Gå til innhold

Diskusjon rundt burn-in på OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg kan bekrefte at OLED burnin er et faktum. Etter 2 år med LG 65B6 kunne jeg begynne å se innbrente logoer fra tv kanaler hvor TV3 logoen er verst. har levd med burnin i snart 1 år og kan se 3 innbrente logoer. Kan poste bilder ikveld hvis folk er interessert.

Tvn er brukt daglig mellom kl 18 og 23:30

Endret av evgeny
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
samco skrev (På 26.8.2019 den 22.24):

For mye statisk der du skulle ha tatt full skjerm pauser som jeg har gitt råd om utallige ganger hær , utrolig synd for E6 65 er en fantastisk 3D oled har selv eid en G6

Det er ikke brukerens feil. Å ta pauser skal da vitterlig ikke være nødvendig på så dyre TV-er.

Det blir som å be folk ta pauser når de kjører dyre biler så motoren ikke skal bli degradert, mens billige biler (LCD) kan kjøres med så lenge man ønsker. Det ville ikke vært akseptabelt.

Produktet må alltid tilpasses brukeren, ikke omvendt. Hvertfall om teknologien skal få en stor adopsjon, noe OLED definitivt ikke har fått pga pris og ulemper som dette. Og dette er veldig synd da bildekvaliteten er fantastisk.

Jeg for min del unngikk å kjøpe OLED nettopp pga dette. Kjøpte heller QLED da denne kan stå på 24/7 med statiske bilder, såkalt ambient mode slik at TV-en blir pynt istedenfor bare et sort panel midt på veggen.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tan28 skrev (19 timer siden):

Som å se min vt60y55, som heller ikke skulle ha problemer med burn-in, da siste gen plasma ikke hadde disse utfordringene...

[offtopic] Sikla etter ny og størreTV lenge, men sliter med å finne en verdig arvtaker [/offtooic] 

Jeg syns Samsung sin QLED er en grei erstatter. Hatt flere plasma og OLED.

Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (På 17.12.2019 den 9.38):

Det er ikke brukerens feil. Å ta pauser skal da vitterlig ikke være nødvendig på så dyre TV-er.

Det blir som å be folk ta pauser når de kjører dyre biler så motoren ikke skal bli degradert, mens billige biler (LCD) kan kjøres med så lenge man ønsker. Det ville ikke vært akseptabelt.

Produktet må alltid tilpasses brukeren, ikke omvendt. Hvertfall om teknologien skal få en stor adopsjon, noe OLED definitivt ikke har fått pga pris og ulemper som dette. Og dette er veldig synd da bildekvaliteten er fantastisk.

Jeg for min del unngikk å kjøpe OLED nettopp pga dette. Kjøpte heller QLED da denne kan stå på 24/7 med statiske bilder, såkalt ambient mode slik at TV-en blir pynt istedenfor bare et sort panel midt på veggen.

Null problem med oled om man tar litt hensyn med innhold. Som dyre sports biler (oled) tar man en søndagstur men billig dag til dag biler (Qled) fungere fint for a til å for å levere til barnehagen eller barne tv.

Lenke til kommentar
samco skrev (1 time siden):

Null problem med oled om man tar litt hensyn med innhold. Som dyre sports biler (oled) tar man en søndagstur men billig dag til dag biler (Qled) fungere fint for a til å for å levere til barnehagen eller barne tv.

Helt uenig.

Hvis jeg betaler 2 millioner for en Ferrari ønsker jeg å kunne bruke den hver dag, på langturer og korte turer. Altså like mye som en billig bil til 300.000kr kan brukes. Hadde noen fortalt meg at Ferrarien går i stykker hvis jeg bruker den som normalt hadde jeg hevet kjøpet.

Jo dyrere et produkt er, jo enklere bør det være for brukeren å forholde seg til det.

Argumentet ditt om pris holder ikke vann uansett. TV-en jeg kjøpte, som er en 82" QLED, kostet det samme som den største OLED-en man kan kjøpe i butikk koster (77" såvidt jeg kan se).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (28 minutter siden):

Helt uenig.

Hvis jeg betaler 2 millioner for en Ferrari ønsker jeg å kunne bruke den hver dag, på langturer og korte turer. Altså like mye som en billig bil til 300.000kr kan brukes. Hadde noen fortalt meg at Ferrarien går i stykker hvis jeg bruker den som normalt hadde jeg hevet kjøpet.

Jo dyrere et produkt er, jo enklere bør det være for brukeren å forholde seg til det.

En Ferrari er en Ferrari, samme hva du kaller det. At du ønsker deg en Ferrari som du kan bruke som en mandagsbil gjør ikke Ferrari til en mandagsbil.

Har du lyst på QLED så kjøper du deg QLED. Det eneste argumentet du har er om det var noen som fortalte deg at OLED var uten kompromiss, noe som ikke er tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (På 21.12.2019 den 15.21):

Helt uenig.

Hvis jeg betaler 2 millioner for en Ferrari ønsker jeg å kunne bruke den hver dag, på langturer og korte turer. Altså like mye som en billig bil til 300.000kr kan brukes. Hadde noen fortalt meg at Ferrarien går i stykker hvis jeg bruker den som normalt hadde jeg hevet kjøpet.

Jo dyrere et produkt er, jo enklere bør det være for brukeren å forholde seg til det.

Argumentet ditt om pris holder ikke vann uansett. TV-en jeg kjøpte, som er en 82" QLED, kostet det samme som den største OLED-en man kan kjøpe i butikk koster (77" såvidt jeg kan se).

88 tommer er den største Oleden å få kjøpt. Hands on test i lyd og bilde.

og om du vil bruke en Ferrari dagelig  i salt suppe Norge så lykke til med den. 

Lenke til kommentar
samco skrev (3 timer siden):

88 tommer er den største Oleden å få kjøpt. Hands on test i lyd og bilde.

og om du vil bruke en Ferrari dagelig  i salt suppe Norge så lykke til med den. 

Er vel såpass mye aluminium, carbonfiber og annet space age materialer i en slik bil at rust i utgangspunktet ikke blir et problem. Problemet kommer vel med hvor godt den håndterer på vinterføre...

Uansett, min B6 55" har vært i daglig drift siden jeg kjøpte den på Svart Uke i '16. Mye bruk av smurf som ser på TV og spiller. Ingen problemer med burn-in. Nå har ikke vi TV i den forstand som dette, streamer kun fra Netflix, HBO, Prime, Disney+ etc. så logoer er ikke et problem og ved pause så blir skjermen svart med fyrverkeri (såkalt skjermsparer fra Windows 3.11 dagene). Har justert OLED lampe og lysstyrke så den er tilpasset rommet/innhold så det kan kanskje ha noe å si?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har nå hatt min Philips Oled 804 i snart et halvt år, og tenkte jeg skulle komme med noen betraktninger. Min forrige ble ombyttet pga sterk innbrenning(to, tre sider bakover), og testet i dag den nye via div fargesider på youtube. Helt perfekt enda til min store glede. Og det til tross for relativt heftige Koronanyttsendinger med nyhetstweet liggende fast på skjermen.

Følgende tiltak ble gjort. Kjørte den inn pent og pyntelig i ca 100 timer med lite statisk innhold(ikke HDR for all del), og la kontrast ganske lavt. Tok pauser som jeg ikke gjorde før. 

Så tror jeg en viktig bidragsyter er å la kontrast være relativt lavt etterpå(brenner ikke ut Oled diodene så lett), og har nå satt den på i underkant av 50%. Fant noen innstillinger på nett og bruker de nå, og bildet ble mye bedre også enn hva jeg fikk rett ut fra eska. Irriterer meg at jeg ikke husker hva denne innstillingen sto på, på den forrige Oled jeg hadde. Her mistenker jeg at den sto på nærmere 100% med medfølgende innbrenning som resultat. På LG mener jeg kontrast er det samme som "Oled light". Et tips til alle som vurderer OledTV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, evgeny said:

Jeg fikk byttet panel på garanti på min 3 år gamle lg b6 for 1 måned siden. Jeg hadde burnin. Det var ingen problem å få byttet.

Philips ville ikke gjøre det av en eller annen grunn. Spørs om tilgjengelighet av panel var årsaken, men jeg ble fornøyd uansett. Husker du hva "Oled light" sto på?

Lenke til kommentar
Gibblay skrev (4 timer siden):

Jeg har nå hatt min Philips Oled 804 i snart et halvt år, og tenkte jeg skulle komme med noen betraktninger. Min forrige ble ombyttet pga sterk innbrenning(to, tre sider bakover), og testet i dag den nye via div fargesider på youtube. Helt perfekt enda til min store glede. Og det til tross for relativt heftige Koronanyttsendinger med nyhetstweet liggende fast på skjermen.

Følgende tiltak ble gjort. Kjørte den inn pent og pyntelig i ca 100 timer med lite statisk innhold(ikke HDR for all del), og la kontrast ganske lavt. Tok pauser som jeg ikke gjorde før. 

Så tror jeg en viktig bidragsyter er å la kontrast være relativt lavt etterpå(brenner ikke ut Oled diodene så lett), og har nå satt den på i underkant av 50%. Fant noen innstillinger på nett og bruker de nå, og bildet ble mye bedre også enn hva jeg fikk rett ut fra eska. Irriterer meg at jeg ikke husker hva denne innstillingen sto på, på den forrige Oled jeg hadde. Her mistenker jeg at den sto på nærmere 100% med medfølgende innbrenning som resultat. På LG mener jeg kontrast er det samme som "Oled light". Et tips til alle som vurderer OledTV.

Helt vilt at det ikke skal kunne gå an å bruke et produkt sånn som det er beregnet på å bruke fra dag 1!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...