Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Som så mange andre, har jeg også endelig entret OLED arenaen, med et kjøpt av LG C9 :)

Er det noe jeg må være oppmerksom på den første perioden jeg tar tven i bruk (burn in)? Har lest at man bør redusere panelspenningen og kontrasten litt i starten, og unngå HDR.

Endret av nosgis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, nosgis said:

Som så mange andre, har jeg også endelig entret OLED arenaen, med et kjøpt av LG C9 :)

Er det noe jeg må være oppmerksom på den første perioden jeg tar tven i bruk (burn in)? Har lest at man bør redusere panelspenningen og kontrasten litt i starten, og unngå HDR.

Så lenge du ikke bruker den som PC skjerm, er ikke dette noe du burde tenkte på.

Burn-in hysteriet har tatt litt av og overdramatiseres av mange. At man skal unngå "HDR" høres helt latterlig ut, det er jo derfor man kjøper seg en TV som dette..

Jeg venter også på min C9, og jeg vil tro LG informerer om det som er viktig å vite i manualen.

Men ta vare på esken hvis du er bekymret. Hvis du får burn-in fordi du har brukt TV-en som TV er det vel bare å sende den tilbake...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi har brukt LG sin 65-tommers C7-OLED siden 2017 uten å tenke over hva vi ser på og aldri opplevd permanent innbrenning. TV'en fungerer like bra i dag som da vi fikk den. Vi gjorde ikke noe spesielt da vi fikk den, tok den i bruk og gjorde en kalibrering av bildet etter TV'en hadde vært i bruk i rundt en måned og har vært veldig fornøyd med bildekvaliteten siden. Gjorde ny kalibrering når vi gikk over til å bruke AppleTV 4K som hovedkilde til det meste av underholdning siden denne både støtter Dolby Vision og HDR, og bildet er fortsatt kjempebra med topp sortnivå og flotte farger.  

Den største kritikken jeg kan komme til mot C7'en er at LG sine billedbehandlingsprogram for bevegelse, TruMotion og Real Cinema, ikke er på samme nivå som Sony og Samsung sine løsninger for å skape naturlig bevegelse i bildet. Om jeg slår av all billedbehandling for bevegelse så blir bildet irriterende "hakkete" når det er bevegelse og det tok en stund før jeg fant en innstilling som ga naturlig bevegelse uten å tilføye mye artifakter eller støy i bildet. Ut i fra tester og det lille jeg har sett av C9 i virkeligheten skal denne modellen være en betraktelig forbedring på dette området men det gjenstår å se når TV'en kommer i hus om litt.

Blir gøy med skikkelig størrelse på TV'en også med sine 77 tommer, selv om den kanskje ikke objektivt sett er verdt 24.000 kroner mer enn 65 tommeren. Jeg var i England nylig og kikket på LG sin 88 tommers 8K-OLED som var utstilt hos Selfridges, litt av en TV men kan ikke helt se poenget når tilnærmet ikke noe innhold er i 8K enda. Størrelsen var veldig fin dog, enda mer kinofølelse enn 77 tommeren. Prisen var oppunder 300.000 NOK som nok gjør den uaktuell for de fleste vanlige norske lønnsmottakere. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe meg en ny 65 tommer nå. Blir i hovedsak brukt til gaming og sport (fotball, langrenn, tennis, osv). 

Har vurdert både QLED og OLED. Har to kompiser som nå har kjøpt seg QLED (Q70R og Q80) og disse ser på fotball gjennom TV2Sumo. Det jeg merker meg når jeg er hos de er at ballen og beina til spillerne blir veldig blurry og blir nesten er strek etter ballen hvis den beveger seg kjapt. Jeg har en Sony LED-TV som er 5-6 år gammel og jeg kan ikke se at problemet er så stort på denne som det er på deres QLED tv'er til tre ganger prisen.. (jeg bruker også sumo)

Er det sumo og nettet deres som er dårlig eller er dette et problem med disse QLED tvene? Selv ser jeg på en LG B9 (da C9 er i overkant dyr og jeg har lest at det er minimal forskjell på bilde på disse?) og fordi jeg ikke syntes bilde på disse QLED tv'ene har vært veldig imponerende og til tider litt unaturlig med de voldsomme fargene.

Endret av Synix
Lenke til kommentar
Synix skrev (2 timer siden):

Vurderer å kjøpe meg en ny 65 tommer nå. Blir i hovedsak brukt til gaming og sport (fotball, langrenn, tennis, osv). 

Har vurdert både QLED og OLED. Har to kompiser som nå har kjøpt seg QLED (Q70R og Q80) og disse ser på fotball gjennom TV2Sumo. Det jeg merker meg når jeg er hos de er at ballen og beina til spillerne blir veldig blurry og blir nesten er strek etter ballen hvis den beveger seg kjapt. Jeg har en Sony LED-TV som er 5-6 år gammel og jeg kan ikke se at problemet er så stort på denne som det er på deres QLED tv'er til tre ganger prisen.. (jeg bruker også sumo)

Er det sumo og nettet deres som er dårlig eller er dette et problem med disse QLED tvene? Selv ser jeg på en LG B9 (da C9 er i overkant dyr og jeg har lest at det er minimal forskjell på bilde på disse?) og fordi jeg ikke syntes bilde på disse QLED tv'ene har vært veldig imponerende og til tider litt unaturlig med de voldsomme fargene.

 

Min svoger har Sony sin XG85-modell i 85 tommer og ser mye fotball, blant annet via TV 2 Sumo. Når jeg har sett på dette hos han så føler jeg det er lite utfordring med bevegelser, Sony er veldig bra på dette. Tidligere brukte han Playstation 4 sin Sumo-app og denne førte til en del hakking og middels bildekvalitet men etter overgang til AppleTV 4K  økte billedkvaliteten betraktelig. Så kilden til hvor du streamer Sumo fra vil ha vel så mye å si for kvaliteten på bildet som kun TV'en sin kvalitet. Jeg har inntrykk av at TV 2 ikke har verdens beste bitrate på fotballsendingene sine uten at jeg har kilder på dette for hånd og dette vil jo påvirke kvaliteten også. En annen ting er om kameratene dine har slått på en del billedbehandlingsvalg i TV'ene som skal gi glattere bevegelser så kan dette fort virke mot sin hensikt når det er mye raske bevegelser på skjermen da billedbehandlingen rett og slett ikke klarer å henge helt med og det fører til støy i bildet og uklare bevegelser slik du beskriver. 

Min erfaring med QLED er med Samsung sin Q70R over en lengre tidsperiode og denne virker å håndtere mye bevegelse i bildet helt greit om du har en god kilde tilkoblet og ikke slår på alt av billedbehandlingsvalg som skal glatte over (Q)LED-teknologiens svakheter med bevegelser i bildet. Jeg har dog inntrykk av at Sony er en av de beste på å takle utfordringer med bevegelseshåndtering som eksempelvis fotballkamper gir. Fotballkamper på LG C7'en vår fungerer stort sett bra, du kan se noe støy rundt ballen når den er i rask bevegelse i enkelte tilfeller men stort sett klarer den fint å henge med på det som skjer på skjermen uten større utfordringer. 

Lenke til kommentar
Quote

Vurderer å kjøpe meg en ny 65 tommer nå. Blir i hovedsak brukt til gaming og sport (fotball, langrenn, tennis, osv). 

Har vurdert både QLED og OLED. Har to kompiser som nå har kjøpt seg QLED (Q70R og Q80) og disse ser på fotball gjennom TV2Sumo. Det jeg merker meg når jeg er hos de er at ballen og beina til spillerne blir veldig blurry og blir nesten er strek etter ballen hvis den beveger seg kjapt. Jeg har en Sony LED-TV som er 5-6 år gammel og jeg kan ikke se at problemet er så stort på denne som det er på deres QLED tv'er til tre ganger prisen.. (jeg bruker også sumo)

Er det sumo og nettet deres som er dårlig eller er dette et problem med disse QLED tvene? Selv ser jeg på en LG B9 (da C9 er i overkant dyr og jeg har lest at det er minimal forskjell på bilde på disse?) og fordi jeg ikke syntes bilde på disse QLED tv'ene har vært veldig imponerende og til tider litt unaturlig med de voldsomme fargene.

Du får C9 til samme pris som B9 på Elkjøp idag hvis du er villig til å vente til slutten av desember/Januar på levering. De har annonsegaranti og vil bestille en for deg i butikk til kampanjeprisen de kjører nå. Bestilte en 65 C9 torsdag og får den 28.12. forhåpentligvis.

Endret av emptizan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Z_E0 said:

Du får C9 til samme pris som B9 på Elkjøp idag hvis du er villig til å vente til slutten av desember/Januar på levering. De har annonsegaranti og vil bestille en for deg i butikk til kampanjeprisen de kjører nå. Bestilte en 65 C9 torsdag og får den 28.12. forhåpentligvis.

Må jeg da dra i butikk, eller kan jeg ringe? Åpent kjøp gjelder vel her også, dersom jeg skulle oppleve fotballsendinger som krise? Trenger ikke TV før neste år, så det er null problem med ventetid. Men tenker at en så bra TV ikke kommer til denne prisen igjen i nærmeste fremtid? Og jeg kan vel da betale ved hentetidspunktet?

 

Mine venner har brukt den innebygde sumo-appen til å se kampene. Tror også han ene har brukt premiumkanalen til TV2 via canal digital dekoder. Nå skal det sies at disse aldri har vært innom innstillingene på tv´n så er sikkert en del å hente på litt kalibrering.

 

 

Endret av Synix
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Synix said:

Må jeg da dra i butikk, eller kan jeg ringe? Åpent kjøp gjelder vel her også, dersom jeg skulle oppleve fotballsendinger som krise? Trenger ikke TV før neste år, så det er null problem med ventetid. Men tenker at en så bra TV ikke kommer til denne prisen igjen i nærmeste fremtid? Og jeg kan vel da betale ved hentetidspunktet?

 

Mine venner har brukt den innebygde sumo-appen til å se kampene. Tror også han ene har brukt premiumkanalen til TV2 via canal digital dekoder. Nå skal det sies at disse aldri har vært innom innstillingene på tv´n så er sikkert en del å hente på litt kalibrering.

 

 

Det vet jeg ikke, jeg bestilte i butikk og betalte samtidig. Tviler du ser slike priser på c9 på en stund, power kunne f.eks ikke prismatche tilbudet. Åpent kjøp gjelder selvsagt.

Lenke til kommentar
Z_E0 skrev (2 timer siden):

Det vet jeg ikke, jeg bestilte i butikk og betalte samtidig. Tviler du ser slike priser på c9 på en stund, power kunne f.eks ikke prismatche tilbudet. Åpent kjøp gjelder selvsagt.

Power/Elkjøp prismatcher ikke, ettersom de ikke selger samme TV (de gjorde i hvertfall ikke det)...

 

Jeg forsøkte i utgangspunktet å få Power til å prismatche Elkjøp på 65C8 i mars i år under en DNB-kampanje. Jeg fikk beskjed om at de ikke prismatcher, fordi produktet ikke er likt. Power selger en modell som heter 65C8PLAA. Den er helt identisk, med unntak av modellnummeret, og eksisterer utelukkende for å omgå prismatch. På grensen til svindel spør du meg, men jeg fikk likevel TVen til en fin pris. 17600 etter DNB sin rabatt var blant de beste man fikk til, og matchet ca. Black Friday-prisene fra året før. Så til dere som har fått tak i 65C9 til 16000kr, så tror jeg dere har gjort et virkelig, virkelig godt kjøp! Jeg er storfornøyd med min C8, men skulle gjerne hatt en C9!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Reeve said:

Power/Elkjøp prismatcher ikke, ettersom de ikke selger samme TV (de gjorde i hvertfall ikke det)...

 

Jeg forsøkte i utgangspunktet å få Power til å prismatche Elkjøp på 65C8 i mars i år under en DNB-kampanje. Jeg fikk beskjed om at de ikke prismatcher, fordi produktet ikke er likt. Power selger en modell som heter 65C8PLAA. Den er helt identisk, med unntak av modellnummeret, og eksisterer utelukkende for å omgå prismatch. På grensen til svindel spør du meg, men jeg fikk likevel TVen til en fin pris. 17600 etter DNB sin rabatt var blant de beste man fikk til, og matchet ca. Black Friday-prisene fra året før. Så til dere som har fått tak i 65C9 til 16000kr, så tror jeg dere har gjort et virkelig, virkelig godt kjøp! Jeg er storfornøyd med min C8, men skulle gjerne hatt en C9!

Stemmer nok at de ikke må prismatche, men de kan og  i min erfaring prismatcher de i de fleste tilfeller hverandre. De kunne dog ikke prismatche C9 i 65" i dette tilfellet.

1 hour ago, Synix said:

Gikk visst ikke an å bestille i butikk idag..

Kjedelig, hadde selv lagt litt press på de og hørt hva den annonsegarantien deres egentlig er verdt.

Lenke til kommentar

 

6 hours ago, Z_E0 said:

Du får C9 til samme pris som B9 på Elkjøp idag hvis du er villig til å vente til slutten av desember/Januar på levering. De har annonsegaranti og vil bestille en for deg i butikk til kampanjeprisen de kjører nå. Bestilte en 65 C9 torsdag og får den 28.12. forhåpentligvis.

Black Friday-tilbud er så langt lageret rekker. C9 65 gikk tom på hovedlager sent lørdag mener jeg, så den kan ikke bestilles til den prisen lenger. :)

1 hour ago, Reeve said:

Power/Elkjøp prismatcher ikke, ettersom de ikke selger samme TV (de gjorde i hvertfall ikke det)...

 

Jeg forsøkte i utgangspunktet å få Power til å prismatche Elkjøp på 65C8 i mars i år under en DNB-kampanje. Jeg fikk beskjed om at de ikke prismatcher, fordi produktet ikke er likt. Power selger en modell som heter 65C8PLAA. Den er helt identisk, med unntak av modellnummeret, og eksisterer utelukkende for å omgå prismatch. På grensen til svindel spør du meg, men jeg fikk likevel TVen til en fin pris. 17600 etter DNB sin rabatt var blant de beste man fikk til, og matchet ca. Black Friday-prisene fra året før. Så til dere som har fått tak i 65C9 til 16000kr, så tror jeg dere har gjort et virkelig, virkelig godt kjøp! Jeg er storfornøyd med min C8, men skulle gjerne hatt en C9!

Elkjøp har policy å prismatche identisk vare så lenge det ikke er gråimport, da andre betingelser kan foreligge på eksempel reklamasjonsrett osv. Sånne modeller du snakker om, der varenr er ulikt bare, vil bli prismatchet hos Elkjøp. :) Power mener jeg at kun matcher Elkjøp, og ikke andre. Og kun på identisk varekode. Men der er jeg litt usikker, så ikke sitėr meg på det.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Der må jeg nok meddele at du er litt for optimist, barezell. ?

En skal alltid være litt pessimist når det står asterisk * bak en løftnad. La oss gå litt dypere inn i hva de faktisk skriver. 

Quote

Prisroboten skanner markedet etter lave priser, og justerer prisene på nett og i butikk helt automatisk. Hos oss behøver du ikke kontrollere eller «kreve» vår laveste nettpris når du handler. Prisroboten og våre elektroniske prisskilt sikrer at alle kunder ALLTID får vår laveste nettpris i butikk.

Dette er ikke et løfte om lavest pris! Det Power skriver her i klartekst, er at de har en Prisrobot som monitorerer markedet, og at de så tilbyr sin laveste pris. Det er ikke markedets laveste pris, men en pris de selv ønsker å gi. Når de skriver at du ikke behøver å kontrollere eller "kreve" laveste nettpris, snakker de bare om at de matcher pris mellom egen nettbutikk og fysisk butikk. Det er selvfølgelig formulert sånn at folk vil få inntrykket av at de justerer prisene til å matche konkurrentene automatisk, men det gjør den sannelig ikke. Det er et triks for at folk ikke skal gidde å bruke prisjakt eller prisguide for å sjekke markedets reelle billigste pris. :)

Quote

Prisroboten setter prisene automatisk, og er programmert til å ha enkelte unntak i den automatiske prissettingen. Unntakene gjelder spesielle kampanjer hos konkurrenter (f.eks. åpningstilbud, Black Friday, partikjøp og liknende kampanjer) og andre rabatter som ikke synliggjøres i prissettingen. Prisroboten tar ikke hensyn til tilbud som er merket ”begrenset antall” eller ”partikjøp”, og vil før enkelte prosent-kampanjer låse prisen på laveste markedspris før kampanjen starter. Prisroboten tar hensyn til eventuelle fraktpriser hos konkurrerende nettbutikker, og sjekker at konkurrentene har produktet på lager før prisene til POWER justeres.

Her nevner Power noen klare og spesifikke unntak, slik som åpningstilbud og Black Friday, før de, OBS OBS, sniker inn en mer uspesifikk setning om "andre rabatter som ikke synliggjøres i prissettinger". ;) Det betyr i realiteten vanlige prisjusteringer. Det er når Komplett f. eks. har satt ned prisen på en vare, uten at det står markert som et tilbud med prosenter. Dette betyr enkelt og greit at Power fraplikter seg å følge noen som helst priser i markedet whatsoever med prisroboten sin. Den er der for å monitorere, ikke nødvendigvis konkurrere. Dette er det motsatte av en prismatch. 

Quote

Med elektroniske prisskilt i butikk som oppdateres automatisk av prisroboten, er vi den eneste elektrokjeden som tilbyr OPPDATERTE nettpriser i butikk – og det er vi skikkelig stolte av!

Reinspikka løgn. Både HifiKlubben og Elkjøp benytter seg av elektroniske prisskilt som følger nettprisene. Det har de gjort i mange år. Faktisk har alle større aktører, inkludert dagligevareforhandlere som OBS, Kiwi etc. egne prisroboter som analyserer markedet til enhver tid, og justerer prisene. At Power hevder at aktører som har tusenvis av varer går inn manuelt og setter prisene, er bare tull. Det vet de forbanna godt selv også. 

Quote

* Prisroboten skanner følgende aktører:

Elkjøp
Komplett
Skousen
Elon
Whiteaway
Hifi-Klubben
Samsung.com
Apple.no
Telenor.no
Philips.no
Dyson.no

Følger med på, men ikke prismatcher! Legg merke til ordbruken her. Den er ikke tilfeldig. I tillegg følger de ikke andre billige nettaktører som NetOnNet, DustinHome etc.  :)

NB: Jeg har ingenting imot Power som sådan. Jeg handler der når prisen er billigst, spesielt under DNB sin MasterCard-kampanje med 20%. Føler siden navneskiftet fra Expert, også at de ansatte har blitt mer profesjonelle, og at de fleste varehusene er pene og oversiktlige. Men de der kundevilkårene deres er bare manipulerende tøv. :yucky:

Endret av Agentspoon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes ikke jeg var for optimistisk eller noe annet. Bare la ut url så folk kunne lese selv ettersom du skrev selv i innlegget ditt over at du var usikker. 

Man kan helst sikkert lage lignende kritisk post om kundegarantiene til samtlige store kjeder. 

Helt enig at mye som står der er vagt, men du leser jo worst case mellom linjene for å få de til å virke værst mulig som vanlig ?

Lenke til kommentar
barezell skrev (23 minutter siden):

Synes ikke jeg var for optimistisk eller noe annet. Bare la ut url så folk kunne lese selv ettersom du skrev selv i innlegget ditt over at du var usikker. 

Man kan helst sikkert lage lignende kritisk post om kundegarantiene til samtlige store kjeder. 

Helt enig at mye som står der er vagt, men du leser jo worst case mellom linjene for å få de til å virke værst mulig som vanlig ?

Power-butikker gir ikke prismatch mot andre enn sin egen nettbutikk. Hvilke priser nettbutikken har kommer an på hva prisroboten er satt til å gjøre.

For eksempel:
https://www.prisjakt.no/product.php?q=SX8200+Pro&p=4975275
https://www.prisjakt.no/product.php?q=oled55b9&p=5107986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • aklla fremhevet og fjernet fremheving denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...