Gå til innhold

Trekk i Lønn for ferie


Anbefalte innlegg

hei,

 

jeg startet i en ny jobb i januar på et gamlehjem , og fikk lønningen fra juni og over halvparten ble trekk i ferie, men jeg lurer på om når jeg får det utbetalt har 5 ukers ferie men jeg skal ta nå tre uker får jeg da beregnet for 3 uker? eller alt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir trukket for fire ferieuker, siden den femte er uten lønn.

 

 

All ferie er i utgangspunktet ubetalt. Det er riktignok noen som har avtalt en betalt 5. ferieuke, men det tror jeg er ganske skjeldent.

 

Hvis du nå tar ferie i tre uker, vil du normalt sett få utbetalt for tre uker ved neste lønn. pluss da den uken du jobbet før ferien. Dette slik at du får utbetalt for en vanlig måned. De vil holde igjen for en uke.

Det du skriver her blir da vel ikke riktig? Man får utbetalt feriepenger av fjorårets lønn, ikke etter hvor mye ferie man tar. Man kan fint ha 5 uker ferie uten å ha opptjent feriepenger.

 

De steder jeg har jobbet trekker kun for den ferien man faktisk har og ikke etterbetalt den hvis man hadde mindre ferie enn 4/5 uker.

 

Til TS sine spm:

Feriepenger beregnes ut i fra hva du tjente i fjor. Man får 10,2% eller 12,5% avhengig av om man har avtalt 4 eller 5 uker ferie. Man får samme beløp uavhengig av hvor mye ferie man faktisk tar ut, siden feriepengene er en prosent av fjorårets inntekt.

 

Siden ferie er ubetalt, så trekkes du for å ha ferie, men du får feriepenger som kompensasjon. Problemet ditt er at du tjente lite i fjor og da får du lite feriepenger. Slik er det for alle det første året man jobber. Du har rett til å ta ut mindre ferie siden du har mindre feriepenger, men tar du ut tre uker ferie, så trekkes du for tre uker.

 

Hvis du mener trukket er for høyt, så kan det hende du er trukket for fem uker, da er det bare å kontakte lønnsansvarlig så burde det løse seg.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart, en helt normal måte å gjøre dette på er som følger(med fastlønn):

-Man får utbetalt fastlønn

-En får utbetalt feriepenger

-Det trekkes i fra feriedager(normalt sett 25 dager).

 

Ett eksempel med 200 kroner i timeslønn og 50 000 i feriepenger:

+Fastlønn, 32 500,-

+Feriepenger, 50 000,-

-Ferie, 37 500,-

=utbetalt, 45 000,-

 

En får ikke igjen penger for ikke utnyttet ferie, arbeidsgiver skal tilse at all ferie blir tatt. Om en ikke får tatt ut ferien skal den føres over til neste år. Om du ikke har opptjent feriepenger sist år kan du kreve å ikke ta ut ferie da det gir deg økonomiske konsekvenser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...