Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Sjalottløk skrev (19 timer siden):

Her er man jo ikke langt unna skikkelig 4K proskjektor. Det finnes argumenter for og i mot her, men jeg ville sjekket ut alternativene.

Min interesse har igjen våknet for prosjektor da jeg aldri har hatt det. Jeg kunne godt tenkt meg en på soverommet fordi jeg ikke er så opptatt av bildekvalitet når jeg ligger i sengen mer hører enn ser hva som går på skjermen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da er 48" LG OLED A1´en på plass på soverommet i boligen vår i byen og jeg må si at bildekvaliteten den gir for 7k er helt topp til vår bruk. Har kun testet via apper fra LG sitt WebOs så langt da Apple TV´en som skal brukes er i den andre boligen vår og etter å konsumert litt innhold i 4K (HDR/SDR) og 1080P fra Plex, YouTube og Netflix fikk jeg fort god-følelsen som OLED pleier å gi meg. Dette er nok mest grunnet kontrasten og sortnivået men jeg føler ikke dette er en stor nedgradering fra LG C9 eller C7 som jeg er vant med. 

Så for å konsumere innhold på soverommet så har LG truffet blink, så sant du får A1 på tilbud fra Elkjøp og co. Da er det bare å få hentet 55" A1´en på fredag og sette den opp i helgen på soverommet i den andre boligen og håpe opplevelsen blir like positiv som i dag :) 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hedonism skrev (8 timer siden):

 

Da er 48" LG OLED A1´en på plass på soverommet i boligen vår i byen og jeg må si at bildekvaliteten den gir for 7k er helt topp til vår bruk. Har kun testet via apper fra LG sitt WebOs så langt da Apple TV´en som skal brukes er i den andre boligen vår og etter å konsumert litt innhold i 4K (HDR/SDR) og 1080P fra Plex, YouTube og Netflix fikk jeg fort god-følelsen som OLED pleier å gi meg. Dette er nok mest grunnet kontrasten og sortnivået men jeg føler ikke dette er en stor nedgradering fra LG C9 eller C7 som jeg er vant med. 

Så for å konsumere innhold på soverommet så har LG truffet blink, så sant du får A1 på tilbud fra Elkjøp og co. Da er det bare å få hentet 55" A1´en på fredag og sette den opp i helgen på soverommet i den andre boligen og håpe opplevelsen blir like positiv som i dag :) 

 

 

Hva synes du om bevegelser i bildet om du sammenligner med C7?
Har selv C7 og er veldig fornøyd, men bevegelser i action-filmer og enkelt annet innhold kan hakke litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
FiveInline skrev (1 minutt siden):

Regner med det kan justeres etter eget ønske på C7 også. Jeg kjører manuell justering på min CX med De-judder 6 og De-Blur 2 og det er perfekt for meg. Kjørte først Cinema men det blir for hakkete ved panoreringer for meg.

Jeg tror innstillingene er anneredes på C7, men Truemotion må stå til myk, om alt skrus av blir skikkelig ubehagelig å se normalt fjernsynsinnhold.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 timer siden):

Hva synes du om bevegelser i bildet om du sammenligner med C7?
Har selv C7 og er veldig fornøyd, men bevegelser i action-filmer og enkelt annet innhold kan hakke litt.

Jeg er positivt overrasket. Satte A1 sin TrueMotion til "Naturlig" og syntes det flyter fint uten såpeopera-effekten og med lite artefakter fra bildebehandlingen. Rtings.com gir 6.2 i poengsum når det gjelder Stutter i sin test av A1:

Due to the slightly slower response time on this TV, there's a bit less stutter than the other OLED displays we've tested, like the LG C1 OLED or the Sony A90J. It's acceptable overall but still noticeable when watching movies, especially in slow panning shots.

Rtings.com ga kun 4.4 i poengsum når det gjaldt Stutter i sin test av C7:

The C7 experiences stutter, which is especially noticeable with low frame rate content. This is a result of the almost instant response time, so there is very little blur to smooth movement between frames.

Så grunnet litt tregere responstid på A1, som nok har med at den er 60hz fremfor 120hz, så blir det mindre hakking i bildet som et resultat. Slår du av TrueMotion helt så hakker det mer enn jeg foretrekker men fortsatt ser det bedre ut enn C7 uten TruMotion påslått.

Har samme erfaring som deg med C7, tror rett og slett billedbehandlingen ikke helt klarer å henge med den lynraske responstiden man har i en 120hz OLED. Hos meg så står TrueMotion stort sett på "Livlig" (Clear ved engelsk meny), ellers har jeg prøvd meg på 5/5 De-blur/De-judder og litt andre variasjoner men ender normalt opp med "Livlig" igjen. Tror jeg har vent meg til bildet på C7 fordi jeg merker ikke så til at den hakker nå lengre enn jeg nok gjorde da Tv´en var ny. Det som overrasker meg mer er at C9 har vel så mye hakking som C7, noe jeg hadde trodd ville blitt bedre siden den er noen generasjoner nyere. Men tror det har mest med at responstiden til 120hz OLED-skjermer er for rask for at LG sin prosesseringen klarer å henge helt med.

Har sett fotballkamp og film på en Sony A80J OLED hos en bekjent et par ganger i vår og sommer, og den har samme utfordring med hakking, noe som også bekreftes i Rtings.com sin test av Tv´en der den får en Stutter-poengsum på 5.1. Sony virker å ha bedre bildebehandlings-algoritmer enn LG til å få bort hakkingen dog uten å tilføye særlig med støy og artefakter i bildet. 

Redigering: Kalte TrueMotion-instillingen jeg bruker på C7 for "Klar" da jeg har engelsk meny påslått hvor den heter Clear men ser at den på norsk kalles for "Livlig". 

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Handlet en TCL 65QLED800 i forrige uke og er ikke helt fornøyd med kjøpet. Så jeg vurderer nå å returnere skjermen og handle noe annet, men har egentlig null peiling på hva.

Størrelsen er fin, og ellers skal TVen brukes til streaming og gaming, hva er det folk anbefaler i tilnærmet lik prisklasse? Samsung Q70T Nevnes som en god middelklasse skjerm i det opprinnelige posten i denne tråden, men den virker vanskelig å oppdrive nå til dags..

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Nitrius said:

Handlet en TCL 65QLED800 i forrige uke og er ikke helt fornøyd med kjøpet. Så jeg vurderer nå å returnere skjermen og handle noe annet, men har egentlig null peiling på hva.

Størrelsen er fin, og ellers skal TVen brukes til streaming og gaming, hva er det folk anbefaler i tilnærmet lik prisklasse? Samsung Q70T Nevnes som en god middelklasse skjerm i det opprinnelige posten i denne tråden, men den virker vanskelig å oppdrive nå til dags..

 

Samme prisklasse? Denne her. https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/149399/samsung-65-q90t-4k-uhd-qled-smart-tv-qe65q90tat-2020

Fantastisk tv, har selv samme bare største utgave og med one connect boks

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ilalo skrev (På 10.9.2021 den 8.59):

Samme prisklasse? Denne her. https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/149399/samsung-65-q90t-4k-uhd-qled-smart-tv-qe65q90tat-2020

Fantastisk tv, har selv samme bare største utgave og med one connect boks

Takker for tipset. Var ute tidligere idag å leverte tilbake TCL'en og handlet denne Samsung TVen, langt bedre førsteinntrykk her :D

Er det noen gode streaming muligheter til denne skjermen? Eller må det en Chromecast boks til? Får delt skjerm fra Samsung telefonen min, og da får jeg jo spilt av div. apper med lyd, men virker som skjermen til telefonen må være på mens den spiller av..

Endret av Nitrius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Nitrius said:

Takker for tipset. Var ute tidligere idag å leverte tilbake TCL'en og handlet denne Samsung TVen, langt bedre førstintrykk her :D

Er det noen gode streaming muligheter til denne skjermen? Eller må det en Chromecast boks til? Får delt skjerm fra Samsung telefonen min, og da får jeg jo spilt av div. apper med lyd, men virker som skjermen til telefonen må være på mens den spiller av..

Hmmm, Bruker bare innebygget apple airplay hvis jeg skal streame noe fra telefonen, men det er veldig sjeldent 

Ang bildekvalitet så anbefaler jeg at du sjekker ut disse innstillingene, bruker selv så godt som de samme med et par justeringer her og der 

Har du en xbox eller ps5 feks så finnes det gaming innstillinger du muligens vil prøve ut
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Må ha ny TV i løpet av 6 måneder ish. Har vel egentlig bestemt meg for en OLED. Har nå hatt en samsung led og en LG led. LGen sin sortnivå er helt horribel. Grå striper over hele skjermen. Står i ett ypperlig OLED rom nå, mørk kjellerstue. Ny Tven skal for så vidt i stuen, hovedsakelig til film. Litt lys blir det i stuen, men bruker som regel kun Tven på kvelden, og lys får man som regel stengt ute. Jeg blir dog ikke så veldig klok på A/B/C serien til LG 2021. Slik jeg har forstått det så er A serien er litt "kjip". Dårligere brikkesett og mangel på 120hz, men hvordan er B serien sammenlignet med C. Ønsker 4x hdmi 2.1 porter, det vet jeg blant annet CX og C har, usikker på B serien. Siklet lenge på CX serien, men har aldri fått somla meg til å handle denne for en god pris, og denne ser nok ut til å være utgått innen jul.

 

https://prisguiden.no/produkt/lg-oled65b16-497425

https://prisguiden.no/produkt/lg-oled65c15-496001

Lenke til kommentar
ilalo skrev (På 11.9.2021 den 5.19):

Hmmm, Bruker bare innebygget apple airplay hvis jeg skal streame noe fra telefonen, men det er veldig sjeldent 

Ang bildekvalitet så anbefaler jeg at du sjekker ut disse innstillingene, bruker selv så godt som de samme med et par justeringer her og der 

Har du en xbox eller ps5 feks så finnes det gaming innstillinger du muligens vil prøve ut
 

 

Takker for linkene, syns bilde var ganske flott ut av boksen, men har gjort disse justeringene selv nå og det ble hakket bedre ja!

Men må si at denne TVen virkelig har overgått mine forventninger, det å gå fra TCL 65QLED800 til 9990kr til Samsung Q90T til 11999, det er en liten prisforskjell, men meget stort hopp på både kvalitetsfølelse, bilde og lyd i mine øyner og ører. Så takker for anbefalingen :D 
Med en Chromecast boks så er denne TVen fullverdig.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Daveintator skrev (På 8.9.2021 den 14.51):

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny TV og lurte på om jeg kunne få hjelp til å velge hva jeg skal se etter.  Prisklasse er maks 20 000 kr og tommer er 65-75 tommer.  Jeg har ikke dårlig tid å få kjøpt en tv akkurat nå, er mer for å få noen tver som jeg kan overvåke og kjøpe når de kommer på tilbud. 

Har dere noen forslag ?

Kan også legge til at det skal være i en stue hvor det er relativt lyst til tider. Skal brukes til sport/film

Lenke til kommentar

Da regner jeg med du mener sett, som visuelt?

Kan vel for så vidt si meg enig der, men selve serien nådde ett bunnivå for meg. Når du kun skal ha action og skyting hele sesong, prøv å gjør det litt bedre. Blir nesten flau over at det mulig å levere noen så dårlige actionscener når det kommer til våpen og skyting...

Lenke til kommentar

Er på utkikk etter ny TV da jeg har PS5 i hus og venter snart Xbox Series X på posthuset. Ønsker også en ganske framtidsrettet TV.

Her er mine krav:

  • Budsjett: 25 000 kr (tenker å vente til neste DNB-Power tilbud, så budsjettet er vel egentlig 20 000 kr)
  • 55-65" (går vel egentlig på pris her, men sitter 2.5m foran TV-en i dag, og synes min 55" egentlig er stor nok)
  • Må støtte HDMI 2.1 på alle utganger
  • Må ha støtte for VRR uten bugs
  • Må ha støtte for Dolby Vision
  • Helst innebygd litt Anti-Glare (altså ikke OLED, da jeg får en del lys inn i stua)
  • FreeSync eller G-Sync-kompatibel (vet ikke om dette egentlig er en del av VRR, men velger å nevne det)
  • Synsvinkel må være "bred", dvs sitter man litt på siden bør det ikke ofre for mye av lyset på TV-bilde

Finnes en slik TV pr. i dag, eller bør jeg vente til slutten av året?

Glemte å nevne at min nåværende TV er en Samsung UE55KSE8005 (KS9000 i Amerika)

 

Endret av Kilko1337
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kilko1337 skrev (På 16.9.2021 den 13.02):

Er på utkikk etter ny TV da jeg har PS5 i hus og venter snart Xbox Series X på posthuset. Ønsker også en ganske framtidsrettet TV.

Her er mine krav:

  • Budsjett: 25 000 kr (tenker å vente til neste DNB-Power tilbud, så budsjettet er vel egentlig 20 000 kr)
  • 55-65" (går vel egentlig på pris her, men sitter 2.5m foran TV-en i dag, og synes min 55" egentlig er stor nok)
  • Må støtte HDMI 2.1 på alle utganger
  • Må ha støtte for VRR uten bugs
  • Må ha støtte for Dolby Vision
  • Helst innebygd litt Anti-Glare (altså ikke OLED, da jeg får en del lys inn i stua)
  • FreeSync eller G-Sync-kompatibel (vet ikke om dette egentlig er en del av VRR, men velger å nevne det)
  • Synsvinkel må være "bred", dvs sitter man litt på siden bør det ikke ofre for mye av lyset på TV-bilde

Finnes en slik TV pr. i dag, eller bør jeg vente til slutten av året?

Glemte å nevne at min nåværende TV er en Samsung UE55KSE8005 (KS9000 i Amerika)

 

Landet nesten på LG OLED C1, da den faktisk har alt utenom at den er OLED, derfor GLARE, og fikk bekreftet GLARE fra denne Youtube-linken. Genialt at jeg så den videoen før jeg nesten tok avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Kilko1337 skrev (På 16.9.2021 den 13.02):

Er på utkikk etter ny TV da jeg har PS5 i hus og venter snart Xbox Series X på posthuset. Ønsker også en ganske framtidsrettet TV.

Her er mine krav:

  • Budsjett: 25 000 kr (tenker å vente til neste DNB-Power tilbud, så budsjettet er vel egentlig 20 000 kr)
  • 55-65" (går vel egentlig på pris her, men sitter 2.5m foran TV-en i dag, og synes min 55" egentlig er stor nok)
  • Må støtte HDMI 2.1 på alle utganger
  • Må ha støtte for VRR uten bugs
  • Må ha støtte for Dolby Vision
  • Helst innebygd litt Anti-Glare (altså ikke OLED, da jeg får en del lys inn i stua)
  • FreeSync eller G-Sync-kompatibel (vet ikke om dette egentlig er en del av VRR, men velger å nevne det)
  • Synsvinkel må være "bred", dvs sitter man litt på siden bør det ikke ofre for mye av lyset på TV-bilde

Finnes en slik TV pr. i dag, eller bør jeg vente til slutten av året?

 

 

Jeg tror det kun er LG sine OLED'er som har HDMI 2.1 på alle sine porter. Da fra C-modellene og oppover. Det er OLED'er som også har klart best innsynsvinkel. Jeg kan anbefale rtings.com. De har ganske gode reviews, og tester de fleste toppmodellene vi også får i Norge.

Selv hadde jeg anbefalt en LG OLED C1, og heller sett om du kunne gjøre noe med lyssituasjonen i stua. Selv om du allerede har sagt den fra deg. 

Lenke til kommentar
Kilko1337 skrev (På 16.9.2021 den 13.02):

Er på utkikk etter ny TV da jeg har PS5 i hus og venter snart Xbox Series X på posthuset. Ønsker også en ganske framtidsrettet TV.

Her er mine krav:

  • Budsjett: 25 000 kr (tenker å vente til neste DNB-Power tilbud, så budsjettet er vel egentlig 20 000 kr)
  • 55-65" (går vel egentlig på pris her, men sitter 2.5m foran TV-en i dag, og synes min 55" egentlig er stor nok)
  • Må støtte HDMI 2.1 på alle utganger
  • Må ha støtte for VRR uten bugs
  • Må ha støtte for Dolby Vision
  • Helst innebygd litt Anti-Glare (altså ikke OLED, da jeg får en del lys inn i stua)
  • FreeSync eller G-Sync-kompatibel (vet ikke om dette egentlig er en del av VRR, men velger å nevne det)
  • Synsvinkel må være "bred", dvs sitter man litt på siden bør det ikke ofre for mye av lyset på TV-bilde

Finnes en slik TV pr. i dag, eller bør jeg vente til slutten av året?

Glemte å nevne at min nåværende TV er en Samsung UE55KSE8005 (KS9000 i Amerika)

 

Den TVen finnes ikke. Hvilke krav vil du fire på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...