Gå til innhold

Sette opp hjemmenettverk uten Altibox router


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Har idag følgende oppsett som og kan sees i oversiktstegningen. 

Vi har fiber inn til et leilighetskompleks, derfra blir dette kjørt inn i en Cisco router, og derfra får hver leilighet en parabel til hver leilighet. Denne er i leiligheten min i et patchesnap, og i patcheskapet er også  fordeling til alle uttak ellers i leiligheten. 

 

På grunn av kabling rundt om i huset, og for å få et mer fleksibelt oppsett hadde jeg vært interessert i om jeg kunne sette opp en egen router i patcheskapet som delte mellom internett og TV slik jeg selv ønsket. Har skjønt det sånn at det skal være mulig ved hjelp av VLAN styring, men mangler litt informasjon om hvordan router jeg kan gå for. 

 

Fra denne ønsker jeg å matche meg ut til respektive TV apparater og trådløs router alt etter behov. 

 

Noen vil sikkert påpeke at jeg kan sette Altibox routeren i patcheskapet, men da må jeg kable til to kabler til feks TV benken, som skal ha TV og internett. Istedenfor bare en kabel til Altibox router, og derfra splitte det opp i TV og internett. Det andre er at jeg opplever at Altibox routeren kneler under mitt bruk av nettet. 

 

 post-477332-0-41078500-1531168786_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men den føste tegningen som viser "dagens oppkobling" må da være feil?

 

Trodde at Altiboks hadde TV over ethernet, eller er det jeg som tar feil?

 

http://www.istadfiber.no/uploads/dokumenter/5/Brukerveil_TV_Jan2016.pdf

 

Med forbehold om at jeg ikke er oppdatert på Altioboks sine produkter i det hele tatt.

 

 

Det er TV over ethernet, det er korrekt. Forskjellen mellom internett og TV er vel at det er forskjellige VLAN slik jeg har forstått det. 

Lenke til kommentar

Med forbehold om at det er flere ås siden sist jeg var borte i et "anlegg" fra Altiboks:

 

Den venstre tegningen er neppe riktig. Den boksen som er merket "Switch fra Altiboks" er da ikke en switch, det er en kombinert "modem-router og switch" som er bygd inn i den samme boksen. "Anlegget slik som levert av Altiboks" blir i så fall mer lik tegningen til høyre enn tegningen til venstre.

 

Hvis du skal legge om fra den eksisterende routeren fra Altiboks til en ny router, da må man sannsynligvis endre konfigureringen slik at det eksisterende modem-router-switch settes opp til å kjøre i "bridge mode".

 

De Altiboks "anleggene" som jeg har vært borte i har vært i enebolig og i bedrift. Det kan tenkes at de bruker et helt annet oppsett i boligblokk, og da kan det også tenkes at alt det som jeg sier i denne tråden blir feil. 

 

Grunnen til at jeg tror at den venstre tegningen er feil, det er at den ser ut til å forutsette flere globale IP, hvilket pleier å koste en del mer, og det vil normalt ikke være hensiktsmessig eller nødvendig med mindre man driver en eller flere servere. Det vil vel normalt være "et behov" for en NAT Router før TV hvis TV er av type "TV over Ethernet",

 

Er det ikke noen med "oppdatert kunnskap" og erfaring fra leilighet/blokk som kan legge inn et svar eller noen opplysninger? Et bilde av "boksen fra Altiboks" kunne kanskje også hjelpe. Opplysninger om fabrikat/typebetegnelse like så.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Altibox kjører tre VLAN:

 

101: TV

 

102: Internett

 

103: IP- telefoni/ router- konfigurasjon/mangement (behøves ikke med mindre du har ip- telefoni.).

 

Har du tv? Jeg regner med det mtp. oppsettet ditt. Da avhenger oppsettet av hvilke tv- system du har. Det gamle systemet, ikke q22 dekoderen, har kun behov for VLAN102.Q22 har behov for både VLAN 102 og VLAN101 (gjennom IGMP- proxy).

 

I mitt tilfelle kjører jeg en UniFi USG Pro 4 som router. Da kjører jeg VLAN 102 og VLAN 101 på samme port ut. Da kan jeg bruke samme kabel for de enhetene som jeg har under tven.

 

Hvis du skal ha en router som takler q22 tror jeg du må ha noe fra Cisco, pfsense enhet, UniFi eller lignende.

 

(Merk: Jeg har fjernet hele fiberkonverteren og routeren fra Altibox, fiberen går rett i UniFien.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må evnt også koble patchepanelet ditt slik at portene som går til PCene går fra Routeren.

 

Angående routere, så er det vell Mikrotik, UBNT og Cisco det finnes guider for til altibox.

 

Du trenger heller ikke "switchen" fra altibox lengre i det hele tatt.

 

Med trådløs Router antar jeg du mener aksesspunkt?

Lenke til kommentar

Du må evnt også koble patchepanelet ditt slik at portene som går til PCene går fra Routeren.

 

Angående routere, så er det vell Mikrotik, UBNT og Cisco det finnes guider for til altibox.

 

Du trenger heller ikke "switchen" fra altibox lengre i det hele tatt.

 

Med trådløs Router antar jeg du mener aksesspunkt?

 

 

Hvis han har gammel dekoder kan det holde med en router som kun takler VLAN tagging,eks. ASUS.

Lenke til kommentar

Hvis han har gammel dekoder kan det holde med en router som kun takler VLAN tagging,eks. ASUS.

Bedre å gjøre det skikkelig når det uansett koster ca det samme? :p

 

Skjønner meg faktisk ikke på alle som kjøper disse Asus ruterne for så å kjøpe ny hvert andre eller tredje år, samt kjøre stock firmware som ender opp i at du må reboote en gang i mnd elns, uff.

Lenke til kommentar

Altibox kjører tre VLAN:

 

101: TV

 

102: Internett

 

103: IP- telefoni/ router- konfigurasjon/mangement (behøves ikke med mindre du har ip- telefoni.).

 

Har du tv? Jeg regner med det mtp. oppsettet ditt. Da avhenger oppsettet av hvilke tv- system du har. Det gamle systemet, ikke q22 dekoderen, har kun behov for VLAN102.Q22 har behov for både VLAN 102 og VLAN101 (gjennom IGMP- proxy).

 

I mitt tilfelle kjører jeg en UniFi USG Pro 4 som router. Da kjører jeg VLAN 102 og VLAN 101 på samme port ut. Da kan jeg bruke samme kabel for de enhetene som jeg har under tven.

 

Hvis du skal ha en router som takler q22 tror jeg du må ha noe fra Cisco, pfsense enhet, UniFi eller lignende.

 

(Merk: Jeg har fjernet hele fiberkonverteren og routeren fra Altibox, fiberen går rett i UniFien.)

 

Jeg har TV ja, jeg har faktisk begge TV boksene, men skal nok sette det opp for framtiden (Q22). 

 

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter/ 

 

En slik vil kanskje gjøre nytten? Jeg har ikke behov for fiber delen, da jeg ikke har fiber inn i leiligheten. 

 

 

Du må evnt også koble patchepanelet ditt slik at portene som går til PCene går fra Routeren.

 

Angående routere, så er det vell Mikrotik, UBNT og Cisco det finnes guider for til altibox.

 

Du trenger heller ikke "switchen" fra altibox lengre i det hele tatt.

 

Med trådløs Router antar jeg du mener aksesspunkt?

 

 

Det var planen ja, og patche fra første router og til alle enheter rundt om. Om jeg kan slippe switchen fra Altibox, så er jo det fint, men trenger likevel en enhet for å dele ut vanlig internett og tv i TV benken, så hvorfor ikke bruke denne? Enhetene i TV benken krever ikke noe særlig med kapasitet. 

 

Du har rett, jeg mener aksesspunkt ja, beklager. 

Lenke til kommentar

Men før vi kommer med endelig anbefaling, hvor er fiberen terminert i dag? Er den terminert til en fiberkonverter (p2812, FMG) som går til en router fra altibox? Eller er den terminert rett inn i routeren (FMG ,eventult eldre routere) ?

 

Eller har du kabel rett fra fiberkonverter inn i din leilighet?

 

Edit:Det jeg ogsålurte på var vel om routeren stod i patcheskapet.

 

Edit 2: Så snart du kobler til q22 vil de andre dekoderene dine bli frakoblet. Kan ikke kjøre gammel og ny løsning på samme. Husk å koble til q22 før du gjør noen endringer. Da passer du også på at den har fått de siste oppdateringene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre å gjøre det skikkelig når det uansett koster ca det samme? :p

 

Skjønner meg faktisk ikke på alle som kjøper disse Asus ruterne for så å kjøpe ny hvert andre eller tredje år, samt kjøre stock firmware som ender opp i at du må reboote en gang i mnd elns, uff.

 

Enig, men Asusen holdt i 6 år (bruker den enda som trådløs aksesspunkt og switch) . Ikke helt overbevist om at UniFi gatewayen jeg kjøpte er bygd for fremtiden, støtter maks 1 gbps.

Lenke til kommentar

Men før vi kommer med endelig anbefaling, hvor er fiberen terminert i dag? Er den terminert til en fiberkonverter (p2812, FMG) som går til en router fra altibox? Eller er den terminert rett inn i routeren (FMG ,eventult eldre routere) ?

 

Eller har du kabel rett fra fiberkonverter inn i din leilighet?

 

Vi har fiber inn til et leilighetskompleks, derfra blir dette kjørt inn i en Cisco router, og derfra får hver leilighet en parabel til hver leilighet. Denne er i leiligheten min i et patchesnap, og i patcheskapet er også  fordeling til alle uttak ellers i leiligheten. 

 

Er det ønskelig med bilde av switch, og patchesnap ? Eller typebetegnelse på Cisco switchen i kjelleren som fordeler til alle leilighetene? 

 

Så vidt jeg kan se, har jeg public IP-adresse, jeg har iallfall ikke noe problem med å nå server i leiligheten utenfra når jeg åpner rett port i nåværende privat router. Routeren fra Altibox er satt i bromodus. 

Endret av stian_90
Lenke til kommentar

Har du privat eller public IP adresse?

 

Ser du skriver privat, men mulig du mener du har en egen public IP adresse?

 

Høres ut som dere har en relativt unik løsning, men har hørt om liknende løsninger i leilighetskomplekser før.

 

 

Fælt som jeg rotet idag da. Det er nok public IP adresse jeg har ja. Retter opp posten med det samme. 

Lenke til kommentar

Edit:Det jeg ogsålurte på var vel om routeren stod i patcheskapet.

 

Edit 2: Så snart du kobler til q22 vil de andre dekoderene dine bli frakoblet. Kan ikke kjøre gammel og ny løsning på samme. Husk å koble til q22 før du gjør noen endringer. Da passer du også på at den har fått de siste oppdateringene.

 

 

Routeren min står ikke i patcheskapet nå. Har bare patchet direkte fra linje til nærmeste uttak ved TV-benk. Dette for å slippe å ha to nettverkskabler til TV-benken. 

 

Skal notere meg dette med q22. 

 

 

Sånn som du nå forklarer det ville jeg tro at selv med nåværende ruter så burde du kunne droppe altibox ruteren så lenge du får tagget VLAN med den.

 

Jeg ville uansett investert i en vanlig switch til TV benken, da de faktisk er ment til formålet og bare koster en hundrelapp eller to.

 

 

Kan ikke taget VLAN i nåværende router, så må bestille en, men hva skal man gå for? 

https://www.dustinhome.no/product/5011070278/rb2011uias-in-lcd-router 

 

Denne virket jo fornuftig prismessig, men blir kanskje for svak? 

Lenke til kommentar

Da ville jeg heller hatt denne, selv om den kanskje kan ha problemer med 1GB:

 

https://www.komplett.no/product/865666/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-unifi-security-gateway#

 

Men hvis router står i  patcheskapet, trenger du vel bare en switch som kan håndtere van- tagging og IGMP ?

Dette er egentlig ett veldig godt poeng, gjorde dette selv tidligere med en mikrotik switch med SwOS, fungerte utmerket. (koster vell 300kr elns)

Lenke til kommentar

Da ville jeg heller hatt denne, selv om den kanskje kan ha problemer med 1GB:

 

https://www.komplett.no/product/865666/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-unifi-security-gateway#

 

Men hvis router står i  patcheskapet, trenger du vel bare en switch som kan håndtere van- tagging og IGMP ?

 

 

Blir ikke det litt for lite porter? Patcheskapet har jo mulighet for å matche rundt til 4 lokasjoner, i tillegg skal linje inn. Så bør kanskje ha minst 5 porter. 

 

https://www.komplett.no/product/867933/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-edgerouter-5-port-poe#

Fant denne, men en anmeldelse sier at om man bruker alle portene, vil hastigheten bli bare rundt 100Mbit per port grunnet struping som kommer av hardware. 

 

Router står ikke i patcheskapet nå. Kan selvfølgelig flytte den, men da blir trådløs dekningen dårligere enn jeg har idag, med mindre jeg setter opp et ekstra aksesspunkt. Dessuten blir jeg jo ikke kvitt boksen fra Altibox som ikke alltid spiller på lag med meg. 

Med mindre du foreslår og sette router i patcheskapet, kjøpe inn en switch som håndterer VLAN og IGMP og montere den også i patcheskapet, og ut fra denne dele ut kombinert nett/TV til punkt i leiligheten? 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...