Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Nitrius skrev (8 minutter siden):

De så jo ganske fine ut, hvordan fungerer trådløst oppkobling? Fungerer det mot TVen? Og om jeg leste riktig så må Høyttalerne kobles sammen med en kabel i mellom?

Du kan koble de opp mot TV'en ved å bruke Bluetooth. Det kan skape audiosync-problemer, som muligens kan fikses på i innstillingene på TV'en. Det blir nok mindre syncproblemer ved å bruke optisk kabel. Det skal sies at du ikke får utnyttet de beste formatene som Dolby Atmos og lignende med optisk kabel eller Bluetooth. 

Høyttalerne må kables sammen med medfølgende kabler. Blir de forkorte må du kjøpe egne. Skal du supplere med subwoofer senere må denne også kobles til med kabel i ene høyttaleren. 

Jeg kjøpte den nye generasjonen Sonos Beam. Den koster (akkurat) under 5000 kroner. Blir kanskje litt liten til en 65". Blir fort også veldig dyrt om man senere vil supplere med subwoofer og surround. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nitrius skrev (6 timer siden):

De så jo ganske fine ut, hvordan fungerer trådløst oppkobling? Fungerer det mot TVen? Og om jeg leste riktig så må Høyttalerne kobles sammen med en kabel i mellom?

Holder til i Viken så et stykke unna, samt at jeg gjerne helst vil holde meg på/under 5000kr, men ellers takk for tilbudet :)

Har koblet de med optisk til TV'en og da fungerer det flott med Samsungs fjernkontroll. Telefon kobler jeg til med Bluetooth. At visse formater ikke støttes er ikke noe issue for meg, da jeg ikke er filmfreak eller noe. Brukes også mye til musikk, og da var disse en mye bedre deal enn lydplanker i samme prisområde i alle fall. Som skrevet over må de kobles sammen med kabel. Den er lang nok til at mine står omtrent på hver side av en 75 tommer. 

Lenke til kommentar
taffeeel skrev (8 timer siden):

Du kan koble de opp mot TV'en ved å bruke Bluetooth. Det kan skape audiosync-problemer, som muligens kan fikses på i innstillingene på TV'en. Det blir nok mindre syncproblemer ved å bruke optisk kabel. Det skal sies at du ikke får utnyttet de beste formatene som Dolby Atmos og lignende med optisk kabel eller Bluetooth. 

Høyttalerne må kables sammen med medfølgende kabler. Blir de forkorte må du kjøpe egne. Skal du supplere med subwoofer senere må denne også kobles til med kabel i ene høyttaleren. 

Jeg kjøpte den nye generasjonen Sonos Beam. Den koster (akkurat) under 5000 kroner. Blir kanskje litt liten til en 65". Blir fort også veldig dyrt om man senere vil supplere med subwoofer og surround. 

Har disse høyttalerne noen annen tilkoblingsmulighet enn Bluetooth og optisk kabel som støtter flere formater? Nå har ikke jeg for øyeblikket noen store krav til formater, er i utgangspunktet bare på jakt etter bedre lyd til tv/film/musikk enn hva de innebygde høyttalerne i TVen min gir.

  

Switters skrev (1 time siden):

Har koblet de med optisk til TV'en og da fungerer det flott med Samsungs fjernkontroll. Telefon kobler jeg til med Bluetooth. At visse formater ikke støttes er ikke noe issue for meg, da jeg ikke er filmfreak eller noe. Brukes også mye til musikk, og da var disse en mye bedre deal enn lydplanker i samme prisområde i alle fall. Som skrevet over må de kobles sammen med kabel. Den er lang nok til at mine står omtrent på hver side av en 75 tommer. 

Hvis jeg kan bruke Samsung fjernkontrollen min i samme slengen så er jo et stort pluss, absolutt.

 

Edit: Ser nå at de kan kobles med RCA, men da må man ha en forsterker/reciever regner jeg med, og det var ikke i planene, regner med at man får nok lyd ut av disse med optisk via TVen?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Nitrius skrev (2 timer siden):

Har disse høyttalerne noen annen tilkoblingsmulighet enn Bluetooth og optisk kabel som støtter flere formater? Nå har ikke jeg for øyeblikket noen store krav til formater, er i utgangspunktet bare på jakt etter bedre lyd til tv/film/musikk enn hva de innebygde høyttalerne i TVen min gir.

  

Hvis jeg kan bruke Samsung fjernkontrollen min i samme slengen så er jo et stort pluss, absolutt.

 

Edit: Ser nå at de kan kobles med RCA, men da må man ha en forsterker/reciever regner jeg med, og det var ikke i planene, regner med at man får nok lyd ut av disse med optisk via TVen?

Høyttalerne har Bluetooth, Aux-inngang, Phono-inngang for for eksempel platespiller, en USB-inngang og to optiske innganger. Det er høyttalere til musikk som kan brukes til film og TV. Blir litt omvendt av en lydplanke som er mer ment til film og TV, men som også fungerer til musikk. 

Det trengs ingen reciever eller forsterker. Dette er aktive høyttalere som vel betyr at de har dette innebygget. Hvis du bor i nærheten av en HifiKlubben hadde jeg tatt turen innom og prøvekjørt de. Og eventuelt lydplanker.

Lenke til kommentar
taffeeel skrev (4 timer siden):

Høyttalerne har Bluetooth, Aux-inngang, Phono-inngang for for eksempel platespiller, en USB-inngang og to optiske innganger. Det er høyttalere til musikk som kan brukes til film og TV. Blir litt omvendt av en lydplanke som er mer ment til film og TV, men som også fungerer til musikk. 

Det trengs ingen reciever eller forsterker. Dette er aktive høyttalere som vel betyr at de har dette innebygget. Hvis du bor i nærheten av en HifiKlubben hadde jeg tatt turen innom og prøvekjørt de. Og eventuelt lydplanker.

Endte opp med å handle disse Argon høyttalerne. Satt opp og hørt på musikk en times tid her nå, og førsteinntrykket er bra. Meget god lyd fra såpass små høyttalere :D

Gjenstår å få sett noe serie/film, men takker for anbefalingen @Switters og info fra resten som svarte :)

Endret av Nitrius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nitrius skrev (På 8.10.2021 den 12.15):

Sitter nå å vurderer en lydplanke, pleier de å være greie for musikk også og ikke bare film?

Jeg har ikke lest resten av svarene, men lydplanker er ikke laget for musikk. Kommer an på hvor lista de ligger. Er du ute etter hi-fi-anlegg? Kun høy musikk? Eller ikke ekstremt kresen? Da vil det funke.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (1 minutt siden):

Orker ikke å lese tilbake mange mange sider.

Skal ha nytt tv på bf, å bestemt meg for LG oled tv. 65".

A1 og B1, hva er best av de to?

 

Eller burde eg gå for noe annet merke?

B1 er bedre enn A1.

Største forskjellen er at B1 har 120Hz, VRR og HDMI 2.1.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! Med tanke på pris så går jeg nok for B1, å på bf pleie det vel hver nesten halv pris?

Nei, halv pris er å ta veldig godt i. BF i fjor var f.eks. ganske skuffende, kom mye bedre tilbud noen mnd etterpå. Mens året før var det motsatt. Superbra på BF og ble egentlig aldri lavere pris før de var utsolgte. Det er ikke lett å si med andre ord.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 14.10.2021 den 21.35):

Nei, halv pris er å ta veldig godt i. BF i fjor var f.eks. ganske skuffende, kom mye bedre tilbud noen mnd etterpå. Mens året før var det motsatt. Superbra på BF og ble egentlig aldri lavere pris før de var utsolgte. Det er ikke lett å si med andre ord.

Blir et tidligere kjøpt av nytt tv nå til helga ;) rett i underkant av 16000kr for B1 med DNB POWER kampanje :D
Så kan eg heller klage litt å bruke 60 dagers åpent kjøp med tanke på BF viss prisen skulle bli lavere!

Lenke til kommentar
JFM skrev (På 22.8.2021 den 8.41):

Kjøpte meg en Samsung 65Q80T fra Elkjøp i mai. 

Kjøpte også en brukt lydplanke, Samsung Q800T 

 

Etter en måneds tid begynte Q-symphony funksjonen å tulle. Funka hverken over HDMI eller optisk kabel. Fikk opp melding på skjermen om at enheten ikke støttet e-ARC. 

Sendte derfor inn lydplanken til Elkjøp. De fant ikke feil på den. Videre sendte jeg TV-en inn til Elkjøp. 

De fant feil på TV-ens hovedkort. Fikk naturligvis dette dekket gjennom garanti. Dette var i juni. 

Så nå i dag oppdager jeg at TV-en mister signal til lydplanken, og samme melding om at enheten ikke støtter e-ARC. Restarta både TV og lydplanke, og da funka det som normalt. 

Men det var også slik det starta forrige gang også. Regner derfor med at jeg innen kort tid må sende inn TV-en for andre gang. 

 

 

Har dere noen tanker rundt dette? Jeg kan vel først heve kjøpet når dette skjer for tredje gang? 

Hvis jeg eventuelt får heve kjøpet, så lurer jeg på om noen kan foreslå en annen TV til rundt 15.000kr som kan erstatte 65" Q80T

 

JFM skrev (På 22.8.2021 den 12.38):

Sist gang måtte de bytte hovedkort på TV-en. 

Siden jeg skreiv innlegget i formiddag så har problemet blitt værre, og nå funker ikke Q-symphony i det hele tatt. 

 

En annen ting er at TV-en heller ikke klarer å starte min PS5 lengere når jeg velger "spill-hdmi inngangen". Det funka fram til i går. Nå må jeg starte PS5 med PS5-kontrolleren 

 

 

I dag fikk jeg TV tilbake fra reparasjon. Også denne gangen var hovedkortet bytta. Allerede etter noen få timer har jeg samme problem igjen. 

Jeg har alså problemet for 3. gang (to ganger reparert). 

 

Jeg kan nå heve kjøpet. 

Hva skal jeg gjøre? Er lei av å sende den inn. Liker dog tv-en. 

 

TV er en Samsung 65" Q80T som er parret med en Samsung HW-Q800T lydplanke. 

Jeg har betalt 13k for tv i mai. Hever jeg kjøpet så finner jeg vel ikke en like god tv til den prisen? Kan jeg kreve annet tilsvarende produkt? Hva er eventuelt tilsvarende eller bedre? 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, JFM said:

 

 

 

I dag fikk jeg TV tilbake fra reparasjon. Også denne gangen var hovedkortet bytta. Allerede etter noen få timer har jeg samme problem igjen. 

Jeg har alså problemet for 3. gang (to ganger reparert). 

 

Jeg kan nå heve kjøpet. 

Hva skal jeg gjøre? Er lei av å sende den inn. Liker dog tv-en. 

 

TV er en Samsung 65" Q80T som er parret med en Samsung HW-Q800T lydplanke. 

Jeg har betalt 13k for tv i mai. Hever jeg kjøpet så finner jeg vel ikke en like god tv til den prisen? Kan jeg kreve annet tilsvarende produkt? Hva er eventuelt tilsvarende eller bedre? 

Q90t/q95t er det nærmeste du kommer 

Lenke til kommentar
JFM skrev (11 timer siden):

Ingen som har på lager 

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/293517/samsung-65-qn85a-4k-neo-qled-2021

Om jeg skulle hatt Samsung, så tror jeg jeg ville bestilt den der nå i helga. Du får 20% rabatt, så under 16k. Greit, 3k over det du betalte for din Q80, men også en mye bedre TV med miniLED.

Alternativt denne (også 20% nå i helga på Elkjøp sin kundeklubb): https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/293508/samsung-65-q77a-4k-qled-2021 Men den har vel ikke miniLED.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...