Gå til innhold

Bør basehopping forbys?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2 nye ulykker som involverer basehopping på Voss.

 

En ung kvinne i 20-årene har dødd. Man unnskylder seg med at det var to erfarne instruktører med.

 

Dårlig grunn og basehopping bør forbys snart!

 

Helt feil, Fake news !

 

Det var en ulykke på Voss med en som tråkket feil ved landing, og han hoppet vanlig fallskjerm ikke base.

 

– Det er en som har landet mykt, men tråkket feil. Det er like dramatisk som når du går, men tråkker over, sier Andreas Håland Hemly, daglig leder i Voss fallskjermklubb, til BA.

 

 

Den andre ulykken var i Loen der en person omkom med en speedglider, en liten kjapp paraglider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var kanskje paragliding fremfor basehopping, men det er snakk om det samme miljøet på Voss.

 

Og jeg tror de hopper fra samme sted, bare med annet utstyr.

 

Dødsønske har disse folkene likevel. 

 

Hvor mange ganger skal politiet rykke ut dit på grunn av folks ønske om adrenalinrush? 

 

 

Det er utrolig kjedelig og trist når det skjer ulykker som i dag.

 

De har såklart ikke et dødsønske. De tar jo store forhåndsregler for å unngå nettopp dette. Men, veldig mange ønsker ikke å sitte stille i sofaen til de dør, noe jeg har full forståelse for.

 

Det er mange aktiviteter som tar langt fler liv enn basehopping, speedgliding, fallskjermhopping og paragliding til sammen. Hvorfor skal ikke disse forbys?

Endret av Håvard
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
Bytex skrev (35 minutter siden):

Folk dør mye oftere av covid eller trafikkulykker. Skal vi forby trafikk og covid også?

Ein vesentleg forskjell er nødvendigheita eller rettare sagt kost/nytte-forholdet. Covid kan du berre til ei viss grad beskytte deg mot, særleg om du ikkje kan melde deg heilt ut av samfunnet. 
Å bevege seg ut i trafikken medfører ein dødsrisiko, men nødvendigheita av å flytte på seg gjer risikoen akseptabel.

Å kaste seg utfor eit fjell med fallskjerm er ein dødsrisiko som ein med enkelheit kan unngå, ein kan til og med få adrenalinkicket på mindre farlege måtar om ein vil det.

Personleg har eg ikkje så mykje mot basehopping i seg sjølv, det som eg synes er mest problematisk er at når det skjer ulykker så er det både farleg og kostbart å hente ut liket. I ulykka som skjedde i helga så innvolverte den både politiet, ambulanse brannvesenet, frivillige, alpin redningsgruppe, eit luftambulansehelikopter og eit redningshelikopter. Mange av ressursane måtte i tillegg kome tilbake dagen etterpå for å hente ut liket i dagslys.
Litt kynisk sett så hadde det vært samfunnsøkonomisk betre om ho hadde hoppa frå eit helikopter og kræsjlanda på eit lett tilgjengeleg jorde i staden for ei vanskeleg terreng ved eit bratt fjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra rent økonomisk og samfunnsmessig perspektiv, så bør alt som kan gi unødvendige lidelser forbys, og særdeles hvis de samtidig er unødvendig i utgangspunktet.

Ideelt sett så burdre enhver selvpåskyldte lidelse ikke finansieres av det offentlige. Det er en rekke mennesker som gjør noe uaktsomt og skader samfunnet med enten å bli invalid, eller å dø. De fleste trafikkuhell er forårsaket av uaktsomhet hos en kjørende part, og de blir faktisk økonomisk straffet for tapene de påfører samfunnet. De straffes fordi uaktsom kjøring er ulovlig. Trafikken forbys ikke da det er en nødvendighet.

Her har vi en frynsegode, som gjøres av ingen annen grunn enn at de ønsker en opplevelse, og som faktisk kan påføre samfunnet unødvendige kostnader. Gjøres en ung person invalid, så er det flere titalls millioner i kostnader på fellesskapet. Det samme med dødsfall. Redningsaksjoner koster også svært mye.

Man kan gjøre krav om dokumentasjon av både utstyrssjekk, og utøving av aktivitet, slik at man kan straffe enhver som har opptredt uaktsomt. Eller man kan totalforby hele aktiviteten.

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (43 minutter siden):

Fra rent økonomisk og samfunnsmessig perspektiv, så bør alt som kan gi unødvendige lidelser forbys, og særdeles hvis de samtidig er unødvendig i utgangspunktet.

Ideelt sett så burdre enhver selvpåskyldte lidelse ikke finansieres av det offentlige. Det er en rekke mennesker som gjør noe uaktsomt og skader samfunnet med enten å bli invalid, eller å dø. De fleste trafikkuhell er forårsaket av uaktsomhet hos en kjørende part, og de blir faktisk økonomisk straffet for tapene de påfører samfunnet. De straffes fordi uaktsom kjøring er ulovlig. Trafikken forbys ikke da det er en nødvendighet.

Her har vi en frynsegode, som gjøres av ingen annen grunn enn at de ønsker en opplevelse, og som faktisk kan påføre samfunnet unødvendige kostnader. Gjøres en ung person invalid, så er det flere titalls millioner i kostnader på fellesskapet. Det samme med dødsfall. Redningsaksjoner koster også svært mye.

Man kan gjøre krav om dokumentasjon av både utstyrssjekk, og utøving av aktivitet, slik at man kan straffe enhver som har opptredt uaktsomt. Eller man kan totalforby hele aktiviteten.

Hvor skal vi sette grensen?

Fotball er kun underholdning, og mange blir skadet hvert år. Bør forbys? Lysbåtkjøring? Fjellturer generelt? Kan jo trene på treningssenter i stede. Der kan man jo ikke gå seg bort. 

Lenke til kommentar
aklla skrev (På 24.8.2021 den 14.05):

Hvorfor mener du man kan kalle en slik ulykke assistert selvmord?

Først og fremst, beklager for mitt sene svar. Jeg er bare på dette forumet sporadisk nå for tiden. Men dette er en uttalelse som er satt litt på spissen. Det jeg mente var det store omfanget av dødsulykker per basehopp som utføres. Såvidt jeg kan se, så hopper de i visse perioder om sommeren, og det skjer svært mange ulykker.

 

Bytex skrev (På 24.8.2021 den 14.43):

Folk dør mye oftere av covid eller trafikkulykker. Skal vi forby trafikk og covid også?

Her vil jeg si at ditt argument ikke er relaterbart. Covid er ikke frivillig og jeg tror nesten alle ville ha ønsket et forbud om det var mulig. Forholdstallet for trafikk er langt lavere enn for basehopping.

Det virker for meg som om basehopping er for utrygt til at man kan tillate det som en følge av kompleksiteten rundt distansen man hopper fra og når man skal forløse fallskjermen. Man må nesten være en fysikker for å klare det.

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (På 27.8.2021 den 14.20):

Først og fremst, beklager for mitt sene svar. Jeg er bare på dette forumet sporadisk nå for tiden. Men dette er en uttalelse som er satt litt på spissen. Det jeg mente var det store omfanget av dødsulykker per basehopp som utføres. Såvidt jeg kan se, så hopper de i visse perioder om sommeren, og det skjer svært mange ulykker.

Litt spesiell definisjonen av assistert selvmord der men ok.

De fleste tenker nok på ett selvmord der man får assistanse, men du ser altså utelukkende på antall ulykker, uavhengig av om det er assistert og uavhengig av om der er selvmord..

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (På 2021-8-27 den 14.20):

Såvidt jeg kan se, så hopper de i visse perioder om sommeren, og det skjer svært mange ulykker.

Her vil jeg si at ditt argument ikke er relaterbart. Covid er ikke frivillig og jeg tror nesten alle ville ha ønsket et forbud om det var mulig. Forholdstallet for trafikk er langt lavere enn for basehopping.

Det virker for meg som om basehopping er for utrygt til at man kan tillate det som en følge av kompleksiteten rundt distansen man hopper fra og når man skal forløse fallskjermen. Man må nesten være en fysikker for å klare det.

Så langt jeg kan se har det i 2021 vært to ulykker. Færre enn motorsykkel, og motorsykkelsesongen har vært bedre enn på lenge. Rekreasjonskjøring med småbåter og vannskuter tar også mange flere liv. 

Vi gjør mye som er utrygt, men skulle man nekte folk å ha det gøy ville vi fått et kjedelig liv. Da er det bedre å jobbe for å gjøre aktivitetene tryggere ved å bedre opplæring o.l.

Lenke til kommentar

Listen blir nok for lang om man skal forby alt som er farlig. Risikotagere er ikke og har aldri vært uten samfunnsnytte.

Det er risikotagerne som viser hvor grensene går og hva som er mulig, og det øker sikkerheten for hele befolkningen. Rally/F1er helt meningsløst, men bilene våre er bedre på grunn av det, og uten dykkere som har utfordret elementene siden 1870-årene har vi ikke hatt noen oljeindustri i Nordsjøen. Det ligger beklageligvis i sakens natur at noen risikotagere dør. Den risikoen har de valgt å leve med, og det er mye som tyder på at de fleste lever (lenge) og både sterkt og godt.

Jeg har stor sympati med de frivillige i alpintgrupper (der kan man se, risikosporten klatring er ikke bare nyttig for Linjebygg) som må hente ut de som omkommer, de deler store belastninger med brannmenn, politifolk og andre som er involvert etter stygge ulykker med f.eks bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De alpine gruppene som drar lasset ved slike redningsaksjoner har småpenger i godtgjørelse om de får noe i det heletatt. Tror de bruker privat utstyr også.

Når det gjelder helikopterredning er nok de årlige kostnadene ved å hente ned instagramturister i sandaler og andre turfolk som roter seg vegg langt større. Men hey, uten trening får vi ikke dyktige helikopterpiloter, og de trenger vi rett som det er.

Jeg har ikke noen statistikk over ulykker og uhell ved utøvelse av fritidsaktiviteter, og jeg kjenner heller ikke statistikken for ulykker ved basehopping. Det er åpenbart risiko, men hvor stor den er for kunnskapsrike basehoppere  som kun hopper når de selv er kompetente og forholdene riktige, vet jeg ikke.

Nordmenn har størst risiko for å dø i en seng, gjerne etter å ha vært plaget et stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...