Gå til innhold

TEST: LG OLED55B8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OLED i stua ville jeg tenkt nøye over. De er lyssvake som bare det og ubrukelige om man ikke har meget god lyskontroll i en norsk sommer for eks. Har fjorårets OLED på soverommet og den hadde blitt sendt i retur om den skulle vært i stua. YPPERLIG på soverommet er den

 

Hva har du røyka mann? OLEDene til LG kjører vel ut 150nits på hele skjermen før ABL begynner å slå inn. 150nits på hele skjermen er veldig lyssterkt mtp SDR (som det meste av materiale man ser på, er). Når man ser på vanlig TV-innhold, så vil man kunne også få mer nits enn det, da man sjeldent ser på hvitt over hele skjermbildet. 

 

Det er sant at f.eks. LCD klarer mere nits i f.eks. HDR enn OLED, men forskjellen er ikke veldig stor. På SDR merker man ikke forskjell, siden innholdet vil gå over typ 150 nits uansett.

 

Ville vært enig med deg om du snakket om gode gamle plasma. Der gikk jeg selv fra plasma til LCD når jeg fikk meg en utrolig lys stue med masse store glassflater. Nå har jeg byttet til OLED, og det er ikke noen forskjell på OLEDen og LCDen jeg hadde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være at de har klart å få litt mer ut av algoritmene og software på B8, men panelet og prosessoren er identisk med B7. Jeg måler ingen signifikant forskjell mellom B7 og B8 i lysstyrke. Black crush er derimot noe bedre, trolig på grunn av software. Farger måler uten signifikant forskjell. Bildeflyt behandles litt ulikt, men ikke på en måte som gjør at jeg kan påstå at den ene er bedre enn den andre.

 

Er jeg villig til å betale det dobbelte for samme elektronikk, med tilsynelatende små endringer i software? Næh... Da blir det heller en tur på Power, og kanskje en tur til London?

 

En ting til å merke seg: i skrivende stund koster Lg 65sk8500 ( nest beste LCD fra LG i år ) 29995.- hos Elkjøp. Toppmodellen 65sk9500 koster 19999.- hos Power.

 

Du sparer 10000.- OG får en bedre TV! Men det var en digresjon, jeg kunne bare ikke la vær å kommenter når jeg tilfeldigvis så det.

 

Takk for dette! Tror nok jeg går for B7 selv og.

Lenke til kommentar

Driver å vurderer B7 for tiden... Hvorfor skal betale det dobbelte for B8?

 

B8 er ikke en stor oppgradering fra B7. C8 derimot, er en oppgradering. Men ikke til over dobbel pris. Hvis du er keen på C8, så ville jeg venta til typ black friday og se om den kom på salg da. Vurderer å kjøpe C7 nå i helga, mtp på 20% DNB MasterCard kampanje hos Power.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det ikke litt trist å si at 21 ms fint kan brukes til spill? Må jo være over ti år siden alt over 8 ms var uaktuelt.
 

Til pro gaming, så er det ikke godt nok, men det holder fint til at man ikke merker det når man spiller Uncharted. Etter min mening hvertfall. Uansett er det for de fleste et lite komprimiss for overlegen bildekvalitet.

Endret av Zappy1
Lenke til kommentar

C8 er jo helt rå: https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1525423234

 

Men testen til Tek: Har dere testet Tven i mørkt rom, eller står den bare på den benken når dere kjører testen? Ofte vanskelig å se detaljer i mørt vi man ikke har 100% lyskontroll på rommet. Dere burde og skryte litt av innsynsvinkelen på disse OLED panelene som er helt overlegen i forhold til QLED.

Endret av Paccoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå ser det ut til at Power setter ned prisen på C8. Faen, jeg fikk akkurat C7 i hus i helga :( Kunne kanskje tatt meg råd til 17k...

 

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/lg-55-4k-smart-oled-tv-oled55c8plaaen/p-867623/

 

https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1525423234

 

Dyrt å betale for litt bedre bildeprosessering. Har ikke en gang støtte for VRR (variable refresh rate) og har ikke skikkelig HFR (high frame rate) støtte. Input lag er samme som forrige års modell, lysstyrke veldig lite forbedret. Ikke store forskjellen.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1525423234

 

Dyrt å betale for litt bedre bildeprosessering. Har ikke en gang støtte for VRR (variable refresh rate) og har ikke skikkelig HFR (high frame rate) støtte. Input lag er samme som forrige års modell, lysstyrke veldig lite forbedret. Ikke store forskjellen.

Ingen av de tingene er interessante for meg pr dags dato (null innhold med HFR atm, VRR funker uansett ikke med Geforce 1080Ti). Den dynamiske kontrast featuren på HDR hadde dog vært velkommen. På C7en så funker det ikke bra (best å ha det avskrudd). Men hei, kan jo sikkert oppgradere til C8 neste år, når prisen havner nede på 12-13k og med DNB mastercard rabatt, enda 20% lavere. Får da sikkert igjen rundt 8-9K for C7en. 

 

Merket en klar forbedring på B6Ven over til C7 ihvertfall. Mindre black crush, og HDR popper mye mer pga. mindre aggressiv ABL.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen av de tingene er interessante for meg pr dags dato (null innhold med HFR atm, VRR funker uansett ikke med Geforce 1080Ti). Den dynamiske kontrast featuren på HDR hadde dog vært velkommen. På C7en så funker det ikke bra (best å ha det avskrudd). Men hei, kan jo sikkert oppgradere til C8 neste år, når prisen havner nede på 12-13k og med DNB mastercard rabatt, enda 20% lavere. Får da sikkert igjen rundt 8-9K for C7en. 

 

Merket en klar forbedring på B6Ven over til C7 ihvertfall. Mindre black crush, og HDR popper mye mer pga. mindre aggressiv ABL.

Har vært å sett på Panasonic sin TV-versjon av LG sitt 2018 OLED panel og det var mildt sagt imponerende forbedring. Og fra jeg kan se er det faktisk filteret på skjermen som er skikkelig glossy denne gangen som utgjør forbedringen. Jeg er ekstremt sensitiv for filter på skjermen og merker ett helt klart renere og klarere bilde på Panasonic sin 2018 OLED kontra LG sin 2017 OLED. Alle 2017 OLED paneler ser ut til å bruke en form for semi-gloss anti-refleks filter som gjør at man får ett skittent bilde og refleksjonene fra dagslys ser også rart ut. Kan ikke skjønne at produsentene ikke er klar over at de forringer bildekvaliteten med så agressive filtere. Glossy skjerm er det eneste som funker for meg på PC monitorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...