Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
samco skrev (På 9.12.2019 den 15.15):


Ta pause under spilling med full skjerm innhold , ir bygger opp seg gradvis med statiske logoer spesielt gult og rødt.

Er post opp on ned på forum sider med folk med inbrenning av spill og PC bruk og tv logoer litt tanker om det kommer man langt.

Bruker denne selv med pauser 0 inbrenning siden 2013.

 

Kjører jeg bare denne på native YouTube appen? Hvor lenge skal denne stå og gå?

skal ikke LG kjøre sånne programmer selv når den slås av?

merker at når jeg slår av C9 etter spilling, så blir skjermen svart, men først etter 2-8 minutter hører jeg en lyd TV'en lager når den virkelig slår seg av. Vanskelig å beskrive lyden. Mistenker at TV kjører rense program...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Megaoctane skrev (53 minutter siden):

Kjører jeg bare denne på native YouTube appen? Hvor lenge skal denne stå og gå?

skal ikke LG kjøre sånne programmer selv når den slås av?

merker at når jeg slår av C9 etter spilling, så blir skjermen svart, men først etter 2-8 minutter hører jeg en lyd TV'en lager når den virkelig slår seg av. Vanskelig å beskrive lyden. Mistenker at TV kjører rense program...

Min C7 slår seg av på samme måte, og tiden til selve "klikket" som indikerer at Tv slås av varierer etter hvor lenge man har hatt det påslått osv. Nå er det ca. 18 mnd siden jeg kjøpte den og her om kvelden fikk jeg en melding om om at pixel-program eller noe slikt vil starte automatisk (fikk ikke lest hele meldingen i farten). Samme program kan vel startes under innstillinger, noe jeg aldri har gjort, men nå kom det altså automatisk. Når fjernsynet slås av vil anta at kortversjonen av dette programmet startes.

Er ellers fornøyd men det er litt hakking under vanlige fjernsynssendinger og streaming. Ellers er det litt kort rekkevidde på bluetooth og den har problemer med AC-trådløst nettverk.

Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (10 timer siden):

Kjører jeg bare denne på native YouTube appen? Hvor lenge skal denne stå og gå?

skal ikke LG kjøre sånne programmer selv når den slås av?

merker at når jeg slår av C9 etter spilling, så blir skjermen svart, men først etter 2-8 minutter hører jeg en lyd TV'en lager når den virkelig slår seg av. Vanskelig å beskrive lyden. Mistenker at TV kjører rense program...

Bare noen få minutter hjelper.

lg oled tv har 4timers sykluser . 4timer bruk slå av tvn med fjernkontrollen eller auto off så kjører panel rens i ca 15min.

Endret av samco
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har opplevd at LG'n begynner å flashe sort/hvit i et rasende tempo (flere ganger i sekundet, som på et disco). Følte umiddelbart at noe var feil og slo av. Regner ikke med at slik hurtig blinking er en prosedyre for noe? Når jeg slo på etter ett minutt var alt i orden igjen. Kanskje led-lampa har en feil?

Har også opplevd sort skjerm uten at lyden forsvant, men alt ok når jeg startet på nytt igjen.

Lenke til kommentar
On 12/11/2019 at 2:03 PM, N o r e n g said:

Finn frem det grå bildet igjen, gå inn i ekspertinnstillinger -> hvitbalanse

Sjekk at du justerer 2-punkt. Sørg for at pek står på høy, og juster grønt opp et hakk eller to, hvis det hjelper, kan fargeskjæret kalibreres vekk.

 

Grunnen til at de sender ut ny TV er fordi det er billigere enn å sende noen ut for å feilsøke.

Har bare fått fiklet litt, men tenkte å fiske frem HD Essentials disken med fargefilter. Ikke at jeg tror det vil hjelpe noe særlig, for magentastikket blir igjen helt til resten av skjermen er grønn. Og i går så jeg for første gang Zero Punctuation på C9-en, gul bakgrunn hjalp ikke, for å si det sånn.

Fargestikk til tross, fyttegrisen for en TV dette er. Hadde fra før en Bravia (W28) med ganske ålreit input lag, og trodde egentlig ikke jeg kom til å merke den helt store forskjellen. Men det gjør jeg. C9-en er så kjapp i vendingen at jeg nesten får høydeskrekk. Nioh ble plutselig enda artigere, og for første gang føles det naturlig å bruke cockpit view med synlig ratt i bilspill. Det har jeg alltid hatet før, og nå innser jeg at noe av grunnen nok er at forsinkelsen fra jeg gir input til rattet beveger på seg får det til å føles ekkelt på trege skjermer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg satt i siste liten å prøvde å få hjelp til å kjøpe en tv på bf. Jeg hadde rotet meg bort i mang et merke og utgave. Plutselig dukket det opp en fyr som tipset meg om en samsung. Det er godt å vite at man fikk skikkelig valuta for pengene. Det er ikke lett å skal kjøpe seg en vare når man ikke har peiling på hva som er der ute, og hva som er en bra tv. Så takk for hjelpen.  Det er veldig godt å ha hjelpsomme folk på forumet her. 

I følge testen her https://www.tek.no/test/i/P9L1w5/seks-65-tommere-mtes-til-kamp så ble den jeg kjøpte vinneren. 

Jeg liker spesielt at den er rask på uansett hva man gjør. At man lett kobler til ting. både kablet og trådløst. Den smarte fjernkontrollen som både styrer appletv og xbox one. At man kan ha bilde som bakgrunn når tven er "av" og selvfølgelig bildet da. Den er også  nydelig å spille på. Merker ingen lag eller noe. Rett og slett bare myk og soleklar grafikk. 

 

Lenke til kommentar

Er nødt til å lage nytt innlegg med quotes, for at en admin skal kunne legge til oppdatert førsteinnlegg. 

 

On 6/24/2018 at 9:52 PM, Agentspoon said:

Nye TVer slippes på markedet hvert år. I denne tråden får du kloke råd om når det er rimeligst å kjøpe TV, hvilken størrelse en bør velge og selvsagt - hvilke konkrete modeller som anbefales i 2019. I tillegg anbefales lydplanker nederst i innlegget.  :)

 

EiYzSqf.png

°°°·.°·..·°¯°·._.· ·._.·°¯°·.·° .·°°°

TV Guide 2019

 
Når bør en kjøpe TV?

  Reveal hidden contents

 

EBflbJE.png

Kjøpshjulet, disse månedene lønner det seg å kjøpe ny TV.

 

En får nærmest alltid mest valuta for pengene ved å kjøpe fjorårets modeller. Selv om tråden heter kjøpsguiden 2019, vil du derfor finne det meste anbefalt fra 2018. Unntaket er dersom det kommer ut revolusjonerende teknologier fra et år til det neste, men i de fleste tilfeller er det snakk om mindre oppgraderinger.

 

Nye modeller kommer til butikkene cirka rundt månedsskiftet mai / juni. De neste månedene vil derfor prisene gradvis dumpes på fjorårets modeller, og en kan vente seg å gjøre store kupp. Et friskt alternativ for de som kun ønsker å kjøpe det nyeste, er å vente til Black Friday i november. Da går også årets toppmodeller på billigsalg, men igjen.. ikke helt like billig som på sensommeren. :) 


 
Hvilken størrelse?

  Reveal hidden contents

 

o1sDIK8.png

 

Størrelsen det selges mest av i dag, og der det er mest konkurranse, er 55 tommer. Det betyr også at det er her du får de beste tilbudene. 65-tommer og større koster som regel mer per tomme skjerm. Hvor stor TV du bør ha, avhenger av rommet den skal stå i, og hvor dominerende du ønsker at TVen skal være. En 65-tommer gir definitivt mer kinofølelse og egner seg bra til fotballkvelder, men fungerer samtidig best i rom der en ikke sitter nærmere enn 2,5 meter.


 
Kantbelyst, bakbelyst eller OLED?

  Reveal hidden contents

Det finnes ulike måter å belyse et TV-panel på. Teknikkene er langt i fra likeverdige, og kostnad er det som avgjør hvilken teknologi som blir brukt.
 
Kantbelyst: LED-lamper er kun plassert langs kantene av panelet, og lyser opp skjermen fra siden. Dårligst kontroll på sortnivået.
 
Bakbelyst: Høyt antall LED-lamper er fordelt langs hele baksiden av panelet, og lyser opp skjermen fra ulike soner. Mer nøyaktig kontroll på sortnivået.
 
OLED: Hver piksel (nesten 9 millioner totalt) fungerer som individuelle lyskilder. Perfekt kontroll på sortnivået, da pikslene kan skrus av og på enkeltvis.


 
Hvilken betydning har HDR?

  Reveal hidden contents

Har du noensinne lagt merke til at TVene som står i butikken, kjører en video på loop med knivskarpt, utrolig fargerikt og lyssterkt innhold? Det er fordi de bruker scener filmet i High Dynamic Range (HDR).
 
HDR øker antall farger som kan vises fra noen millioner til en hel milliard. Lysstyrken tidobles også fra 100 til 1000 nits. I dag finnes HDR-materiale på tjenester som Netflix, YouTube og fysiske media som UHD BluRay. Om noen år vil også TV-kanalene oppgraderes til HDR. 
 
For at en TV skal kunne vise dette formatet på en god måte, er det viktig med høy lysstyrke og stort fargevolum. I tillegg er et høyt kontrastnivå en fordel, da det gir detaljer både i mørke og lyse partier av bildet.
 
yWZIJuc.png

Bildet viser forskjell mellom gamle SDR, og nye HDR.

 

 

 

TVene vil rangeres etter både budsjett og formål. Dette for at anbefalingene skal være mest mulig tilpasset den enkelte.

 

Hxp5I8c.png = Sport

 

oFzQmfS.jpg = Film og serier

 

Budsjettklasse: Samsung RU7105 Hxp5I8c.png 3/5 oFzQmfS.jpg 2.5/5 
ARCApHU.png
Priser: 55" 5990 kr 65" - 7990 kr
Spesifikasjoner: Kantbelyst panel med 5600:1 i målt kontrastforhold, 280 nits lysstyrke og dekker 50% av fargerommet til HDR.
 
Rimelig, men svært god til prisen. Fungerer godt til spill og TV-sendinger. Ikke spesielt god til film og HDR, grunnet for dårlig kontrastnivå og mangel på fargevolum.
 
Mellomklasse: Sony XG9005 Hxp5I8c.png 5/5 oFzQmfS.jpg 3.5/5
7fcLsKj.png
Priser: 55" 12 990 kr| 65"  13 500 kr
Spesifikasjoner: Direktebelyst panel med 4833:1 målt kontrastforhold, 1133 nits lysstyrke og dekker 60,6% av fargerommet til HDR. 
 
Sony har markedets beste bildeprosessering for bevegelse. Briljant TV til fotball og annen sport. Med mer enn godkjent sortnivå, samt god lysstyrke og bredt fargevolum for HDR, er dette en vinner for de som setter sport aller høyest. 
 
Toppklasse: LG CHxp5I8c.png 3/5 oFzQmfS.jpg 10/5

qyTaumK.jpg
Priser: 55" 24 990 kr|65" 28 490 kr
Spesifikasjoner: OLED-panel med uendelig kontrastforhold, 726 nits lysstyrke og dekker 61.7% av fargerommet til HDR. 
 
Filmkongen. OLED er i en egen klasse for seg til film og serier. Perfekt sortnivå, desidert beste HDR-opplevelse og gnistrende verdi for pengene. OBS: Ikke like bra i sportssendinger, spesielt fotball. Og vent gjerne til TVen er på tilbud, da det er stor forskjell mellom vanlig og tilbudspris. 

Toppklasse #2: Samsung Q90R Hxp5I8c.png 4.5/5 oFzQmfS.jpg 4/5

1nXdyf3.jpg

Priser: 55" 19 990 kr|65" 34 990 kr
Spesifikasjoner: Direktebelyst panel med 11200:1 målt kontrastforhold, 1287 nits lysstyrke og dekker 70.4% av fargerommet til HDR. 
 
Beste sortnivå i en LCD-TV. God bildeprosessering til sport. Vanvittig høy lysstyrke og fargevolum til flott HDR. Har likevel ikke like god bildekvalitet som LG C9, spesielt til film i mørkt rom. På dagtid skinner den imidlertid som en stjerne!  Stor forskjell mellom vanlig pris og tilbudspris. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IA3EylR.pngHva burde jeg velge? IA3EylR.png
 
I de fleste moderne hjem er TVen daglig i bruk, og et senter for underholdning og avslapning. Flesteparten bytter TVen hvert femte år, eller sjeldnere. Før i tiden var TVer langt dyrere enn nå, og utgjorde en desto høyere utgift i forhold til inntekt. Det koster svært lite per i dag å gå fra en god TV (Samsung RU7105) til en helt magisk TV (LG C9). Skulle jeg satt en spesielt anbefalt lapp på noen av TVene, måtte det derfor bli LG C9 55". OLED representerer den nyeste og beste teknologien. Det er enkelt og greit markedets beste kjøp! Unntaket er for de som ser mest sport. Da bør en heller velge enten Sony eller Samsung sin modell. Sistnevnte er den beste allrounderen.
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PS: Hva mer trenger jeg?
 
En enkel måte å oppgradere lyden på TVen, er ved å kjøpe anlegg eller lydplanke.
 
Et hjemmekinoanlegg gir den beste lyden, men er til gjengjeld plasskrevende og kan virke dominerende i stua. Et veldig flott alternativ er lydplanker, som er både elegante og kompakte. Ikke minst hever de kvaliteten på lyden fra TVen med mange hakk!  :)
 
Under har jeg anbefalt noen fantastiske lydplanker, i ulike prisklasser. For de som ønsker å ta lydopplevelsen til høyeste nivå, har jeg også anbefalt et svært godt hjemmekinoanlegg nederst i tråden. 
 
Under 1500 kr: JVC TH-D337H (1495,-)
 
TS3jQDe.png
 
Enkel og grei lydplanke for de som vil bruke minst mulig penger,  samtidig som de ønsker å kraftig forbedre dialog og  bassgjengivelse fra TVen. Denne lydplanken har ledninger mellom subwoofer og planke, men til gjengjeld kan mobile enheter med Bluetooth kobles til trådløst.
 
Under 4000 kr: Yamaha YAS-207 (3695 kr)
iCTIwNu.png
Nærmere mellomklassen av lydplanker. Gir fenomenal verdi for pengene med fantastisk lydkvalitet til musikk og film, samtidig som den har et stuerent design. Støtter nye DTS Virtual: X, som gir en simulert 3D-dybde i lyden uansett lydkilde. 
 
Under 15 000 kr:
Samsung HW-Q96R (14 990 kr)
 
XY51Eqt.png
Samsung HW-Q96R har sin styrke i avansert funksjonalitet og kraft. Den tilbyr Dolby Atmos-lyd, med 7.1.4 konfigurasjon. Vanlig stereolyd blir utvidet med sidevendte høyttalere, oppovervendte høyttalere og trådløse bakhøyttalere. Det betyr at en blir innsvøpt i lyd fra alle kanter. Dolby Atmos-formatet er laget slik at systemet oppdager hvor lyden skal sendes fra, i de ulike scenene. Er det et fly som kommer ovenfra, sendes denne lyden til høyttalerne som reflekterer lyden i taket osv. Det er en spektakulær opplevelse! Sett på tilbud til 9000 kr.
 
Alternativt, hvilke høyttalere burde jeg gå for?
 
Har en lyst på den råeste følelsen av hjemmekino, må en gå til innkjøp av høyttalere. Av egen erfaring kan jeg varmt anbefale følgende modeller:
 
Stativhøyttalere: Bowers & Wilkins 606 (6796 kr)
Subwoofer: XTZ Sub 10.17 (5390 kr)
Surroundforsterker: Yamaha RX-V485 (4490 kr)
 
etter hvert, kan en ved ønske også utvide med surround. Da trenger en et par bakhøyttalere og en senterhøyttaler.  
 
Bakhøyttalere: Bowers & Wilkins 607 (4996,-)
Senterhøyttaler: Bowers & Wilkins HTM6 (4998,-)
 
Et tips kan være å kontakte HiFi-Klubben (eneste forhandler av B&W i Norge), og be om en pakkepris om en vil ha alt.  :)
 
Et enda bedre tips kan være å sjekke bruktmarkedet på Finn. Forgjengerne til både B&W 606 og XTZ Sub 10.17, har veldig mye av samme godlyden, men kan skaffes til en brøkdel av prisen. Søk etter 'B&W 601 S2 eller S3', "B&W 685 S2" og 'XTZ W12.16". God pris B&W 601 S2 og S3 høyttalerne vil være rundt 1000-1500 kr, mens XTZ W12.16 går for 2000-2500 kr. Definitivt beste måten å skaffe seg knallbra lyd rimelig.  :dremel:
 
2AtCz0m.png?1
Ingenting kan måle seg med egne HiFi-høyttalere, spesielt rimelig om en kjøper forrige generasjon brukt!

 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
  • aklla fremhevet og fjernet fremheving denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...