Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Nav: Livsopphold + bostøtte


Snusent

Anbefalte innlegg

Jeg har fått godkjent bostøtte til en leiekontrakt på 8500 som begynner 1. juli, og i mellomtiden har jeg fått 8000 i livsopphold.

 

Betyr dette at jeg fom. 1. Juli får 8000 i livsopphold + 8500 bostøtte?

NAV sin utbetalingoversikt er ikke oppdatert ennå, så jeg vet ikke om disse 8000 er for en måned eller tilbakebetaling for noen uker ekstra.

Endret av Snusent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Du vil ikke få dekt husleia med bostøtte. Livsoppholdet vil også bli forkortet med beløpet du får i bostøtte.

 

Regnestykket er:

 

+Livsopphold

-Bostøtte

-Alt annet av penger du måtte motta

=Netto livsopphold

 

Tviler på at NAV dekker en husleie på 8500. Det ikke NAV som gir bostøtte, det er det Husbanken som gjør.

Lenke til kommentar

Veilederen min har godkjent at de skal dekke hele leien (som er lav for min kommune da strøm er inkl.), men du har rett at bostøtte er ikke riktig ord, NAV kaller det noe annet som jeg har glemt.

 

Når jeg snakket med husbanken sa de kom tilbake når du har et sted å bo, vi gir ikke støtte for fremtidig bolig, så jeg får ingenting av dem foreløpig.

Endret av Snusent
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veilederen min har godkjent at de skal dekke hele leien (som er lav for min kommune da strøm er inkl.), men du har rett at bostøtte er ikke riktig ord, NAV kaller det noe annet som jeg har glemt.

 

Når jeg snakket med husbanken sa de kom tilbake når du har et sted å bo, vi gir ikke støtte for fremtidig bolig, så jeg får ingenting av dem foreløpig.

 

Du mener sosial stønad eller økonomisk sosialhjelp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stønad til livsopphold (Sosialstønad) endres kontinuerlig utifra din livssituasjon.. NAV er jo alltids treig, så de 8000 du får fra NAV er jo egentlig etterskuddsbetaling, og de 8500 i bostøtte er jo bare bostøtte. Så det er ikke noe stress med det her.. Nå vet jeg ikke hvor mye husleien din er og hvor mye du må legge inn ekstra for å betale husleien.. Men jeg mener å huske at en hver skal ha ca 1500,- kroner i uken til mat, klær, drikke etc etc..  Så ca 6000,- kroner i Sosialstønad er ikke uvanlig å få i månden (Det i tillegg til at det er betalt strøm og husleie av noen). Noen kommuner kan kreve at man flytter til billigere bolig om man bor i litt for høy luksus...

 

I motsetning til andre navstønader, betales sosialstønader av kommunen, og det blir belastet deres budsjett og ikke statens...

 

Ellers kan man vise noe skjønn i Sosialsøknader, så det er veldig forskjellig på hva man kan få...  Regelverket er veldig åpent for å tolkes og ikke minst kommunens budsjett og pengebinge...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bostøtte på 8500 vil tilsvare en husleie på 20-30 000.

 

Det han kaller bostøtte er dekt husleie. Han får livsopphold (sosialstønad på folkemunne) og dekt husleie. Han har også krav på dekt innboforsikring. Det varierer vidt om strøm går under livsoppholdsvedtaket eller eget vedtak, jeg har fått begge.

 

Jeg har aldri opplevd at det blir vist skjønn i livsoppholdsaker. Enslige får ditt, samboer får datt, foreldre får dutt. Ikke mer, men ofte (ulovlig) mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bostøtte på 8500 vil tilsvare en husleie på 20-30 000.

 

Det han kaller bostøtte er dekt husleie. Han får livsopphold (sosialstønad på folkemunne) og dekt husleie. Han har også krav på dekt innboforsikring. Det varierer vidt om strøm går under livsoppholdsvedtaket eller eget vedtak, jeg har fått begge.

 

Jeg har aldri opplevd at det blir vist skjønn i livsoppholdsaker. Enslige får ditt, samboer får datt, foreldre får dutt. Ikke mer, men ofte (ulovlig) mindre.

Jeg har selv en tid fått Sosialstønad, og fått Julegratiale og sommergratiale på noen tusen ekstra for å kose meg litt samt kjøpe gaver... Ellers så mener jeg skjønn at det vurderes utifra om de bor i telt eller bor i kjelleren til mor og far og spiller Xbox og drikker pils... (reglene er de samme for begge tilfellene)

 

Edit:

Ellers ser jeg at jeg missforstod tidligere trodde bostøtte var stønad fra Husbanken...  8000,- kroner i måndes å leve på høres rimelig normalt ut å motta som suplemerende stønad fra som sosialstønad etter husleien er betalt, men det må vel brukes til mobil, mat, klær, strømregning etc etc..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...