Gå til innhold

Se The Last of Us Part II i aksjon


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om du bare troller her, men... Vi bør altså slutte å vise folk som kysser i spill i det hele tatt, for det kunne jo gi et hint om hva slags seksuell legning de har?

 

Nei, men hva skulle den scenen være godt for i det hele tatt? Det var liksom det første som skulle vises frem, som liksom for å signalisere se på oss vi er så progressive utviklere som alle andre. Påklistrert tullball..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men hva skulle den scenen være godt for i det hele tatt? Det var liksom det første som skulle vises frem, som liksom for å signalisere se på oss vi er så progressive utviklere som alle andre. Påklistrert tullball..

Eller så skulle scenen vise et viktig øyeblikk i Ellis liv, noe som er veldig viktig med tanke på karakterbygging og historiefortelling. Synes det er helt latterlig at man kan reagere negativt på noe så enkelt som to personer som er glade i hverandre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

De som reagerer på dette er mest sannsynlig ikke gamle nok til å spille det uansett, ihvertfall ikke mental alder tatt i betraktning.

 

Jeg likte den scenen godt. Ellie er jo blitt "stor" og er badass, men i den settingen der var hun nesten som et barn igjen, usikker og nervøs. Hadde hun blitt helt Lara Croft hadde spillet blitt uinteressant, for historie og karakterutvikling er det Naughty Dog er best på. Jeg har trua! Spent på om vi også får spille som Joel, og om sannheten er kommet frem. Ellie virket litt sur når Joel ble nevnt i den siste traileren.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nei, men hva skulle den scenen være godt for i det hele tatt? Det var liksom det første som skulle vises frem, som liksom for å signalisere se på oss vi er så progressive utviklere som alle andre. Påklistrert tullball..

 

Tror kanskje du var litt for opphengt i at det var to jenter som kysset. Det jeg så var en scene som skulle vise Ellie i kanskje den roligste/lykkeligste settingen vi har sett henne i på lenge, hun ser ut til å ha det bra og og virker å være del av et fungerende samfunn. Så når partneren hennes sier flørtende at "de alle burde frykte henne" (som romantisk rival), kryssklippes det med at vi ser en innbitt Ellie som viser en annen grunn til at man burde frykte henne. Det er tydelig at det sannsynligvis har skjedd noe tragisk i mellomtiden som gjør at Ellie igjen kjemper for livet.

 

Men for all del - det at to jenter kysser ødelegger jo spillet. La gjerne Ellie drepe en haug av mennesker på det blodigste vis, men ikke vis henne ha romantiske følelser for noen - særlig ikke av det samme kjønn. Fatter ikke at folk henger seg så opp i dette, men det er vel best å ikke vise realitetene i verden vi lever i. Best å holde seg til heterofile hvite menn som hovedkarakter - gudene skal vite at det ikke er nok spill om oss allerede.

Endret av Nissenakke
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Å snakke om at scenen er "unødvendig" blir bare tull. Det er helt umulig å fortelle en noenlunde realistisk historie om ekte mennesker uten at disse har forhold, og det blir rart om ingen av disse noensinne er homofile.

 

Uansett, nesten hver gang det argumenteres rent fortellerteknisk mot å vise ting som sex, nakenhet og homofili så skinner det alltid gjennom at det egentlig handler om at personen selv har et problematisk forhold til dette.

 

Det er helt riktig at det er en bevisst "agenda" bak å inkludere karakterer fra diverse minoritetsgrupper, i den forstand at disse tradisjonelt er blitt disproporsjonalt underrepresentert, men jeg klarer ikke helt å se at det å forsøke og rette opp i dette skal være kritikkverdig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ikke alle som har lyst til å se slike holdninger heller.  :nei:

 

Holdninger? Hvis vi skal dra den, så hva med å ta hensyn begge veier? Du viser jo negative holdninger selv her. Det bilde ble publisert av gamer på forsiden nettopp for å skape en debatt og en reaksjon. Mangfold? Mangfold betyr ikke at man skal få trykket homofile og lesbiske scener rett opp i ansiktet av passiv aggressive mennesker,..: "Se på det her!! Jeg viser deg det for å skape en reaksjon hos deg.. Men nåde deg hvis du ytrer deg om det!!"..

 

Å ikke ønske å få slikt trykket opp i ansiktet mitt på forsiden til gamer betyr ikke at jeg misliker mennesker som er av en annen legning. Det har i grunn ingen ting med holdninger å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får litt inntrykk av at de som har de sterkeste meningene her ikke fikk med seg at Ellie var extremely gay allerede i The Last of Us (1). Gjør dere selv en tjeneste og spill gjennom Left Behind.

 

At hovedpersonen ikke er Pondus-heterofil i 2018 burde heller ikke være et dramatisk politisk statement, men denne tråden får meg til å tenke at vi kanskje har et stykke å gå før en helt alminnelig fremstilling av virkeligheten (ikke alle er heterofile) faktisk oppfattes som nøytralt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Ikke alle som har lyst til å se slike holdninger heller.  :nei:

 

Holdninger? Hvis vi skal dra den, så hva med å ta hensyn begge veier? Du viser jo negative holdninger selv her. Det bilde ble publisert av gamer på forsiden nettopp for å skape en debatt og en reaksjon. Mangfold? Mangfold betyr ikke at man skal få trykket homofile og lesbiske scener rett opp i ansiktet av passiv aggressive mennesker,..: "Se på det her!! Jeg viser deg det for å skape en reaksjon hos deg.. Men nåde deg hvis du ytrer deg om det!!"..

 

Å ikke ønske å få slikt trykket opp i ansiktet mitt på forsiden til gamer betyr ikke at jeg misliker mennesker som er av en annen legning. Det har i grunn ingen ting med holdninger å gjøre.

Jeg valgte å bruke det bildet fordi det viser hvor godt Ellie har det på det tidspunktet i historien. Hun er i Jackson, og har fått tid til å leve et normalt liv. Det får hjertet mitt til å hoppe av glede. Jeg blir glad fordi jeg er glad i karakteren hennes, og ønsker henne alt godt.

 

Jeg brukte det bildet, og ingen stopper deg fra å si at du ikke ønsker å se det. På samme måte stoppes ingen fra å si hva de vil om ytringen din, heller.

 

Hvis du følte vi trykte det opp i ansiktet ditt må du kanskje lene deg litt lenger tilbake i kontorstolen?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er egentlig ikkje så veldig spesiellt at nokon føler at heftig tungekyssing blir for mykje som eit hovedbilde. Om det er mellom hetero eller likekjønna, unge, gamle eller ung og gammel har egentlig ikkje så mykje å seie. Det kan være så enkelt som at kyssing i seg sjølv følast kleint. Uannsett er det opp til Gamer om di vil provosere deler av sitt publikum eller ikkje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Bare det at du reagerer som du gjør viser hvor ekstremt viktig det er at Gamer brukte det bilde. Og hvor viktig det er at spill industrien nå en gang for alle setter en strek for "gutteklubben" og åpner opp en ny "klubb" for alle. Spill industrien er selvfølgelig ikke alene i dette da vi ser det over hele linja. Ikke pga en skal provosere eller få reaksjoner. Men fordi vi som mennesker og samfunn har nå kommet så langt at hvorfor ikke? Spesielt etter årevis med undertrykkelse og skam for mange.

 

Så jo det har med holdninger å gjøre. Det ser en jo klart i kommentarer både her og andre plasser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Holdninger? Hvis vi skal dra den, så hva med å ta hensyn begge veier? Du viser jo negative holdninger selv her. Det bilde ble publisert av gamer på forsiden nettopp for å skape en debatt og en reaksjon. Mangfold? Mangfold betyr ikke at man skal få trykket homofile og lesbiske scener rett opp i ansiktet av passiv aggressive mennesker

 

 

Jo, det må nesten være selve definisjonen på mangfold. Denne typen scener vil man få "klemt opp i trynet" bare man går ned Karl Johan på en hvilken som helst dag. Husk også på hvor mange promobilder fra spill det er som viser en mann og hans kvinnelige partner i en eller annen form for het omfavnelse. Igjen så går det på dette med at forskjellige legninger skal være synlige i media (som i virkeligheten).

Lenke til kommentar

Jo, det må nesten være selve definisjonen på mangfold. Denne typen scener vil man få "klemt opp i trynet" bare man går ned Karl Johan på en hvilken som helst dag. Husk også på hvor mange promobilder fra spill det er som viser en mann og hans kvinnelige partner i en eller annen form for het omfavnelse. Igjen så går det på dette med at forskjellige legninger skal være synlige i media (som i virkeligheten).

 

Så det du seie her er at Gamer må ta med scener fra spill uannsett kva legning det er snakk om bare fordi det eksisterer i virkeligheten samt for å definere mangfold? Er det greit om det dukker opp eit spill som viser nekrofili eller pedofili og at Gamer dermed ser sitt behov for å dra på med eit hovedbildet som viser nevnte legning i aksjon?

 

Det kysse-bilde hadde fungert like godt om det var eit av fleire bilder i artikkelen, sågar med mulighet for å klikke på for å få det synlig over heile skjermen for di som eventuellt måtte ha eit fetisj-behov. Ved å gjere det til eit hovedbildet vil det garantert støte nokon. Det vil bli opplevd som provokasjon, og unødvendig sådan.

 

Mangfold handler om å vise respekt for kvarandre på eit generellt grunnlag. Håper nesten du har sansen for eget kjønn, for da kunne jo du og din kjære ta ein tur innom nærmaste moske og vise di litt mangfold, heftig tungekysssing burde holde plenty.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er langt ute på vidda her, Maabren. Det er ikke noe fetisjisme over to mennesker som kliner i denne sammenhengen. At de valgte å bruke et bilde av spillets hovedkarakter i et øyeblikk som var definerende for traileren og spillseriens historiefortelling er ikke annet enn logisk. 

 

Om du ble støtt eller reagerte på det vil jeg si du har utdaterte holdninger eller et verdisyn som er avleggs i 2018. Jeg tviler på at særlig mange i det hele tatt tenkte over bildet før de så de pinlige reaksjonene på det i denne tråden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så det du seie her er at Gamer må ta med scener fra spill uannsett kva legning det er snakk om bare fordi det eksisterer i virkeligheten samt for å definere mangfold? Er det greit om det dukker opp eit spill som viser nekrofili eller pedofili og at Gamer dermed ser sitt behov for å dra på med eit hovedbildet som viser nevnte legning i aksjon?

 

Det kysse-bilde hadde fungert like godt om det var eit av fleire bilder i artikkelen, sågar med mulighet for å klikke på for å få det synlig over heile skjermen for di som eventuellt måtte ha eit fetisj-behov. Ved å gjere det til eit hovedbildet vil det garantert støte nokon. Det vil bli opplevd som provokasjon, og unødvendig sådan.

 

Mangfold handler om å vise respekt for kvarandre på eit generellt grunnlag. Håper nesten du har sansen for eget kjønn, for da kunne jo du og din kjære ta ein tur innom nærmaste moske og vise di litt mangfold, heftig tungekysssing burde holde plenty.

 

Gamer MÅ ikke noe som helst, men de kan av forskjellige grunner VELGE å bruke et bilde av et lesbisk par som kysser. Det kan være en måte å vise støtte til at TLoU2 har lesbiske hovedpersoner, det kan være et rent estetisk valg eller bare for å vise et viktig aspekt ved spillet (som journalisten har oppgitt var grunnen). Er det sånn at man er helt totalt uenig med den redaksjonelle linjen i Gamer forventer jeg at man er oppegående nok til å finne seg annet medium som er mer tilpasset egne holdninger.

 

Jeg er ikke imot tanken på å utforske temaene pedofili og nekrofili i spill (det er tross alt blitt gjort både på film og i bøker), men det blir helt søkt å sidestille med homofili. Jeg tror ikke jeg behøver å forklare vesensforskjellen mellom et forhold mellom to samtykkende, voksne menner på den ene siden og seksuelt misbruk av barn og lik på den andre.

 

Man kan heller ikke sidestille det å la homofile være synlige i samfunnet med å bevisst oppsøke en religiøs forsamling kun for å spytte i ansiktet på dem. I et samfunn hvor homofili er relativt akseptert og synlig så vil man støte på homofili både på gaten og i media, helt uten at de homofile på noen måte har forsøkt å oppsøke eller provosere reaksjonære nordmenn. Det eneste de gjør for å provosere er å eksistere på lik linje som heterofile.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg er jo en av de som rett og slett ikke klarte å fullføre The Last of Us og så heller en play-through på YouTube da jeg syntes gameplayer var alt for svakt. Var veldig clunky kontroller, temmelig kjedelig og fryktelig scriptet gameplay. Historien var jo temmelig knall så det skal de ha men jeg klarer ikke å spille ett spill i 15 timer+ når spillbarheten er såpass laber. Hjalp jo heller ikke med 30 FPS osv, her ble jo remaster mye bedre men da hadde jeg allerede sett igjennom spillet på YouTube så da var det hvertfall ikke så aktuelt å spille igjennom selv når selve gameplayet gir så lite mersmak.

 

Ser jo dessverre ut som selve gameplayet ikke har utviklet seg allverden. Det ser fremdeles temmelig clunky og stakato ut spør du meg, og det hele virker fremdeles fryktelig scriptet. Skal selvsagt følge med på utviklingen men jeg er ikke så alt for håpefull også er det jo det store spørsmålet om de klarer å matche historiefortellingen til det første spillet for uten den så må jo nesten gameplayet opp flere hakk for at spillet ikke skal falle helt igjennom spør du meg. Det var jo egentlig det eneste som reddet det første spillet.

 

Syntes du...

Lenke til kommentar

Gamer MÅ ikke noe som helst, men de kan av forskjellige grunner VELGE å bruke et bilde av et lesbisk par som kysser. Det kan være en måte å vise støtte til at TLoU2 har lesbiske hovedpersoner, det kan være et rent estetisk valg eller bare for å vise et viktig aspekt ved spillet (som journalisten har oppgitt var grunnen). Er det sånn at man er helt totalt uenig med den redaksjonelle linjen i Gamer forventer jeg at man er oppegående nok til å finne seg annet medium som er mer tilpasset egne holdninger.

 

Jeg er ikke imot tanken på å utforske temaene pedofili og nekrofili i spill (det er tross alt blitt gjort både på film og i bøker), men det blir helt søkt å sidestille med homofili. Jeg tror ikke jeg behøver å forklare vesensforskjellen mellom et forhold mellom to samtykkende, voksne menner på den ene siden og seksuelt misbruk av barn og lik på den andre.

 

Man kan heller ikke sidestille det å la homofile være synlige i samfunnet med å bevisst oppsøke en religiøs forsamling kun for å spytte i ansiktet på dem. I et samfunn hvor homofili er relativt akseptert og synlig så vil man støte på homofili både på gaten og i media, helt uten at de homofile på noen måte har forsøkt å oppsøke eller provosere reaksjonære nordmenn. Det eneste de gjør for å provosere er å eksistere på lik linje som heterofile.

 

For min egen del har eg ingen problem med verken bildebruken eller kyssinga. Syns det er flott at samfunnet beveger seg vidare. Men eg kan likevel skjønne at nokre reagerer fordi vi alle er forskjellige. Blir dog opp til Gamer å bestemme korleis di vil forholde seg til sitt publikum og om di i så måte velger å gå aktivt inn for å provosere eller ekskludere nokon av nevnte publikum. I bunn og grunn har vi alle ei grense for kva vi vil tolerere på Gamer, da med tanke på alle mulige vinklinger.

 

Pedofili og nekrofili var for å sette det på spissen, ikkje for å sidestille.

 

Både bilde og ord kan provosere om man går inn for det.

 

Poenget mitt er at man trenger ikkje å "bruke" homofili for å skape uhygge ved å provosere. Om kyssebildet ikkje hadde blitt brukt som hovedfokus ville det forsatt fortalt det viktigaste. Første tilsvaret fra artikkelforfatter var dog unødvendig barnslig. Vanlig folkeskikk og grunnleggande respekt for kvarandre burde i det minste være førande for Gamer sjølv om ikkje alle som er innom syns det er viktig.

Lenke til kommentar

Det er en veldig merkelig framstilling av kjærlighet, uansett hvordan man vrir på det. I utgangspunktet finner jeg det uhyre problematisk hvordan den første reaksjonen til alle som retter oppmersomhet mot kysset umiddelbart blir stemplet som homofobe. Fra mitt perspektiv virker det noe skamløst å vise denne formen for forakt for meningsmotstandere. Det er ikke fruktbart å stenge mennesker ute fra diskusjoner basert på holdninger; og spesielt ikke når argumentasjonen fra den andre siden gir mening. Jeg synes ikke det er søkt å argumentere for at denne traileren er et skalkesjul for å presentere en klassisk mannlig fantasi: Vold som makt. Poenget er ikke at folk ville reagert positivt hvis det var et heterofilt par i sentrum, eller at scenen for den saks skyld hadde vært mer avskyelig med et kyss fra mannlige homofile. Poenget er at Naughty Dog som mange andre spillutviklere forveksler betent materiale med viktighet. I den samme traileren er det greit å torturere uten kontekst, og det er greit å framstille det som generisk ondskap. Burde ikke det være den egentlige moralske bekymringen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...