Gå til innhold

Rart bilde på TV med Sony FDR AX53


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et kamera av typem Sony FDR AX 53. Har ikke fått sett 4K enda da jeg ikke kjøpte ¤k TV før i går ( samsung 65" 8005 )

Det som er er at jeg prøvde direkte fra kamera i dag med HDMI. Når jeg ser på filmer spesielt fra ute så er det en slags flimring når jeg beveger kamera. Da spesielt i øvre del av Skjermen og på feks trær osv. 

Noen som vet hva dette er? Filmer i 4K 100mbps 25 bilder.

Har sett på filmer på youtube osv ang mitt kamera og ser ingen som klager på dette. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier flimring, er det en strek som beveger seg sakte/fort oppover/nedover ?

 

Kan tyde på at du har feil HZ, men i Norge bruker vi 50HZ, så at du bruker 25fps skal fungere men siden du kjører digitalt hele veien kan du prøve 30fps og se om det blir bedre.

 

Har du lysstoffrør i rommet så kan de også støye på opptak.

Lenke til kommentar

Blir uklart 5 øverste cm av skjermen. Virker som alt går i ett. Men det gjelder også trær og feks vann fra spreder. Men KUN når kameraet er i bevegelse. 

Det er kun et valg av FPS på 4K på kameraet ser det ut til..Altså 25 FPS. Men kan velge i mellom 60 og 100 mbps. den står på 100. 

Og ja jeg kjøpte minnebrikke samme plass jeg kjøpte kamera som skal vere for og bruke 100.

Når du sier flimring, er det en strek som beveger seg sakte/fort oppover/nedover ?

 

Kan tyde på at du har feil HZ, men i Norge bruker vi 50HZ, så at du bruker 25fps skal fungere men siden du kjører digitalt hele veien kan du prøve 30fps og se om det blir bedre.

 

Har du lysstoffrør i rommet så kan de også støye på opptak.

Lenke til kommentar

Kan være noe "bildeforbedrende" innstilling på TV'n, prøv og slå de av eller endre og se om det hjelper. Husker hadde noe lignende på min forrige TV sammen med BluRay.

Ok. ja skal forske litt. Men det funker helt fint på netflix 4K feks. 

Kan det vere den Hama Micro HDMI kabelen jeg kjøpte i dag tro? At den ikke støtter 100mhz? Det står HDMI 2.0 på den..

Lenke til kommentar

Testa litt i dag med 4K og vanlig 1080 HD. i 4K så er det sånn "flimmer" i både 100mbps og i 60 mbps

Går jeg over til og filme i vanlig HD så er det helt strøkent..

Kan det vere noe med kamera eller TV som gjør dette tro?

Lenke til kommentar

Kan være kabelen. Kan være problem med formatstøtte på TV. Kan være innstillingen HDMI UHD Color i TV-en. Kan også være noe med kameraet, men minst trolig.

Forslag til feilsøking: Prøve på annen TV. Prøve annen kabel. Sjekke innstillinger på TV. Sjekke fil/film på PC. Overføre fra kamera til USB via PC og spille fra USB.

Lenke til kommentar

Kan være kabelen. Kan være problem med formatstøtte på TV. Kan være innstillingen HDMI UHD Color i TV-en. Kan også være noe med kameraet, men minst trolig.

Forslag til feilsøking: Prøve på annen TV. Prøve annen kabel. Sjekke innstillinger på TV. Sjekke fil/film på PC. Overføre fra kamera til USB via PC og spille fra USB.

Tenkte og teste og legge inn på USb først via PC. Men ser det blir MP4 om jeg legger direkte inn eller at jeg legger inn via play memories.

Er ikke det litt rart? Står 4K når jeg velger film i Play memories. Men når det blir lakt inn så står det MP4. er ikke dette er dårligere format?

Lenke til kommentar

Sjekk også om det er påslått noen filter som skal optimalisere bildet på tv'en, bedre farger, etc.

Står i bildemodus standard

Digital støyfri visning er på. ( samme av og på )

Auto motion pluss. Den satte jeg på Tilpasset istedefor auto. Stilte " reduser vibrasjon" ned og det ser ut som det hjalp. 

Skal se litt mere på flere filmer seinere i dag. 

Takk for alle tips.

Lenke til kommentar

Tenkte og teste og legge inn på USb først via PC. Men ser det blir MP4 om jeg legger direkte inn eller at jeg legger inn via play memories.

Er ikke det litt rart? Står 4K når jeg velger film i Play memories. Men når det blir lakt inn så står det MP4. er ikke dette er dårligere format?

4K er oppløsning. MP4 er filformat (container, kodek).

Lenke til kommentar

Sjekk om HDMI UHD Color er påslått i menyen til TV'n på den inngangen du bruker, på min var dette av og måtte velges manuelt selv om det var tilkoblet en 4K kilde.

Dette var avskrudd. Når jeg reduserer vibrasjon under " auto motion plus" så blir disse stripene borte. men virker som "flyten" i bildet blir helt rar ved bevegelse. Men ser ut til at det hjalp enda mere og sette på HDMI UHD colour. 

Er dette noe som burde stå på på HDMI fra vanlig tuner også?

Lenke til kommentar

Selger sendte med Sandisk Minnekort Secure Digital 64GB SDXC Extreme 90MB/s V30 UHS-1 U3 og sa dette holder i haugevis mtp kameraets filmhastighet. 

Når jeg leser om dette så står det at det: " Dette minnekortett for kameraer og videokameraer med klasse 10 klarer overføring av video i full HD-kvalitet 1080p"

ser da på et annet kort "  Sandisk 64 extreme pro SDHC UHS-I U3 C10 300MB/S. Der står det at " Ideell for videoopptak med høy oppløsning, støtte for opptil 64 GB film i 4K kvalitet, full HD og 3D videoopptak"

 

Kan jeg ha fått feil minnekort av selger til og filme 4K på tro?

Lenke til kommentar

Dette er kortet jeg fikk med : https://www.sandisk.com/home/memory-cards/sd-cards/extreme-sd-uhs-i

Er det noe jeg missforstår eller er writespeed det jeg må ha mtp valg av MB/S jeg har på innstillinger?

Isåfall har jo dette minnekortet kun 40MB/S skrivehastighet..

Må jeg feks ha dette : https://www.sandisk.com/home/memory-cards/sd-cards/extremepro-sd-uhs-ii

som da har 260 MB/S skrivehastighet?

Lenke til kommentar

Selger sier problemet kan vere at jeg må sette manuell lukker hastighet. Syns det er rart man ikke skal kunne kjøre auto på et håndholdt kamera. Dette var om jeg filmet ute i sol. Tungvindt for dama som ikke vet så mye om dette og drive og justere om så fort ho skal filme ute og motsatt når ho skal inn..

Skal vist max vere dobbelt lukkerhastighet av bilder i sek

Dvs jeg må sette manuelt på 50 i lukkerhastighet når man skal ut. ( Da må mest sannsynlig ND filter også på) 

Så om jeg skal inn så må ND filter av og så auto på lukkerhastighet igjen..Syns det er rart det skal være sånn..

Får ikke sett på metdata heller hva lukkerhastighet er på. Har prøvd flere programmer uten at det står lukkerhastighet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...