Gå til innhold

Sony KD-65XE9005 eller Philips 65PUS8303


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony har VA-panel med god kontrast, direkte-LED med lokal dimming for å forbedre kontrasten ytterligere, og middels innsynsvinkler.

Philips har IPS-panel med svak kontrast, kantmontert LED som sørger for at den er tynnere, og gode innsynsvinkler.

 

Hadde valgt Sony personlig fordi den har vesentlig bedre bilde, men det kommer jo an på hvor viktig design er for deg.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med PUS8303, siden det er en nyere modell, og den fikk gode skussmål på lydogbilde.no

 

Hadde egentlig bestilt XE9005, men når Philips kom på tilbud, og jeg leste om bugs på XE9005 med frame repeat, samt forsinket firmware oppdatering, så var det nok til å bikke meg over til Philipsen.

Tror dessuten Philips P5 prosessoren er bedre enn X1 (Non-extreme) som sitter i XE9005. Dette er samme prosessoren som sitter i Philips sine OLED toppmodeller, mens XE9005 har ikke den grommeste brikken til Sony.

Lenke til kommentar

Vel, kontrast er ikke alt. Bildeflyt er vel så viktig i min mening, og dersom Sonyen hakker ved raske sceneskifter pga frame repeat, og hans bruksområde er 70% TV (50Hz source) så vil problemet kunne være merkbart, og har man først sett det så klarer man neppe å ignorere det.

 

Samt er jeg skeptisk siden Sony måtte utsette firmware oppgradering for XE90 serien, som skulle gitt Nougat Android, pga at folk bricket TVene sine.

 

Jeg er uansett fornøyd med Philips TV, skal sies at jeg har den i et rom hvor jeg kan blende av vinduer, slik at jeg har kontroll på lysforhold. I en stue med mye lys vil nok Sonyens kontrast være viktigere.

 

Jeg var skeptisk til kontrasten, men er positivt overrasket i praksis på Philips. IPS panelet har også bedre innsynsvinkel, så om han ikke sitter i optimal posisjon foran TV så vil han raskt miste kontrastfordelen med VA panelet til Sony.

 

Tror nok begge TV er gode valg til den prisen, men jeg anbefaler Philips, tross lavere kontrast enn ønskelig på papiret.

Lenke til kommentar

Jeg er uansett fornøyd med Philips TV, skal sies at jeg har den i et rom hvor jeg kan blende av vinduer, slik at jeg har kontroll på lysforhold. I en stue med mye lys vil nok Sonyens kontrast være viktigere.

Kontrast, fargerom (og presisjon), og til en viss grad innsynsvinkel bestemmer bildekvalitet. Ettersom dagens TV-er fikser fargerom og -presisjon svært bra uansett panel faller det ned til kontrast og til en viss grad innsynsvinkler for å skille på bildekvalitet.

 

Spesielt i mørke rom vil du legge merke til at IPS-baserte TV-er sliter med sortnivået, i lysere rom spiller kontrast og sortnivå mindre rolle (og det er derfor vanskeligere å skille en god LED fra OLED i lyse rom).

 

Angående innsynsvinkler, så har VA-paneler svakere innsynsvinkler, det vil si at IPS har bedre bildekvalitet om du ser på TV-en fra en 45 graders vinkel, men punktet der bildekvalitet (farger og kontrast) er sammenlignbart er ofte rundt 30 grader (fortsatt ganske kraftig vinkel) fordi IPS også taper seg over vinkler..

 

Kort sagt: IPS er budsjettvalg, og burde aldri vurderes over VA i TV-er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Tar opp denne tråden igjen jeg. Nå er jo Philips 65 PUS8303 på tilbud til 11990. https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/65PUS8303/philips-65-4k-uhd-led-smart-tv-65pus8303-12

 

Er det noen andre tver som kan konkurrere med denne til samme pris?

 

Har jo lenge hatt lyst på OLED, men har vel kommet frem til at det ikke er noe vi trenger. Jeg er også veldig flink til å glemme at jeg har satt på pause slik at jeg ikke tar sjansen. 

Fra før har vi en 10 år gammel 40 tommer Samsung M86 og syns jo den fortsatt har et veldig bra bilde, så 8303 vil vel være en oppgradering?

 

Vi ser aller mest på vanlig tv via get-boks, litt fotball, noe FIFA på PS4 , og litt serier på Netflix. Stua er vel midt på treet lysmessig, men ingen vinduer rett i mot. 

 

Giffy-Nor : Er du fortsatt fornøyd?

Lenke til kommentar

Jeg ser at noen skriver det, og andre skriver at det blir innbrenning raskt, Men så er jeg også usikker på om behovet vårt for en tv til 20 tusen +++ er der, eller om det kanskje holder med en til 12 tusen på tilbud? Ettersom vi ser mest på vanlig tv.

 

Men er det andre tver som er like gode/bedre til rundt samme pris? 10-15 000?

Lenke til kommentar

Jeg ser at noen skriver det, og andre skriver at det blir innbrenning raskt, Men så er jeg også usikker på om behovet vårt for en tv til 20 tusen +++ er der, eller om det kanskje holder med en til 12 tusen på tilbud? Ettersom vi ser mest på vanlig tv.

 

Men er det andre tver som er like gode/bedre til rundt samme pris? 10-15 000?

 Inn brenning raskt? På fem min da skjermsparer slår inn... NEI.  Inn brenning er hysterisk overdrevet på dette forumet av en person hør heller på mengden med brukererfaringer.. Ellers er det neppe en bedre skjerm til denne prisen pr nå.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Anser 65PUS8303 som et godt "alround-tv".  Lyd&Bilde (samt flere) ga det god omtale.  Selv har jeg 75PUS8303 som jeg kjøpte på Elkjøp-kampanje i august i fjor (samme pris som nå, kr. 20.000 for en 75" er ikke dårlig).   Er meget fornøyd med billedkvalitet.   Må si at jeg ikke ser så mye direkte-tv på denne, men har koblet til en AppleTV-4K og bruker denne til stort sett alt.  Kunne benyttet den innebygde Netflix-klienten, men så lenge AppleTV-4K gir meg alt fra samme fjernkontroll (inkludert Netflix i 4K og med HDR) så blir det mest denne.   Bildebehandlingen til Philips regnes vel som en av de beste på markedet og det synes både på vanlig, film og sport.

 

Kontrast kan selvsagt alltid diskuteres, men for meg er dette bra nok.  Alternativetet måtte være en OLED (eller QLED) skjerm, men de koster desto mer i 75".  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sent ute men mener å huske at 8503 er kantbelyst, og 8303 er bakbelyst.

 

 

8503 og 8303 serien har samme skjerm og billedbehandling.  Forskjellen ligger i lyd.  65PUS8503 har "2 x 7,5 W mellomtonehøyttaler, 30 W woofer" mens 65PUS8303 har "2 x 6,25 W mellomtonehøyttaler, 12,5 W woofer".  8503 skal derfor ha bedre lyd og kraftigere innebygget forsterker.  Billedmessig er de helt identiske (med kantbelyst skjerm). 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter at min gamle og tunge toppmodell billedrørs-tv sa takk for seg gikk jeg til innkjøp av 55PU8303. Den gamle hadde store fronthøytalere og stor basshøyttaler inni. Det var bare på enkelte filmer jeg brydde meg å slå over på hjemmekinoanlegget. Ser av anmeldelsene at 55PU8303 skal ha bra lyd i forhold til mange av konkurrentene, men i forhold til min gamle tv er dette virkelig elendig. Det høres ut som en mobiltelefon som ligger nedi en bøtte.... i rommet ved siden av.

 

Har helt gitt opp å bruke de små høyttalerne som jo ligger på baksiden av tven slik at det blir teknisk umulig for dem å gi skikkelig lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...