Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Jo, du har brutt vilkårene:

 

"For å hindre misbruk for Chili Fri Data er det en begrensning på fri bruk av data i Norge på 1000 GB per måned.

...

Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker betingelsene i punkt a og b overfor, og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen."

 

Stikkord er: "skjønn" og "misbruker".

 

Med andre ord: Det er et tak på 1000 GB. Hvis du gjør noe som indikerer at du vil bruke mer enn dette, så vil de kunne stenge for databruk. Dette er en skjønnsvurdering som de har tatt seg retten til å foreta.

 

Det at du brukte 200 GB på en dag er en klar indikasjon på misbruk. De har rett til å foreta en skjønnsmessig vurdering av om det er misbruk, og hvor alvorlig det er. Jeg er enig i vurderingen deres i denne saken.

 

 

Du fikk ingen SMS?

*Jeg har brukt 200GB på en uke, noe som totalt over en måned ville utgjort under 1000GB.

 

Jeg fikk den SMSen som er sitert i saken, men dette er altså det eneste jeg har hørt fra chili etter de sperret abonnementet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis folk leser vilkårene som gjengitt over så vil de se at det hele er logisk, og at vilkårene og Chilis uttalelser er 100% sammenhengende og rasjonelle. Det er ingen motsetning mellom vilkårene og det Chili har uttalt om 30 og 50 GB i en tidligere artikkel.

 

Sitat fra vilkårene: "For å hindre misbruk for Chili Fri Data er det en begrensning på fri bruk av data i Norge på 1000 GB per måned.

...

Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker betingelsene i punkt a og b overfor, og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen."

 

Stikkord er: "skjønn" og "misbruk".

 

Forklaring:

 

1. Kvoten er på 1000 GB i måneden.

 

2. Bruker man mer enn 30 GB om dagen, indikerer det at man potensielt vil kunne gå over kvoten (30 * 30 = 900 - man nærmer seg kvoten). Ved bruk av mer enn 30 GB om dagen vil de i utgangspunktet ikke stenge abonnementet, og de vil heller ikke kontakte kunden. De vil derimot følge nøyere med på bruken, og vil gi litt slingringsmonn.

 

3. Bruker man mer enn 50 GB om dagen, indikerer det at man klart vil gå over kvoten (50 * 30 = 1500). Ved bruk av mer enn 50 GB om dagen vil de med all sannsynlighet kontakte kunden for å sette en stopper for misbruken av abonnementet (siden bruken tilsier at kunden vil bruke mer enn kvoten).

 

Så grunnen til at Chili har nevnt 30 GB daglig helt konkret er at det er da man er farlig nær å bruke mer enn kvoten (altså misbruke abonnementet).

 

Grunnen til at de har nevnt 50 GB daglig helt konkret er at de tydeligvis har bestemt seg for at det ikke skal få ytterligere reaksjoner mellom 30 og 50 GB fordi 30 GB om dagen i seg selv tross alt ikke medfører misbruk. Så om man bruker 30 GB den ene dagen og 40 noen andre dager, så vil man fortsatt kunne holde seg innenfor kvoten.

 

Men bruker man 50 GB daglig så er man klart over et nivå der man vil bruke 50% nivå mer enn kvoten, noe som indikerer misbruk (og det må foretas en skjønnsmessig vurdering om dette faktisk er tilfelle).

Endret av hekomo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

*Jeg har brukt 200GB på en uke, noe som totalt over en måned ville utgjort under 1000GB.

 

Jeg fikk den SMSen som er sitert i saken, men dette er altså det eneste jeg har hørt fra chili etter de sperret abonnementet.

En uke? Når var det du aktiverte SIM-kortet egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen, jeg tror ikke man klarer nå nå 1000 GB med normal bruk. Det er det ingen hos Chillimobil som tror heller, og det er heller ikke hva de ønsker å oppnå med dette abbenomentet. 

 

Man kjøper seg fri fra å holde seg til en kvote, man slipper tenke på begrensninger - og man får alt til den pene sum av 399 kr. Ingen andre tilbyr noe slikt.

 

Abbenomentet er ikke ment for storforbrukere som skal gjøre unormale mobiltelefoni ting, bare fordi de kan - og følgelig vil slik bruk bli smått ned på som missbruk etter vilårene.

 

Hvis det er det de mener, er det også det de må si. Man kan ikke selge et abonnement, og samtidig definere enhver bruk som faktisk utnytter det man betaler for, som unormal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det misbruk å bruke data du har betalt for? Hva han trenger og ikke trenger har hverken du eller chilli noe med.

Ja, det "indikerer misbruk", som det heter i abonnementsvilkårene.. Les mer her.

 

Hvis det er det de mener, er det også det de må si. Man kan ikke selge et abonnement, og samtidig definere enhver bruk som faktisk utnytter det man betaler for, som unormal.

Du utnytter det ved å holde deg under 33 GB om dagen. Du misbruker det ved å gå over 34 GB om dagen (det vil si, slik bruk indikerer misbruk (fordi det å bruke en slik mengde data hver dag indikerer at du vil gå over 1000 GB), men Chili tar en skjønnsvurdering på om det faktisk er det).

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er det de mener, er det også det de må si. Man kan ikke selge et abonnement, og samtidig definere enhver bruk som faktisk utnytter det man betaler for, som unormal.

 

 

Jeg tror det er det de forsøker på, og jeg syntes både reklamene dems, nettsiden dems og vilkårene dems støtter opp under en slik tolkning. At de i det hele tatt (som eneste operatør i Norge jeg kjenner til) eksplisitt sier at wifi deling ikke er tilatt støtter også opp under dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vranglås? Når en kunde bruker 20% av kvoten på en dag så sier det seg selv at det er rent misbruk.

 

Behov kan ikke endre seg fra dag til dag? For noe tull du tidvis kommer med. Det er dager jeg har knapt bruk for en Mb andre dager renner Gb'ene ut støtt og stadig alt avhengig av hva som er behovet der og da. Selvsagt vil de fleste av oss ha varierende behov, men det å kategorisk påstå at ingen har behov for 20% av sin betalte kvote, ikke at vi har noe med det å gjøre, er på grensen til idioti. Det er garantert en eller annen som en eller annen gang har et slikt behov.

 

saken er jo at dette abonnementet ikke er som andre. på andre har du kjøpt en spesifikk kvote mobildata og betalt for denne, mens du med chilis nye abonnement ikke kjøper noen bestemt kvote på mobildata, men derimot så mye som du skulle trenge ved normal, merk normal, bruk. selv om det påfører pizzeriaen like mye skade om du sitter ved disken og spiser samtlige pizzaer fortløpende som om du bestiller flyttebil, så er det etter min oppfatning en vesentlig forskjell. de punktene de refereres til i kommentarfeltet her lyder altså tydelig at abonnementet kun er ment for normal bruk av mobildata, så kan det selvsagt diskuteres hvorvidt 150gb i hastighetstester iløpet av to dager er å regne som normal bruk for en privatperson.

 

Saken er at man kjøper ikke et "fritt bruk" abonnement, men et abonnment med noen vilkår for bruk som har en kvote på 1 Tb måneden. Glem alt som heter fritt bruk, bruker kjøper en fastlagt kvote. Sånn er det bare...

 

Hvis folk leser vilkårene som gjengitt over så vil de se at det hele er logisk, og at vilkårene og Chilis uttalelser er 100% sammenhengende og rasjonelle:

 

1. Kvoten er på 1000 GB i måneden.

 

2. Bruker man mer enn 30 GB om dagen, indikerer det at man potensielt vil kunne gå over kvoten (30 * 30 = 900 - man nærmer seg kvoten). Ved bruk av mer enn 30 GB om dagen vil de i utgangspunktet ikke stenge abonnementet, og de vil heller ikke kontakte kunden. De vil derimot følge nøyere med på bruken, og vil gi litt slingringsmonn.

 

3. Bruker man mer enn 50 GB om dagen, indikerer det at man klart vil gå over kvoten (50 * 30 = 1500). Ved bruk av mer enn 50 GB om dagen vil de med all sannsynlighet kontakte kunden for å sette en stopper for misbruken av abonnementet (siden bruken tilsier at kunden vil bruke mer enn kvoten).

 

Så grunnen til at Chili har nevnt 30 GB daglig helt konkret er at det er da man er farlig nær å bruke mer enn kvoten (altså misbruke abonnementet).

 

Grunnen til at de har nevnt 50 GB daglig helt konkret er at de tydeligvis har bestemt seg for at det ikke skal få ytterligere reaksjoner mellom 30 og 50 GB fordi 30 GB om dagen i seg selv tross alt ikke medfører misbruk. Så om man bruker 30 GB den ene dagen og 40 noen andre dager, så vil man fortsatt kunne holde seg innenfor kvoten.

 

Men bruker man 50 GB daglig så er man klart over et nivå der man vil bruke 50% nivå mer enn kvoten, og misbruken er et faktum.

 

Dette burde være enkelt å forstå. Må jeg forklare det med en enda større teskje?

 

2. Hvorfor er 30 Gb om dagen en rasjonelt satt grense for "overforbruk"? Med 31*30 har bruker 70Gb til gode og er godt innenfor kvoten og vil aldri kunne gå over med det forbruksmønsteret. Ikke at det betyr noe j.f. kjøp av 1 Tb kvote.

 

3. Om jeg så bruker 50 Gb dagen hva er det slags indikasjon på noe som helst annet enn at jeg bruker opp kvoten jeg betaler for? Selvsagt hvis det er over tid vedvarer vil det medføre at en bruker går tomt for kvote, men hva så?  Som med alle andre kvotebaserte abonnement så er den angitt i en tidsenhet. Dette er en måned og hvorfor skal "kundeservice" ta kontakt med meg for å fortelle meg at jeg holder på å gå tom for kvoten jeg betaler for? Er det noen andre teleselskaper som driver med slikt?

 

Hvordan 50Gb dagen (i en periode) kan være misbruk er uforståelig all den tid brukeren har betalt for en gitt kvote og bruker er innenfor denne.

 

Å selge et abonnement med 1 Tb kvote og ikke forvente at den blir brukt ... Hvilken tjeneste er den neste vi skal betale for og folk skal forsvare at vi ikke får det vi kontraktuelt har inngått?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, det "indikerer misbruk", som det heter i abonnementsvilkårene.. Les mer her.

 

 

Du utnytter det ved å holde deg under 33 GB om dagen. Du misbruker det ved å gå over 34 GB om dagen (det vil si, slik bruk indikerer misbruk (fordi det å bruke en slik mengde data hver dag indikerer at du vil gå over 1000 GB), men Chili tar en skjønnsvurdering på om det faktisk er det).

 

Du kommer med et helt konkret tall her, og linker til et innlegg du selv har skrevet, noe jeg ikke ser helt poenget med. Vilkårene til Chili har du her, og jeg ser ikke et ord om dagskvoter. Aldri hørt om noe annet firma som opererer med slikt heller. Du må gjerne utdype.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Behov kan ikke endre seg fra dag til dag?

Det stemmer. Det er derfor de i følge vilkårene vil ta en skjønnsmessig vurdering i hvert tilfelle.

 

det å kategorisk påstå at ingen har behov for 20% av sin betalte kvote, ikke at vi har noe med det å gjøre, er på grensen til idioti.

20% er 200 GB. 200 GB på en dag er ekstremt mye, og teller som misbruk i min bok.

 

Saken er at man kjøper ikke et "fritt bruk" abonnement, men et abonnment med noen vilkår for bruk som har en kvote på 1 Tb måneden. Glem alt som heter fritt bruk, bruker kjøper en fastlagt kvote. Sånn er det bare...

Ja, det stemmer. Du inngår en avtale med gitte vilkår. Følger du ikke vilkårene (avtalebrudd) kan det være at motparten hever avtale.

 

2. Hvorfor er 30 Gb om dagen en rasjonelt satt grense for "overforbruk"? Med 31*30 har bruker 70Gb til gode og er godt innenfor kvoten og vil aldri kunne gå over med det forbruksmønsteret. Ikke at det betyr noe j.f. kjøp av 1 Tb kvote.

Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Ved 30 GB daglig bruk vil de ikke foreta seg noe direkte overfor kunden. De vil bare følge nøyere med uten at det får konsekvenser for kundeforholdet. Dette fordi 30 GB daglig bruk kan indikere at kunden har potensiale til å bryte vilkårene for abonnementet.

 

Jeg regner med at det ikke er billig for Chili å tilby dette abonnementet, og at det også er derfor de er ganske strenge på det.

 

3. Om jeg så bruker 50 Gb dagen hva er det slags indikasjon på noe som helst annet enn at jeg bruker opp kvoten jeg betaler for?

Av årsakene jeg allere har gjort rede for i innlegget du svarer på men tydeligvis ikke leste. Bruker du mer enn 50 GB hver dag så indikerer det misbruk fordi 50 GB i 30 dager vil gi et overforbruk på 50%.

 

Hvordan 50Gb dagen (i en periode) kan være misbruk er uforståelig all den tid brukeren har betalt for en gitt kvote og bruker er innenfor denne.

Det er misbruk dersom det indikerer at man vil gå over kvoten, eller eventuelt at man legger for mye press på nettet.

 

Å selge et abonnement med 1 Tb kvote og ikke forvente at den blir brukt ... Hvilken tjeneste er den neste vi skal betale for og folk skal forsvare at vi ikke får det vi kontraktuelt har inngått?

Les innlegget du svarer på. Kom så tilbake.

 

Men igjen, kvoten på 1000 GB er tydeligvis absolutt, og de tar en skjønnsmessig vurdering på om storbrukere står i fare for å gå over kvoten.

Lenke til kommentar

I det hele tatt å forsvare Chili slik enkelte gjør er for meg en gåte. For all del abonnmentet er et friskt pust i markedet og det er noen unormale vilkår. Så lenge bruker av tjenesten ikke bryter disse, har ingen noe med hva forbruker bruker sine Gb til (innenfor gjeldende lov).

 

Høyt forbruk alene kan umulig være, i mine øyne, unormalt forbruk så lenge bruker har kjøpt retten til et høyt forbruk. Det er tross alt det en kvote på 1 Tb er. Noe annet er uforståelig. Fri bruk er det ikke det er og forblir kvotebasert, noe annet er villedende.

 

Om det er å være idiot å drive med 24/7 nettverkstesting, høyt forbruk av streaming tjenester i beste kvalitet, komplett nattlig backup til egen server osv, kan altids diskuteres, men så lenge det skjer innenfor vilkårene så er det ikke så mye som en kan tas på. Ikke at noen har noe med det heller.

 

Jeg synes han i artikkelen kom dårlig ut i artikkelen og rævkjøringen han har fått i kommentarfeltet er tidvis unødvendig. Samtidig har det et snev av provokasjon i seg som virker unødvendig. Samtidig synes jeg Chili kommer veldig svakt ut. De virker til å ha slett kundeservice og svake kalkyler på abonnementet.

 

På sånne type tjenester vil det altid være noen som har lavt forbruk, middels forbruk , høyt og veldig høyt forbruk. Som en tommelregel tjener tjenesteyter penger på de to første, går omtrent null på høyt forbruk og går i minus på veldig høyt. Her virker det som Chili ikke vil ete kula og ta  tapet på brukere med veldig høyt forbruk og samtdid skumme fløten med de gruppene de tjener penger på. Det finner jeg usmaklig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I det hele tatt å forsvare Chili slik enkelte gjør er for meg en gåte. For all del abonnmentet er et friskt pust i markedet og det er noen unormale vilkår. Så lenge bruker av tjenesten ikke bryter disse, har ingen noe med hva forbruker bruker sine Gb til (innenfor gjeldende lov).

Du må lese dette om igjen.

 

Jeg forsvarer Chili fordi jeg har funnet det perfekte abonnement for meg, og jeg vil ikke at sytepaver skal ødelegge for meg og andre som faktisk er fornøyde.

 

Høyt forbruk alene kan umulig være, i mine øyne, unormalt forbruk så lenge bruker har kjøpt retten til et høyt forbruk. Det er tross alt det en kvote på 1 Tb er. Noe annet er uforståelig. Fri bruk er det ikke det er og forblir kvotebasert, noe annet er villedende.

Det er også derfor de ikke engang ringer kunden før det brukes mer enn 50 GB daglig. Igjen, se over.

 

Bruker man 50 GB daglig så indikerer det klart at man vil gå over 1000 GB og dermed bryter man avtalen.

 

Om det er å være idiot å drive med 24/7 nettverkstesting, høyt forbruk av streaming tjenester i beste kvalitet, komplett nattlig backup til egen server osv, kan altids diskuteres, men så lenge det skjer innenfor vilkårene så er det ikke så mye som en kan tas på. Ikke at noen har noe med det heller.

Men det skjer ikke innenfor vilkårene hvis man bruker mer enn 50 GB daglig, da dette kan indikere bruk over 1000 GB i måneden, og det er dette Chili tar en skjønnsmessig vurdering på når det blir aktuelt.

 

Jeg synes han i artikkelen kom dårlig ut i artikkelen og rævkjøringen han har fått i kommentarfeltet er tidvis unødvendig. Samtidig har det et snev av provokasjon i seg som virker unødvendig. Samtidig synes jeg Chili kommer veldig svakt ut. De virker til å ha slett kundeservice og svake kalkyler på abonnementet.

Jeg er helt uenig. Igjen, se over. Jeg har redegjort for hvordan kalkylene deres er 100% rasjonelle.

 

På sånne type tjenester vil det altid være noen som har lavt forbruk, middels forbruk , høyt og veldig høyt forbruk. Som en tommelregel tjener tjenesteyter penger på de to første, går omtrent null på høyt forbruk og går i minus på veldig høyt. Her virker det som Chili ikke vil ete kula og ta  tapet på brukere med veldig høyt forbruk og samtdid skumme fløten med de gruppene de tjener penger på. Det finner jeg usmaklig.

Igjen, les det over. Det du skriver her viser at du ikke skjønner hva det er snakk om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I det hele tatt å forsvare Chili slik enkelte gjør er for meg en gåte. For all del abonnmentet er et friskt pust i markedet og det er noen unormale vilkår. Så lenge bruker av tjenesten ikke bryter disse, har ingen noe med hva forbruker bruker sine Gb til (innenfor gjeldende lov).

 

 

 

Har du lest over vilkårene og sammenlignet det med hvordan Chillimobil nå selv tolker sine egene vilkår?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Netflix sender 4K UHD på 25 Mbit - dvs at man kan se 95 timer med Netflix 4K UHD i mnd før man går over 1000 GB.

 

95 timer med film / serie utelukkende på mobil / 4G når man ikke har wifi tilgengelig er nok utenfor hva som er normalt.

 

Selvsagt kan man se på netflix/amazon/hbo/youtube mye mer enn 3 timer per dag. Sperrer chili abonnement hvis ungen ser for mange episoder av peppa gris på nettbrettet samme uke som du ser litt for mye film/serier? Man kan være uenig i metodene som ble brukt for å bli sperret av personen i saken, men det burde bekymre alle hvor lett chili kaster deg ut uten varsel.

 

Jeg bruker ofte 1-2GB av mitt 6GB abonnement på en dag, og går over til wifi når nødvendig. Hadde definitivt klaget hvis komplett hadde kastet meg ut for "unormal bruk".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om det er å være idiot å drive med 24/7 nettverkstesting, høyt forbruk av streaming tjenester i beste kvalitet, komplett nattlig backup til egen server osv, kan altids diskuteres, men så lenge det skjer innenfor vilkårene så er det ikke så mye som en kan tas på. Ikke at noen har noe med det heller.

 

Hva med om de legger til dette i vilkårene: "Vi forbeholder oss retten til å sperre abonnementet om vi oppfatter brukeren som en idiot eller sabotør."? Er det lov, og ønskelig?

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man se på netflix/amazon/hbo/youtube mye mer enn 3 timer per dag. Sperrer chili abonnement hvis ungen ser for mange episoder av peppa gris på nettbrettet samme uke som du ser litt for mye film/serier? Man kan være uenig i metodene som ble brukt for å bli sperret av personen i saken, men det burde bekymre alle hvor lett chili kaster deg ut uten varsel.

Lett? Vedkommende brukte tilsynelatende over 200 GB på et par dager (eller kanskje bare på en dag). Det er rimelig søkt å anta at de vil behandle alle på samme måte som denne ekstremforbrukeren av data. Han brøt helt klart abonnementsvilkårene, og erklærte til og med at han kom til å gjøre det for å se hvor lang tid det ville ta før Chili kontaktet ham.

 

For at Chili skal reagere må du bruke over 50 GB daglig, og da ringer de før de eventuelt sperrer for data. Jeg tviler på at Peppa Gris medfører en slik databruk.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Selvsagt kan man se på netflix/amazon/hbo/youtube mye mer enn 3 timer per dag. Sperrer chili abonnement hvis ungen ser for mange episoder av peppa gris på nettbrettet samme uke som du ser litt for mye film/serier? Man kan være uenig i metodene som ble brukt for å bli sperret av personen i saken, men det burde bekymre alle hvor lett chili kaster deg ut uten varsel.

Lett? Vedkommende brukte tilsynelatende over 200 GB på et par dager. Det er rimelig søkt å anta at de vil behandle alle på samme måte som denne ekstremforbrukeren av data. Han brøt helt klart abonnementsvilkårene, og erklærte til og med at han kom til å gjøre det for å se hvor lang tid det ville ta før Chili kontaktet ham.

 

For at Chili skal reagere må du bruke over 50 GB daglig, og da ringer de før de eventuelt sperrer for data. Jeg tviler på at Peppa Gris medfører en slik databruk.

Men Chilli har da ingen verdens ting med når og hvordan jeg bruker dataen jeg betaler for? Hvis jeg sitter fast på en flyplass i 12 time og vil sitte å streame 4k materialet så har de ingen ting de skulle sagt. Det kunne jo tenkes at jeg dermed brukte 200gb den ene dagen og 1gb de neste 2 ukene.

 

Jeg liker abonnementet, men som med alle firmaer kan de ikke drive med villende markedsføring da dette bryter med norsk lov. Dette er enkelt og greit å lure kunden når de lover noe de ikke kan holde.

.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det stemmer. Det er derfor de i følge vilkårene vil ta en skjønnsmessig vurdering i hvert tilfelle.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor, om jeg hadde brukt 100 Gb første dag, 2 Gb neste dag hvorfor skal det skjønnsmessig vurderes i det hele tatt? Jeg har xxx Gb igjen av kvoten og yy dager til jeg får "påfyll". Det spiller ingen rolle.

 

 

20% er 200 GB. 200 GB på en dag er ekstremt mye, og teller som misbruk i min bok.

 

Det kan det være ekstremt mye i forhold til angitt kvote, men å gå så langt å påstå at det er misbruk er, i mine øyne å dra strikken litt langt. Det underliggende som en bør holde i mente er kvoten ikke dagsforbruk.

 

 

Ja, det stemmer. Du inngår en avtale med gitte vilkår. Følger du ikke vilkårene (avtalebrudd) kan det være at motparten hever avtale.

 

Helt enig og så lenge aktiviteten foregår innenfor disse rammene, og det kan ikke defineres ut i fra forbruk siden det har man betalt for, så er det grunnlag for sanksjon.

 

 

Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Ved 30 GB daglig bruk vil de ikke foreta seg noe direkte overfor kunden. De vil bare følge nøyere med uten at det får konsekvenser for kundeforholdet. Dette fordi 30 GB daglig bruk kan indikere at kunden har potensiale til å bryte vilkårene for abonnementet.

 

Jeg regner med at det ikke er billig for Chili å tilby dette abonnementet, og at det også er derfor de er ganske strenge på det.

 

 

Av årsakene jeg allere har gjort rede for i innlegget du svarer på men tydeligvis ikke leste. Bruker du mer enn 50 GB hver dag så indikerer det misbruk fordi 50 GB i 30 dager vil gi et overforbruk på 50%.

Det er misbruk dersom det indikerer at man vil gå over kvoten, eller eventuelt at man legger for mye press på nettet.

 

 

Les innlegget du svarer på. Kom så tilbake.

 

Men igjen, kvoten på 1000 GB er tydeligvis absolutt, og de tar en skjønnsmessig vurdering på om storbrukere står i fare for å gå over kvoten.

 

 

Hvorfor skal de følge med om jeg bruker 30 Gb/døgn? De gir vel beng i om jeg bruker opp kvoten min? Da har de grunnlag for å tjene mer penger.

 

50Gb/Døgn gir ikke mulighet for overforbruk på tilsvarende 150% av kvota. Kvota går tom etter 20 dager... Det er tross alt det du betaler for og synd, trist, leit for bruker om det går tomt etter xx døgn. Det er svada at forbruker kan ha et overforbruk på 50% og at det dermed ses på som misbruk. Det er ikke engang hypotestisk mulig.. Det går ikke an å ha et overforbruk tilsvarende 150% iom kvoten en betaler for går tom.

 

Det du prøver å si er at et forbruk som bruker opp kvoten på i underkant av 3 uker er å anses som misbruk. Det er til nød misbruk i forhold til kvoterasjonering, men intet annet.

 

Til siste setning. Bruke kjøper retten til 1Tb/måned og hvorfor skal tjenesteyter foreta en skjønnsmessig vurdering om bruker står i fare for bruke opp kvoten? Hvilken logikk følger dette? Det er tross alt den retten bruker har kjøpt... Utrolig.

 

PS: det forsøket på en liten hersketeknikk er undøvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...