Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hm, høres ut som at kampen om >55" ikke bør være helt over. Mulig jeg må foreslå et lerret, se reaksjonen på det, og så trøste med at 65" kan også gå an. Men ja, for serier og filmer som det går mest av, er jo kinofølelse klart en god ting, og 55" gir begrenset kino må jeg innrømme. 

Noterer meg Philips 910 og 810 som @OC-Freak nevner. G5-panel frister må jeg si, særlig om jeg slipper bla opp 30k igjen.

Tok en kikk på tester på Philips OLED910 nå og det virker jo som alle som tester den er ekstatiske. Med kurant lyd fra B&W blir den audiofile delen av meg også happy. Er det noen grunn til å ikke skulle bestille OLED910 65" nå? Selv om nærmeste levering blir 27.2...

Endret av Pop
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo blande inn Philips oled 810 også, samme woled panel.

Det er vel en smakssak på os. Selv syns jeg android på Philips er ørlite bedre, LG i midten og Samsung nederst. LG har den beste fjernkontrollen. 

Lg: støtter Dolby Vision, ikke HDR10+. Best oppskalering av lavkvalitets sendinger?

Samsung: støtter HDR10+ ikke Dolby Vision.

Philips: støtter både HDR10+ og Dolby Vision. Ambilight er også en stor bonus i min bok. Dårligste oppskalering av lavkvalitets sendinger?

Alle er gode er vel sluttkonklusjon.

• Liker 1
Skrevet
OC-Freak skrev (3 timer siden):

Du kan jo blande inn Philips oled 810 også, samme woled panel.

Det er vel en smakssak på os. Selv syns jeg android på Philips er ørlite bedre, LG i midten og Samsung nederst. LG har den beste fjernkontrollen. 

Lg: støtter Dolby Vision, ikke HDR10+. Best oppskalering av lavkvalitets sendinger?

Samsung: støtter HDR10+ ikke Dolby Vision.

Philips: støtter både HDR10+ og Dolby Vision. Ambilight er også en stor bonus i min bok. Dårligste oppskalering av lavkvalitets sendinger?

Alle er gode er vel sluttkonklusjon.

Ja, du har nok rett. Når det er sagt så er hjelpen på Elkjøp og Power skremmende dårlig. For det første så begynte selgeren på Power å snakke om dimmesoner når han sammenlignet to OLED TVer, og ingen av dem virket å være klar over at det var WOLED panel på 77". På Power var "C5 en mye bedre TV - da får du kompisgjengens feteste TV". Da kostet S90F 18.990 og C5 34990. Virker som de har et manus og ikke veldig inngående kunnskap. Er naturligvis mye flinke selgere der ute også…

Skrevet (endret)

Svært få selgere i elektrobutikker har grundig kjennskap til produktene de selger, dessverre.

Ja s91f 77" til 18.990 var meget bra tilbud.

Endret av OC-Freak
Skrevet
Marcuzani skrev (På 28.2.2026 den 14.30):

Sitter på gjerdet. LG C5 "77 eller Samsung S90F 77". Begge er jo WOLED i den sizen. Blir ikke enig med meg selv. Noen med innsikt/erfaring?

Det viktigste spørsmålet du må stille deg selv, er om du foretrekker en TV med Dolby Vision (LG) eller en med HDR10+ (Samsung). Selv om jeg støtter Samsungs valg av den åpne standarden HDR10+, er det dessverre begrenset med innhold tilgjengelig for denne standarden. I praksis ender du derfor ofte opp med standard HDR10. For meg ble valget enkelt. LG, siden Dolby Vision har langt større utvalg av innhold.

• Hjerte 2
Skrevet
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

LG, siden Dolby Vision har langt større utvalg av innhold.

Jepp, helt enig, Derfor blir vår tredje tv også en LG!
Bytter da ut en toppmodell med plasma til en ny LG 65" på stua her.. 😎

Skrevet

LG har også veldig god kvalitet på produktene, det var hevet over en hver tvil for noen år siden, mulig Samsung har tatt litt innpå nå. 

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da er Philips OLED+ 910 på plass i tv-kroken. Overgangen fra 10 år gammel LED er .... hinsides, selv en Samsung 8-serie toppmodell. 

Litt irriterende oppsett, det hadde jo tatt en halvtime bare å konfigurere alt om jeg skulle tatt det der og da. Kanskje de burde hatt en "speed-setup" om du bare vil se bildet og nyhetene raskest mulig. Får gjøre ferdig i dag.

Bildet er ekstremt detaljert, lyden likeså. Savner en del bass, der var faktisk den gamle Samsungen bedre. Men det er mulig jeg har noe å gå på i innstillingene. Så langt er stort sett alt av lyd og bilde satt på "Hjemmekino", så får jeg ta resten derfra.

Takk for gode råd :)

Skrevet

Alle Google TVer tar lang tid å konfigurere ja, det er en ulempe. Har en TCL på hytta, og samme der.

Innebygget lyd er aldri imponerende, mangler bass. 

Skrevet

Lyd fjøl er nok løsning Pop, med EARC så snakker ting sammen, så stort sett syteløst :) Jeg hadde heller ikke fjøl før jeg sendte ut den gamle Samsungen. 

Skrevet

Har en Samsung fjøl til min Philips oled809 TV. Elkjøp hadde en på outlet i tilstand "som ny i originalemballasje".

Trenger ikke kjøpe samme merke. Men tror blant annet Samsung og LG noen ganger kan kombinere lyd fra TV og fjøl om man har fjøl fra samme merke, i stedet for at tv høyttalere deaktiveres helt. Om det gir bedre lyd i praksis vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...