Gå til innhold

25 år for å øke i lønn?


Anbefalte innlegg

Hei, er 24 år gammel og har jobbet over 6 år i samme bedrift, er det sånn at man må vere 25 år for å øke i lønnstrinn sjølv om eg veit eg skulle økt for lenge siden etter erfaring og ansiennitet?

Endret av TTknap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på om på om firmaet er organisert og hva den avtalen sier.

Normalt så er det lønnsforhandlinger en gang i året, mange bruker også lønnstrinn som starter ved 18 år eller under.

Finnes det ingen avtaler eller fagforening, kan man i teorien ha samme jobb i 10 år uten å gå ei øre opp i lønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi bruker lønnstrinn så veit vi øker, har nett vert i kontakt med handel og kontor, og dei har regna ut at eg ligger helt feil men når eg skulle vise dette til min sjef kom ho med ein tabell der lønnstrinn 3 sto 25 år i parantes.. sjølv om handel og kontor var klar over min alder og regna ut at eg skulle i lønnstrinn 5 etter lengden på min arbeidstid og diverse annet.. dette skjedde rett før helgen så fekk ikkje kontakt med handel og kontor igjen men er bare nødt å vite ka eg burde forvente xD

Lenke til kommentar

Du sier veldig lite om hva du gjør. Men er ingenting i veien for å forhandle lønn med leder. Etter 6 år i samme bedrift, og gjerne i samme stilling bør man være varm nok i skjorta til å kunne rettferdiggjør er lønnshopp utover vanlig inflasjonsjustering.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

post-389336-0-97052900-1529823300_thumb.png

 

Fant denne. Vel og merke gammel men sikkert samme utformelse selv om tallene sikkert ikke lenger teller.

 

Det står også:

 

"Hvis arbeidstaker er 18 år skal han/hun ha trinn 1 uansett om de ikke har erfaring, samme gjelder hvis de er over 25 år, da skal de ha lønnstrinn 3 uansett om de ikke har tidligere erfaring. Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3."

 

Så hvos du har vgs så er saken med andre ord grei.

 

Eksen skulle begynne i en bhage via nav og ettersom jeg husker så fortalte hun hvordan de regnet lønna og to punkter ga mer lønn. Alder og det at hun hadde egne barn. Jeg antar da at det er en ordinær grense på 25 år.

 

Det er da ikke sånn at du ikke har økt i lønnstrinn. Du er nå i lønnstrinn 2 og venter på lønnstrinn 3.

 

At sjefen ikke tar hensyn til 6 år praksis på samme sted høres uansett helt idiotisk ut og lite smart av ham da han står i fare for å miste en godt rutinert arbeider til en annen arbeidsgiver dersom du ser detæg rundt etter andre arbeidsgivere som velger å lønnr deg etter faktisk erfaring.

Lønn er alltid diskutabelt selv om jo større arbeidsplassen er desto vanskeligere er det å forhandle.

 

I det minste så regner jeg med at når du fyller 25 så vil du hoppe flere lønnstrinn og lønna vi gå "betydelig" (relativt) opp.

 

Merk også at dersom du jobber eller har jobbet i en særdeles lav stilling så trenger ikke 6 år være "6" år.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Okei, har dessverre ikkje fullført videregående.. men har jobbet masse, er uansett kjedlig vist eg må vente eit heilt år for å få den lønna eg fortjener bare fordi eg ikkje eg gammel nok, hørest heilt tullete ut..

Endret av TTknap
Lenke til kommentar

Har du jobbet over 15 timer i uka i snitt hvert år? isåfall skal du gå opp ett trinn hvert år. har du ikke jobbet mer enn 15 timer i snitt hver uke tar det 2 år og gå opp ett lønnstrinn. du trenger ikke å ha fylt 25 for å få lønnstrinn 3 hvis du har jobbet de årene som trengs, med riktig antall minimums timer.

Lenke til kommentar

Vil tru det, men skal vertfall ringe handel og kontor i morra igjen, så får håpe på det beste.

Det er ingen vits i å ringe de, send en mail til din sjef. Referer til delen av h&k avtale som omhandler praksis. Du skal uansett ha trinn 3 om du har jobbet <15t pr uke disse 6 årene. Og trinn 6 om du har jobbet >15t de siste årene.

 

Om hun slår seg vrang tar du det videre med foreningen.

Lenke til kommentar

Kva lønnstrinn har du i dag?

 

Sidan du har jobba i 6 år så skal du være på minst lønnstrinn 3 uavhengig av alder.

Har du jobba i 6 år med meir enn 15 timar per veke så skal du være på lønnstrinn 6.

 

Eller er det slik at du fortsatt berre får lønnstrinn 1 sjølv etter 6 år i butikken?

 

Lønnstrinnbestemmelsane for arbeidstakar som har fylt 18 eller 25 år, samt for bestått vidaregåande opplæring er ei parallell ordning til hovudregelen om at du går opp eit lønnstrinn per år (ved 15+ timar per veke).

Lønnstrinnet for alder kjem altså ikkje i tillegg til arbeidsansienniteten.

 

For å ta nokre eksempel:

Arbeidstakar på 24 år som har jobba 4 år fulltid:

-Skal ha minst lønnstrinn 4.

Arbeidstakar på 24 år som har jobba 4 år med under 15 timar i veka:

-Skal ha minst lønnstrinn 2.

Arbeidstakar på 25 år som har jobba 4 år med under 15 timar i veka.

-Skal ha minst lønnstrinn 3 (pga av alder).

Arbeidstakar på 50 år utan arbeidserfaring:

-Skal ha minst lønnstrinn 3.

Arbeidstakar på 50 år og 30 års erfaring:

-Skal ha minst lønnstrinn 6.

 

Etterkvart som ein får meir og meir arbeidserfaring så vil ikkje ekstrabestemmelsane om alder gi utslag, fordi ansienniteten uansett er høgare.

 

 

 

 

Heil konkrete råd til trådstarter:

-Skaff deg oversikt over kva du har i lønn i dag.

-Sjekk at du har gått opp eit lønnstrinn kvart år (kvart andre år dersom du har jobba lite).

 

Dersom du ikkje har fått lønna justert etter avtalen så går du til sjefen og krever at du blir lønnsjustert (og får etterbetalt det mellomlegget som du skulle ha hatt tidligare år).

Om sjefen slår seg vrang, så tek du kontakt med fagforeininga for å få hjelp til å ta saka vidare. Det er ingen grunn til å lage meir styr enn nødvendig dersom sjefen uansett fikser opp eventuell feil i lønna.

 

Dersom lønna er justert i henhold til avtalen så veit du i alle fall at du har den minimumslønna som du har rett på etter avtalen.

Då kan neste steg for deg være å vurdere å kreve lønnsforhandling direkte med sjefen.

Sjølv om avtalen viser lønnstrinn etter alder og erfaring, så er lønnstrinna kun eit minimumsnivå.

Mange arbeidsgivere ser på dette som eit låst lønnsnivå, men i realiteten seier lønnstrinna kun noke om kva arbeidstakaren minimum skal ha i lønn. Det er fint mulig å kreve høgare lønn enn det som står i lønnstrinnet.

Mange stadar vil det også være heilt nødvendig for sjefen å betale langt meir enn tarifflønn for å få tak i motivierte tilsette som er villige til å jobbe i butikk som yrke. Særleg for arbeidstakarar som alt er på lønnstrinn 6, så må sjefen gjerne tilby langt meir i lønn for å behalde dei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil tru det, men skal vertfall ringe handel og kontor i morra igjen, så får håpe på det beste.

Eneste grunn til at det står 25 år der er at ALLE som blir ansatt fra 25 år og oppover har krav på denne som minstelønn.

Hadde du startet der som 25 åring skulle du altså ikke startet på trinn 1, men på trinn 3.

 

Det er veldig vanlig føler jeg at butikksjefer i slike butikker er smålige og vanskelige når det kommer til lønn.

Likevel gikk jeg opp hvert år jeg jobbet i butikk, inkludert året jeg var i førstegangstjeneste, det skal også telle som ansiennitet.

Når jeg var 23-24 så gikk jeg opp til lønnstrinn 6 i butikken jeg jobbet i. Da hadde jeg vært ansatt siden jeg var 17.

Dette inkluderte også jobbing etter skolen og i helgene.

 

Tror ikke noe på at du må ha bestått videregående for å ha krav på lønnen du skal ha ifølge Handel og Kontor.

Jeg ble aldri spurt om jeg hadde bestått noen utdanning for å gå opp i lønn hvert år.

Ser også at UB tilleggene var det samme i 2013 som når jeg startet rundt 1999-2000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...