Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Emilsen skrev (7 timer siden):

Hva hadde dere valgt av dette?

Brukt LG C9 65" eller ny Samsung Q80T 65"?

Til samme pris.

Med tanke på bildekvalitet så er det vel ingen som slår oled.

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (På 25.4.2021 den 15.29):

Stemmer! :)

Vet ærlig talt ikke. Jeg bruker Vero 4k for å spille av det meste av formater, inkludert Dolby TrueHD Atmos-lyd. Kobler rett i lydplanken. Skulle ønske ny Apple TV kom med slik støtte, da Vero'en kan være litt ustabil, men ser ut som de fortsatt ikke vil støtte formatet selv med HDMI 2.1

Ja jeg har brukt Vero 4k selv i lang tid, men gikk nylig over til Nvidia Shield fordi jeg synes Vero er noe ustabil, samt de vil ikke støtte DV. Er veldig spent på Samsung HW-Q950A, men er samtidig litt skeptisk til Samsung etter jeg leste om de tidligere modellene deres og bugs de ikke retter opp i. Forhåpentligvis kommer denne rimelig kjapt på tilbud rundt om slik at den får en akseptabel pris.

Lenke til kommentar
3 hours ago, ProphetSe7en said:

Ja jeg har brukt Vero 4k selv i lang tid, men gikk nylig over til Nvidia Shield fordi jeg synes Vero er noe ustabil, samt de vil ikke støtte DV. Er veldig spent på Samsung HW-Q950A, men er samtidig litt skeptisk til Samsung etter jeg leste om de tidligere modellene deres og bugs de ikke retter opp i. Forhåpentligvis kommer denne rimelig kjapt på tilbud rundt om slik at den får en akseptabel pris.

Hvordan er inntrykket av Nvidia shield? Vurdert det samme, for jeg har opplevd de samme ustabilitetsproblemene, og nå har boksen rett ut sluttet å fungere. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Agentspoon said:

Hvordan er inntrykket av Nvidia shield? Vurdert det samme, for jeg har opplevd de samme ustabilitetsproblemene, og nå har boksen rett ut sluttet å fungere. 

Har hatt Nvidia shield 2017 siden lanseringa mtp Plex så tror jeg det er det beste kjøpet jeg har gjort, spesielt siden jeg har en crap LG TV med WEBOS 3. Eneste som jeg sliter litt med er at jeg har koblet den til via lydplanke og det er ikke alltid de samarbeider (1/10 ganger) , men da er det bare å skru av og på så er det good. Var det noe spesifikt du var ute etter?

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (1 time siden):

Hvordan er inntrykket av Nvidia shield? Vurdert det samme, for jeg har opplevd de samme ustabilitetsproblemene, og nå har boksen rett ut sluttet å fungere. 

Brukergrensesnittet er elendig, men ellers en perfekt boks. Spiller alt du slenger etter den.

Lenke til kommentar

Har Shield selv og er ganske fornøyd med den. Men den støtter ikke HDR på YouTube. Det er egentlig ikke noe stort problem, men det er allikevel et minus. 

Har en ny Apple TV i bestilling. Jeg er ganske spent på den. For mitt bruk, så kan den ha potensiale til å bli den ultimate 4K/HDR boksen. Den støtter ikke KODI, men jeg bruker stort sett bare PLEX for lokal streaming.

Lenke til kommentar

Jøss, visste ikke at det var vero brukere her, rakk så vidt å trykke litt rundt med den før TVen ble pakket for pga oppussing. Og nå blir det muligens nytt nettverk og ny tv 😁 men greit å vite at den har litt grums. 

Komplett har noen klubb priser på tv akkurat nå, noen som har kikket på de? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
On 5/8/2021 at 8:36 AM, ProphetSe7en said:

Ja jeg har brukt Vero 4k selv i lang tid, men gikk nylig over til Nvidia Shield fordi jeg synes Vero er noe ustabil, samt de vil ikke støtte DV. Er veldig spent på Samsung HW-Q950A, men er samtidig litt skeptisk til Samsung etter jeg leste om de tidligere modellene deres og bugs de ikke retter opp i. Forhåpentligvis kommer denne rimelig kjapt på tilbud rundt om slik at den får en akseptabel pris.

Kjører Vero4k+ selv også, men har ikke opplevd fryktelig mye ustabilitet. Noe er det såklart, i all den tid man kjører hjemmesnekret open-source programvare på den, men den funket stort sett bra til det den skal gjøre. Spesielt hvis KODI er det man vil kjøre.

Nvidia Shield har jo også mye problemer med DV content (https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/346685/wrong-colours-in-dolby-vision/), så den løser ikke alt. Nvidia shield er vel en av de mer buggy boksene mtp kodi bruk også, dersom det betyr noe. Og skal du ha DV må du kjøre Plex på den, men dersom det er greit, funker den nok ok.

De færreste streaming bokser støtter DV dessverre kun gjennom de innebygde streaming appene. Skjønner ikke helt hvorfor, men det har vel noe med lisensiering å gjøre om jeg skal tippe. Kunne godt tenkt med DV jeg også..

Lenke til kommentar

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/153725/lg-77-cx-4k-oled-tv-oled77cx-2020

Dette er vel mye OLED for penga?

Mitt bruk er hovedsakelig film, dog, alt så langt av det jeg har er 1080p BluRay uten HDR. Hvordan vil dette se ut på en slik kontra en VT60 Plasma? Er veldig fornøyd med min VT60, spesielt bevegelser er veldig smooth, men driver å lufter litt tanker om å kanskje gå for 4K OLED.

Er det noen forskjeller på 24Hz visning på de forskjellige OLED'ene? Jeg ser f.eks GX koster det dobbelte av denne, hva får man her som ikke er på CX?

Som sagt, hovedbruk er film. Bevegelser (24Hz) er ekstremt viktig for min del, gaming ikke veldig interessant.

Streaming blir lite brukt annet enn soverom, i stua er det BluRay som gjelder.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (1 time siden):

Jeg ser f.eks GX koster det dobbelte av denne, hva får man her som ikke er på CX?

Annerledes design.

FiveInline skrev (1 time siden):

Dette er vel mye OLED for penga?

Jada. Fjorårets modell til en ganske så ålreit pris.

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (På 7.5.2021 den 20.14):

Brukt ja... 

Hvem er det som skal ta seg så godt betalt for en brukt C9?? 

Var nok litt dyrt ja. Tror jeg slår til på en LG CX 65" på neste DNB kampanje på Power. Holder prisen seg som i dag på 16 980,- blir jeg veldig fornøyd med å "kun" betale 13,5k for en så god TV :)

Lenke til kommentar
On 5/8/2021 at 1:26 PM, Nimrad said:

Brukergrensesnittet er elendig, men ellers en perfekt boks. Spiller alt du slenger etter den.

 

On 5/8/2021 at 5:15 PM, Sjalottløk said:

Har Shield selv og er ganske fornøyd med den. Men den støtter ikke HDR på YouTube. Det er egentlig ikke noe stort problem, men det er allikevel et minus. 

Har en ny Apple TV i bestilling. Jeg er ganske spent på den. For mitt bruk, så kan den ha potensiale til å bli den ultimate 4K/HDR boksen. Den støtter ikke KODI, men jeg bruker stort sett bare PLEX for lokal streaming.

 

On 5/8/2021 at 11:56 AM, Agentspoon said:

Hvordan er inntrykket av Nvidia shield? Vurdert det samme, for jeg har opplevd de samme ustabilitetsproblemene, og nå har boksen rett ut sluttet å fungere. 

 

On 5/8/2021 at 1:05 PM, DnS94 said:

Har hatt Nvidia shield 2017 siden lanseringa mtp Plex så tror jeg det er det beste kjøpet jeg har gjort, spesielt siden jeg har en crap LG TV med WEBOS 3. Eneste som jeg sliter litt med er at jeg har koblet den til via lydplanke og det er ikke alltid de samarbeider (1/10 ganger) , men da er det bare å skru av og på så er det good. Var det noe spesifikt du var ute etter?

 

Har endel nyere erfaring med shield selv. Jeg bruker Plex, og kommer "fra" Apple-TV, men på ATV så får du ikke HDR fra MKV-filer, og de har som nevnt ikke skikkelig lyd-støtte for HD-formatene.

For det første så er du avhengig av å kjøpe pro. Tube/Plex klarer ikke streame 4K MKV på en skikkelig måte. Dette var jeg ikke klar over så gikk på en bommert og måtte benytte returretten der. Alt annet funket helt flott på Tube (Netflix, Viaplay, etc).

For det andre, når jeg fikk pro i hus - så opplever jeg at den henger seg opp. - Hvis jeg f.eks starter en trailer i Plex(De blir vel streamet fra Youtube), så henger den i 100% av tilfellene etter 5 sekunder, og for å få den i gang igjen så må jeg sette den til å transkode - da virker det. Dette tror jeg også henger sammen med at de "Vanlige" streaming-appene har problemer på PROen, ikke netflix, men de andre - Viaplay, NRK og DPlay f.eks - de stopper også opp innimellom og bare står og spinner til jeg stopper og setter i gang igjen. - Jeg finner det veldig frustrerende at dette virket fint på Tube, men ikke på Pro - og det fører til at jeg må bytte mellom den gamle Apple-TVen til alt "annet" og bruke Shield til HDR-streaming i plex.

Sorry for lang Offtopic :I

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (På 5.5.2021 den 12.13):

Siden OLED ble tilgjengelig for brukbare penger i 2016 er det ingen som har eid en så lenge. Uansett handler det vel ikke om alder, men hvor mange timer den er brukt.. 

Jeg har en på fjerde året og ingen innbrenning. Brukes til alt. 

Jeg rundet 5 år i Januar. Brukt som pc-skjerm uten problemer. (Surfing, YouTube, Netflix). Eneste grunn til at den snart blir byttet ut er størrelsen (55") og 1080p.

 

Den ser ut som om den var ny. Det står dårligere til med Samsung 7 serie quantum dot fra samme år. Blitt mer backlight bleeding i det siste.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, JFM said:

Har en Xiami MiBox S 4k. Funker bra den

Men støtter ikke ukomprimert Dolby Atmos TrueHD. 😄 Det jeg er ute etter. Blir trolig kjøp av en Shield Pro i dag.

23 minutes ago, magb said:

Jeg rundet 5 år i Januar. Brukt som pc-skjerm uten problemer. (Surfing, YouTube, Netflix). Eneste grunn til at den snart blir byttet ut er størrelsen (55") og 1080p.

 

Den ser ut som om den var ny. Det står dårligere til med Samsung 7 serie quantum dot fra samme år. Blitt mer backlight bleeding i det siste.  

Bare skru av automatiske oppdateringer for Samsung når de nærmer seg så gamle, så slipper du forverring av bildekvalitet. #onlyhalfjoking 😅

 

Jeg bytter selv snart ut KS7000 i barndomshjemmet med QN92/93A. Må bare komme på tilbud først. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...