Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

MrMarbles skrev (4 minutter siden):

Ok, men den gjør jo det på alle mine remuxer? Eller mener du at jeg må gå og laste ned .srt filene sammen med filmene for at dette skal funke?

Jeg vet ikke hva slags subtitles du har liggende for at det ikke funker på noenting, men det funket helt topp på så og si alt jeg spilte av hvertfall. Jeg brukte sjeldent eksterne subtitle-filer. Nå har jeg ikke Apple TV lenger, så jeg får ikke sjekket, men jeg ser at iOS-appen spiser remux lett som en plett med subs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (21 minutter siden):

Jeg vet ikke hva slags subtitles du har liggende for at det ikke funker på noenting, men det funket helt topp på så og si alt jeg spilte av hvertfall. Jeg brukte sjeldent eksterne subtitle-filer. Nå har jeg ikke Apple TV lenger, så jeg får ikke sjekket, men jeg ser at iOS-appen spiser remux lett som en plett med subs.

Skal ta en liten test i kveld :) Hva for Plex-server bruker du?

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (2 timer siden):

Jeg har to Atmos-anlegg. Et hjemme hos mine foreldre i Stavanger i loftstua, og ett i egen leilighet i Oslo. :)

Oslo: Samsung Q8DN 55" + Samsung HW-Q96R 7.1.4 lydplanke

Stavanger: LG C9 65" + Sony DN1080 receiver + Bowers & Wilkins 685 S1 fronter, Bowers & Wilkins 686 S1 skråvendte takhøyttalere, Bowers & Wilkins 601 S3 bakhøyttalere, XTZ W12.17 ICE subwoofer. 

Det er først og fremst at jeg bor i et leilighetskompleks som gjør at jeg begrenser meg til lydplanke her. Har likevel spekulert litt i KEF LS 50 Wireless II, men ikke helt tatt steget grunnet økonomi og det faktum at jeg hører minimalt med musikk, og det er mest filmbruk. 

PS: Fikk gått til innkjøp av nVIDIA Shield nå. Deilig å se at TrueHD Atmos fungerer sømløst! Veldig stabilt i forhold til Vero var det også. 

Ville tatt en demo på de KEF LS 50 WII før jeg pulled da trigger i hvert fall. Testet nylig ut KEF LSX for desktopen, og de gikk rett på Finn etter et par uker. Helt forferdelige apper (ville ikke koble seg til Asus AC66U sitt 5Ghz nett, selv om KEF sier at man BØR bruke 5GHz for hi-res streaming), lyden var veldig flat i mine ører (kun justere minimalt på lydsignaturen), og en del musikk hørtes forferdelig ut (mens det ble skikkelig hifi på annen musikk igjen). Endte med å gå for en Sonos amp (brukt) med et par brukte hvite Dali Mentor 1, samt en gammel B&W ASW2500. Så nå er det faktisk blitt ganske hifi på desktopen også :D 
Det sagt, så tror jeg et par sånne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=214925766 ville spilt skjorta av KEFene. 

Men ja, hva tenker du selv om soundbar vs. surround-oppsettet? Selv har jeg jo aldri testet ut skikkelig atmos med takhøyttalere (annet enn på kino såklart). Men, i forhold til vanlige soundbar's, så blir de jo nærmest en vits i forhold til skikkelig stereo. Men folk vil ha forskjellige ting. Jeg er mer opptatt av hvordan lyden låter, enn hvor lyden kommer fra. Med en skikkelig stereo, så kan få et skikkelig herlig 3-dimensjonalt lydbilde tegnet opp foran seg. Og selv om man aldri hører at lyden kommer bakfra, så går det greit altså. Jeg får forøvrig ikke lov å ha surround av kona, og priser meg lykkelig for å i hele tatt få lov til å ha (ganske så) store fronthøyttalere i et stereo-oppsett :) Hadde jeg ikke fått lov til det, så hadde det kanskje blitt et par vegghengte Rubicon 2 LCR og sub (evt de Dynaudioene på stativ).

Hadde forøvrig 5.0 oppsett i min første leilighet, og hadde vel alltid en form for surround fra 1997 til 2013 (når vi kjøpte leilighet sammen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
11 hours ago, Nimrad said:

Det er jo ikke noe annet enn totalt feil. Hva får deg til å tro at Plex er designet rundt transkoding?

Plex er designet for, og i høyeste grad markedsført som, softwaren som gjør at du kan streame alt uansett enhet. Dette får man til med, hold deg fast, transcoding. Det er jo selvsagt ingenting i veien med det, men det betyr at softwaren i utegangspunktet er myntet på andre bruksområder enn f.eks Kodi i den andre enden av skalaen (men med sine egne problemer såklart..).

Plex skal imidlertid ha for å støtte DV, om enn kun på nVidia Shield, og med store utfordringer med fargerom men det fikser de vel etterhvert..

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
aidskake skrev (1 minutt siden):

Plex er designet for, og i høyeste grad markedsført som, softwaren som gjør at du kan streame alt uansett enhet. Dette får man til med, hold deg fast, transcoding. Det er jo selvsagt ingenting i veien med det, men det betyr at softwaren i utegangspunktet er myntet på andre bruksområder enn f.eks Kodi i den andre enden av skalaen (men med sine egne problemer såklart..).

Det er stor forskjell på det at Plex kan transkode til enheter som ikke støtter direkteavspilling og det at Plex er helt feil valg til direkteavspilling og gir deg null kontroll over dette. Det er i beste fall veldig misvisende. Mitt mål er tapsfri strømming og etter å ha prøvd ut Jellyfin, Kodi, Emby og Plex falt valget på sistnevnte.

Lenke til kommentar

Ting har skjedd siden 2018 (da jeg begynte å bruke Infuse)!

70532499_Skjermbilde2021-05-11kl_21_00_16.thumb.png.e823caca501e5b874235773cc6f9d0af.png

Edit: Ok, men ingen lyd nei. Selv ikke om jeg valgte AC3. Den klarte faktisk å spille av 4K HDR også nå, selv med Direct Play. Men igjen, ingen lyd (kan også være CXen sin feil forøvrig).

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
On 5/11/2021 at 11:51 AM, MrMarbles said:

Ville tatt en demo på de KEF LS 50 WII før jeg pulled da trigger i hvert fall. Testet nylig ut KEF LSX for desktopen, og de gikk rett på Finn etter et par uker. Helt forferdelige apper (ville ikke koble seg til Asus AC66U sitt 5Ghz nett, selv om KEF sier at man BØR bruke 5GHz for hi-res streaming), lyden var veldig flat i mine ører (kun justere minimalt på lydsignaturen), og en del musikk hørtes forferdelig ut (mens det ble skikkelig hifi på annen musikk igjen). Endte med å gå for en Sonos amp (brukt) med et par brukte hvite Dali Mentor 1, samt en gammel B&W ASW2500. Så nå er det faktisk blitt ganske hifi på desktopen også :D 
Det sagt, så tror jeg et par sånne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=214925766 ville spilt skjorta av KEFene. 

Men ja, hva tenker du selv om soundbar vs. surround-oppsettet? Selv har jeg jo aldri testet ut skikkelig atmos med takhøyttalere (annet enn på kino såklart). Men, i forhold til vanlige soundbar's, så blir de jo nærmest en vits i forhold til skikkelig stereo. Men folk vil ha forskjellige ting. Jeg er mer opptatt av hvordan lyden låter, enn hvor lyden kommer fra. Med en skikkelig stereo, så kan få et skikkelig herlig 3-dimensjonalt lydbilde tegnet opp foran seg. Og selv om man aldri hører at lyden kommer bakfra, så går det greit altså. Jeg får forøvrig ikke lov å ha surround av kona, og priser meg lykkelig for å i hele tatt få lov til å ha (ganske så) store fronthøyttalere i et stereo-oppsett :) Hadde jeg ikke fått lov til det, så hadde det kanskje blitt et par vegghengte Rubicon 2 LCR og sub (evt de Dynaudioene på stativ).

Hadde forøvrig 5.0 oppsett i min første leilighet, og hadde vel alltid en form for surround fra 1997 til 2013 (når vi kjøpte leilighet sammen).

Har tatt demo på LS 50 WII flere ganger. Digger lyden til musikk, men usikker på om jeg ville gjort det til film. At noen foretrekker grumsebass ala Klipsch og Cerwin Vega er jo også en realitet, men tror de fleste vil like KEF LS 50 II veldig godt. Gitt god romakustikk. :P Appen er forøvrig en av tingene som er mye bedre enn på KEF LSX. :)

Soundbar for meg gir faktisk bedre pin-point plassering av lyden, enn det frontene mine gjør. FØLER Atmos-effekten bedre med lydplanke. Men det kan også være pga. rommet planka står i, kontra storstua hjemme. Lydkvaliteten derimot, er flere verdener bedre på høyttalerne kontra lydplanke. Det er det ingen vei utenom. Hadde jeg som nevnt hatt mulighet til skikkelig HiFi-anlegg i leiligheten, hadde jeg kjøpt på dag 1. ^^

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (4 timer siden):

Har tatt demo på LS 50 WII flere ganger. Digger lyden til musikk, men usikker på om jeg ville gjort det til film. At noen foretrekker grumsebass ala Klipsch og Cerwin Vega er jo også en realitet, men tror de fleste vil like KEF LS 50 II veldig godt. Gitt god romakustikk. :P Appen er forøvrig en av tingene som er mye bedre enn på KEF LSX. :)

Soundbar for meg gir faktisk bedre pin-point plassering av lyden, enn det frontene mine gjør. FØLER Atmos-effekten bedre med lydplanke. Men det kan også være pga. rommet planka står i, kontra storstua hjemme. Lydkvaliteten derimot, er flere verdener bedre på høyttalerne kontra lydplanke. Det er det ingen vei utenom. Hadde jeg som nevnt hatt mulighet til skikkelig HiFi-anlegg i leiligheten, hadde jeg kjøpt på dag 1. ^^

Aha. Var ikke klar over at det var ny app. Så for meg at de laget en plattform som de bygget videre på. Men da forstår jeg godt. Har som sagt ikke testet de ut selv (har generelt til gode og teste noe særlig KEF) 🙂

Man kan ikke få alt, dessverre. Skulle gjerne hatt eget lydisolert kinorom i kjelleren, men det får bli med stua som den er, så ser helt klart den. TV-lyd < Soundbar any day of the week såklart😁

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (På 8.5.2021 den 11.56):

Hvordan er inntrykket av Nvidia shield? Vurdert det samme, for jeg har opplevd de samme ustabilitetsproblemene, og nå har boksen rett ut sluttet å fungere. 

Synes Shield er helt ok. Ikke foretrukket grensesnitt, men plex, emby eller hva en ønsker å bruke er jo uansett ikke mer enn et tastetrykk unna og da ser det jo identisk ut som hvilket som helst enhet en kjører plex, kodi eller emby på.

DolbyVision er litt bingo om blir aktivert i plex. Noen ganger går det fint, andre ganger må jeg gjerne stoppe og starte samme film 5-6 ganger før DV logo dukker opp, og noen ganger skjer det ikke i det hele tatt. Om dette skyldes Shield eller Plex aner jeg ikke, har ikke tatt meg tid til å teste om det er samme problem med Emby.

Jeg har i alle år brukt Kodi sammen med Emby og Jellyfin, er først nå de siste månedene jeg har gått over til Plex når jeg kjøpte Shield. Fortsatt noe jeg savner fra Emby/Jellyfin, men begynner å bli vant med Plex etterhvert også.

Jeg var rett og slett møkk lei av å sette opp Kodi på alle nye enheter. Ved å bruke en egen app til Plex eller Emby så ser det likt ut over alt, minimalt med tid på å konfigurere og det bare virker. Mister selvsagt noe av de fancy tingene en får med Kodi, men merker at det gjør ikke noe lengre, det er ikke savnet.

Jeg kommer til å teste Jellyfin med jevne mellomrom for å se hvordan utviklingen går der, men for øyeblikket er det plex som er foretrukket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (6 timer siden):

Har tatt demo på LS 50 WII flere ganger. Digger lyden til musikk, men usikker på om jeg ville gjort det til film. At noen foretrekker grumsebass ala Klipsch og Cerwin Vega er jo også en realitet, men tror de fleste vil like KEF LS 50 II veldig godt. Gitt god romakustikk. :P Appen er forøvrig en av tingene som er mye bedre enn på KEF LSX. :)

Soundbar for meg gir faktisk bedre pin-point plassering av lyden, enn det frontene mine gjør. FØLER Atmos-effekten bedre med lydplanke. Men det kan også være pga. rommet planka står i, kontra storstua hjemme. Lydkvaliteten derimot, er flere verdener bedre på høyttalerne kontra lydplanke. Det er det ingen vei utenom. Hadde jeg som nevnt hatt mulighet til skikkelig HiFi-anlegg i leiligheten, hadde jeg kjøpt på dag 1. ^^

Brodern kjøpte seg en Samsung Atmos planke med sub og bakhøyttalere, satt ned fra 15.000 el noe slik. Joda, det er grei lyd, men mitt eldre Jamo 5.1 oppsett med XTZ sub på en Yamaha RX-A3020 spiller fletta av det. Han ble ganske paff når jeg guffa på med Star Trek Into Darkness med Dolby TrueHD.

Men jeg skjønner at folk ikke vil fylle opp stua med digre gulvstående høyttalere, ledninger, sub på 30+ kg og en diger receiver på 20Kg.

Endret av FiveInline
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

CX/C1 er utvilsomt i premiumklassen. Selv om de er «rimelige», så har de best ytelse pr krone der ute med en stor margin. Iom at de bruker samme panel og samme prosessor som de dyrere modellene, så betyr det ikke at de er noe dårligere av den grunn. C1 har på papiret et «dårligere» panel enn G1, men C1 gjør det overraskende bra i tester. Mao. er også uenig med @Sjalottløk
 

Etter min mening så kan man legge alt fra LCD i en kategori under noe som helst innenfor premium-kategorien, men hei, det er min mening😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...