Gå til innhold

Apple Pay er lansert i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple Pay har nok en fordel med enkelheten i sin betalingsløsning, men den er jo avhengig av at man har iPhone. Det kan bremse noe.

Vipps er plattformuavhengig, men har ikke tilgang til NFC-brikken i iPhone. Det gjør at en betalingsløsning må benytte alternative løsninger, og per i dag er det vel bare lav-energi blåtann som er aktuell. Denne har etter det jeg forstår visse sikkerhetsmessige utfordringer, men her får andre med mer peiling enn meg mene noe.

Jeg er uansett ikke så sikker på at det blir enten eller for disse to, jeg tror de kommer til å komplettere hverandre i det norske markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple Pay har nok en fordel med enkelheten i sin betalingsløsning, men den er jo avhengig av at man har iPhone. Det kan bremse noe.

Vipps er plattformuavhengig, men har ikke tilgang til NFC-brikken i iPhone. Det gjør at en betalingsløsning må benytte alternative løsninger, og per i dag er det vel bare lav-energi blåtann som er aktuell. Denne har etter det jeg forstår visse sikkerhetsmessige utfordringer, men her får andre med mer peiling enn meg mene noe.

Jeg er uansett ikke så sikker på at det blir enten eller for disse to, jeg tror de kommer til å komplettere hverandre i det norske markedet.

 

MobilPay fra Danske Bank hadde gode løsninger for dette. Benyttet du en iPhone for å betale så tok den enten i bruk kamera (for å ta bilde av QR-kode til betalingsterminalen som koblet sammen app-en og betalingen) eller blåtann (for overføring av betalingsinfo direkte til telefonen). Forstår ikke hvorfor ikke Vipps tar i bruk samme type teknologi.

Lenke til kommentar

Signert!

Dessverre ikke overraskende at DnB er negativ til Apple Pay.

 

Får satse på at andre banker er litt mer innovative...

 

Fantastisk, setter pris på hvert eneste underskrift!

 

Det er ikke overraskende nei, men måten de mener hva som er best for oss kunder er lavmål. Det er vi som burde ha friheten til å velge hvordan vi ønsker å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple Pay har nok en fordel med enkelheten i sin betalingsløsning, men den er jo avhengig av at man har iPhone. Det kan bremse noe.

Vipps er plattformuavhengig, men har ikke tilgang til NFC-brikken i iPhone. Det gjør at en betalingsløsning må benytte alternative løsninger, og per i dag er det vel bare lav-energi blåtann som er aktuell. Denne har etter det jeg forstår visse sikkerhetsmessige utfordringer, men her får andre med mer peiling enn meg mene noe.

Jeg er uansett ikke så sikker på at det blir enten eller for disse to, jeg tror de kommer til å komplettere hverandre i det norske markedet.

Apple har faktisk åpnet opp for tredjepartstilgang til NFC nå. Det sammenfalt ganske nært i tid med ApplePay-lansering i Europa, og skyldes nok at man var i stand til å se for seg hva boten fra EUs konkurransemyndigheter kunne komme på hvis man ikke gjorde det. Det var neppe for å være greie.

 

Signert!

Dessverre ikke overraskende at DnB er negativ til Apple Pay. 

 

Får satse på at andre banker er litt mer innovative... 

"Alle" er negative til ApplePay, bortsett fra Apple-fans/brukere da. Det er alt for dyrt, det er platformavhengig, og det gir ingen egentlig merverdi over vanlige betalingskort med NFC.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men hvilke butikker støtter Apple Pay?

Ganske så mange, og stadig flere. De betalingsautomatene som støtter kontaktløs betaling med bankkort støtter også Apple Pay. Visa ruller ut slike automater i høyt tempo nå, og om butikken skal godta betaling med Visa må de også godta Apple Pay.

 

Symbolet du skal se etter er 3 buer/parenteser som er nokså identisk med WiFi-symbolet på PC'er og mobiler/nettbrett.

Lenke til kommentar

Apple har faktisk åpnet opp for tredjepartstilgang til NFC nå. Det sammenfalt ganske nært i tid med ApplePay-lansering i Europa, og skyldes nok at man var i stand til å se for seg hva boten fra EUs konkurransemyndigheter kunne komme på hvis man ikke gjorde det. Det var neppe for å være greie.

 

"Alle" er negative til ApplePay, bortsett fra Apple-fans/brukere da. Det er alt for dyrt, det er platformavhengig, og det gir ingen egentlig merverdi over vanlige betalingskort med NFC.

Er du sikker på at NFC-tilgangen er fullt åpnet? Jeg har lest at de skal åpne API mot NFC for eksterne, men at det var høyst usikkert om betalingsdelen ville være en del av dette. Det er jo ingen ekstern bruk av NFC på iPhone i dag, og nå kommer det nye NFC-løsninger som f.eks. idMe fra DNB og andre som utnytter NFC-brikken til å lese informasjon fra bl.a. Pass ifm sikker identifisering.

 

Når det gjelder prisen på Apple Pay er det slik jeg tolker Visa-sjefen at Apple tar betalt fra Visa sin transaksjonskostnad. Dvs. at brukerne ikke betaler direkte, men at de henter sin cut fra Visa eller fra avtalebankene. Kundene vil dermed ikke merke noen direkte  forskjell på om de betaler med kort eller iPhone.

 

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder prisen på Apple Pay er det slik jeg tolker Visa-sjefen at Apple tar betalt fra Visa sin transaksjonskostnad. Dvs. at brukerne ikke betaler direkte, men at de henter sin cut fra Visa eller fra avtalebankene. Kundene vil dermed ikke merke noen direkte  forskjell på om de betaler med kort eller iPhone.

 

Det stemmer om du bruker Visadelen på kortet. Bruker du BankAccept så betaler du og som kunde det samme - men kostnaden for butikken er langt lavere. Og her kommer det store problemet, i realiteten vil utstrakt bruk av Apple Pay og lignende med all sannsynlighet medføre 2 - 3 % høyere priser enn om du bruker BankAccept etc.

 

Det kan faktisk bli slik, med dagens avtaler i butikkene, at det kan bli innført rabatt når du bruker Vipps, BankAccept etc.

Lenke til kommentar

Får vell bli et kredittkort fra en av bankene som støtter Apple Pay tenker jeg. Største fordelen jeg kommer til å ha er å slippe og måtte ha med seg kortet. Ja nå i begynnelsen er ikke dette reelt, men man må jo begynne en plas så da blir det brukt overalt man kan værtfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får vell bli et kredittkort fra en av bankene som støtter Apple Pay tenker jeg. Største fordelen jeg kommer til å ha er å slippe og måtte ha med seg kortet. Ja nå i begynnelsen er ikke dette reelt, men man må jo begynne en plas så da blir det brukt overalt man kan værtfall.

Jobben har tilbud om FirstCard fra Nordea, så signet nettopp opp der...

 

"Alle" er negative til ApplePay, bortsett fra Apple-fans/brukere da. Det er alt for dyrt, det er platformavhengig, og det gir ingen egentlig merverdi over vanlige betalingskort med NFC.

Det gir en stor merverdi... Jeg slipper å drasse med meg betalingskortet med NFC... Det holder med enten klokken eller mobiltelefonen.

 

Fantastisk, setter pris på hvert eneste underskrift!

Tror med fordel du kan "rette" mot enda flere banker... Sparebank1 har i likhet med DnB "giftet" seg med Vipps, og Eika-gruppen er på gjerdet...

 

Tok kontakt med Gjensidige som er min hovedbankforbindelse, de siser at Apple Pay er en av flere løsninger de vurderer.

Lenke til kommentar

Det gir en stor merverdi... Jeg slipper å drasse med meg betalingskortet med NFC... Det holder med enten klokken eller mobiltelefonen. 

 

Enig, det er nær tortur å måtte drasse med seg det tunge visakortet hver dag!

Livet mitt kommer til å bli mye bedre når det kan ligge hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du sikker på at NFC-tilgangen er fullt åpnet? Jeg har lest at de skal åpne API mot NFC for eksterne, men at det var høyst usikkert om betalingsdelen ville være en del av dette. Det er jo ingen ekstern bruk av NFC på iPhone i dag, og nå kommer det nye NFC-løsninger som f.eks. idMe fra DNB og andre som utnytter NFC-brikken til å lese informasjon fra bl.a. Pass ifm sikker identifisering.

 

Når det gjelder prisen på Apple Pay er det slik jeg tolker Visa-sjefen at Apple tar betalt fra Visa sin transaksjonskostnad. Dvs. at brukerne ikke betaler direkte, men at de henter sin cut fra Visa eller fra avtalebankene. Kundene vil dermed ikke merke noen direkte  forskjell på om de betaler med kort eller iPhone.

 

 

Ikke så sikker som jeg trodde. Finner mest spekulasjoner akkurat nå, f.eks. her: https://www.computerworld.com/article/3276649/mobile-wireless/wwdc-apple-s-nfc-plan-is-a-big-developer-opportunity.html

 

Trodde jeg hadde sett dette bekreftet, men fant det i hvert fall ikke i farten, så mulig jeg husker feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...