Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Sett opp mobilen som ruter, last ned noen DVD med linux distribusjoner eller last ned spill på steam, så vil du se GB blir fort oppbrukt.

 

Poenget:

https://www.chilimobil.no/mobilt-bredbaand/

 

Her mister man TV2 sumo avtalen og må kjøpe gjennom tv2 sumo eller gavekort torget.

Som du ser her når du bestiller må du velge ruter eller bruke egen.

 

https://www.chilimobil.no/abonnement/

Er bedre avtale men problemet er man må ha eget nummer eller kjøpe kontantkort først for så bytte og få ny simkort for å aktivere.

 

Bare så det er sagt klarte jeg i spania å bruke 2 GB på telia koster 200 kr på bare under 15 minutter. I fjord fordi jeg ville spille på laptopen.

Du kan regne ut hva jeg kan bruke på 1 time eller 1 dag. Det var bare noen oppdateringer av spill på laptopen med mobilen som hotspot. Gjør man det også til surfing går bredbånd datapakken veldig fort hvis det er laptopen man surfer med. Datatrafikken får fort med 50\50 mbits eller høyere.

 

Husk velger man desktop mode i nettleseren istedenfor mobilmodus tar det mere data.

Igjen, noe annet enn det jeg diskuterte...

 

At det er knot a bestille abonnementet er irrelevant. At du mister TV2 Sumo er irrelevant. At du raskt kan bruke data er irrelevant. At tilbudet for mobilt bredbånd er dårligere er irrelevant. At det er dyrt med overforbruk i Spania er irrelevant.

 

.

 

Spørsmålet som ble diskutert var: Er det brudd på nettnøytralitet når de skriver at du ikke får bruke abonnementet som hotspot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

  1. Internettbrukerne har rett til en internettilknytning med spesifisert kapasitet og kvalitet.
  2. Internettbrukerne har rett til en internettilknytning som gir adgang til
    • å hente og levere innhold etter eget ønske
    • å bruke tjenester og applikasjoner etter eget ønske
    • å koble til utstyr og bruke programvare som ikke skader nettverket, etter eget ønske.
  3. Internettbrukerne har rett til en internettilknytning fri for diskriminering med hensyn til applikasjonstype, tjenestetype, innholdstype og hvem som er avsender eller mottaker.

Det første prinsippet presiserer at nettnøytraliteten gjelder kommunikasjonskapasiteten mot Internett, i motsetning til andre tjenester som kan tilbys på samme tilknytningslinjen (typisk i form av såkalte trippeltjenester, «triple play»). Det andre prinsippet beskriver at den grunnleggende internettilknytningen skal være til fri disposisjon for brukeren, og det tredje prinsippet utdyper den kvalitative tilnærmingen i prinsipp 2 med å presisere hvordan dette skal forstås kvantitativt sett. De utdypende kommentarene til prinsipp 3 åpner for å benytte trafikkstyring i nettet på visse betingelser, som for eksempel tilrettelegging for sanntidstjenester som telefoni og fjernsyn. Prinsippene i disse retningslinjene må naturligvis vike for eventuelle lovbestemte pålegg.[2]

Jeg ser chilimobil slik det er lov å laste opp bilder,surfe.

Men å laste ned ISO filer eller programmer til pc tilhører ikke mobilavtalen for det ikke har noe å gjøre på mobilen.

 

Tror også 4k video på youtube faller utenfor tjenesten muligens? Er ikke mange mobiler som klarer det.

 

 

ser ut som den mobilen blir min neste hvis det ikke finnes bedre mobiler med 256 GB lagring og minnekort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er klart dette er utenfor normalen - fordi det ikke finnes datapakker på denne størrelsen. Hva er poenget med å bestille en tjeneste med fri/1000GB data om du ikke kan utnytte tilbudet uten at det blir stemplet som *Utenom normalen*?

 

Da kan de likegodt bare tilby 50GB og si at dette er det de tilbyr, for alt over det er "utenom normalen".

Ja, det var dette som var utenfor normalen før chilli gjorde dette mer normalt ved å selge 1tb pakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chili bryter ikke nettnøytraliteten.

De sier at mobilabonnementet må brukes i mobil. De forskjellsbehandler ikke innholdsleverandører. Om du bruker datatrafikk på Spotify, sumo, VG eller NRK er likegyldig.

Joda, men hva når du bruker mobilen som hotspot? Det er det som tydeligvis brøt nettnøytraliteten.

Lenke til kommentar

Men en ting som virkelig fryster meg som gjør man må velge mobilavtale\bredbånd  er at hotellene som tilbyr trådløs ofte tilbyr under 50 mbit med mindre man er ekstremt heldig, også flyplasser etc. Dårlig hastighet og dekning er veldig ofte man ser. Mobilnettet er jo bedre en trådløs på hoteller og resturanger ofte men ikke alltid. Man er heldig hvis man kommer over 100 mbit der.

 

Er det ikke mulighet for telelevrandørene og avtale samarbeid med slike firmaer?

Greit nok fiber for bedrifter koster 6000 kr måned for 100 mbit.

Men er vesentlig dyrere å tilby 4g fordi senderne koster sikkert flere hundre tusen i tilegg.

 

Dere må være enig at om hotellet tar 50 kr per dag for 10 mbit linje er lattelig.

Da er televrandørene bedre. Men man har få valg i utlandet.

 

Fleste levrandører tenker ikke å gi mest valg, men å tjene mest mulig å gjøre det vanskelig for kundene.

 

Koster ikke så mye for 1 gigabit (Wireless 5 ghz) ruter.

Men man skulle tro det er for dyrt for bredriftene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Og dette pleier du å gjøre med tradisjonelle abonnementer som kanskje gir deg 25 GB i måneden til samme pris hvis du er heldig?

Jeg hadde da Banzai mens de holdt på.  Før telia skrudde opp prisene såpass at de forsvant.

 

Det er jo ikke noe større problem å mekke speedtest fra lokal server heller. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde da Banzai mens de holdt på. Før telia skrudde opp prisene såpass at de forsvant.

 

Det er jo ikke noe større problem å mekke speedtest fra lokal server heller.

Litt usikker på hva du vil oppnå med en speedtest fra lokal filserver. Sjekke kapasiteten i ruteren din?

Lenke til kommentar

Midt oppi alle disse "Kundeservice tar tre dager"-innleggene vil jeg bare oppsummere min erfaring hittil;

Bestilte onsdag 20. juni.

Mottok SIM-kort mandag 25.

Porterte over i dag kl. 11, helt uten problemer.

 

Jeg kontaktet kundeservice via Facebook 02.21 natt til i dag, og de svarte meg 09.39.

 

Ikke bare død og fordervelse, med andre ord. 

Jeg kan jo si at de fortsatt ikke har svart meg personlig i det hele tatt.

 

De har dog... tatt kontakt med "andre" angående saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan jo si at de fortsatt ikke har svart meg personlig i det hele tatt.

 

De har dog... tatt kontakt med "andre" angående saken.

Å overforbruke data i vente på å bli oppringt av kundeservicen synst dei sikkert var ein skikkeleg uhøflig måte av deg å ta kontakt på, også i tillegg til at du etter det har gått til media for å klage. Så du må rekne med å få behandling som ein uønska kunde no. Rekn med at andre i framtida som ser denne saka kan behandle deg som uønska.

 

Kva har operatøren sagt om din sak til andre?

Lenke til kommentar

Å overforbruke data i vente på å bli oppringt av kundeservicen synst dei sikkert var ein skikkeleg uhøflig måte av deg å ta kontakt på, også i tillegg til at du etter det har gått til media for å klage. Så du må rekne med å få behandling som ein uønska kunde no. Rekn med at andre i framtida som ser denne saka kan behandle deg som uønska.

 

Kva har operatøren sagt om din sak til andre?

Ja, jeg forventer ett svar av operatøren uansett, men de beviser jo bare hvor useriøse de er ved å ikke svare.

 

De har ikke sagt noe om saken til andre, det har de ikke lov til, jeg vet ikke hvor mye jeg har lov til å si, men de har altså kontaktet "noen andre" angående saken, men fortsatt ikke svart meg.

Lenke til kommentar

Ja, jeg forventer ett svar av operatøren uansett, men de beviser jo bare hvor useriøse de er ved å ikke svare.

 

De har ikke sagt noe om saken til andre, det har de ikke lov til, jeg vet ikke hvor mye jeg har lov til å si, men de har altså kontaktet "noen andre" angående saken, men fortsatt ikke svart meg.

Ja, useriøst er det.

 

Ut frå "hintet ditt" så kan det virke som at Chillmobil har forsøkt å kontakte Telenor angåande din sak.

Lenke til kommentar

Denne måneden har jeg brukt 18 GB data. Jeg kjøpte abb hos Chili for å slippe å tenke på datakvoten, det er slutt på å kjøpe datapakker samt bekymre seg for om man kan se en YouTube video til eller ikke.

 

Jeg kommer nok aldri til å ligge over 50 GB i måneden, mener ikke at jeg betaler for 1000 GB og må på død og liv bruke opp dette koste hva det koste vil. Ingen andre operatører hadde vært i nærheten av å koste 399 i måneden hvis jeg skulle brukt telefonen min akkurat som jeg ville (til NORMALT bruk).

 

Hvorfor prøve så hardt å ødelegge noe som endelig kan pushe flere norske mobilselskap til å endre normen for mobilabbonnement her i landet. Er helt tragikomisk at vi må betale 400 kr i måneden for 12 usselige GB eller.

 

Well done.

 

Kan jeg spørre hvordan du bruker 18GB på en mnd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...