Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Agentspoon skrev (Akkurat nå):

Jepp, bare bruk HDMI 2.0. Vanlig kabel med andre ord. :) Vil fungere perfekt. 

Vet ikke hvordan kablene specces, men jeg trodde det var "standard, high speed, premium, ultra" osv. og ikke "HDMI 2.0"? Uansett, en kabel som takler full HDMI 2.0 båndbredde er nok til Q85R. Det vil si "Premium" altså.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Noen her som har The Frame og kan si noe om hvor fornøyd de er? Er det verdt prisen? Andre merker har jo like store tv'er som koster langt mindre. 

Naboen har The Frame. "Hele" forskjellen er selve rammen. Det med et statisk bilde som ser ut som maleri har flere andre fått til - blant annet tror jeg LG har noe lignende? Jeg har vurdert den høyt selv i 43" versjon til stua (vi har ikke TV i stua), og da synes jeg det kan være verdt det. The Frame / Serif og lignende TV-er ser jeg mer på som møbel med TV-funksjon. Ikke som hoved-TV. 

Specs på Frame er for øvrig mer eller mindre identisk med Q60 hvis du lurer på hvor mye ekstra du legger i bilderammen.

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (12 minutter siden):

Jepp, bare bruk HDMI 2.0. Vanlig kabel med andre ord. :) Vil fungere perfekt. 

Ok, men jeg har forstått det rett at jeg kun benytter arc hdmi mellom HW-Q96 og One connect boksen, så kobler jeg resten av enhetene i one connect boksen til TVen som igjen sender dette til lydsystemet?

HW-Q96R har jo 2 HDM utganger, men jeg trenger kanskje bare benytte meg av Arc HDMI innput og resten tar TV boksen seg av.

Lenke til kommentar
barezell skrev (3 minutter siden):

Frame tilsvarer vel en q60-q65? En helt ok Kant led. Personlig ville jeg valgt å legge penga i bildekvalitet fremfor bilderamme ? 

Det viser hvor gammel og kjedelig jeg har blitt da jeg vurderer The frame på grunn av utseende. :lol:

Nimrad skrev (2 minutter siden):

Specs på Frame er for øvrig mer eller mindre identisk med Q60 hvis du lurer på hvor mye ekstra du legger i bilderammen.

Da tro jeg at jeg kan gå for Sony'en av de to jeg lenket til over. Enig i det dere sier over her at The Frame er mer et møbel. 

Lenke til kommentar

kjenner ikke de nye Sony`ene så godt, men godt mulig q60 er bedre tv. en 2019 Q70 vil nok være vesentlig bedre. koster mindre og. 

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/samsung-qe65q70ratxxc-4k-qled-smart-tv/p-733619/?q=q70 om du har dnb master så kan du spare et par tusen til. blir jo ikke bedre :)

 

ikke helt samme Sony, men bør ikke være så langt unna.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x800h-vs-samsung-q70r/1778/782?usage=11114&threshold=0.1

 

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Hvilke veggfester bør fungere til bakhøytalerne på HW-Q96R?

Festene vil jeg egentlig ikke skal vise noe særlig, da høytalerne er i veien, og da går det vell ann å bare gå for noe slikt enkelt og billig fra Jula? Høytalerne veier vell 2.1 kg pr stk.
https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/tv-og-bilde/veggfester-og-mobler/veggfeste-til-hoyttalere-929051/#tab04

Eller er det noen som har andre greie alternativer?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, OddZen said:

Hvilke veggfester bør fungere til bakhøytalerne på HW-Q96R?

Festene vil jeg egentlig ikke skal vise noe særlig, da høytalerne er i veien, og da går det vell ann å bare gå for noe slikt enkelt og billig fra Jula? Høytalerne veier vell 2.1 kg pr stk.
https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/tv-og-bilde/veggfester-og-mobler/veggfeste-til-hoyttalere-929051/#tab04

Eller er det noen som har andre greie alternativer?

Ref Elkjøp-kundeomtale: 

Bakhøyttalerne er dessverre ikke helt enkle å installere da det kan være vanskelig å finne noen høyttalerstativ eller veggfester som passer.

På baksiden av bakhøyttalerne er ca 14 cm fra bunnen og opp til skruehullet som skal benyttes til innfesting/fallsikring.
Dette skruehullet forventer en maskinskrue i den litt sære dimensionen 1/4” x 20 UNC.
Lengden på skruen kan være 3/4", eventuelt mer dersom tykkelsen på materialet den skal gjennom er på mer enn 5 mm.
Dette er ikke hyllevare overalt her i Norge, så jeg endte opp med å bestille en liten pakke med slike skruer fra eBay for 2 USD.

Veggmontering av bakhøyttalerne var ikke aktuelt, så jeg kjøpte et par høyttalerstativ fra Hama (Hama Høyttalerstativ Slim Svart, 450 - 750 NOK).
Pakken fra Hama inkluderer flere monteringsalternativer ("bunnplater" og et "ryggfeste").
Dessverre er "ryggfestet" for kort for å passe til bakhøyttalerne, men den største "bunnplaten" er helt perfekt.

For å hindre at bakhøyttalerne faller ned kjøpte jeg 4 stk vinkelbeslag i dimensjonen 2x200x40x40 mm (finnes bl.a. hos Jula/Biltema).
2 vinkelbeslag festes i hvert hjørne i bakkant av "bunnplaten" fra Hama med en maskinskrue (M5x10), skive og mutter, eksistende hull i "bunnplaten" og vinkelbeslagene passer fint.
Bruk "ryggfestet" fra Hama sammen med den sære maskinskruen til å holde høyttalerne fast i vinkelbeslagene.

Vinkelbeslagene lakkeres i sort for å matche høyttalerstativene og høyttalerne.
Bruk noen sorte plaststrips eller borrelåsbånd til å feste strømledningen fra høyttalerne nedover stativet.
Dette vil sikre en svært høy WAF (Wife Acceptance Factor).

Lenke til kommentar
OddZen skrev (1 time siden):

Hvilke veggfester bør fungere til bakhøytalerne på HW-Q96R?

Festene vil jeg egentlig ikke skal vise noe særlig, da høytalerne er i veien, og da går det vell ann å bare gå for noe slikt enkelt og billig fra Jula? Høytalerne veier vell 2.1 kg pr stk.
https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/tv-og-bilde/veggfester-og-mobler/veggfeste-til-hoyttalere-929051/#tab04

Eller er det noen som har andre greie alternativer?

Ja, de der fungerer så lenge der er med rette skruer. 

Lenke til kommentar

Faktisk en smule irriterende at Elkjøp / Power / HiFiKlubben ikke selger noe slikt universalt stativ med ulike skruer passende til. Men litt Samsung sin feil også som har sånt banalt valg av skruer. Det har de også på TVene sine av en grunn. Vurderer faktisk å bare sette høyttalerne på kanten av sofaen, siden vi har slike brede ender. Ikke spesielt trygt, men. :p

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (15 minutter siden):

Faktisk en smule irriterende at Elkjøp / Power / HiFiKlubben ikke selger noe slikt universalt stativ med ulike skruer passende til. Men litt Samsung sin feil også som har sånt banalt valg av skruer. Det har de også på TVene sine av en grunn. Vurderer faktisk å bare sette høyttalerne på kanten av sofaen, siden vi har slike brede ender. Ikke spesielt trygt, men. :p

Skal du ha gulvstativ så får du det her: https://www.fruugo.no/vebos-gulvstativ-samsung-hwn950-svart-sett/p-42981103-87713683?language=no&ac=croud&gclid=CjwKCAjwltH3BRB6EiwAhj0IUON31TNztFgySOZN5SMq-YSGYNbp-Ylxg_5zkz3r52JTHMhAHk56KxoCsQoQAvD_BwE

Lenke til kommentar
11 hours ago, Agentspoon said:

Jeg kjøpte Vero4k+ rett fra hjemmesiden deres. Google. :) Ellers gjorde jeg det bare fordi nVidia Shield sin nye utgave ikke var lansert da. Tror det går an å kjøre harddisk via Shield også? Isåfall funker den til Atmos ukomprimert, siden den spiller av TrueHD-formatet. Bare å koble rett i lydplanken. 

Shield virka sexy, indeed ? men usikker på HDD.

Edit1: fant ut det med HDD (nas, ekstern disk, whatyoumay)

Edit2: støtter ikke HDMI 2.1/eARC though.. så vil man få full utnyttelse av planken, really?

Endret av Unicorn
hdd, hdm 2.0
Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (34 minutter siden):

Ja, har sett på det, men er totalt fullstendig komplett hinsides uaktuelt å betale 2250 kr for et stativ til bakhøyttalerne. ? De koster sånn maks 50 kr å lage. 

For en del år siden lagre jeg to par høyttalerstativ selv. Tror jeg betalte max et par hundre i deler til sammen så det er absolutt doable. 

edit: kjøp deg noen slike fra Ikea / Biltema / whatever og metallplater ala disse så er du godt i gang. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Ja, er mulig med MacGyver-løsninger, bare redd at det ikke blir like fint. Synes kun det er rart at verken Power eller Elkjøp er på ballen. Hadde de laget et stativ til 899 kr, hadde jeg glatt kjøpt, og de ville tjent 500 kr+ hver ordre. Er en del lydplanker med trådløse bakhøyttalere som kommer ut nå, så det er mye potensielle penger der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...