Gå til innhold

Dette «ser» Teslas Autopilot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange sensorer har en telsa egt?

 

"Åtte kameraer gir 360 graders sikt rundt bilen på opptil 250 meters rekkevidde. 12 oppgraderte ultrasoniske sensorer utvider denne sikten, noe som muliggjør registrering av både harde og myke gjenstander på dobbelt så lang avstand og med dobbelt så høy nøyaktighet sammenlignet med det forrige systemet" https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor mange sensorer har en telsa egt?

 

"Åtte kameraer gir 360 graders sikt rundt bilen på opptil 250 meters rekkevidde. 12 oppgraderte ultrasoniske sensorer utvider denne sikten, noe som muliggjør registrering av både harde og myke gjenstander på dobbelt så lang avstand og med dobbelt så høy nøyaktighet sammenlignet med det forrige systemet" https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no

+ 1 Radar i front

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje Tesla leser tankene også? - og visste at hvit truck fra venstre, etter 2,12 min, ville stoppe. Ingen synlig reaksjon på systemet i noe som ser farlig ut, men Tesla kjører jo alltid på retten sin.

 

Så, du mener altså at en selvkjørende bil skal stoppe for biler som legger seg ut i nabofilen, selv om den ikke burde være der? Jeg skal ikke si hva som hadde skjedd om den hvite bilen hadde kjørt ut i samme fil som Tesla'en, men jeg kan si at Autopiloten i dette tilfeller kjørte helt likt med hva jeg selv trolig ville ha gjort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvor mange sensorer har en telsa egt?

 

"Åtte kameraer gir 360 graders sikt rundt bilen på opptil 250 meters rekkevidde. 12 oppgraderte ultrasoniske sensorer utvider denne sikten, noe som muliggjør registrering av både harde og myke gjenstander på dobbelt så lang avstand og med dobbelt så høy nøyaktighet sammenlignet med det forrige systemet" https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no

"250 meters rekkevidde, 12 oppgraderte ultrasoniske sensorer utvider denne sikten" Men ACC lar meg ikke kjøre med mer enn MAKS 2,5 sek avstand til bilen forran, selv på nivå 7...

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mange sensorer har en telsa egt?

 

"Åtte kameraer gir 360 graders sikt rundt bilen på opptil 250 meters rekkevidde. 12 oppgraderte ultrasoniske sensorer utvider denne sikten, noe som muliggjør registrering av både harde og myke gjenstander på dobbelt så lang avstand og med dobbelt så høy nøyaktighet sammenlignet med det forrige systemet" https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no

"250 meters rekkevidde, 12 oppgraderte ultrasoniske sensorer utvider denne sikten" Men ACC lar meg ikke kjøre med mer enn MAKS 2,5 sek avstand til bilen forran, selv på nivå 7...

Det gjør min Tesla med AP2. Har du AP1?

Lenke til kommentar

Her har tek.no ikke brukt den originale kilden, og derfor mistet vitale deler av informasjonen om hva videoen viser.

 

Det vi ser er hvilke data fra radarsensoren som blir foret til autopiloten. Denne informasjonen er lagt oppå video-stream fra det ene front kamera.

 

Dette er bare en liten del av sensor-informasjonen som autopiloten bruker, og radar benyttes primært til å holde avstand til bilen foran, og raskt fange opp endringer i hastighet (nedbremsing).

 

https://electrek.co/2018/06/18/what-tesla-autopilot-see-understand/

Lenke til kommentar

Problemet er at en selvkjørende Tesle ikke er noe annet enn en hvilken som helst komputer. Forer du dem med søppeldata, så kommer det ut søppeldata ut ut i andre enden. Teslaen er fullstendig avhengig av at sensorene fungerer 100% opptimalt for å kunne ta de riktige besluttningene. Det har allerede vært ulykker med dem i områder av verden der man ikke har nevneverdige problemer med frost, kondens, snø, kraftig regn, skjerming av GPS signaler bak bratte fjell osv. Alikevel så snakker man allerede om selvkjørende busser i Norge?? Etter min mening fullstendig utopi per i dag. To ting må skje her; Biler må bli i stand til å kommunisere med selve veibanen for sikker stedbestemmelse. Biler må bli istand til å kommunisere med hverandre lignende AIS til sjøs.

Lenke til kommentar

Problemet er at en selvkjørende Tesle ikke er noe annet enn en hvilken som helst komputer. Forer du dem med søppeldata, så kommer det ut søppeldata ut ut i andre enden. Teslaen er fullstendig avhengig av at sensorene fungerer 100% opptimalt for å kunne ta de riktige besluttningene. Det har allerede vært ulykker med dem i områder av verden der man ikke har nevneverdige problemer med frost, kondens, snø, kraftig regn, skjerming av GPS signaler bak bratte fjell osv. Alikevel så snakker man allerede om selvkjørende busser i Norge?? Etter min mening fullstendig utopi per i dag. To ting må skje her; Biler må bli i stand til å kommunisere med selve veibanen for sikker stedbestemmelse. Biler må bli istand til å kommunisere med hverandre lignende AIS til sjøs.

 

du missforstår, tesla har ingen selvkjørende biler. Og for det andre kommer det alltid til å være ulykker. Målet er reduksjon, ikke å fjerne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...