Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (1 time siden):

Black Friday-pris? Tvilsomt, prisen er helt feil for å trekke kunder.

Den vil garantert havne under 20K på Black Friday, om ikke av en annen grunn enn at 20999 er en pris som ikke trekker inn kunder på samme måte som 19999.

Hade glatt kjøpt den til den prisen hvis jeg tenkte 65 tommer, istedenfor å vente flere mnd for kun å spare et par tusen maks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo også 10 000 kr mer da. På Black Friday vil nok prisen være ganske lik, om ikke lavere, likevel. Og ja, det kommer i enorm grad an på bruksområde. Har en mye lys inn mot TVen utenfra, slik at den ser ut som et speil nesten, eller ser en for det meste sport på kabel-TV, så er QLED å foretrekke. Vil en ha den beste bildekvaliteten i spill, serier og film, og kan kontrollere lysinnslippet i miljøet på en god måte, er LG CX kongen. 

Dessverre har Samsung forlatt veien de først var på, med ekstremt høyt fargevolum og enorm kontrast til LCD å være, til fordel for bedre innsynsvinkel. Dette begynte de med i 2019, der kontrastnivået falt fra 19 000 på Q9FN  til 11 000 på Q90R, og fargevolumet DCI P3 fra 92 til 88. Jeg kjøpte Q8DN utelukket for at jeg ville nyte ekstrem pop i fargene ved høy lysstyrke, med 94,5% DCI P3, som er rekord til og med i dag. Dessverre har Samsung også tuklet med denne TVen, der de siste oppdateringene har redusert lysstyrke og fargevolum. Det forbanner meg litt, ettersom jeg kjøpte en brukt enhet med gammel firmware som så helt fantastisk ut, som nå yter dårligere etter automatisk oppdatering. Det er Samsung på sitt absolutt verste, der de planlegger for at brukere skal oppgradere TVene deres ved å gradvis forverre deres eldre enheter. Det er av den grunn jeg også nå har deaktivert oppdateringer på Q96R lydplanken nå som den fungerer stabilt. Stoler ikke et sekund på produsenten i det tilfellet. ?

Hadde Samsung i stedet for å prøve å etterape egenskapene til OLED (altså høy innsynsvinkel), og heller fokusert alt på å ytterligere øke fargevolum og lysstyrke, tror jeg det hadde vært enda enklere å anbefale dem som et alternativ. OLED sine styrker klarer de ikke matche uansett, men å kapitalisere på svakhetene til OLED, og dermed appellere til en annen kundemasse, kunne de LETT ha vunnet frem med. Ekstremt synd for forbrukerne. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hallo folkens,

Ønsker å kjøpe en ny tv. Tvn skal brukes mest til strømming av sport og noe til Netflix, Youtube og lignende. Ønsker 65” rundt 10K men er villig til å strekke meg opp til 15K hvis det er mye bedre alternativer rundt den prisen. Noen forslag?

 

Takk på forhånd for all hjelp :)

Endret av true_ninja
Lenke til kommentar

Helt ærlig et ganske dårlig tidspunkt å kjøpe TV, ettersom fjorårets modeller i 65" som ble solgt ut rimelig, er utsolgt, mens de nye modellene enda ikke har rukket å falle i pris. Du burde kanskje se etter outlet / demovarer. Klarer du få tak i Q8DN, Q9FN, Q70R, LG C9 / B9, Q85R til kupp-pris, er det gode kjøp. Sjekk prisjakt hva disse har ligget ute til tidligere. :)

Lenke til kommentar
3 hours ago, Agentspoon said:

Helt ærlig et ganske dårlig tidspunkt å kjøpe TV, ettersom fjorårets modeller i 65" som ble solgt ut rimelig, er utsolgt, mens de nye modellene enda ikke har rukket å falle i pris. Du burde kanskje se etter outlet / demovarer. Klarer du få tak i Q8DN, Q9FN, Q70R, LG C9 / B9, Q85R til kupp-pris, er det gode kjøp. Sjekk prisjakt hva disse har ligget ute til tidligere. :)

Er fullstendig klar over at det er litt feil tidspunkt, men har ikke noe valg.

 

Ser at Q70R ligger hos Elkjøp til 11 990. Er dette et godt kjøp? Trodde man måtte opp til Q8 for å få noe bra? @Agentspoon

Lenke til kommentar

Den ligger på klikk og hent i to butikker i hele landet. Det er et godt kjøp, men tvilsomt at du får tak i de med andre ord. Norske Q80R er etter min mening nesten en dårligere modell. De har lagt til et filter på skjermen for bedre innsynsvinkel, men ofret kontrast drastisk i samme slengen. Bedre kontrast er viktig for alle, bedre innsynsvinkel ganske ubetydelig for flesteparten. Q85R er den norske modellen som tilsvarer de amerikanske testene for Q80R. Dette er igjen ekstremt skitten markedsføring fra Samsung, som lager ulike modeller under samme modellnavn, og såklart gir beste egenskapene til lavt modellnavn der TVene testes (dvs. USA). Sånn praksis har de holdt på med lenge, der en norsk 8-serie f. eks. tilsvarer amerikansk 7-serie etc. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert på TVer, men jeg tenkte egentlig ikke å bruke mer enn 5000 på TV i mars/april. Men jeg så forskjellen på modellene i den prisklassen og Q70R - og gikk for Q70R selv om den kostet 3000 mer enn de jeg egentlig kikket på.

Får du tak i Q70R idag, så blir du ganske sikkert fornøyd. Men ikke til enhver pris da selvfølgelig. Jeg trengte ikke større enn 49", og betalte 7990,-.

Lenke til kommentar

Hvis du må ha så stort, så er det få TVer som koster såpass lite, og da er Q60R en helt ok modell. Ikke særlig bra bildekvalitet, men du får hva du betaler for. Jeg ville når som helst heller kjøpt en 65" OLED på 20% MasterCard-tilbud til si 16 000 kr. Det får du langt mer igjen for. Er størrelse alt, kan en like gjerne gå for projektor. :)

EDIT: Sony XF9005 65" til 11 990 kr er heller ikke dumt. 

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja du er kanskje inn på noe der:-)

Har en Samsung 55" 3d tv fra 2013 (UE55F6505) som jeg vurderer å bytte ut med noe større samt soundbar suround anlegg (HW-Q96R). Kanskje 75" er bedre (ja, enig i at 82" er litt for stort:-P)

Må si jeg ikke har oppgradert tidligere da jeg synes 3D tv er ganske kult. Synd det ikke lages 3d tv lengre:-(

Endret av laulito
Lenke til kommentar
discostu skrev (24 minutter siden):

Hva er egentlig anbefalt sitteavstand kontra størrelsen på TV?

Vet det er litt smak og behag inne i bildet også, men er vel noen retningslinjer her?

Smak & behag, noe vitenskap (som f.eks. hvor nært man må for å kunne se forskjell på 1080p og 4k) og noe forskjell på ulike typer medier(film "trenger" større enn TV). Den beste guiden jeg har funnet er denne: https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...