Gå til innhold

[Løst] Reklamasjon på mobiltelefonbatteri som har est ut


Anbefalte innlegg

Jeg har en telefon som er i overkant av 2 år gammel. Nå har batteriet på denne est ut slik at den presser av bakdekslet (som er fastmontert, ikke til å ta av og på).

 

Butikken mener da selvfølgelig at garantitiden på 6 måneder har gått ut og at jeg må betale for nytt batteri.

 

Jeg mener da at dette må være snakk om en produksjonsfeil siden batterier normalt ikke skal ese ut og deformere telefonen, og at det derfor må være en reklamasjonsak.

 

Jeg fant denne artiklen, men den handler mer om kapasitet på batterier, ikke at de eser ut og deformerer. Den er jo også 10 år gammel og ting kan vel ha endret seg siden den tid: https://www.tek.no/artikler/to_aars_reklamasjonsrett_paa_batterier/49682

 

Fant også denne som utvider tiden til 3 år, men det gjelder også kapasitet: https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

 

 

Hvordan er gjeldende praksis på reklamasjon på batterier som deformeres, hvor det ikke er kapasiteten som er spørsmålet?

Endret av GTHvidsten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppladbart batteri av middels kvalitet har normalt levetid på 3-5 år.

 

Dette høres ut produksjonsfeil.

Merkeprodusenter vil ofte publisere "recall" på batterier med slike alvorlige feil pga risikoen de utgjør 

F.eks.:

https://www.dellproduct.com/Program.aspx?PI=Y1GZ2GvfmoM%3D

https://www.engadget.com/2018/04/21/apple-will-replace-swollen-batteries-in-newer-macbook-pros/?guccounter=1

 

Bør være en soleklar reklamasjon.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Ikke sikkert er ofte advart i brukermanualen man ikke skal lade mobilen i sterk sollys fordi da kan batteriet bli for varmt.

Er det årsaken kan man miste reklamasjon.

Eller man har ladet i flere dager og batteriet er overladet. Normalsett burde sikkerhetbryteren slått inn.

Lenke til kommentar

Galaxy S7? Bruker å skje på dem iallefall.

 

Dette er noe som lett kan skje med lithiumbatterier om dem er helt utladet over en lang periode, for så å bli ladet igjen. Systemer i telefonen skal passe på at batteriet aldri blir helt utladet, men om den ligger med 0% strøm over lang tid vil den krype enda mer nedover og dette kan skje om det lades igjen.

 

Kan og skje av produksjonsfeil som du nevner, men garantier på batterier bruker å være temmelig begrenset..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ja, dette er en S7 edge.

Jeg har aldri ladet telefonen i sollys, og jeg har heller aldri ladet den helt ut.

Batterier skal vel normalt sett ikke ese ut, så hvordan bør jeg da gå frem for å få butikken/verkstedet til å akseptere at dette er en produksjonsfeil de skal rette på reklamasjon, og ikke noe jeg må betale for selv?

Lenke til kommentar

Høyesterett kom frem til 5 års reklamasjonsrett.

 

 

Du kan lese noe her:

http://www.el-etikk.no/pages/view/kjop-og-bruk/fakta/mobiltelefon-garanti-og-levetid

 

Ref: https://www.dinside.no/okonomi/fem-minutter-batteri-ikke-odelagt-mener-komplett/61015043

så ble det uttalt følgende fra Forbrukerrådet

 

- Du har fem års reklamasjonsrett på hele mobiltelefonen, hvor batteriet er en del,

men du vil ikke komme noen vei med å klage på batteridelen hvis den er over tre år gammelt, sier Flønes til Dinside.

 

https://www.forbrukerradet.no/klageguide/ 

Her får du veiledning for å klage.

 

 

Edit:

Dette er tydligvis "kjent stoff" for Samsung, ref :

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00077408/

 

Og fler enn deg som har opplevd det samme

https://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s7-edge/827978-your-s7-edge-back-cover-separating-possibly-swelling-battery.html

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Konklusjon:

 

Telefonen ble sendt inn og verkstedet sa at batteriet var utenfor garanti.

Jeg kontret til butikken at jeg ikke brydde meg om garanti, men reklamasjon.

Da fant verkstedet plutselig en bitteliten bulk i det ene hjørnet på telefonen og sa at det var slagskade som hadde skadet batteriet.

Jeg ville ha bilde av dette, men butikken klarte ikke å gjøre ting raskt nok, så verkstedet sendte telefonen tilbake ureparert.

 

Jeg dro tilbake til butikken og spurte om å få se bildene, og fikk se at det var en veldig veldig liten bulk.

Butikken fortsatte med å si at batteriet var utenfor garanti, og jeg sa igjen at jeg reklamerte.

De svarte da med å si at det bare er 2 års reklamasjon på batterier, men jeg viste da til uttalelsen fra forbrukerrådet om at det er inntil 3 års reklamasjon på batteriet man ikke kan bytte selv (Takk til @BearCat for linker  :))

Da kom butikken tilbake til den lille bulken, hvorpå jeg viste til sak 16/1004 hos Forbrukertvistutvalget, som nesten er identisk med min sak, om at de er nødt til å sannsynliggjøre at denne skaden har ødelagt batteriet. Han i butikken måtte da sjekke litt og skulle komme ringe meg opp igjen senere.

 

Når han da ringte opp sa han at de tok det på sin regning som "goodwill".

 

Telefonen ble sendt inn igjen, og jeg fikk den tilbake i dag med nytt batteri uten å måtte betale noe  :)

Endret av GTHvidsten
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Flott at det ordnet seg for deg  :thumbup:

 

Synd du velger å ikke dele denne butikkens navn med andre. Du er en, men 90%? ville gitt seg tidligere og ikke fått den hjelpen de har krav på. Slike butikker og historier burde havnet på ei svarteliste som var like lett tilgjengelig som prisjakt o.l.

Jeg tenker at dette er bevisst forsøk på svindel, og at den ansatte er instruert i å lyge. Hvis jeg tar feil ville uansett ei liste gjort eierne mer interessert i å gi ansatte opplæring i hva som faktisk er en kundes rettigheter.

Endret av madammim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Briljant taktikk. De prøver å sno seg unna, og de aller fleste ville nok gitt seg og bare betalt her. Men når de møter noen som skolerer dem på lovverket, så snur de rundt og tar det "på goodwill"… Så kan de fremstille det som om de strekker seg litt ekstra for kundeservice, mens de kan fortsette med samme uthalingstaktikk på neste kunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I slike tilfeller som dette, er det butikken eller Samsung Norge som må betale for reparasjonen? (Jeg ville jo tro det er Elkjøp/verkstedet krever penger tilbake av Samsung?)

Lenke til kommentar

I slike tilfeller som dette, er det butikken eller Samsung Norge som må betale for reparasjonen? (Jeg ville jo tro det er Elkjøp/verkstedet krever penger tilbake av Samsung?)

 

 

Hvilke avtaler butikken har med Samsung vil jeg tro varierer fra butikk til butikk (eller kjede til kjede). Men det er selger som i følge loven er ansvarlig så det er selger som blir sittende med kosten hvis ikke produsenten vil være med og spleise.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Det er utrolig at butikkene fortsatt er frekke nok til å jabbe om garanti(som er verdiløs med mindre den er lenger enn 5 år eller dekker mer enn reklamasjon - noe det nesten aldri gjør), når "alle" vet at det er reklamasjonsregler som gjelder. 

 

Finnes det noen her som er ansatt på Elkjøp e.l. og kan bekrefte at dere faktisk blir lært opp til å konsekvent prøve å lure kunden ved å snakke om utløpt garanti når noe skal tas på reklamasjon?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg mener det er en forskjell på utslitt batteri og batteri som eser ut og som kan skade andre deler av mobilen.

Elkjøp med flere praktiserer nok å henvise til garantitid og kunden selv må nevne ordet reklamasjon før det skjer noe.

Lenke til kommentar

Elkjøp med flere praktiserer nok å henvise til garantitid og kunden selv må nevne ordet reklamasjon før det skjer noe.

Ja, det er åpenbart at de gjør - det hadde bare vært fint å høre fra hestens munn at de blir instruert til dette fra øvre hold, fremfor å behandle kundene skikkelig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Finnes det noen her som er ansatt på Elkjøp e.l. og kan bekrefte at dere faktisk blir lært opp til å konsekvent prøve å lure kunden ved å snakke om utløpt garanti når noe skal tas på reklamasjon?

 

Jeg arbeider i Elkjøp, ja, og må først bare påpeke, som signaturen min sier, at det jeg skriver ikke skrives som representant for selskapet.

 

Nei, vi får absolutt ikke noen beskjed om å snakke bort fra reklamasjon. I motsetning til hva mange tror elsker vi faktisk reklamasjon! Det er helt topp når vi kan sende noe inn og få reklamert på det: går reklamasjonssaken gjennom får vi erstatning fra leverandøren, og kunden får gratis reparasjon, eller et helt nytt produkt som erstatning. Det er helt topp! 

 

Vi sender gjerne produkter inn for å få reklamasjonssaken prøvd, men vi sier også gjerne fra dersom vi har erfaring med at liknende saker blir avvist. Det er enormt mye rare saker kunder ønsker å reklamere på. Vi tar ikke stilling til reklamasjonen lokalt, men gjør oppmerksom på at dersom verkstedet avviser saken, vil det kunne tilkomme et gebyr for å få varen tilbake om ingen feil blir funnet.

 

Garanti/reklamasjon er det svært få som ikke kjenner forskjellen på, og svært mange tror at vi blir "skremt" til å strekke oss lengre dersom f.eks. forbrukerrådet blir nevnt. Det er ikke tilfellet: vi strekker oss alltid så langt vi kan. Vi prøver gjerne kundens sak mot leverandøren, og det hender vi selv tar kostnaden for reparasjon dersom vi opplever at vi møter døve ører hos verkstedet, men det er da som regel ikke noe vi må gjøre, men noe vi av og til gjør for å gjøre kunden fornøyd. Kundeservicen skal være på topp uansett!

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...