Gå til innhold

Screwed over av NAV, hva nå?


Anbefalte innlegg

Skal prøver å holde dette kort, men det er mye følelser i det. TDLR til slutten om du gidder å lese alt, men det som står i rødt er verdt å få med seg.

 

. Høsten 2015 fikk jeg omskolering fra NAV, etter å ha jobbet i lagerarbeid gjennom mange år, men blitt syk. Jeg var/er og alenemamma til to barn, så jeg fikk overgangsstønad i tillegg. Denne ville gå ut høsten 2017, men jeg ble lovet at dersom jeg fikk innvilget omskolering, skulle jeg også få innvilget utvidet overgangsstønad slik at jeg kunne fullføre utdannelsen.

 

* Vårparten i fjor sendte jeg inn søknad til utvidet overgangsstønad via saksbehandleren min (den samme kvinnen jeg hadde hatt kontakt med i 4 år). Fikk beskjed om at det ville ta tid å behandle den grunnet sommerferie. Fikk en dårlig følelse og begynte å søke arbeid, men fikk ikke napp. NAV sa også jeg burde søke dagpenger.

 

* Etter sommerferien, og en uke før jeg skulle begynne på bacheloråret mitt på BI, fikk jeg avslag på overgangsstønad. Dvs 15 000 mindre i måneden, men det ble forventet at jeg skulle overleve på lånekassen. Vil bare gjenta at jeg er alenemamma, og samtidig nevne at jeg bor på en øy uten fastlandsforbindelse, med 1.5 timer reisevei til skolen. Fergeutgifter påløper seg til 4880 kroner per måned som NAV heller ikke ville dekke. Uansett, økonomien min tilsa at det var uforenelig med studier, og jeg måtte derfor søke jobb, og søkte også dagpenger. Fikk avslag på dagpenger, tok kontakt med advokat.

 

Spetember: Søkte nødhjelp i september, da jeg alt hadde gått en måned uten inntekt. Fikk beskjed om at jeg måtte bruke opp alle sparepengene før det kunne skje. Brukte derfor opp BSU (10 000), og det lille jeg har spart opp gjennom 10 år til barna på kontoene deres (totalt  4000 kroner). Fortsatte å søke jobber.

 

Oktober: Søkte nødhjelp og fikk det innvilget, fikk samtidig nytt avslag på dagpenger, advokat tok saken videre. Ble satt opp til økonomisk rådgivningstime hos rådgiver i NAV. Fortsatte med jobbsøking.

 

November: Møtte opp hos økonomisk rådgiver. Han så over papirene mine og skjønte ikke hvorfor jeg var der. Jeg hadde jo stålkontroll over økonomien min, selv om jeg lå på minussiden. Jeg var jo BI-student. Jeg skrev under på fullmaktsskjema. Hørte ikke mer fra han.

*Søkte nødhjelp, fikk avslag. Fikk forbud mot å betale gjeld eller lignende. Ringte kreditorer og forklarte situasjonen. Følte som de fleste forstod, utenom Komplett Bank som skulle ha penger koste hva det koste vil. NAV forsto ikke dette, økonomisk rådgiver skulle ta kontakt med dem, men tror aldri han gjorde det.

*Fikk tilbud om arbeidstrening på et regnskapskontor. Takket ja, og begynte i slutten av november. Fortsatte å søke jobber. Fikk utkastelsesvarsel fra huseier da jeg ikke hadde penger til å betale regninger.

 

Desember: Arbeidstrening gikk fint. En besteforelder som har hjulpet alle barnabarna når de har slitt økonomisk sa hun skulle ta seg av Komplett Bank. Gjorde avtale med NAV om at hun satte penger inn på min konto som jeg så betralte videre til Komplett Bank. Det gikk fint.

* Dukket opp på NAV og prøvde å finne ut hvordan jeg skulle få betalt husleie. Satte ned foten og sa at jeg har krav på NOE. Fikk til slutt sosialt lån, og skrev under papirer på dette, mot at jeg solgte alle eiendeler (bil + en leilighet jeg er deleier på, men ikke har noen utgifter tilknyttet til da medeier har stort sett overtatt leielighet og ALLE utgifter tilknyttet denne).

* Satte i gang salgsprosess

* Fortsatte med jobbsøking

* Ble ferdig i arbeidstrening

 

Januar: Fikk endelig avslag på dagpenger om at det er for lenge siden jeg jobbet, og at jeg dessuten ikke tjente nok. Sto derfor fullstendig uten inntekt. Fikk automatisk sosialt lån for å dekke utgifter. Fortsatte med jobbsøket, fikk flere napp, og ble kalt inn til intervjuer, - ENDELIG.

 

Februar: Fikk plutselig ikke sosialt lån, og måtte søke på nytt (ikke forvirrende i det hele tatt). 2 kreditorer lurte på hvor pengene var, og jeg forklarte at situasjonen er noe forverret siden november, men jeg prøver hardt å få meg jobb.

* Intervju nummer 1 ble avlyst da de alt ansatte noen. Intervju 2 gikk fint, men de gikk videre med noen andre. Intervju 3 - der kom jeg gjennom 4 runder med intervjuprosessen, men ble til slutt ikke valgt. Ble desperat og la ut et innlegg på facebooksiden om noen kjente noen som trengte noen til hva som helst. Fikk flere tips, og signerte to kontrakter som vikar i to lokale bedrifter.

* Fikk sosialt lån igjen

* Fikk bud på bilen på 180 000 kroner. Bilen ble kjøpt ny juni 2017 til 300 000 kroner. NAV sa det var greit jeg avslo tilbudet. Kom aldri lenger med salg av leilighet.

 

Mars: Startet i jobb, fikk sosialt lån

 

April: Fikk litt lønn, og penger til nødhjelp.

 

Mai: Fikk full lønn! - endelig ute av NAV systemet (HURRA)

 

Juni: Fått fast jobb i den ene bedriften jeg har vært vikar med 80% stilling. Lav lønn på 152 kroner i timen, så ikke så mye å skryte av, men bedre enn ingenting. Har ikke hørt fra NAV, men regner med de begynner med lønnstrekk etter hvert.

 

TLDR

Problemet mitt nå er disse kreditorene. Etter at jeg ble screwed over av NAV pga feilinformering, og at jeg ble nektet å betale flere regninger, vil nå kreditorene ha pengene sine. Det skjønner jeg jo, og det skal de få. De vil derimot at jeg skal betale rimelig høye utgifter til lånene, som var MYE høyere enn det jeg betalte før. Dette er veldig vanskelig for meg.

Komplett Bank vil ha 3000 kroner i måneden,  mot 1800 som jeg betalte før alt dette startet.

Kreditor 2 vil ha 1000 kroner i måneden, mot 400 kroner som jeg betalte før.

 

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Har prøvd å refinansiere, men får bare avslag da jeg ikke har eiendeler jeg kan stille som sikkerhet. Lånene utgjør tilsammen 155 000. Jeg har utroligvis nok ingen betalingsanmerkninger, selv om det har vært nære på et par ganger!

 

Det er sikkert et par ting jeg har glemt å ta med her, i så fall må jeg bare fylle inn hullene når de dukker opp. Takker masse for hjelp og tips til hvordan komme gjennom dette.

 

 

 



Anonymous poster hash: e7f39...fdd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del ting som virker rart her. Hvorfor fikk du sosialt lån, og ikke sosial hjelp?

 

Det jeg også reagerer på er din økonomiske styring. Du har kredittkortgjeld, studerer og har en usikker inntekt, og så går du til innkjøp av en bil til 300 000,- juni 2017? Jeg kan se mønsteret som tilsier at NAV sendte deg til økonomisk rådgiver. Du sier at du har spart opp 4000,- kroner til barna dine over 10 år. Men du tar deg altså råd til både kredittgjeld, og ett dyrt billån?

 

Tror du holder tilbake informasjon her. Har du søkt sosialhjelp og fått avslag? Hva var oppgitt som årsak til avslaget i så fall? Hvor mye penger har du i den leiligheten? Formue er vel den eneste grunnen jeg kan tenke er årsaken. Bilen er ikke formue, om lånet er høyere enn verdien.

 

Men det er ihvertfall bra at du har fått deg fast jobb. Den beste muligheten din er å lage en avtale med kreditorene dine. Måten du gjør det er ala luksusfellen. Du skriver et forslag til dem om hva du skal gjøre for å bedre betalingsevnen din, mot at de f.eks reduserer renta du betaler. Det kan være at du kan selge ting du ikke egentlig trenger. F.eks en dyr mobiltelefon eller andre luksusvarer. Du bør også kvitte deg med bilen din. Og eierandelen din som du har i leiligheten. Få vekk alt av lån og start på nytt.

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

* Fikk bud på bilen på 180 000 kroner. Bilen ble kjøpt ny juni 2017 til 300 000 kroner. NAV sa det var greit jeg avslo tilbudet. Kom aldri lenger med salg av leilighet.

 

[..]

 

Lånene utgjør tilsammen 155 000. 

 

 

Dette var essensen slik jeg leser det, og sådan sett syns jeg det allerede står der kanskje klart hva som bør gjøres.  Selg bilen og du kan betale hele gjelden.  Jo før jo bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var essensen slik jeg leser det, og sådan sett syns jeg det allerede står der kanskje klart hva som bør gjøres. Selg bilen og du kan betale hele gjelden. Jo før jo bedre.

Hun har jo sikkert lån med pant i bilen, så det går jo ikke.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

* Vårparten i fjor sendte jeg inn søknad til utvidet overgangsstønad via saksbehandleren min (den samme kvinnen jeg hadde hatt kontakt med i 4 år). Fikk beskjed om at det ville ta tid å behandle den grunnet sommerferie. Fikk en dårlig følelse og begynte å søke arbeid, men fikk ikke napp. NAV sa også jeg burde søke dagpenger.

 

 

Det er mulig det er bare meg, men det ble altså kjøpt inn en bil til 300k etter at du hadde en dårlig følelse og visste du kanskje måtte over på dagpenger? (!)

 

Iallefall, - Løsningen er som nevnt over å selge unna alt og forhandle med kreditorene om lavere renter og avdrag - evt få hjelp av en advokat til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er grunnen til at jeg kjøpte bilen (ville ikke ha den i tugangspunktet):

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1776247

 

Det er ingen heftelser på bilen, men det er tatt opp nytt lån med pant i leiligheten, til denne bilen. Forstå det den som kan.

 

Jeg kan ikke selge bilen, uten at jeg går i et enormt tap på leiligheten. Prøver å høre med banken om jeg nå kan ta opp et nytt billån til selve bilen, med pant i bilen, og sette de pengene fra det lånet over på billånet i leiligheten. Da vil jeg kunne selge leiligheten. Nekter også å selge en nesten ny bil som ble kjøpt til 300 000, til 180 000. Den er verd så mye mer enn det. Ville iallfall ikke gå under 210 000, og jeg syns også det er lavt å gå.

 

Kredittkortgjelden hadde jeg fra før studiene, men den ble nebetalt som avtalt.

Kan jo si det sånn at som student fikk jeg fullt studielån på 10 000 kroner per måned + overgangsstønad på 15000 per måned + barnetrygd. Takket nei til barnebidrag fra far fordi jeg klarte meg, og søkte heller ikke om bostøtte.  Så jeg klarte meg fint, inntil NAV plutselig ombestemte seg ift det de hadde sagt tidligere. Men ja, vi kan sikkert diskutere hvordan jeg har fått meg inn i situasjonen, men tror ikke det hjelper så mye for å finne løsningen til hvordan jeg kommer meg ut. Er det som er hovedgreia.

 

Er avhengig av bil for å jobbe der jeg jobber nå, glemte å nevne det.



Anonymous poster hash: e7f39...fdd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den dårlige følelsen kom i begynnelsen av juli, etter jeg hadde opplevd dette med bilen, så ikke før dette med bilen. Det var da jeg fikk beskjed fra NAV også at de hadde sommerferie, og at jeg måtte vente med å snakke med saksbehandleren min til hun kom tilbake fra sommerferie i august.

 

I juni, rett etter alle eksamen var ferdig, og rett før dette med bilen, hadde jeg i grunn en bra følelse.

 

 

 

 

 

Jeg søkte sosial hjelp først, men fikk kun sosialt lån. Den ville bli gjort om til stønad når eller dersom jeg solgte leilighet og bil.



Anonymous poster hash: e7f39...fdd
Lenke til kommentar

Så du har ikke pant i bilen altså. Det gjør jo løsningen lett for deg. Selg bilen, og betal ned det dyre lånet. Skjønner du ikke vil ha ett verditap på 120 000 av 300 000 etter å ha eid bilen mindre enn ett år. Hva slags bil er det? Kan jo være det er ett dårlig marked for bruktbiler der du bor. Du kan vurdere å sette den hos en forhandler ett annet sted i landet som kan ta jobben med å selge for deg. Eller du kan gjøre det selv. du trenger transportmiddel til jobb ja, men da får du heller kjøpe noe rimeligere etter du er kvitt den dyre gjelda.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Nå har du jo full lønn. 152 kr timen x 150 timer per måned = 22 800 per måned - skatt 35% = 14 820 per måned.

 

- 4000 til kreditorer = 10 820

 

Kan skjønne at det er litt lite, særlig når du har to barn. Men du virker temmelig ryddig og strukturert, så det kan jo gå. Skriv månedsbudsjett med alle tenkelige poster, og skriv de ned til noen år fremover! Da får du full oversikt!

 

Hvor mye av de 3000 + 1000 kr per måned er renter? Hvor lang tid vil det ta å betale gjelda med den betalingsfrekvensen?

 

Du skrev: "En besteforelder som har hjulpet alle barnabarna når de har slitt økonomisk sa hun skulle ta seg av Komplett Bank. Gjorde avtale med NAV om at hun satte penger inn på min konto som jeg så betralte videre til Komplett Bank. Det gikk fint."

 

Er ikke da Komplett Bank ferdigbetalt? Eller har jeg gått glipp av noe i teksten?

 

Det første som slår meg er at du bør snakke med denne besteforelderen, og be om et -lån- sånn at du kan betale besteforelderen 1000 kr eller annen avtalt sum per måned, i stedet for å betale renter og kreditorer 4000 per måned! Dette må være den beste mulige løsningen for deg. Du har noen som er villige til å hjelpe, bruk dem! Så slipper du alt dette styret!

 

Jeg ville -ikke- solgt bilen. Leste historien i den andre tråden, og selv om den selgeren var så kynisk og hensynsløs som det er mulig å få blitt, så ville jeg prøvd å beholde den. Det er trygghet, sikkerhet for deg og barna å ha en ny bil. Bare husk å ta vare på den, og husk å sette av cash til å reparere den, overhold service, om ikke bare 500 kr i måneden. Det er bedre økonomi og sikkerhet i å ha service på en bil som virker, enn å drive og fikse på en bil som du aldri kan stole på. Særlig med tanke på jobb også, du har nå en bil som du vet starter om morgenen. Det er verdt å betale for det.

 

Du har jo stått på noe veldig da, i å prøve å få deg jobb og krangle med NAV, som virker som et utrolig styr. Det virker som den éneste måten å få noe av NAV på, må enten være 1) Å ikke eie -NOE- som helst, eller 2) Å ha stått i jobb i en viss periode (hvor lenge vet jeg ikke mtp å ha krav på dagpenger, 1 måned eller hvor lenge), sånn at du har krav på dagpenger. Så du fortjener en god løsning her.

 

Det virker som NAV -prøver- å kaste folk ut i kaos og usikkerhet. Forstår ikke det. Også med tanke på den økonområdgiveren du var hos. Han sa du "hadde stålkontroll"?? Tok han ikke hensyn til -hele- situasjonen din? Du fikk heller ikke noe svar rundt hans kontakt med kreditorene. Hva med fullmaktsskjemaet du skrev under på? Skal du ikke få en oppheving av dette skjemaet? Har han da fremdeles fullmakt over økonomien din?? Dette ville jeg vært svært bekymret over, han kan da tvangsselge bilen din om han finner det for godt. Han virker fullstendig inkompetent!

 

Du skrev at du sa fra deg barnetrygd. Det må da være mulig å få søkt om det igjen? Jeg vet ikke satsene, men 2 barn, det bør vel bli en 2000-3000 i måneden, 24 000 - 36 000 per år! Dét burde du investere noen timer i å finne ut av. Faren burde vel være interessert i at du har det best mulig også! Hvis ikke, så bør vel det bare gi mer grunn til å søke barnetrygd av han igjen. Siden du sa det fra deg, har du antageligvis ikke krav på tilbake/etterbetaling, men kanskje det er en mulighet for det? Kanskje faren er villig til, og har god nok økonomi, til å betale det han egentlig burde betalt?

 

Ellers, så kan jeg bare gi råd om å sjekke ut "Advokatvakt", noe som finnes i mange kommuner. Når du skriver så ryddig som du gjør, så tenker jeg at hvis du skriver ut den førsteposten din du har her, så ville den advokaten forstått dette veldig raskt, i løpet av 5 minutter, og gitt deg svært verdifulle råd. Personen jeg var hos var veldig skarp, og gav konkludérende svar etter jeg hadde vært der i 10 minutter.

 

Du har -antageligvis- ikke krav på fri rettshjelp, med tanke på hvis du skulle ha en sak overfor NAV. Men de kan likevel komme med konklusjoner basért på erfaring, og ikke synsing.

 

Brukeren "Krikkert" på dette forumet er også utdannet advokat og gir veldig solide svar.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

 

Her er grunnen til at jeg kjøpte bilen (ville ikke ha den i tugangspunktet):

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1776247

 

Det er ingen heftelser på bilen, men det er tatt opp nytt lån med pant i leiligheten, til denne bilen. Forstå det den som kan.

 

Jeg kan ikke selge bilen, uten at jeg går i et enormt tap på leiligheten. Prøver å høre med banken om jeg nå kan ta opp et nytt billån til selve bilen, med pant i bilen, og sette de pengene fra det lånet over på billånet i leiligheten. Da vil jeg kunne selge leiligheten. Nekter også å selge en nesten ny bil som ble kjøpt til 300 000, til 180 000. Den er verd så mye mer enn det. Ville iallfall ikke gå under 210 000, og jeg syns også det er lavt å gå.

 

Kredittkortgjelden hadde jeg fra før studiene, men den ble nebetalt som avtalt.

Kan jo si det sånn at som student fikk jeg fullt studielån på 10 000 kroner per måned + overgangsstønad på 15000 per måned + barnetrygd. Takket nei til barnebidrag fra far fordi jeg klarte meg, og søkte heller ikke om bostøtte.  Så jeg klarte meg fint, inntil NAV plutselig ombestemte seg ift det de hadde sagt tidligere. Men ja, vi kan sikkert diskutere hvordan jeg har fått meg inn i situasjonen, men tror ikke det hjelper så mye for å finne løsningen til hvordan jeg kommer meg ut. Er det som er hovedgreia.

 

Er avhengig av bil for å jobbe der jeg jobber nå, glemte å nevne det.

 

Anonymous poster hash: e7f39...fdd

 

 

Uten å kjenne til type bil osv. vil jeg hevde at 180.000 for en et år gammel bruktbil ikke kanskje er så galt. Man regner med et verdifall på 20% i løpet av et år.

 

Jeg ville solgt bilen for å betale unna kredittkortgjeld og annen dyr gjeld hvis alternativet hadde vært å miste leilighet.

 

Du må forhandle med kreditorene også, men din utfordring er at gjelden er ung. Så ville jeg snakket med banken om det er noe å hente på betalingsutsettelse/ avdragsutsettelser.

 

Når det gjelder NAV så virker det for meg at klagefristene har gått ut, det gjelder både overgangsstønad og sosialhjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg setter enormt stor pris på all råd og veiledning dere har gitt meg, og ikke minst at jeg ikke føler meg forhåndsdømt av dere.

 

Kan oppklare kjapt noen spm jeg ser som er blitt stilt:

1: Besteforelder hjalp meg med 3000 kroner i måneden til Komplett Bank (så ikke alt, så der ordla jeg meg dårlig).

2: Bilen er ikke pantsatt, men det er tatt opp lån i leiligheten til bilen. Dersom jeg selger bilen til 240 000, og leiligheten til den prisen den står på i dag, går jeg akkurat i 0. Jeg kan dog ikke satse på at bilen blir solgt til den prisen, eller at leiligheten blir solgt til takst.

3: Jeg er kommunal ansatt, og vår fulle uke blir beregnet til 35 timer når vi jobber heltid. Jeg jobber alt fra 20 - 50 timer per uke, alt ettersom hvor mye jeg trengs. Får litt ekstra penger på å jobbe kveldsskift, men ikke mye. Får utbetalt gjennomsnittlig 16000 per måned, men som i juli får jeg kun utbetalt 11500, mens i august mottar jeg 18000 i lønn. Det går veldig opp og ned.

 

Betaler allerede veldig lite på bilen. 1200 kroner i måneden på lånet, og 400 i måneden på forsikring. Dersom jeg selger denne, og kjøper en eldre/billigere bil, så vil utgiftene gå veldig opp. Har derfor lyst til å finne en vei rundt dette uten at jeg må selge bilen. Leiligheten gir jeg beng i, men jeg får ikke gjort noe med denne med mindre jeg får et eget billån i banken som kan nedbetale mellomlegget til bilen (vet ikke om jeg sa det rett). Har en eksmann som har foreslått at han kjøper bilen til den prisen lånet står på, og selger den tilbake til meg til samme pris, men spørs om banken går med på det. Da ville jeg i så tilfelle kunne solgt leiligheten uten tap, samtidig som jeg beholdt bilen.

 

Skal uansett ta til meg rådene og ta kontakt med kreditorene og forhandle meg til en bedre deal hos dem. Dette står som første prioritet akkurat nå. Luksusfellen er satt på pause mens jeg skriver dette, så nå skal jeg se på mer. Har fått låne viaplay konto hos en kompis for anledningen =D

 

Takk igjen!



Anonymous poster hash: e7f39...fdd
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...