Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av 6 år gammel PC (Ny prosessor, hovedkort og RAM)


Anbefalte innlegg

Hei! PCen min har nå fylt 6 år og jeg føler det er på tide med en oppgradering, og jeg håper jeg kan få hjelp av noen som har litt mer peiling enn meg. Akkurat nå ser PCen slik ut:

 

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155

Corsair TX 650W PSU

Intel Core i7-3770K Processor

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC

 

Prosessoren har holdt seg ved like i alle 6 årene uten problemer, men jeg føler den er det svakeste leddet i PCen min akkurat nå. Jeg vet at om jeg skal oppgradere prosessoren, må jeg også oppgradere hovedkortet, og det innebærer nok at jeg i tillegg må kjøpe nytt RAM.

 

Har brukt noe tid på pcpartpicker for å finne oppgraderinger: og har kommet frem til dette: https://pcpartpicker.com/list/KwKCLJ

 

Oppgraderingene er altså:

 

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155 → ASUS ROG STRIX X470-I GAMING, Socket-AM4

Intel Core i7-3770K Processor → Intel Core i7-6700K Skylake Bundle

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 → Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB


 

Noen som har bedre forslag eller løsninger som er åpenbart mer kostnadseffektive? Det må nevnes budsjettet ikke er så veldig stramt, med mindre det går veldig mye mer over det jeg allerede har planlagt. (Ønskeliste på Komplett)

 

Setter stor pris på hjelp, takk på forhånd!

Endret av Christiαno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å oppgradere fra en 3770K til en 6700K er bortkasta penger. Du tjener veldig lite på det. Dessuten er ikke det X470 hovedkortet du satt opp kompatibelt med 6700K heller. X470 chipset er for AMD Ryzen 2, som 2700X.

 

Anbefaler deg å enten kjøpe i7 8700K nå, eller vente på arvtageren som er ventet senere i år - en ny CPU med 8-kjerner fra Intel på mainstream plattformen - med "nytt" Z390 chipset.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å enten kjøpe i7 8700K nå, eller vente på arvtageren som er ventet senere i år - en ny CPU med 8-kjerner fra Intel på mainstream plattformen - med "nytt" Z390 chipset.

 

Takk for tips! Vil det da være en massiv fordel å vente med å oppgradere til seinere i år, eller kommer jeg mer eller mindre like godt ut av det ved å kjøpe i7-8700 (+Z370?) nå?

Lenke til kommentar

Takk for tips! Vil det da være en massiv fordel å vente med å oppgradere til seinere i år, eller kommer jeg mer eller mindre like godt ut av det ved å kjøpe i7-8700 (+Z370?) nå?

 

Massiv fordel med å vente blir det ikke. Man kan argumentere for at en CPU med 8-kjerner, 16 tråder, er mer "fremtidsrettet" da. 8700K vil nok holde en god stund til. Skjermkort er jo tross alt viktigere for spill enn CPU, spessielt om du går for en 8700K. Så oppgraderer du nå til 8700K, så blir ditt GTX 1070 kort flaskehalsen.

 

Av hovedkort anbefaler jeg korta til Asrock og Asus. Ikke velge de til ~1300 kr, da de ofte har dårlige eller helt manglene kjøling på VRM. 16GB DDR4 minne på 3200 Mhz er også anbefalt (husk sett XMP profile i BIOS). Corsair eller G.Skill anbefales.

 

8700K er også en CPU som blir veldig varm, så en kjøler som Noctua U14S bør være minimum.

Lenke til kommentar

Massiv fordel med å vente blir det ikke. Man kan argumentere for at en CPU med 8-kjerner, 16 tråder, er mer "fremtidsrettet" da. 8700K vil nok holde en god stund til. Skjermkort er jo tross alt viktigere for spill enn CPU, spessielt om du går for en 8700K. Så oppgraderer du nå til 8700K, så blir ditt GTX 1070 kort flaskehalsen.

 

Av hovedkort anbefaler jeg korta til Asrock og Asus. Ikke velge de til ~1300 kr, da de ofte har dårlige eller helt manglene kjøling på VRM. 16GB DDR4 minne på 3200 Mhz er også anbefalt (husk sett XMP profile i BIOS). Corsair eller G.Skill anbefales.

 

8700K er også en CPU som blir veldig varm, så en kjøler som Noctua U14S bør være minimum.

 

Da vurderer jeg å forsøke meg med noe sånt: https://www.komplett.no/wishlist/shared/a04e7bdd-8820-4464-b0ce-cf2ea7d75910

 

Hva bruker du maskinen til?

Selv ville jeg valgt am4(x470 + 2700)

Fordelen med amd er at du slipper å bytte hk når nye cpu kommer ut.

 

Jeg bruker PCen hovedsakelig til spilling. Glemte å nevne det i starten.

Lenke til kommentar

Unnskyld å si det Kjetil, men det var et dårlig råd. 8086K er ikke verdt pengene over 8700K. Ikke i det hele tatt!

Siste cpu på 1151-2. Derfor den fra meg.

Men siden du sier det, for meg er begge dårlig valg for meg. Ønsket 8700K, men valgte 2x 1800. Lei av å bytte hk på nye intel cpuer :)

Men alle er bra cpuer.

Lenke til kommentar

Siste cpu på 1151-2. Derfor den fra meg.

Men siden du sier det, for meg er begge dårlig valg for meg. Ønsket 8700K, men valgte 2x 1800. Lei av å bytte hk på nye intel cpuer :)

Men alle er bra cpuer.

 

Jeg har en følelse av at trådstarter ikke bytter hardware så ofte. Intel er fortsatt best til gaming.

Lenke til kommentar

Siste cpu på 1151-2. Derfor den fra meg.

Men siden du sier det, for meg er begge dårlig valg for meg. Ønsket 8700K, men valgte 2x 1800. Lei av å bytte hk på nye intel cpuer :)

Men alle er bra cpuer.

Kjøper man AMD, slipper man å bytte hovedkort ofte. Kjøper man Intel, slipper man å bytte CPU ofte.

Lenke til kommentar

Lei av intel med å bytte hk for å få nye cpu.

La oss få nye cpuer som kan brukes på ett år gamle hk.

 

Enig. Egentlig burde man kunne bruke samme hovedkort til nye CPU'er opp til ~5 år spør du meg. Iallefall på X99/X299 type plattform der man faktisk betaler en del for hardwaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...