Gå til innhold

Ny hjemmekino - Hva gjør jeg med lyd?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Jeg har akkurat fått satt igang snøballen for å få ferdig hjemmekinorommet, men jeg står ovenfor en liten utfordring.

 

Jeg har illustrert problemstillingen på tegningen vedlagt, og spørsmålet er hvordan jeg skal få satt opp et lydanlegg her uten at det nødvendigvis må trekkes ledninger overalt. Jeg tenkte i utgangspunktet at jeg var lur som fikk installert TV, internett og strøm rett ved siden av der prosjektoren skal stå, men jeg tenkte da ikke på kabler til lydanlegg som naturligvis ikke kun kan stå bak sofaen.

 

Forslag her? Får jeg løst dette på noen måte med trådløse høytalere, e.l.? Budsjettet bør helst ikke sprenges av noen løsning her, men jeg kan heller ikke leve på lyden som leveres av prosjektoren..  :rofl:

 

Takker for alle innspill!

post-43080-0-24546700-1530011319_thumb.png

Endret av highlander-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trekk kabler i en kanal eller legg det bak en list eventuelt, det er billigere og bedre enn trådløse alternativer. Jeg ville også sett på mulighet til å trekke sofaen litt inn i rommet da det er vanskelig å tune lyd når du skal sitte så tett på høyttalere og bakvegg. 

Lenke til kommentar

Trekk kabler i en kanal eller legg det bak en list eventuelt, det er billigere og bedre enn trådløse alternativer. Jeg ville også sett på mulighet til å trekke sofaen litt inn i rommet da det er vanskelig å tune lyd når du skal sitte så tett på høyttalere og bakvegg. 

 

Takk for det! Har du tips til et anlegg som kan passe bra inn her? Vi er ikke spesielt kresne på lyd, så det må ikke være størst eller dyrest. Vi har levd lenge med lydplanke på TVen i mange år, og hjemmekinoen er mer en blanding av lekerom for unga og litt kino-følelse for oss alle.

 

Kunne eksempelvis sett for meg at jeg brukte en lydplanke og med to ekstra høytalere stående foran ved lerrete.

Lenke til kommentar

Takker for innspill så langt!

 

Budsjettsmessig, så ser jeg også helst at det blir kablede høytalere i front. Har dere noen gode forslag til anlegg-på-budsjett som fungerer til noen som er helt blanke på lyd?

 

Tenker at det muligens kan bli aktuelt å utvide til surround senere, men at det holder med stereo nå i førsteomgang. Er det nødvendig med en forsterker dersom en slik utvidelse skal være mulig? 

 

Som eksempel, så ser jeg Komplett har et hjemmekinosystem fra Onkyo, men dette er i utgangspunktet noe dyrt..

Lenke til kommentar

På budsjett er det greit å kikke på finn. Høyttalerpakker fra Klipsch og Dali er det mange av, og med mange tilbydere kan du presse prisen. 

Dali Concept og Censor kan være grei start. Klipsch har også pakker i alle størrelse, og du finner dem alle på finn. Om man vil ha høyttalere til å gjemme litt unna, er Kef E305 en glimrende pakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På budsjett er det greit å kikke på finn. Høyttalerpakker fra Klipsch og Dali er det mange av, og med mange tilbydere kan du presse prisen. 

Dali Concept og Censor kan være grei start. Klipsch har også pakker i alle størrelse, og du finner dem alle på finn. Om man vil ha høyttalere til å gjemme litt unna, er Kef E305 en glimrende pakke.

 

Flott tips! Bruktmarked er jeg helt åpen for, og KEF E305 var jo et glimrende eksempel uten å filleriste lommeboka. Har innebygde hyller i veggen bak sofaen som disse hadde passet fint til dersom det blir 5.1.

 

Har du noen eksempler på tilsvarende produkter fra Dali/Klipsch? Jeg ser gjerne på enda rimeligere alternativer, dersom det finnes på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Både Dali- og Klipsch pakkene er vel stort sett med gulvstående og større høyttalere. Fazon-serien til Dali er vel en med små saker, som https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122945046. Men da er prisen en annen igjen, 9000. Kanskje prutbar til 8...

 

Om gulvhøyttalere går greit, en pakke med Concept-serien som gir mye for pengene: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=121871379

 

Små fra Klisch ville jeg valgt som aktive, som R15-pm og lignende.

Lenke til kommentar

Om du skal ha 5.1; så skal ikke surround høyttalere stå bak sofa; de skal stå til venstre/høyre for sitteposisjon, optimalt 90-110 grader (så litt bak er ok; men på veggen bak er feil).

 

https://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/5-1-2-setups.html

 

Riktig det, men det funker å ha de bak også på 5.1. Det er uansett mye bedre enn ingenting. Har selv ingen mulighet til å ha de på siden, men bak.

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk 2 utgaver av 5.1; en med surround rett bak; men 99.9% av alt materialet er laget for å ha surround på siden (potensielt vinklet noe bakfra fra siden)

 

Info om dette er lagret i meta-data på lyd-stream (i form av meta-data).

 

Edit:

På veggen bak er for surround back i 7.1, nettopp av denne grunn har det blitt standard at surround skal være plassert som nevnt ovenfor her; ikke på veggen bak.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det funker bak på vegg også, no brainer.... At den egentlig skal stå ved siden har ikke noe å si annet enn at det er veldig korrekt.

 

Dere vet vel at surround back mikses i Surround også om man ikke har surround back? Akkurat som Center informasjon mikses i frontene om man ikke har center ht.

 

Dermed har det lite å si om man henger surround bak eller på siden, viktigere når man henger på vegg er at man har riktig høyde...

 

 

Det absolutt viktigste er at man blir fornøyd selv..

Lenke til kommentar

 

Hei alle sammen,

 

Jeg har akkurat fått satt igang snøballen for å få ferdig hjemmekinorommet, men jeg står ovenfor en liten utfordring.

 

Jeg har illustrert problemstillingen på tegningen vedlagt, og spørsmålet er hvordan jeg skal få satt opp et lydanlegg her uten at det nødvendigvis må trekkes ledninger overalt. Jeg tenkte i utgangspunktet at jeg var lur som fikk installert TV, internett og strøm rett ved siden av der prosjektoren skal stå, men jeg tenkte da ikke på kabler til lydanlegg som naturligvis ikke kun kan stå bak sofaen.

 

Forslag her? Får jeg løst dette på noen måte med trådløse høytalere, e.l.? Budsjettet bør helst ikke sprenges av noen løsning her, men jeg kan heller ikke leve på lyden som leveres av prosjektoren..  :rofl:

 

Takker for alle innspill!

 

 

 

Jeg strekker surround langst lista på den ene siden. I ditt tilfelle ville jeg da valgt den siden som ikke har dør, av praktiske og estetiske årsaker. En fordel å merke kablene...

 

Har festet de med ledningshemper, men skulle ønske jeg var mer praktisk anlagt..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg strekker surround langst lista på den ene siden. I ditt tilfelle ville jeg da valgt den siden som ikke har dør, av praktiske og estetiske årsaker. En fordel å merke kablene...

 

Har festet de med leningshemper, men skulle ønske jeg var mer praktisk anlagt..

 

Takk for innspill! Har muligheten til å ta av lista og legge de bak her og, da bør det jo kunne bli pent!

 

Jeg er kommet såpass langt nå at det som gjenstår er å få tak i en reciever. Har lett flittig på Finn etter en brukt Sony STR-DN1040, men det er ikke så mange av de i området. Noen som har noen gode tips til en ålreit reciever til en OK pris? Den skal utelukkende brukes på hjemmekinorommet, og trenger ikke å støtte alle mulige andre funksjoner. 

Lenke til kommentar

Takk for innspill! Har muligheten til å ta av lista og legge de bak her og, da bør det jo kunne bli pent!

 

Jeg er kommet såpass langt nå at det som gjenstår er å få tak i en reciever. Har lett flittig på Finn etter en brukt Sony STR-DN1040, men det er ikke så mange av de i området. Noen som har noen gode tips til en ålreit reciever til en OK pris? Den skal utelukkende brukes på hjemmekinorommet, og trenger ikke å støtte alle mulige andre funksjoner. 

 

 

Det ligger et par Onkyo på Finn, det er vel å regne omtrent som High end..

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124493181

 

 

Ellers ligger det en Sony på elkjøp til ca samme pris, nyeste osv. En annen på forum som også har bestilt.

 

Husker ikke om du hadde høytalere alt, men er en ide å sjekke på nett om det passer sammen...

 

https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/receiver-og-forsterker/STRDN1080/sony-7-2-surround-receiver-str-dn1080

Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke alle kanalene til Onkyo da..

 

Men jeg vet ikke hvilke høytalere du har, eller hvor mye watt du trenger, eller hva slags prisklasse du vurderer.

 

DN1080 blir i overkant av mitt budsjett - som er grunnen til at jeg så på en (brukt) DN1040, til ca 1500-2000kr~.

 

Jeg er på ingen måte noen ekspert eller "hobbyist" når det kommer til høytalere, men av jeg kunne se, så har jeg:

  • 4x satelitthøytalere som krever (max) 75w hver,
  • 1x senterhøytaler som krever 75w og,
  • 1x bass som krever 176w.

 

Kan det stemme? Dette er Pioneer S-DV1000ST/SW, et relativt gammelt anlegg, men som fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...