Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

MATTEKRISE! Trenger hjelp med valget mellom 1T og 1P.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg fullførte nettopp første året av VG1 og hadde matematikk 1t (teoretisk matte). Jeg gikk ut med en 3'er som standpunkt og ønsker nå å forbedre det, og spesielt før jeg går ut av videregående, slik at jeg fortsatt kan søke med førstegangsvitnemål når jeg er ferdig med videregående. 

 

Spørsmålet mitt er om jeg bør ta opp 1P fordi det er enklere, og mer forståelig eller om jeg bør forbedre 1T karakteren min. For meg er det viktig å få til en 5'er eller helst en 6'er. 

 

Derfor vurderer jeg 1P, da dette er mye enklere å få til. Men jeg har jo ikke hatt undervisning i det!, bør jeg da ha selvstudium hjemme? 

 

Jeg har jo hørt litt her og der om at en 3'er i 1T er en 4 eller 5 i 1P, men dette er jo bare rykter. Jeg trenger realistiske svar og fakta.  

 

Jeg må innrømme at jeg fulgte med i alle 1T timene, men prøvde ikke mitt beste når det kom til å øve til prøvene. Men en 3'er på vitnemålet funker ikke for meg. 

 

Har noen av dere hatt 1T og gått over til 1P?

Dere som har havnet i denne situasjonen tidligere eller er i den nå. Dere som måtte ta dette valget, begrunn valget deres, for dette er et vanskelig valg og jeg trenger hjelp. Er åpen for alle svar!

 

Takk for hjelpeeeen ;))

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på læreplanene for 1p og 1t, se hvilke evner du behersker. Den som får mest "poeng" er den du velger, så lærer du deg det du ikke behersker. 

 

Men aller først må du sjekke om du trenger T for å komme inn på studiet du ønsker etter vidergående. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

1 a) Hvorfor skal du ha en femmer eller sekser?

 

1 b) Hva skal du studere videre.

 

Dersom du skal studere videre, og du kommer inn på det du ønsker å studere med de karakterene du har, så vil disse aldri ha noen betydning for noe som helst.

1. Jeg må ha en toppkarakter for å komme meg inn på et studiet som krevet et høyt snitt. Derfor vil ikke en 3 på vitnemålet være til hjelp. 

 

2. Jeg tenker å studere medisin, så kravet er ganske høyt. 

 

Derfor er dette allerede krise for meg. Så dårlig gjort at et studie jeg ønsker å studere krever at jeg må være en oppegående elev i det svakeste faget mitt. Men jeg liker jo matte da, spesielt når jeg klarer det. Men som du nå kan gjette deg fram til, sitter jeg igjen med dårlig samvittighet med tanke på innsatsen min i 1T. Det gjør vondt innerst inne. 

 

Se på læreplanene for 1p og 1t, se hvilke evner du behersker. Den som får mest "poeng" er den du velger, så lærer du deg det du ikke behersker. 

 

Men aller først må du sjekke om du trenger T for å komme inn på studiet du ønsker etter vidergående. 

 

Takk! Dette var et godt råd. 

 

T og P er ikke krav til noen studier, det er matematikken i VG2 og VG3 som påvirker om man kan komme inn på ulike studier. Derfor spiller det ingen rolle om jeg tar opp P eller T. Jeg har faktisk sett på begge matematikkene, og det viser seg at sannsynlighet som er mitt svakeste tema, er pensum i begge matematikkene. Også er det ett nytt emne jeg ikke har lært og det er økonomi. Da snakker jeg om 1P.  

 

Jeg så på et utdrag av 1P boken og det viste seg å være relativt greit da i forhold til 1T. Men det å lære på egenhånd er litt krevende da, spesielt for meg, siden jeg velger å kalle meg en lat person. Haha. Men tror nok siden jeg brenner for å forbedre karakteren, som vil det være nok motivasjon for meg å drive å lære pensumet i 1P. Men er fortsatt usikker på valget...

Endret av MountTrain
Lenke til kommentar

Fikk 4 i 2P, kunne fått 5 hvis jeg hadde riktig på ett spørsmål til på eksamen... Lykke til... husker ikke hvem som er best på Youtube men det ligger masse mattehjelp videoer der. Glad jeg er ferdig med videregående. Men synes det er rart man trenger så mye matte for å være lege eller sykepleier, mens mange av dem ikke kan grunnleggende å regne mellom mengder... hva annet bruker leger matte til? Litt rart at de skal ha R1 eller S2. De driver ikke partikkelakseleratorer... :p

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk 4 i 2P, kunne fått 5 hvis jeg hadde riktig på ett spørsmål til på eksamen... Lykke til... husker ikke hvem som er best på Youtube men det ligger masse mattehjelp videoer der.

 

Hahaha takk. Jeg antar du hadde 1P også? Hvordan gikk det da? Og hvis du hadde 1P, la du inn mye innsats for karakteren du fikk? 4 i 2P er bra. Tok du opp 2P eller?

 

Jeg bør kanskje ikke undervurdere 1P, men jeg har jo hatt 1T så jeg er fortsatt usikker. Men takk for hjelpen. Jeg håper det ligger uttallige videoer som omfatter pensumet til 1P på YouTube. Krysser fingrene :D 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Asså hvis planen din er å studere medisin så sier det vel seg selv at du burde ta T matte? Medisin studiet er vanskelig, det lønner seg å utfordre deg allerede nå.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Asså hvis planen din er å studere medisin så sier det vel seg selv at du burde ta T matte? 

Den har jeg hørt mange ganger, men det spiller virkelig ingen rolle hvilken matte jeg tar? Jeg skal jo ta S de kommende årene. Kravet for medisin er jo S1 + S2 (som tilsvarer R1). Jeg tenker på karakteren, for den må være høy slik at jeg får nok poeng for å komme inn på dette studiet. Derfor vil det kanskje lønne seg å ta opp 1P i og med at enkelte sier det er lettere å få en 6 der enn i T.

Endret av MountTrain
Lenke til kommentar

Oii.. Var 1P virkelig så ille? Hva slet du med mest? Vurderer du forbedre 1P eller har du kommet inn i ønsket studie?

Jeg har vært igjennom hele arbeidslivet og blitt uføretrygdet :p dreit i å studere videre etter videregående.

 

Algebra er min absolutte akilles-hel. Algebra er verst.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Jeg har vært igjennom hele arbeidslivet og blitt uføretrygdet :p

 

Algebra er min absolutte akilles-hel. Algebra er verst.

 

Åja, daså. 

 

Algebra er overkommelig, jeg sliter så mye med sannsynlighet at det er helt ufattelig. Men ja, jeg tror nok det er forskjellig fra person til person hva man sliter med. Derfor er det også vanskelig å velge om jeg bør ta 1P eller 1T.

Lenke til kommentar

Du burde ikke gi opp 1T. Du har mer enn nok tid til å få 6eren, du må bare jobbe for det. Og det faktumet at du skal studere medisin betyr nok at du er en person som er villig til å jobbe hardt for karakterene (det må du også, pga. det skyhøye snittet :p). Det at du skal studere medisin betyr også at du trenger S1 + S2 eller R1. Jeg har ikke sett så mye på 1P-pensum, men jeg er ganske sikker på at en toppkarakter i 1T gjør deg mye bedre forberedt på S- eller R-mattepensum, enn det en toppkarakter i 1P gjør. 1T pensum er relevant både i S1 og R1. 

 

Altså, etter min mening, så burde du ikke "lure" deg unna, du må faktisk ta tak i det og forbedre deg. Det vil lønne seg, det skal jeg love deg!

 

Jeg tenker også å studere medisin (skal også begynne i 2. klasse), så jeg skjønner hvordan du føler det med tanke på karakterer! 

 

Så, in my opinion: Ta opp 1T og gjør oppgaver til du kaster opp! (Start helst så tidlig som mulig, slik at det ikke krasjer med fagene du har i 2. klasse). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du burde ikke gi opp 1T. Du har mer enn nok tid til å få 6eren, du må bare jobbe for det. Og det faktumet at du skal studere medisin betyr nok at du er en person som er villig til å jobbe hardt for karakterene (det må du også, pga. det skyhøye snittet :p). Det at du skal studere medisin betyr også at du trenger S1 + S2 eller R1. Jeg har ikke sett så mye på 1P-pensum, men jeg er ganske sikker på at en toppkarakter i 1T gjør deg mye bedre forberedt på S- eller R-mattepensum, enn det en toppkarakter i 1P gjør. 1T pensum er relevant både i S1 og R1. 

 

Altså, etter min mening, så burde du ikke "lure" deg unna, du må faktisk ta tak i det og forbedre deg. Det vil lønne seg, det skal jeg love deg!

 

Jeg tenker også å studere medisin (skal også begynne i 2. klasse), så jeg skjønner hvordan du føler det med tanke på karakterer! 

 

Så, in my opinion: Ta opp 1T og gjør oppgaver til du kaster opp! (Start helst så tidlig som mulig, slik at det ikke krasjer med fagene du har i 2. klasse). 

 

Her kommer det. 1T vil være fordel for S1. Hvis jeg jobber ekstremt med 1T / eller S1 så vil det være fordel for den andre matten. Men 1T er jo vanskeliig .... uhh. Dette valget kommer til å bli vanskelig å ta. 

Lenke til kommentar

Her kommer det. 1T vil være fordel for S1. Hvis jeg jobber ekstremt med 1T / eller S1 så vil det være fordel for den andre matten. Men 1T er jo vanskeliig .... uhh. Dette valget kommer til å bli vanskelig å ta. 

 

Det spørs bare hvor mye arbeid du legger i det. Synes du at 1T er vanskelig, så vil S1 også være det. Legger du mye arbeid skal du greie en toppkarakter. Etter denne perioden, med forhåpentligvis mye arbeid, vil du være bedre rustet til S1 og så får du en toppkarakter her også, og også i S2 ;). Eller så kan du jobbe deg opp til en 5/6 i 1P, med relativ lite arbeid, og ende på 3/4 i S1 og S2, noe som vil trekke snittet ditt enda mer ned. 

 

Det er bare å kjøre på! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her kommer det. 1T vil være fordel for S1. Hvis jeg jobber ekstremt med 1T / eller S1 så vil det være fordel for den andre matten. Men 1T er jo vanskeliig .... uhh. Dette valget kommer til å bli vanskelig å ta. 

Evt. så kan du jo ta opp 1P, få en "gratis" 6er her, og samtidig jobbe godt med S1-pensum og få en bra karakter her også. Har du snakket med læreren din om dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs bare hvor mye arbeid du legger i det. Synes du at 1T er vanskelig, så vil S1 også være det. Legger du mye arbeid skal du greie en toppkarakter. Etter denne perioden, med forhåpentligvis mye arbeid, vil du være bedre rustet til S1 og så får du en toppkarakter her også, og også i S2 ;). Eller så kan du jobbe deg opp til en 5/6 i 1P, med relativ lite arbeid, og ende på 3/4 i S1 og S2, noe som vil trekke snittet ditt enda mer ned. 

 

Det er bare å kjøre på! 

Godt perspektiv!! 

 

Har jo selv hørt av mye av pensumet i 1T er det samme som i S1. Så du har rett i om hvis jeg jobber beinhardt med T, så vil det være til fordel for S1. Kanskje jeg bare skal forbedre 1T.. Jaja.. da er det bare å begynne, haha... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...