Gå til innhold

DNB: Vi mener kundene er fornøyd med kort og kontanter


Anbefalte innlegg

Nei, det jeg sier er at det er spiller ingen rolle om 4G er en åpen standard eller ikke, dersom bare en liten brøkdel av alle brukere faktisk kan bruke den. Da gir det heller mening å gå for 5G, som kan brukes av alle og ikke bare en av en proprietær telefontype.

 

Men alle kan bruke den.. Så lenge din android telefon har en NFC brikke og kjører android m (muligens helt tilbake til android L) eller nyere så kan du bruke Google pay som støtter akkurat de samme betalingsterminalene som støtter apple pay. Det at google ikke har inngått en avtale med norske banker enda er ikke apples problem.

Endret av Emigranten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så Apple Pay fungerer faktisk for andre enheter enn iphone og andre proprietære enheter fra Apple? Er det det du sier?

Apple Pay fungerer på iPhone og andre iOS-enheter som iPad. Også på MacBook Pro med Touch ID.

Altså på Apples enheter, det er derfor det heter Apple Pay. Men Apple Pay i seg selv er basert på

åpne betalingsstandarder som ikke er proprietære, da Apple ikke eier (men benytter) EMV Payment Tokenisation.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DNB gir vel blanke i privatkundene sine

Synes det gjør det motsatte, får bare håpe at Vipps får utvikle seg videre så ikke alle her i Norge på sikt må kjøpe et epleprodukt for å få handle i butikker. Hadde DNB gått med på dette ville nok Vipps forsvunnet etter en stund og da hadde nok apple hatt monopol* her på berget.

Og nei jeg er verket DNB kunde ei har jeg Vipps siden jeg ikke stoler helt på disse betalingsløsningene ennå.

 

*skal jeg spekulere litt så kan det hende avtalene apple har inngått innebærer et forbeholdt om konkurrerende betalingsløsninger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Apple Pay fungerer på iPhone og andre iOS-enheter som iPad. Også på MacBook Pro med Touch ID.

Altså på Apples enheter, det er derfor det heter Apple Pay. Men Apple Pay i seg selv er basert på

åpne betalingsstandarder som ikke er proprietære, da Apple ikke eier (men benytter) EMV Payment Tokenisation.

Så altså en løsning som kun fungerer på proprietære Apple enheter...altså helt knekkende likegyldig hvordan løsningen er implementert nå den er såpass proprietær i praksis.

Lenke til kommentar

Synes det gjør det motsatte, får bare håpe at Vipps får utvikle seg videre så ikke alle her i Norge på sikt må kjøpe et epleprodukt for å få handle i butikker. Hadde DNB gått med på dette ville nok Vipps forsvunnet etter en stund og da hadde nok apple hatt monopol* her på berget.

Og nei jeg er verket DNB kunde ei har jeg Vipps siden jeg ikke stoler helt på disse betalingsløsningene ennå.

 

*skal jeg spekulere litt så kan det hende avtalene apple har inngått innebærer et forbeholdt om konkurrerende betalingsløsninger.

 

 

Wow... Hvis du har en android telefon med NFC og en låst bootloader  så kan du bruke google pay i akkurat de samme terminalene som tar apple pay. Dette forutsetter at banken din har en avtale med google på samme måte som det forutsetter at banken din har en avtale med apple for at du skal kunne bruke apple pay. 

 

Jeg har aldri brukt vipps siden det snart er 20 år siden jeg emigrerte men jeg tror ikke de vil kunne overleve på sikt da vipps er de som har laget en propiritær standard som kun virker i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så altså en løsning som kun fungerer på proprietære Apple enheter...altså helt knekkende likegyldig hvordan løsningen er implementert nå den er såpass proprietær i praksis.

 

Er temmelig sikker på at din android telefon støtter google pay som virker på alle terminalene som tar apple pay. Ikke noe mere propiretært i praksis. 

 

For å sjekke så kan du jo gå hit: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.walletnfcrel

Endret av Emigranten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så altså en løsning som kun fungerer på proprietære Apple enheter...altså helt knekkende likegyldig hvordan løsningen er implementert nå den er såpass proprietær i praksis.

Hva er galt med proprietære enheter? Apple Pay fungerer med alle betalingsterminaler som støtter kontaktløs betaling,

både i Norge og globalt. Vipps fungerer ikke engang på alle betalingsterminaler i Norge, selv om Vipps er "åpen". Hvorfor ikke? Er jo helt likegyldig om noe er proprietært eller ikke, dersom det støttes nesten over alt?

 

Nå ble jeg bare enda mer overbevist til å gå over til Apple Pay :)

Endret av ExtremeG
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

*skal jeg spekulere litt så kan det hende avtalene apple har inngått innebærer et forbeholdt om konkurrerende betalingsløsninger.

 

 

Tviler på det. De fleste bankene her nede som støtter apple pay støtter også google pay. Det er flere banker som støtter google pay en android pay her nede. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har flere grunner til at jeg nå går over til Apple Pay.
Har laget en liten dataliste om dette under.

Vipps
Utviklere: Inkompetente amatører, lite/ingen kjennskap til stabil IKT-drift
Kundefeedback: Lite/ikke interessert
Back-end: Evry og Co
Bankstøtte: DNB og Co
Oppetid: Tilfeldig
Nedetid: Svært ofte
Stabilitet: Elendig
Kryptering: Middels til høy (avhengig av enhet)
Gebyrer/avgifter: Ja mange, blant annet på beløp over 5000
Lagrer: Mye personlig og finansiell data
Fungerer: Kun på utvalgte steder i Norge
Score og tillit: 0/10

Apple Pay
Utviklere: Kompetente profesjonelle, mye/verdensledende kjennskap til stabil IKT-drift
Kundefeedback: Lytter konstant til kundene og deres preferanser
Back-end: Apple (solide serversystemer)
Bankstøtte: Alle banker og kredittkortselskaper i verden som åpner opp for Apple Pay
Oppetid: Sanntid/svært høy
Nedetid: Svært lite/ingen
Stabilitet: Svært høy
Kryptering: Svært høy (på alle enheter)
Gebyrer/avgifter: Ingen/veldig lave, avhengig av bank og kredittkortselskap
Lagrer: Lite data, til å gjennomføre betalingene, konverterer til og med kortnumre slik at dem ikke kan misbrukes
Fungerer: På alle kontaktløse betalingsterminaler (NFC) globalt, i Norge og resten av verden
Score og tillit: 8/10

Har også flere venner og bekjente som ikke er imponert over Vipps.
My winner? Apple Pay. Og vipps så forsvant Vipps fra telefonen min.
Vennebetaling? Skjer nå over Sbanken sin app eller Sbanken sin nettside med straksbetaling (helt gratis).

Endret av ExtremeG
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er galt med proprietære enheter? Apple Pay fungerer med alle betalingsterminaler som støtter kontaktløs betaling,

både i Norge og globalt. Vipps fungerer ikke engang på alle betalingsterminaler i Norge, selv om Vipps er "åpen". Hvorfor ikke? Er jo helt likegyldig om noe er proprietært eller ikke, dersom det støttes nesten over alt?

 

Nå ble jeg bare enda mer overbevist til å gå over til Apple Pay :)

Har jeg sagt at Vipps er bedre eller noe alternativ? Som jeg skrev tidligere, Vipps funker bra for å dele med kompiser på byen. Der stopper det, men akkurat der er Vipps faktisk også bedre enn alle andre betalingsløsninger pr idag. Det som er galt med proprietære enheter er at man vinner aldri det store markedet. Hvorfor skal man som kunde binde seg til en bestemt telefontype? Og igjen, hvorfor skal man dra inn unødvendige ekstraledd som Apple i betalingsverdikjeden. Det fører bare til at sluttkundene betaler mer for varene de kjøper. Jeg vil overhodet ikke ha Apple involvert i mine betalingstransaksjoner.

Lenke til kommentar

Her taper forbrukerne, fordi monopolisten sier nei til konkurranse. Hvis vipps er en suveren tjeneste vil den vinne frem, selv med konkurranse fra Apple Pay, Googles og Samsung sine betalingstjenester.

 

Monopolisten er jo apple og android. Det er jo de som styrer alt uten konkurranse. Det er meste sannsynlig de som kommer til å sitte igjen på toppen slik de gjør med nesten alt annet software og tec basert.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og dette vet du nøyaktig fordi du selv er en inkompetent og spesielt dårlig amatør eller?

Hei, det er meg ExtremeG, min andre konto. Ja det stemmer.

Har faktisk brukt Vipps lenge nå, og kan bekrefte det jeg skrev. Mye nedetid og tull med Vipps.

Kanskje Vipps har fungert perfekt for deg. Kjempefint det, men Vipps fungerer ikke for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...