Gå til innhold

Hvorfor må man fylle vann i ny oppvaskmaskin (i saltbeholder), før skylling, første gang?


Anbefalte innlegg

Har en ny Bosch Silence 2 type  SMU24AW02S og da rørlegger hadde satt den opp kjørte jeg umiddelbart et testprogram så vi to sammen kunne sjekke at alt var ok. Jeg lot programmet gå ut etter at rørlegger hadde gått, men merket meg at det inne i oppvaskmaskinen ikke ble tørt etter kjøring og at displayet hadde gått av. Displayet går på igjen når jeg skrur på forøvrig, men jeg har ikke kjørt noen fler programmer ennå.

 

Etterpå så jeg i bruksanvisningen at FØR man skal skylle (som jo er endel av oppvaskmaskinens program) skal man fylle i VANN i saltbeholder og at dette var viktig. Men ingen forklaring på hvorfor dette var viktig.

 

Jeg vet ikke om dette er et problem eller ei. Men forsøkte å ringe Bosch i dag. Fikk noen tekniske "hjelp" med svært gebrokkent norsk av damer på en teknisk dårlig linje (dårlig lydkvalitet) som jeg absolutt ikke ble noe klokere av.

 

Er det noe jeg burde gjøre nå for å sjekke at alt er ok?

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en pumpe som trenger vann for å oppnå pumpeeffekt. Vannpumper suger/pumper ofte ikke dersom de tørrkjøres. I tillegg kan tørrkjøring i verste fall føre til at pumpa ødelegges. Det kan skje både med den mekaniske delen, eller ved at motoren overopphetes.

 

Edit:

Lite annet å gjøre enn å fylle vann som beskrevet og prøve igjen. Sannsynligvis vil den da virke fint, skulle du i verste fall ha ødelagt noe så gjør du det nok ikke verre, og du får i det minste bekreftet at noe er ødelagt.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

En oppvaskmaskin er ikke tørr etter bruk hvis man tenker på vanndråper, men skal ikke være igjen vann i bunnen borsett fra nede i filteret.

Når maskinen nå er kjørt så er det nok vann i saltbeholderen uansett. Poenget er vel at når man fyller salt på første gang så må det ikke være tørt i beholderen. Har nok med at saltet ikke skal klumpe seg.

Vanligvis trenge man ikke salt i oppvaskmaskinene i Norge da vi har bløtt vann. Sjekk med lokalt vannverk. Da kan man sette innstillingen til 0 så saltpåfyllinglampa ikke lyser. Står om dette i bruksanvisningen der det står om saltbeholderen.

Lenke til kommentar

Det kan være en pumpe som trenger vann for å oppnå pumpeeffekt. Vannpumper suger/pumper ofte ikke dersom de tørrkjøres. I tillegg kan tørrkjøring i verste fall føre til at pumpa ødelegges. Det kan skje både med den mekaniske delen, eller ved at motoren overopphetes.

 

Edit:

Lite annet å gjøre enn å fylle vann som beskrevet og prøve igjen. Sannsynligvis vil den da virke fint, skulle du i verste fall ha ødelagt noe så gjør du det nok ikke verre, og du får i det minste bekreftet at noe er ødelagt.

Takk for svar! Ja da fyllte jeg i vann i saltrommet og fyrte opp maskinen. Det ser ut til å ha gått bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...