Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Raspberry Pi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man er vant til en rimelig kjapp x86/x64-maskin er en Raspberry rimelig slitsomt å bruke i desktop. Når jeg fyrte opp Vivaldi-browseren lurte jeg på om noe var galt fordi det tok så lang tid før det skjedde noe på skjermen på mange sekunder etter at ikonet var dobbeltklikket. En kan overleve på en Raspberry som en erstatter for halv-moderne datamaskin, men det ikke den beste bruken av dem.

 

De er helt flotte til en haug med andre ting som f.eks kan avlaste hovedmaskinen din eller for noe annet man ønsker å sette opp dedikert.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på å skaffe meg en sånn raspberry pi men lurer på, det står man trenger lader som gir 2.5A@5V men jeg har bare quickcharge ladere ment for USB-C, med 3A@5V og også kan gi 9V, kan jeg bruke dem eller risikerer jeg å ødelegge noe da?

Jeg gidder ikke kjøpe "for dummies" settet til 1500 kr. Da jeg fint kan laste ned raspbian for jeg har microSD kort og forhåpentlig kan bruke strømforsyning jeg har allerede, så trenger bare en raspberry pi og "kabinett".

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Jeg lurer på å skaffe meg en sånn raspberry pi men lurer på, det står man trenger lader som gir 2.5A@5V men jeg har bare quickcharge ladere ment for USB-C, med 3A@5V og også kan gi 9V, kan jeg bruke dem eller risikerer jeg å ødelegge noe da?

Jeg gidder ikke kjøpe "for dummies" settet til 1500 kr. Da jeg fint kan laste ned raspbian for jeg har microSD kort og forhåpentlig kan bruke strømforsyning jeg har allerede, så trenger bare en raspberry pi og "kabinett".

Går helt fint. Laderen leverer bare 9V til enheter som godtar dette.

 

Er spenningen for lav får du ett ikon oppe til høyre på skjermen som indikerer det. Skjer ikke noe farlig annet en at den blir litt tregere i bruk siden den da må clocke ned prosessoren.

 

Kjenner du noen med en 3D printer så er det utrolig mange kule kabinettet man kan printe seg til disse.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er vel en teoretisk risiko for at laderen hopper opp til større spenning når den ikke skal det, men regner med denne mekanismen er temmelig robust laget slik at laderen ikke øker spenningen ved en uheldig feilkommunikasjon, så risikoen en nok temmelig lav. Finner ikke noe særlig ved søk på fenomenet.

Lenke til kommentar

Går helt fint. Laderen leverer bare 9V til enheter som godtar dette.

 

Er spenningen for lav får du ett ikon oppe til høyre på skjermen som indikerer det. Skjer ikke noe farlig annet en at den blir litt tregere i bruk siden den da må clocke ned prosessoren.

 

Kjenner du noen med en 3D printer så er det utrolig mange kule kabinettet man kan printe seg til disse.

Takker :)

 

Men jeg slipper visst å kjøpe raspberry pi likevel, 199 kroner for en liten micro-HDMI han til HDMI hun lot meg koble til min windows 10 laptop til ekstern skjerm, og nå har jeg akkurat konfigurert ferdig innstillingene så jeg kan ha lokket på laptopen lukket uten at den går i dvale eller den eksterne skjermen slukkes, og med eksternt tastatur, høyttalere og mus i tillegg så fungerer dette akkurat som en stasjonær PC  :w00t:

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Jeg vil si den er ganske uegnet som mediaspiller for video (her er litt info). I alle fall om man liker høy oppløsning og kvalitet. Man er pent nødt til å fintune filene for lav bitrate og enkle dekodingsbehov som igjen forringer bildekvalitet. En må heller ikke bruke de høye profilene på encodingen, men holde seg til de lave som bruker mindre kompleksitet.

 

Til annen bruk er den et supert valg, spesielt om man ønsker et stort community og masse god support.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...