Jump to content
Agentspoon

TV - Kjøpsguiden 2020 (Vinter)

Recommended Posts

Så langt virker 2020 Lg oled tvne bedre på banding og tint på hvitt noe 2019 oled tvr sleit med.

Tror jeg skal prøve meg på en Lg 48 CX for neste generasjon konsoll gaming senere i år greit med en oled for å misbruke til spill som ikke koster for mye. 

Edited by samco

Share this post


Link to post

BFI på auto (veksler mellom low og medium) virker også å fungere bra i følge Flatpanels og en YouTube-bruker som har fått produktet. Og at prosessoren faktisk har tatt et par steg mtp. bevegelse i utgangspunktet. Hmm. Mulig jeg kommer til å angre stygt på å ha kjøpt Q8DN, men på den andre siden så tror jeg ikke at LG CX kommer til å være særlig billig i det den kommer ut. Blir for lenge å vente til BF, for å få TV på plass i leiligheten. 😛 #luksusproblem

Share this post


Link to post

Min kun 3 år gamle Samsung UE55 KS8005 tok kvelden i går, og hvis jeg i det hele tatt gidder å prøve å reklamere på den senere, så må jeg uansett ha noe nytt nå.

Uten å kreve noen lang og utbrodert forklaring, blir jeg skuffet om jeg får for denne her: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/uhd-tv-led-tv/sony-kd-65xf9005-uhd-tv/ ?

Satt å sikla på en LG 65" C9, men synes 21k for en ny TV er stivt, og B9 som jeg leste meg frem til skulle være omtrent like god, men billigere, er ikke å oppdrive lenger.

Spørsmålet er vel om Sonyen gir meg tilnærmet noe av den samme bildekvaliteten som samsungen min, for hvis den gjør det så er valget ganske enkelt.

En annen ting er at noe som virkelig var avgjørende for at jeg kjøpte samsungen i utgangspunktet var smart-boxen som kunne gjemmes inne i tv-møbelet - er det TVer fra andre produsenter som har noe lignende? Kan leve uten, men det var virkelig praktisk.

Share this post


Link to post
Annonse

Ja, den er bedre. Du kan også få Samsung Q70R, som er enda bedre enn der igjen, og atskillig rimeligere til 11 990 kr. Men ærlig talt ser jeg ikke grunn til å gjøre noen av delene. KS8005 kom ut i 2016, så du har forbrukerrettighetene mer enn nok på din side, med 5 års reklamasjonsrett. Du har rett på enten gratis reparasjon, eller erstatningsprodukt som er tilsvarende det du har i dag. Du kan fint argumentere med at OneConnect-boks er grunnen til at du kjøpte TVen, og at det må også den nye ha. Da skal du i prinsippet ha krav på Samsung Q85R, som er rimeligste TV i dag med slik boks. Ja, den er dyrere, og langt bedre, men det er det rettmessige erstatningsproduktet pågrunn av OneConnect-boks. Du kan også referere til Rtings.com om at Q70R ikke når opp til samme  fargevolum, som det din KS8005 gjør. I USA heter KS8005 for KS9005. Du kan se testsammenligning under:

Q70R vs KS8005

4fCYBrp.png

og Q85R vs KS8005

RMhkOWp.png

 

Som du ser, yter Q85R nærmest din TV på fargeytelse. Stå på ditt, og si at du kjøpte TVen for OneConnect-boks og fargevolum til HDR, og skal ha noe som er like bra, dersom din TV ikke lar seg reparere. Da har de valget mellom å gi deg fjorårets Q8DN og Q9FN, samt årets Q85R eller Q90R. Tipper at dem da velger Q85R, hvis de ikke har fjorårets modeller inne. Dette har du rett til, og på det er forbrukermyndigheter krystallklare på! :)

EDIT: Og apropos nytt nå, når TVen din er inne til service, har du rett på erstatningsprodukt i samme periode. Ikke kjøp en "mellomløsning" bare fordi du kunne vært uten TV en liten stund. Butikker har heller ikke returrett lenger pga. coronaviruset, så å "kjøplåne" en TV i 30 dager for så å ta den på retur, er heller ikke lov (egentlig ikke greit til vanlig heller). 

Edited by Agentspoon
  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Takker!

Jeg hadde planer om å vente, men tok det til etterretning siden det uansett ikke er mye spennende å drive med i disse dager og jeg sitter med permanent hjemmekontor.

Elkjøp henviste bare direkte til Samsung for support. Fikk ringt opp og snakket med en agent som sa de skulle sende en tekniker til uken, så får vi se. Han påstod at garantien fortsatt gjaldt siden det var < 3 år fra kjøpsdato så vi får se. For meg hørtes det ut som at tekniker bare ble sendt ut for å sjekke om det er et garantitilfelle eller ikke.

 

Share this post


Link to post

Yes! Samsung kan sende tekniker som eventuelt bytter ut hele panelet etc. Egentlig skal Elkjøp fikse alt dette for deg, siden du har kjøpt den der. Men fint at Samsung tar grep. :) Hvis de ikke vil bytte, er det jo egentlig bare vinn-vinn for deg som får helt ny TV.

Share this post


Link to post
Agentspoon skrev (1 time siden):

 Dette har du rett til, og på det er forbrukermyndigheter krystallklare på! :)

Tja... De kan også velge å påpeke denne biten i forbrukerkjøpsloven:

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering).

Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

De kan da heve kjøpet i stedet. Hvis du eksempelvis kjøpte en TV til 7000 kr i 2017, og "tilsvarende" TV i 2020 koster 15 000 kr vil jeg tro de fleste vil anse det som en urimelig prisforskjell...

Share this post


Link to post

Sannsynligheten for det som Noreng skriver, er stor. 
Det skjedde faktisk med meg for et par år siden med en TV som ble defekt etter 3 år. 

Edited by Randeboy

Share this post


Link to post

Ringe Samsung support og de skal sende en tekniker til uka. Det hørtes ut som om det kun var for å avgjøre om det var en garanti sak eller ikke. Skal poste en oppdatering etter han har vært her 👍

Share this post


Link to post
4 hours ago, N o r e n g said:

Tja... De kan også velge å påpeke denne biten i forbrukerkjøpsloven:

 

 

De kan da heve kjøpet i stedet. Hvis du eksempelvis kjøpte en TV til 7000 kr i 2017, og "tilsvarende" TV i 2020 koster 15 000 kr vil jeg tro de fleste vil anse det som en urimelig prisforskjell...

Da skal en i tilfelle få penger tilbake, regner jeg med. Har aldri vært borti at selger setter seg på bakbena slik. 

Share this post


Link to post

Det er kjøper som velger mellom retting og omlevering, og dette inngår i et repertoar under forbrukerens krav i forbrukerkjøpslovens §26, der også heving er et alternativ på et annet punkt. Selgers muligheter er begrensede, og viktigst: selger kan ikke velge heving for å komme seg ut av en avtale de ikke liker. Eller, de kan jo prøve, og det lykkes dessverre ofte. Hvis du har gått med på å heve kjøpet fordi selger har påstått at reparasjon er umulig og at du ikke kan få nytt, tilsvarende, har du blitt tatt ved nesen. Heving er ikke noen nødluke for selger. En slik situasjon vi snakker om her, oppstår gjerne fordi retting er umulig eller kostbart, og selger har misforstått loven. Du kan stå på ditt.

Når selger setter en pris, skal de ha tatt med i betraktning ting som kostnader ved retting og omlevering. Det er de som kjenner til denne siden, ikke vi, og hvis de priser seg slik at de sliter ved reklamasjoner, har de dummet seg ut. Kjøper man en TV til 7000 på tilbud, den går i stykker, og tilsvarende "er verdt" 15000 på gjeldende tidspunkt, er dette er en risiko butikken med vitende og vilje tok da de satte tilbudsprisen, og en kostnad de selv må bære. Dette er en helt vanlig situasjon selger må ta høyde for.

Merk også at det her er snakk om butikkens kostnader, prislappen har lite med saken å gjøre. I eksempelet over har de sannsynligvis solgt første TV-en med lav fortjeneste, mens de forventer høy fortjeneste av den andre. Sannsynligvis koster det dem ikke noe særlig å levere 15000-modellen (i forhold til å gå i null), hvis den faktisk er tilsvarende.

 

Edited by Isbilen

Share this post


Link to post
Agentspoon skrev (15 timer siden):

Da skal en i tilfelle få penger tilbake, regner jeg med. Har aldri vært borti at selger setter seg på bakbena slik. 

Da har du aldri hatt en reklamasjon hos Digital Impuls. Fikk pengene tilbake, etter halvannen måned behandlingstid, verdiavskrivning, og måtte korrigere på renteberegning to ganger...

Isbilen skrev (2 timer siden):

Det er kjøper som velger mellom retting og omlevering, og dette inngår i et repertoar under forbrukerens krav i forbrukerkjøpslovens §26, der også heving er et alternativ på et annet punkt.

...

Sannsynligvis koster det dem ikke noe særlig å levere 15000-modellen (i forhold til å gå i null), hvis den faktisk er tilsvarende.

Kjøper kan velge mellom retting og omlevering så fremt det ikke volder selgeren urimelige kostnader. I støvletthældommen fastslo høyesterett at urimelig kostnad var definitivt 7 til 1, og antydet "ned mot det forhold 2 til 1 eller 3 til 1".

Jeg er ingen ekspert på juss, men jeg kan ombytterutinene i Power ganske godt, og all rabatt skal begrunnes (for mye gir advarsler, med mindre den er "godt begrunnet"). Generelt er bruttofortjeneste på de fleste produkter i området -20% til +20%: det vil si at om du i "beste fall" kjøpte en TV til 7000 med -20% bruttofortjeneste, og måtte bytte mot en TV på 15000 med 20% bruttofortjeneste ville butikken fortsatt ha måttet kostet på seg nesten 3000 for å omlevere et "tilsvarende produkt", dette ville vært ansett som urimelig i Power (men jeg tror ikke det har vært rettsprøvd)

Share this post


Link to post

Støvletthældommen handler om en kunde som insisterte på omlevering mens butikken kunne rette feilen til mange ganger lavere kostnad. Det jeg snakker om er en situasjon der butikken ikke har lyst til å gjøre noen av delene, og tror de kan komme seg ut av avtalen ved å heve. Det kan de ikke.

Så bottom line: Hvis du har en TV du kjøpte på tilbud for noen år siden som går i stykker, og forhandler sier noe sånt som at denne kan ikke fikses lenger, men det ville vært "urimelig" om du fikk en ny tilsvarende, men du kan få tilbake pengene, er det ingen grunn til å finne seg i det.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hei!

Jeg hadde satt stor pris på om noen mer kompetente enn meg ville hjulpet meg med en rask sak. Ungen knuste skjermen på tv'en og ifbm forsikring har jeg blitt forespurt om å komme med en erstatningsmodell dersom det blir aktuelt. Problemet er at jeg ikke kan se at noen har TV'en inne i dag. Jeg synes det er vanskelig å vurdere TV'er opp mot hverandre. Jeg vil jo være ærlig, men helst ikke nedgradere heller.

TV Merke: Samsung UE65MU6175UXXC
Kjøpt i august 2018.

Jeg kjøpte også et veggefeste: DACOTA P. WALL MOUNT HEAVY DUTY TILT XL
Det er jo veldig praktisk om ny TV kan henges på gammelt feste. Bor i betongblokk og den boringa er noe herk! :)

 


Vennlig hilsen,
Ben.

Edited by BenWhittaker

Share this post


Link to post

6025 er nok en "billigere" modell enn 6175 var, så den nærmeste modellen i features er nok UE65RU7405

Se f.eks på fjernkontroll og fot.

  • Like 1

Share this post


Link to post
BenWhittaker skrev (9 timer siden):

Takk for hjelpen begge to! Da prøver jeg meg på UE65RU7405 

  Vis skjult innhold

😎

Husk at samme modell også finnes i fargen sølv, inkl. fjernkontrollen. De modellene heter forskjellig fra butikk til butikk, men er den samme:  UE65RU7445 /  UE65RU7455  /  UE65RU7475 

 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Eventuelt hør om du kan betale mellomlegg for å få Samsung Q70R! Den koster i skrivende stund 2000 kr mer enn RU7475 i 65-tommer, men er en vanvittig mye bedre TV. Anbefales veldig!

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...