagd i året?

Siden norge kun får 4000 i året høres veldig lite ut, kan ikke se for meg at den kommer til å selge særlig bra utenom norge, i kina så har de egne elbiler fra bla BYD.

Så topp 10 bil salg i stor britania her om dagen, nissan leaf var ikke på listen engang mens den er en av de mest solgte her i landet.

Lenke til kommentar

Og noen lurer på hvorfor Tesla er 'hypet' og aksjene fortsatt er verdt mye. De lager nå 5000 Model 3 i uka. På 2 mnd. lager de altså like mange elbiler som ble solgt totalt i Norge i 2017. Og det er ikke fordi det er lite etterspørsel. De andre produsentene klarer ikke å produsere mer. Hyundai/Kia er faktisk verdens 3 største bilprodusent, men klarer ikke å møte etterspørselen i lille Norge, og er utsolgt til 2020.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og noen lurer på hvorfor Tesla er 'hypet' og aksjene fortsatt er verdt mye. De lager nå 5000 Model 3 i uka. På 2 mnd. lager de altså like mange elbiler som ble solgt totalt i Norge i 2017. Og det er ikke fordi det er lite etterspørsel. De andre produsentene klarer ikke å produsere mer. Hyundai/Kia er faktisk verdens 3 største bilprodusent, men klarer ikke å møte etterspørselen i lille Norge, og er utsolgt til 2020.

Tror du trenger en liten reality check. Hyundai/Kia produserer nok en del mer enn 5000 biler i uken...

Endret av keramikklampe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror du trenger en liten reality check. Hyundai/Kia produserer nok en del mer enn 5000 biler i uken...

 

Det gjør de absolutt, men poenget var elbiler. Det er det folk vill ha i dag, altså ikke alle men mange. Derfor er det ventetider, og for å få de ned så må det produseres flere biler, evt bli mer utvalg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pen er den ikke, men sikkert mange som har etterspurt en liten el-SUV.

Ikke helt med på hvorfor dette skal kalles en SUV jeg. Den er ikke spesielt romslig, har ikke hengerfeste, antar at den ikke er supersportslig og har endelig ikke trekk på 4 hjul. Er ikke dette mangler ift sport og nyttekjøretøy mon tro? 

 

Men jeg synes den er pen jeg da ;)

Lenke til kommentar

Det gjør de absolutt, men poenget var elbiler. Det er det folk vill ha i dag, altså ikke alle men mange. Derfor er det ventetider, og for å få de ned så må det produseres flere biler, evt bli mer utvalg.

Poenget var at produsenten leverer produkter til betydelig flere folk enn den lille andelen som vil ha elbil.

 

Ja, det er en selvfølge, men basert på noen kommentarer her på forumet, virker det noe uklart.

Lenke til kommentar

 

Det gjør de absolutt, men poenget var elbiler. Det er det folk vill ha i dag, altså ikke alle men mange. Derfor er det ventetider, og for å få de ned så må det produseres flere biler, evt bli mer utvalg.

Poenget var at produsenten leverer produkter til betydelig flere folk enn den lille andelen som vil ha elbil.

 

Ja, det er en selvfølge, men basert på noen kommentarer her på forumet, virker det noe uklart.

Tror du trenger å etterfylle litt lampeolje :)-

Lenke til kommentar

 

Og noen lurer på hvorfor Tesla er 'hypet' og aksjene fortsatt er verdt mye. De lager nå 5000 Model 3 i uka. På 2 mnd. lager de altså like mange elbiler som ble solgt totalt i Norge i 2017. Og det er ikke fordi det er lite etterspørsel. De andre produsentene klarer ikke å produsere mer. Hyundai/Kia er faktisk verdens 3 største bilprodusent, men klarer ikke å møte etterspørselen i lille Norge, og er utsolgt til 2020.

Tror du trenger en liten reality check. Hyundai/Kia produserer nok en del mer enn 5000 biler i uken...

'Hyundai/Kia er faktisk verdens 3 største bilprodusent, men klarer ikke å møte etterspørselen i lille Norge, og er utsolgt til 2020.'

-hva var det du ikke forstod i den teksten?

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet dette sikkert 10 ganger før, Norge er et LITE LAND, hvis noen ikke tror meg sjekk Google Maps.

Det er faktisk så lite at EN musikkbutikk i London selger flere Roland elektroniske trommesett, en Norden til sammen.

Eneste grunnen til at vi i det hele tatt har hørt om elektriske biler i det her landet, er at vi har noen sære regler ene og alene skrapet sammen av politikere uten gangsyn pga plæstikkvogna Think.

Problem nummer 2 er ikke at Kia/Hoyndaii ikke kan lage biler, det er fortsatt mye mindre etterspørsel etter elektriske biler ute i verden, med Norge og et par andre land som unntak. 

Lenke til kommentar

Poenget var at produsenten leverer produkter til betydelig flere folk enn den lille andelen som vil ha elbil.

 

Ja, det er en selvfølge, men basert på noen kommentarer her på forumet, virker det noe uklart.

 

Ja selvfølgelig gjør de det, men det hjelper ikke leveringsproblematikken rundt elbiler :)

Lenke til kommentar

Hyundais produksjonsmål var vel tidligere knapt 18.000 Kona EV i 2018. Omtrent halvparten skal til eget land.

Vi står igjen med ca. 9000 biler til eksport i HELE VERDEN. Hvor mange av disse kommer til Norge?

Til sammeligning så var produksjonsmålet for Ioniq EV 48.000 biler i 2018. Og selv denne har vel over et års ventetid i dag?

Lenke til kommentar

Kona lover utrolig mye, men det gjenstår å se om den klarer å holde det fantastisk lave forbruket og dermed rekkevidden.

Jeg trodde først at Nexo var en ladbar hybrid så man ikke er så begrenset av de ytterst få hydrogenstasjonene her i landet: 8 stk, men så oppdaget jeg at det ikke står noe om ladbarhet noe sted og at batteriet er så knøttlite som 1,56 kWh og bare klarer å levere 40 kW effekt. Det betyr at brenselcellene får temmelig lite assistanse og at man må holde seg i nærheten av de 8 stedene i Norge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hyundais produksjonsmål var vel tidligere knapt 18.000 Kona EV i 2018. Omtrent halvparten skal til eget land.

Vi står igjen med ca. 9000 biler til eksport i HELE VERDEN. Hvor mange av disse kommer til Norge?

Det er vanskelig å spå, men i januar i år rundet hydrogenbil-bestanden 100 stk, på landsbasis, for alle merker akkumulert gjennom alle år.

 

Nexo starter på 585 900 kr, rett under startprisen på Tesla model S (617 500,-). For den prisen får man altså tilgang til 8 fyllesteder (og like mange hydrogen"uttak"?) på landsbasis og 754 km NEDC-rekkevidde, i motsetning til nevnte Teslas 490 km NEDC og rundt 50 ladesteder og 500 ladestolper på landsbasis. Det er jo også en del andre forskjeller på de to bilene på godt og vondt. Blant annet drivstoffprisene som ligger på ca 2,8 kr/mil for Teslaen (superladet) eller noe mindre ladet hjemme og ca 9,5 kr/mil for Nexo. Teslaen aksellererer også nesten dobbelt så raskt som Nexoen (4,4 vs 9,5 sekunder på 0-100 km/t). Nexoen på sin side har blindsonekamera og høyre bakkeklaring med sitt SUV-format.

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet dette sikkert 10 ganger før, Norge er et LITE LAND, hvis noen ikke tror meg sjekk Google Maps.

 

Det er faktisk så lite at EN musikkbutikk i London selger flere Roland elektroniske trommesett, en Norden til sammen.

 

Eneste grunnen til at vi i det hele tatt har hørt om elektriske biler i det her landet, er at vi har noen sære regler ene og alene skrapet sammen av politikere uten gangsyn pga plæstikkvogna Think.

 

Problem nummer 2 er ikke at Kia/Hoyndaii ikke kan lage biler, det er fortsatt mye mindre etterspørsel etter elektriske biler ute i verden, med Norge og et par andre land som unntak. 

 

Du glemmer samtidig at «hele verden» ser til Norge som eksempel på hvordan elbiler kan bli en suksess. Alle bilmerker har sine elbilprogrammer og Tesla er noe de aller fleste har fått et forhold til.

 

Så nei, Norge er ikke så smått som du skal ha det til. Vi bor i en verden hvor informasjon flyter fritt over landegrenser.

 

Hyundai lager veldig bra biler.

 

På tide at du aksepterer at det skjer teknologiske fremskritt, også i bilverdenen? Dette er tross alt tek.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...