Gå til innhold

TEST: Asus ZenScreen MB16AC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil dette være ett greit alternativ for avspilling av film til småtrollene i baksetet? I stedet for å svi av flere tusen på nettbrett?

Denne koster også flere tusen?  https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-skjerm/asus-mb16ac-156-portable-zenscreen/p-861030/

Hørtes ikke ut som en god ide, lite fleksibel til barnebruk siden du må ha en annen dings til mange tusen for å drive den hver gang

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men i motsatt ende av bruksmulighetene har vi spilling av PUBG på mobilen vist på storskjerm. Her forsvinner batterikraften fortere enn et olja lyn. Det er altså veldig tydelig forskjell på hvor lenge du kan holde på avhengig av hvor krevende ting du gjør.

Dette har lite i en skjermanmeldelse å gjøre. Selvfølgelig bruker mobilen mer batteri når du belaster den, men regner sterkt med skjermen ikke bruker noe ekstra strøm mens du spiller PUBG.

Lenke til kommentar

Så tregt utviklingen går. Dette har tatt mange mange år før ble en realitet. Er denne aktøren først ute? Og hvor stor suksess kan man forvente med et slikt produkt?

 

Det finnes en god del alternativer. Googlet dette for et par uker siden da jeg gjerne skulle hatt litt mer skjermareal på ferie.

 

https://www.fabathome.org/best-portable-monitor/

https://www.progeeksblog.com/best-portable-monitors/

 

Skulle gjerne hatt en på rundt 17-18 tommer som er det største jeg enkelt får med meg, men det finnes ikke. Det er enten 15-tommer (ca) eller mindre, pluss en 21-22 tommer og selv den har bare full HD-oppløsning.

 

15-tommer ville også vært nyttig, men ser ut som trenden går mot USB-C og strøm via USB. Det er forsåvidt OK, men brukes den via USB-2 så er det lite strøm å hente. Ideelt hadde det fulgt med egen strømforsynig som kunne brukes med eldre laptoper, men det er det også dårlig med.  

 

Flere av skjermene i linkene er tilgjengelige I Norge, men stort sett kun i nettbutikker så vanskelig å få sett en uten faktisk å kjøpe.

 

Mitt ideal ville vært:

 * 17-18 tommer, men 15-16 aktuelt, min Full HD oppløsning

 * USB-C for både strøm og videosignal for de som har det

 * Ekstra strøminngang og HDMI (eller DP) for bedre kompatibilitet med eldre utstyr.

Lenke til kommentar

Det er nok mange brukere som ikke har USB-C på sin laptop enda.

 

En kan vel regne med at framtidens laptop/nettbrett/mobil har regnekraft nok til å støtte ekstern monitor på 4K-oppløsning eller noe nærmere 4K som ting får utviklet seg?

Lenke til kommentar

Det er nok mange brukere som ikke har USB-C på sin laptop enda.

 

En kan vel regne med at framtidens laptop/nettbrett/mobil har regnekraft nok til å støtte ekstern monitor på 4K-oppløsning eller noe nærmere 4K som ting får utviklet seg?

 

Regnekraft er ikke problemet, har brukt ekstern skjerm med USB-grensesnitt i mange år og selv for 5 år siden fungerte de helt fint for kontorbruk og litt video. Men skal skjermen også få strøm via USB så begrenser det lysstyrken skjermen kan ha. Dette er neppe noe problem med USB-C, men med eldre USB-2 er det ikke nok strøm. Dette var problem med tidligere generasjoner av slike skjermer.

 

Ser ikke noe stort poeng i å ha 4K på skjermer i denne størrelsen så 1920*1080 er OK, men mulighet for høyere oppløsning er alltid et pluss.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

 

Ser ikke noe stort poeng i å ha 4K på skjermer i denne størrelsen så 1920*1080 er OK, men mulighet for høyere oppløsning er alltid et pluss.

 

Det handler jo om at du skal en form for gevinst med å kjøpe en ekstra skjerm. Om den ekstra skjermen gir deg nada eller tilogmed dårligere arbeidsflate enn laptop så er det poengløst. Feks bildebahndling, redigering av video, multitasking, store regneark etc. Det er så mange situasjoner som får økt nytte av større oppløsning så dette blir helt fiasko i mine øyne. 

 

 

Om dette var en 4K skjerm så jatakk. Da har man mer real estate og større arbeidsflate. Denne fremstår i beste fall som marginalt større skjerm og standard eller t-o.m.  lavere oppløsning enn mange har på sine bærbare, så da blir jo denne skjermen direkte meningsløs. Drasse med seg ekstra vekt uten å få særlig gevinst? Nei takk.

 

Par tommer opp i størrelse og 4K panel da ville jeg vurdert dette. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler jo om at du skal en form for gevinst med å kjøpe en ekstra skjerm. Og den ekstra skjermen gir deg nada eller tilogmed dårligere arbeidsflate enn laptop så er det poengløst. Feks bildebahndling, redigering av video, multitasking, store regneark etc. Det er så mange situasjoner som får økt nytte av større oppløsning så dette blir helt fiasko i mine øyne. 

 

 

Om dette var en 4K skjerm så jatakk. Da har man mer real estate og større arbeidsflate. Denne fremstår i beste fall som marginalt større skjerm og standard eller t-o.m.  lavere oppløsning enn mange har på sine bærbare, så da blir jo denne skjermen direkte meningsløs. Drasse med seg ekstra vekt uten å få særlig gevinst? Nei takk.

 

Par tommer opp i størrelse og 4K panel da ville jeg vurdert dette. 

 

Har du laptop med 15 tommers skjerm og kjøper denne med 1920*1080 oppløsing har du to 15-tommer skjermer, dvs dobbelt så stor skjermflate. Forstår ikke hvorfor dette skulle være meningsløst uten 4K. Med 4K ville den fortsatt vært 15 tommer. Jeg har 4K oppløsning på laptopskjermen, men skalerer den vanligvis til rundt 200% for å få bra desktop. 4K på så liten skjerm gir noen fordeler, men er på ingen måte essensielt. 

Lenke til kommentar

Har du laptop med 15 tommers skjerm og kjøper denne med 1920*1080 oppløsing har du to 15-tommer skjermer, dvs dobbelt så stor skjermflate. Forstår ikke hvorfor dette skulle være meningsløst uten 4K. Med 4K ville den fortsatt vært 15 tommer. Jeg har 4K oppløsning på laptopskjermen, men skalerer den vanligvis til rundt 200% for å få bra desktop. 4K på så liten skjerm gir noen fordeler, men er på ingen måte essensielt. 

 

Gevinsten blir for liten i mine øyne til at jeg noen gang ville vurdert å drasse med meg den ekstra skjermen. Ja mulitiskjerm er fint, men det fordrer både oppløsning og stor skjermflate. Å sitte på 2 x 15" med slapp oppløsning gir jo i mange tilfeller ingen ekstra arbeidsflyt fordi feks bilder eller regneark ikke kan brukes uten scrolling. Noe som gir dårlige flyt og lavere produksjon. 

 

Men for all del, jeg kan kun snakke for meg og mitt behov. Om du føler dette er noe du har ventet på så løp å kjøp. Kanskje treffer det midt i blinken eller kanskje blir det nok en greie som står som støvsamler i hyllen og aldri blir brukt. Det merker du etter å ha drasset med deg ekstra skjerm på reiser et par ganger. 

 

En ting vet jeg, når jeg skal på reise så må ALT som skal være med gi stor nok gevinst til at det er verdt å drasse på. Kommer man unna med carry-on så er det et pluss. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du laptop med 15 tommers skjerm og kjøper denne med 1920*1080 oppløsing har du to 15-tommer skjermer, dvs dobbelt så stor skjermflate. Forstår ikke hvorfor dette skulle være meningsløst uten 4K. Med 4K ville den fortsatt vært 15 tommer. Jeg har 4K oppløsning på laptopskjermen, men skalerer den vanligvis til rundt 200% for å få bra desktop. 4K på så liten skjerm gir noen fordeler, men er på ingen måte essensielt. 

 

Innimellom kan en ønske litt høyere oppløsning enn Full HD ihvertfall. Kommer jo mye an på bruken. Også finnes det en del oppløsninger før man kommer opp på 4K også.

Lenke til kommentar

.........

 

Men for all del, jeg kan kun snakke for meg og mitt behov. Om du føler dette er noe du har ventet på så løp å kjøp. Kanskje treffer det midt i blinken eller kanskje blir det nok en greie som står som støvsamler i hyllen og aldri blir brukt. Det merker du etter å ha drasset med deg ekstra skjerm på reiser et par ganger. 

 

........

 

Alle snakker vel ut fra egne behov. Jeg har normalt 3 skjermer på fast arbeidsplass og normalt ulike program fremme på hver skjerm så jeg kan sjekke info og bytte frem og tilbake uten at innhold på de/den andre skjermen(e) forsvinner, men f.eks. LightRoom kan utnytte to skjermer så jeg bruker også samme program på mer enn en skjerm. 

Lenke til kommentar

Dette virker som en fattig trøst for de som har kjøpt feil maskin i utgangspunktet. Tungvindt å vingle rundt på tur med separate enheter som er kablet sammen. Jeg skjønner ikke hvordan denne kan få anbefalt. Det burde stått: "Vi anbefaler heller å kjøpe PC med riktig skjermstørrelse i utgangspunktet."

Lenke til kommentar

Dette virker som en fattig trøst for de som har kjøpt feil maskin i utgangspunktet. Tungvindt å vingle rundt på tur med separate enheter som er kablet sammen. Jeg skjønner ikke hvordan denne kan få anbefalt. Det burde stått: "Vi anbefaler heller å kjøpe PC med riktig skjermstørrelse i utgangspunktet."

 

Man vil kanskje ha en liten og lett pc når man er på farten, og derfor aksepterer at det blir et kompromiss. Når man så skal sitte litt mere stasjonært, så ønsker man større skjerm og/eller en ekstraskjerm, spesielt om man er flere dager på et oppdrag.

 

Mange hotell-TVer har for liten oppløsning, og det er heller ikke alltid lett eller hensiktsmessig å koble til egen PC på den. Hotellet har kanskje/sannsynligvis ikke skjermer man kan låne/leie, eller det er så dyrt at man like godt kunne kjøpt en skjerm for anledningen.

 

Dette er en løsning som hjelper i slike situasjoner, og som ikke tar mer vekt eller plass enn hva en så stor PC ville lagt beslag på i utgangspunktet. Fordelen er da selvsagt dobbelt skjerm når det er ønskelig, og liten og lett PC når det er ønskelig. For egen del ville jeg helst hatt en 24" eller 27" til turbruk. 15,6" eller 16" blir for liten forskjell fra den som er med på laptopen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bruker batteriutgaven av ZenScreen på en superbillig HP-PC med USB-C. Men den leverer ikke nok strøm til skjermen, så når batteriet går tomt etter noen timer, må jeg koble den fra og lade den igjen. Har noen funnet et praktisk adapter som kan kobles mellom PC og ZenScreen, for å gi ekstra strøm til skjermen samtidig som den brukes?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...