Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Teodor1979 skrev (2 timer siden):

Rommet er 14 m2, og har ikke vinduer.

Hva ville folket her valgt?

Jeg ville gått for LG CX. Definitivt den beste til film og spilling til prisen. Men hvor langt unna sitter du TV-en? Vanskelig å gi råd om Q80T 75" er en bedre vei å gå uten å vite det.

Om rommet er et dedikert medierom så er det VELDIG billig å flytte sofaen nærmere TV-en enn å kjøpe større TV. Vi var i samme situasjon som deg (CX eller større QLED). Sofaen var ca 3,5m fra veggen hvor TV-en henger. Vi flyttet den en halv til en meter frem og plutselig fikk vi noen ekstra tommer. Bedre plassering for surround-høyttalerne også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mojo Pin skrev (25 minutter siden):

Angående integrert Airplay 2 som diskuteres noen poster over - fungerer det begge veier? Det vil si, er det mulig å sende lyd fra TV'en via Airplay 2 til Sonos-anlegget, og dermed bruke Sonos som TV-høyttalere på en grei måte?

Nei, det er ikke mulig. Flere grunner til det, men Airplay kan kun sendes fra Apple-dingser.

SirreStrikk skrev (2 minutter siden):

Noen som vet hvorfor lydkvaliteten blir så dårlig når jeg kobler min harman onyx 6 til tv'n gjennom bluetooth? Er seriøst helt horribelt. Er ikke noe problem når jeg kobler bluetooth via telefonen til høytaleren.

Hvor horribelt snakker vi? Mistenker noe mismatch av kodeker her, at TV-en ikke støtter riktige kodeker.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Nimrad said:

Nei, det er ikke mulig. Flere grunner til det, men Airplay kan kun sendes fra Apple-dingser.

Hvor horribelt snakker vi? Mistenker noe mismatch av kodeker her, at TV-en ikke støtter riktige kodeker.

For å sammenligne det med YouTube videoer, så høres lyden fra mobil som 1080p, mens fra tvn er den 240p. Det er en liksom en skral lyd som kommer, og blir værre på høyere volum. 

Er dette noe som kan løses tror du? Ganda kjipt å ikke få utnytta lyden 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 timer siden):

Jeg ville gått for LG CX. Definitivt den beste til film og spilling til prisen. Men hvor langt unna sitter du TV-en? Vanskelig å gi råd om Q80T 75" er en bedre vei å gå uten å vite det.

Om rommet er et dedikert medierom så er det VELDIG billig å flytte sofaen nærmere TV-en enn å kjøpe større TV. Vi var i samme situasjon som deg (CX eller større QLED). Sofaen var ca 3,5m fra veggen hvor TV-en henger. Vi flyttet den en halv til en meter frem og plutselig fikk vi noen ekstra tommer. Bedre plassering for surround-høyttalerne også.

Ca. 3 meter, så ikke helt ulikt hos oss ;) Takk for tips :) 

Lenke til kommentar

Superfornøyd med Samsung Q85R til tross for manglende HDMI 2.1. Oppskaleringen fra HD er fantastisk.

Vi pusser opp leiligheten og får et ekstra soverom/gamingrom. Bredden på rommet er ca. 220cm. 
 

Rtings.com anbefaler +/- 50" på den avstanden. Vurderer LG CX 48" Sony X900H eller Q80T. Eneste er at Q80T ikke har 120hz. 
 

Erfaringer/innspill?
 

 

A2E2E4B6-5D0F-4C74-8B57-E8284E4FB487.jpeg

Lenke til kommentar

Vi kjøpte en 75" Q80 på BF, men ser at det er tydelige otg regelmessige lyse og mørke felt når man ser på lyse scener, som f.eks. blå himmel. Det distraherer en del, og jeg ville nok ikke kjøpt den TV'n hvis jeg hadde visst om det på forhånd. Noen som vet om instillinger som kan få dette bort eller mindre synlig?

Lenke til kommentar
Mala skrev (På 10.1.2021 den 17.50):

Det er kommet en egen Apple TV app også, som er meget bra! Behovet for egen ATV er nok borte for veldig mange. 

Ja, det er denne appen jeg har abonnert på. Skulle kanskje presisert det. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe et fysisk Apple produkt 😛

Lenke til kommentar
1 minute ago, mandela said:

Er det fortsatt noen av de store produsentene som ikke har påtvungen reklame i sitt brukergrensesnitt i 2021 modellene?

Gah, det der gjør meg så jævlig sur! Hvis jeg betaler i dyre dommer for et produkt jeg skal eie selv, så vil jeg ikke ha reklame på det.

Lenke til kommentar
mandela skrev (2 timer siden):

Er det fortsatt noen av de store produsentene som ikke har påtvungen reklame i sitt brukergrensesnitt i 2021 modellene?

2021-modellene er ikke testet enda, så det er vel ikke så lett å vite. Ganske stor forskjell på hvor inntrengende reklamen er mellom de ulike merkene. På CX-en min har jeg til gode å legge merke til noe reklame i det hele tatt(utenom at Netflix og Amazon har fått sine egne knapper på fjernkontrollen), men jeg bruker knapt smartfunksjonene på TV-en.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Har noen tips om gode veggfester til en CX65, som kan skrus på kun 1 stender?
 

Jeg har normal bredde mellom stendere på 60 cm, men jeg ser at på den begrensede veggen min, er det en stender midt på, så jeg kan egentlig ikke bruke et veggfeste som skrus fast i 2 stendere, da det vil komme for langt til siden, enten ene eller andre veien.

edit: dette ser jo litt frekt ut 

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/veggfester-og-tv-moebler/veggfeste/vogels-thin-546-turn-180-40-65-oled-svart/p-855587/?q=Thin546

Endret av Teodor1979
Lenke til kommentar
Teodor1979 skrev (15 timer siden):

Har noen tips om gode veggfester til en CX65, som kan skrus på kun 1 stender?

Gipsvegger? Jeg skrudde 2 skruer i stenderen(oppe og nede) sånn noenlunde midt på veggfestet og så brukte jeg 4 gipsanker i tillegg i hver ende av festet. Sitter mer enn godt nok det. Jeg gikk også for et feste som vil tåle opp til 80 tommers TV så er jeg sikra for neste oppgradering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...