Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Til høsten skal jeg ta en bachelor i informatikk, og jeg lurer på hva slags pc jeg bør skaffe meg.

 

For det første så kan jeg si at pris ikke er den viktigste faktoren, men jeg vil selvsagt prøve få mest ut av pengene jeg bruker på pc'en.

 

Er det noen som har erfaring med informatikkstudier og hva man bør fokusere på i en pc?

Jeg vet at mange bruker mac, men gjennom årene har jeg kun brukt windows-pcer.

Har hørt at mange gjør dette pga. iOS er unix-basert, men dette er ikke noe jeg har satt meg helt inn i.

 

Så, har noen innspill om hva slags pc som kunne passet dette studiet?

Erfaringer?

Takker for alle svar! 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fokuset ditt bør være å finne en laptop med:

Pålitelig og behagelig tastatur med fysisk ESC og F-rekke.

Bra batteri.

Oppløsning på 1920x1080 eller bedre.

Minst 8GB RAM.

 

Macbook Pro vil jeg fraråde på det sterkeste fordi tastaturet går i stykker av seg selv, de har ikke magsafe lengre, og F-rekka er ikke til stede på Touchbar-modellene.

 

Forslag til produktserier jeg kan anbefale:

Asus Zenbook

Dell XPS

Huawei Matebook X

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tidligere informatikkstudent ved UiB.

 

Min erfaring tilsier at maskinvare og plattform du velger for din egen personlige maskin ikke er særlig vesentlig for studiene. Endel av mine medstudenter brukte Mac, endel brukte Windows, og flere enn gjennomsnittet ellers i befolkningen sverget til Linux. På universitetet hadde vi tilgang på Windows- og Linux-maskiner.

 

Som bachelorstudent kommer du neppe til å kjøre vanvittig krevende oppgaver på din egen maskin. Som regel er det heller slik at om oppgavene du kjører er vanvittig krevende, er det mest sannsynlig du som har gjort noe feil. Skulle jeg noen gang hatt behov for å kjøre svært krevende oppgaver på svært potent maskinvare, kunne jeg søkt om CPU-tid på universitetets egen supermaskin. Dette behovet hadde jeg aldri, og er vel ikke særlig relevant med mindre du driver med forskning på PhD-nivå.

 

Det du først og fremst trenger er kompatibilitet med den programvaren du skal bruke, som i første omgang vil dreie seg om en IDE myntet på programmeringsspråket du begynner på. Ved UiB undervises Java som første programmeringsspråk, og senere fag baserer seg typisk også på dette. Førsteårsstudentene prakkes gjerne på en IDE ved navn "DrJava" som jeg aldri har brukt selv, og som har et svært enkelt grensesnitt med omtrent ingen støttefunksjoner. Jeg har selv brukt Eclipse i alle år, men også NetBeans og IntelliJ er populære miljøer for programmering i Java. De tre sistnevnte er alle tilgjengelige på både Windows, Mac og Linux. Andre språk som gjerne læres bort som første programmeringsspråk på andre studiesteder er Python og muligens C++. Det finnes helt sikkert IDEer for begge disse på tvers av alle plattformer også.

 

Et av fagene jeg tok var kraftig Linux-orientert, og jeg hadde da også en Asus Eee netbook som jeg kjørte Linux Mint på (i tillegg til en litt større laptop og stasjonær maskin hjemme, begge Windows-baserte). Jeg tabbet meg ut på en oppgave som dreide seg om mutexer i det at jeg antok at siden koden min kjørte greit på min maskin, var den korrekt. Maskinen min hadde imidlertid en single core CPU, og den støtte følgelig ikke på problematikk en må påregne at oppstår når man forsøker å dele ressurser på tvers av CPU-tråder. Et alternativ til å kjøre en dedikert Linux-maskin er å kjøre Linux i en egen VM på din Mac- eller Windows-maskin gjennom Virtualbox eller VMWare, men pass på at du tilegner nok systemressurser til denne VMen hvis du noen gang finner deg i et lignende scenario ;)

 

Software jeg ellers husker å ha hatt vesentlig bruk for å kjøre, er først og fremst Wireshark og Matlab. Såvidt jeg kan se er begge disse også tilgjengelig på Windows, Mac og Linux. Videre syntes jeg det var greit å føre matteinnleveringer i LaTeX, skjønt dette vil du neppe finne som et krav noensteds, og du finner et vell av TeX-editorer på alle plattformer. Selv bruker jeg TeXmaker på Windows.

 

Maskinvaremessig er det neppe noen kravspesifikasjoner du trenger å forholde deg til, annet enn minimumskravene til programvaren du trenger å kjøre ifm. studiene. Hva dette evt. skulle være er litt søkt for meg å spekulere i utover det jeg allerede har gjort. Jeg sier meg enig med Noreng i at 8 GB RAM er greit som et minimum i 2018, og at 1080p(+) skjerm og god batteritid er nyttige saker i en maskin du gjerne drar med på skolen hver dag for å bruke til omfattende arbeid. Størrelse og vekt har også noe å si når du skal dra den med deg rundt omkring. Om du ønsker laptopen som din primære maskin også til hjemmebruk, og du synes en 13-14" skjerm blir avskrekkende lite til dette, kan du også supplere med en større skjerm, og gjerne dedikert mus og tastatur, til hjemmebruk.

 

Lagringsmessig vil en SSD (som er temmelig standard i dag) gi deg en responsiv maskin, og nok lagringsplass er viktig. ~250 GB er greit som et minimum, og til lagring av filer der skrive- og lesehastighet ikke er så fryktelig viktig kan du - som et alternativ til ekstern disk - putte inn et minnekort i de aller, aller fleste laptoper. Jeg kjøpte nylig et 128 GB minnekort for noen få hundrelapper, som hjelper betraktelig på de begredelige 240 gigabytene jeg har internt i laptopen min, uten at jeg trenger å dra med meg rundt en ekstern disk som må kobles til via USB.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...