Gå til innhold

Vi har sjekket: Enorme summer å spare på å ha litt is i magen når du kjøper spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakk om flere hundre kroner....ja enorme summer gitt :D

 

Om du handler endel spill iløpet av et år så blir hundrelapper fort til tusenlapper. Og ikke bare sparer en penger ved å vente. Men spillet en kjøper noen måneder etter lansering er da ofte ferdige. I motsetning til lansering hvor det ofte er endel bugs og endel innhold i forskjellig grad ikke er på plass enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg henger etter med et par år så det koster så og si ingenting når jeg kjøper spill. Kjøpte Fallout 4 (ps4) i helgen til den nette sum av 110,- kroner. Synes det er en grei pris å betale når jeg kommer til å få mange timer med underholdning.

 

Det eneste spillet jeg vet jeg kommer til å kjøpe på release er Red Dead Redemption 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sparer endel på å kjøpe spill på salg.

Men, da blir jeg alltid å kjøpe spill jeg har hatt -litt- lyst på¨, og ellers kanskje ikke ville kjøpt.

 

Spill jeg har virkelig lyst på, forhåndsbestiller jeg gjerne (og gjerne colllector utgaver + digitalt så jeg slipper stresse med disker)

Klarer ikke vente på at prisene skal falle på et spill jeg venter på og virkelig vil ha

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Selv gode spill mister vanligvis nyhets og salgsverdi fort etter release, så det gjelder å få mest mulig inntjening tidlig i sykelen. Prisen følger for mange en badekar kurve hvis en ser bort fra der kurven går opp igjen. For AAA spill som f.eks GTA5 kan en strekke kurven ut i tid. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Flere gode grunner til å ikke kjøpe spill ved release.

 

Pragmatiske grunner:

  • Du kan kjøpe Complete Edition. Du sparer mange kroner på DLC, for ikke å nevne at du får spille hele spillet fra du begynner, uten å måtte stoppe halvveis og vente en måned på at resten skal komme.
  • Du slipper å spille Beta-versjonen. Dette er spesielt utbredt hos store utgivelser, såkalte AAA-spill. Ingen hemmelighet at de fleste spill slippes før de har blitt skikkelig kvalitetstestet. Venter heller en stund, slik at de værste bugsa har blitt fikset (om utgiver gidder å bry seg med å fikse, hvilket ikke alltid er tilfellet). Det sagt, så har mindre utviklere/studioer færre ressurser til Q&A og er ofte avhengig av spillerene til en del bugrapporter, men tross dette klarer de som regel å slippe spill som er i mye bedre teknisk stand enn AAA-gjengen.

Prinsipielle grunner:

  • Du slipper å bli lurt av en utgiver som putter inn gambling og "micro"transaksjoner en uke etter release. Black Ops 4 er et nylig og godt eksempel. For å ikke få kritikk for sin særdeles agressive og kyniske balansering av spille mot å favorisere microtransaksjoner, ble Black Market-greiene i Black Ops 4 patchet inn etter release, slik at det ikke skulle komme med i anmeldelsene hvor grindy det er uten å bruke massevis av penger på utstyr osv. (Relevant video (Jimquisition / Industry Bullshit) og Reddit-post angående akkurat BLOPS4)
  • Du finner ut hvilke deler av de ørten forskjellige samleutgavene som er tilgjengelig uten samleutgave. Som regel får man tak i dette etter launch, uten å måtte punge ut 900 kr for Even More Ultimate than Ultimate Edition Platinum
  • Du viser finger'n til CEO's, som måler hvor bra et spill er kun i hvor mange millioner trillioner dollar de klarer å klemme ut av folk i løpet av de første tre dagene. Bare 500 millioner dollar, mot 550 millioner dollar ved fjorårets release? Flopp.

 

Dette gjelder hovedsaklig utgivelser av typen AAA-ish, spesielt de tre siste punktene, da de fleste mindre utgivere som regel er mer ærlig med kundene sine om innhold osv, og ikke er like agressiv på å med overlegg stykke opp spillet for å kunne selge det flest mulig ganger. De har også færre resurser tilgjengelig for langtekkelig Q&A, og er ofte avhengig av comminutyet for hjelp med testing og bugrapporter. EA, Activision, Ubisoft, TakeTwo, Warner Bros osv kan ikke påberope seg samme unnskyldningen.

Endret av Snøspade
Lenke til kommentar

Priser i fysiske butikker og på Steam er jo alltid de høyeste.
Kjøper man fra sider som G2A eller Kinguin så får man spillene billigere.
Kjøpte selv Fallout 76 for 380 kr på Kinguin mot 599 kr som er vanlig pris.

 

Ut over dette skjønner jeg kun argumentasjonen generelt om man har dårlig råd eller kjøper mange spill hver mnd og i hovedsak om det er singleplayer spill. Multiplayer spill der man jobber seg opp nivåer/level så er det jo kjipt å starte på null når alle andre er på maks level. Samtidig er det ingen garanti for at vennene dine fortsatt spiller spillet etter 6 mnd, men istedet har gått over til noe annet.

Motargumentasjon er kanskje at det ikke er verdt å kjøpe et spill som man ikke spiller etter 6 mnd, noe som er tull i grunn, man måler ikke verdien på et spill etter antallet mnd man spiller, heller antall timer med underholdning.

Forøvrig så er det mange spill der Twitch streamere får spillet før det lanseres der man kan se spillet spilt live før man kjøper det.

Endret av FB.934880505
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...