Gå til innhold

GUIDE: Nødlader Sommerferie? Dette er nødladerne vi anbefaler å ta med


Anbefalte innlegg

Kollektivt bedrag? I alle dager... Stiller spørsmålstegn til konklusjonene fra denne testen etter en slik uttalelse. Forklaringen er nemlig enkel:

 

Effekt = Strøm * Spenning (P=I*V)

 

Den interne spenningen på batteripakningen er vanligvis rundt 3.7V. USB-lading krever 5V.

Si at kapasiteten på et batteri er 10000mAh = 10Ah. Det betyr at du kan pumpe ut 1 Ampere i 10 timer. Effekten av den strømmen tilsvarer da P = 1A * 3,7V = 3,7W. Alt er greit så langt.

 

Nå ønsker du å bruke strømmen til å lade USB i stedet, som er på 5V. Vi har allerede P=3,7W og V=5V, og av formelen over følger det at I=P/V = 0,74A. Ved å øke spenningen fra det interne spenningsnivået til 5V så faller mengden strøm som kan gå ut. Over 10 timer så blir dette 7.4Ah=7400mAh, altså rundt 74% av oppgitt kapasitet. Dette er helt normalt, og anses ikke som noe tap. Jeg har til og med antatt en 100% effektiv konvertering i spenningen, når det stort sett forsvinner noen prosenter i prosessen.

 

Normalt vil man derfor se mellom 60-70% av målt kapasitet. Noen varianter har Li-18650-battericeller på 4.2V nominelt i stedet, så de burde ligge nærmere 84%, teoretisk sett, og miste mindre på veien til 5V. Jeg mistenker at TP-Link TL-PBG6700 er blant disse.

 

Eller har dette allerede blitt tatt høyde for i målingene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Kollektivt bedrag? I alle dager... Stiller spørsmålstegn til konklusjonene fra denne testen etter en slik uttalelse. Forklaringen er nemlig enkel:

 

Effekt = Strøm * Spenning (P=I*V)

 

Den interne spenningen på batteripakningen er vanligvis rundt 3.7V. USB-lading krever 5V.

Si at kapasiteten på et batteri er 10000mAh = 10Ah. Det betyr at du kan pumpe ut 1 Ampere i 10 timer. Effekten av den strømmen tilsvarer da P = 1A * 3,7V = 3,7W. Alt er greit så langt.

 

Nå ønsker du å bruke strømmen til å lade USB i stedet, som er på 5V. Vi har allerede P=3,7W og V=5V, og av formelen over følger det at I=P/V = 0,74A. Ved å øke spenningen fra det interne spenningsnivået til 5V så faller mengden strøm som kan gå ut. Over 10 timer så blir dette 7.4Ah=7400mAh, altså rundt 74% av oppgitt kapasitet. Dette er helt normalt, og anses ikke som noe tap. Jeg har til og med antatt en 100% effektiv konvertering i spenningen, når det stort sett forsvinner noen prosenter i prosessen.

 

Normalt vil man derfor se mellom 60-70% av målt kapasitet. Noen varianter har Li-18650-battericeller på 4.2V nominelt i stedet, så de burde ligge nærmere 84%, teoretisk sett, og miste mindre på veien til 5V. Jeg mistenker at TP-Link TL-PBG6700 er blant disse.

 

Eller har dette allerede blitt tatt høyde for i målingene?

Kom for å se om noen hadde tatt opp dette. Tror ikke de som har kjørt denne guiden har en snøring på hva de driver med. Av vinnerne er det også bare én med USB C, og ikke med støtte for USB PD. Måtte sjekke guiden for å se om den var tydelig ment for mobiltelefoner, men det er ikke eksplisitt. Dette er noe av det mest latterlige jeg har sett fra en kommersiell techside på en stund, og det sier litt.

Lenke til kommentar

Her har dere tatt en undersøkelse av rimelige ladere. Men hva medå sammenligne opp mot eksempelvis RescueJuice sin lader. Koster mer, men de har billig bytteopplegg mange steder i hele Norden (restauranter, barer etc.) Og med dem får du alltid fulladet batteribank med deg på tur. Har en glemt å lade batteribanken er ikke dette et problem lenger. Sjekk ut!

 

Koster mer, og latterlig lav kapasitet, i tillegg så kan man jo risikere å få med både avføringsrester og det som ellers er, med mindre de faktisk vasker de laderene de får inn fra andre( jeg antar at det går i en evig byttesyklus, man får tilbake den som noen andre tidligere leverte inn som er ladet opp)

 

Så risikerer man jo å få ødelagte, defekte, eller ladere med redusert kapasitet pga feil lading m.m

 

Høres ut som et fullstendig håpløst konsept.

 

Eneste at det er norsk, men svært lite hygienisk og risiko for å få et misbrukt batteri tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik se fleste fungerer. Jeg har hatt minst to forskjellige runde med et 18650-batteri inni, en generisk kinavariant på 10400mAh og tre forskjellige fra Xiaomi på hhv 5000,10000 og 20000mAh. Alle disse har startet lading så fort noe plugges inn. Det eneste jeg kommer på som krever at man trykker på en knapp er små enheter med lav ladestrøm, f.eks BT-headset og treningsarmbånd.

 

Jeg har en stor (12000mAh tror jeg), og flere små sticks. Alle krever at jeg trykker på en knapp for å starte ladingen. Men skal sjekke tips i tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har en stor (12000mAh tror jeg), og flere små sticks. Alle krever at jeg trykker på en knapp for å starte ladingen. Men skal sjekke tips i tråden.

Jeg skal faktisk rette meg selv: den gamle generiske kinaladeren (typ svart olastdeksel med avrundede ender og plass til 4 x 18650) krever faktisk at man trykker på knappen. Alle Xiaomiene starter derimot lading selv, med unntak av lading av nevnte småting med lav Kanestrøm. Dvs, de starter lading da også, men avbryter den igjen etter omtrent et minutt hvis jeg ikke trykker på knappen for å aktivere trickle charge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noken som veit om nødlader med trådlaus lading, både inn og ut, gjerne med faste kabler for ligntning, usb c og kanskje micro usb og eller mini usb (gopro bruker det blant anna...) (kanskje skifte kamera i stade), men i allefall lightning og usb c.

Bestilte en fra Ebay, men som naturligvis ikke rakk frem før jeg dro på en ukesferie jeg holder på med nå.

 

Jeg regnet riktig nok ikke med å få den i tide,siden jeg var litt seint ute med kjøpet.

 

Håper dog å ha den i posten snart om den ikke er kommet i mellomtiden.

 

Sammenlignet med min gamle storlader lover den større kapasitet, dog med større areal men mindre i tykkelse, så den lettere kan holdes samnen med mobilen, i handa eller i lomma, om jeg ikke er ett sted de kan ligge på et bord.

 

Edit: Husket feil kapasitet på ny lader, så fjernet den delen av teksten.

 

Denne kjøpte jeg:

 

https://m.ebay.com/itm/Slim-QI-Wireless-Charger-Power-Bank-8000mah-W-Digital-Display-5V-2A-Powerbank-/113012612953?varId=413381423481&txnId=1824050099001

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har en sånn 20Ah Clas Ohlson som jeg har brukt et år eller to og er veldig fornøyd med det. Men jeg begriper ikke hvorfor det kalles nødlader. Jeg pleier bare å kalle det batteri.

Eller "power bank" så man skjønner hva det er...

 

STREETZ PB-1083 er forresten utgått og tilsynelatende ikke lenger tilgjengelig.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...