Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

 Du har ikke engang lov å bruke AirPlay ifølge dem.

 Nesten alle operatører i Norge har denne begrensningen

Uhm nei.

 

Jeg jobber for en av de største tlf operatørene her til lands.

Vi har ikke disse begrensningene du sikter til. Hvor har du alt det våset du spyr ut med ifra?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm nei.

 

Jeg jobber for en av de største tlf operatørene her til lands.

Vi har ikke disse begrensningene du sikter til. Hvor har du alt det våset du spyr ut med ifra?

Jo, det har dere, dere bruker garantert standardavtalen og er regulert via Bergen Tingrett.

Der er det to hovedklausuler. "Overdrevent bruk", selvom det er innenfor hva som oppgis og "maskinskapt bruk" som også inkluderer hotspots, tethering etc. siden det er umulig å kontrollere om data brukt over tethers er menneskestyrt eller ikke. Men i motsetning til Danmark og Sverige så håndheves det svært sjeldent i Norge. 

Hvordan det formuleres er forskjellig fra operatør til operatør, Chili er bare litt mer åpen om det og håndhever det strengere enn andre.

Endret av TastyButt
Lenke til kommentar

Maskin-til-maskin-kommunikasjon (M2M) er et vanlig begrep i kommunikasjlnsbransjen for typiske embedded systemer som bankterminaler og slikt som bruker mobilnettet. Å koble til en HDMI-kabel er ikke M2M. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Machine_to_machine

Vel, da får du syte til Chili om at de bør formulere seg bedre.

Fakta er at om du er så dum at du sier at du koblet mobilen til TV'en om de ringer, uansett metode, for å se på noe med datatrafikk, så vil du få en advarsel eller umiddelbart stengt abonnement.

Det skjer forsåvidt om du sier at du lastet ned en film på mobilen uansett hva, siden de regner det som "overdrevent bruk" ...

Endret av TastyButt
Lenke til kommentar

Vel, da får du syte til Chili om at de bør formulere seg bedre.

Fakta er at om du er så dum at du sier at du koblet mobilen til TV'en når de ringer, uansett metode, for å se på noe med datatrafikk, så vil du få en advarsel eller umiddelbart stengt abonnement.

Det skjer forsåvidt om du sier at du lastet ned en film på mobilen uansett hva, siden de regner det som "overdrevent bruk" ...

Skulle gjerne hatt kilder på at de regner Netflix og lignende som overdrevet bruk. I 2018 er det normal bruk.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

problemet er ikke at han bruker 80gb, problemet er tidsperioden.. 80gb er ganske mye, selv med streaming.

 

Hører nesten ut som harkjører på i fullHD@60, og kansje sovnet mens mobilen framdeles kjører film.

 

Klart at mobilnette har en maks kapaisitet, så hvis alle gjør dette vil det blir som på nyttårsaften... full nett stop.

 

Hadde vært bedre om chilli i stede for å kappe folk i selve gb nettbruken, heller reduserer hastigheten.

 

evt selge et 1mb\s maks opp\ned, med uendelig gb.

 

Perfekt for folk som bare trenger nett for å sjekke en enkel webside, eller og slå opp nr.

 

Ikke for full mobilt mediecenter 24\7.

Lenke til kommentar

 

Vel, da får du syte til Chili om at de bør formulere seg bedre.

Fakta er at om du er så dum at du sier at du koblet mobilen til TV'en når de ringer, uansett metode, for å se på noe med datatrafikk, så vil du få en advarsel eller umiddelbart stengt abonnement.

Det skjer forsåvidt om du sier at du lastet ned en film på mobilen uansett hva, siden de regner det som "overdrevent bruk" ...

Skulle gjerne hatt kilder på at de regner Netflix og lignende som overdrevet bruk. I 2018 er det normal bruk.

ikke på mobilen, og spesielt ikke i høy kvalitet 24\7

Lenke til kommentar

Levrandøren opponerer når en salgssjef tar direkte kontakt med sine egne kunder fordi de har brukt en brøkdel av den kvoten de betaler for. Å bortforklare det med at salgsjefen var overivrig er å se på det med et fordelaktig blikk på vegne av operatør.

Vel, da får man se om de fortsetter praksisen. Hvis ikke er jo problemet løst.

 

Men si meg, når ble det salgssjefens oppgave å ta support-henvendelser som dette? Så jo, forklaringen deres gir mening.

 

Hva folk velger å gjøre med datakvoten de har kjøpt har hverken jeg, du eller noen andre (ink. levrandør) noe med (innenfor de begrensninger som gjelder). At noen velger å bruke, forbruke kvoten til det ytterste har hverken du, jeg eller leverandør noe med.

Jada, man kan oppføre seg som en tulling hvis man absolutt vil, men jeg ser ikke poenget i å bruke opp datakvoten bare for å bruke det, uten å egentlig ha bruk for det.

 

Er det så vanskelig å forstå at hvis man har kjøpt en tjeneste så har man rett til det man betaler for? Du har en finurlig forståelse. At de aller aller fleste ikke har et forbruk som tilsvarer hele eller meste parten av kvoten betyr ikke at bruker ikke kan bruke alt hvis det skulle være ønskelig/nødvendig.

Det vi snakker om her er å bruke opp kvoten "av prinsipp" eller lignende, ikke at man faktisk og reelt har bruk for så mye data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chili har ikke båndbreddetyver, de har nye kunder. Nye kunder de har fått etter at de lanserte tilbudet om 1000 GB datakvote per måned til 400 kr mnd. Som alltid vil noen kunder på langt nær bruke kvota mens andre vil være storforbrukere. Men selv de som har høyt forbruk av datakvoten er jo på ingen måte "båndbreddetyver". De er betalende kunder som forholder seg til en gyldig avtale med en profesjonell tilbyder.

Nei, nå har de kanskje ikke båndbreddetyver fordi de har regler for bruk. Det er nettopp poenget her: Reglene gjør så folk som ellers ville brukt enorme mengder data ved å koble opp andre enheter m.m. må gå et annet sted. Det er sannsynligvis vilkåret om å kun bruke egen mobil som gjør dette abonnementet mulig i det hele tatt.

 

Er du redd nå? Redd for at Chili kneler? Om Chili skulle knele eller måtte trekke tilbudet så har det null med meg å gjøre.

Hvis du får en pervers glede av å jobbe så abonnementet forsvinner igjen så har jeg noen ord til deg som sannsynligvis vil få meg utestengt fra forumet. Poenget er at slike som deg ikke bør få ødelegge for oss som ønsker abonnementet velkommen som det er i dag, med de begrensningene som ligger i abonnementet og som muliggjør dets eksistens.

Lenke til kommentar

Og hvis du leste artikkelen, så ville du se at han var overivrig med å si at det kostet dem penger, ikke at han ringte.

Faktisk sa de at de skal fortsette å ringe.

Nei, han var overivrig med å ringe kunder. Hvorfor lyver du?

 

Og de vil fortsette å ringe, men da kun til de som faktisk har et unormalt forbruk, der "unormalt" omtales slik:

 

"et forbruk som er over 30 gigabyte per dag er noe vi undersøker"

Lenke til kommentar
 
Det som har gjort det hele så hett å debattere er jo til dels ChiliMobil sin egen feil ved at de har gitt varierende svar på hvordan man kan tolke vilkårene i forhold til deling av data med nettbrett eller laptop, men om bruk fra 30 GB+ per dag er triggeren for at de sjekker opp i forbruket ditt så kan jeg personlig leve med det mens det for andre muligens blir et problem. Det samme gjelder jo navnet på abonnementet, "Fri data",  men her legger de seg på samme definisjon av begrepet i våre naboland hvor man også har en grense på hva man anser som å komme innunder "fair use".

 

Jeg håper ikke dette abonnementet ødelegges av de som ikke er innenfor brukergruppen abonnementet er ment for, mens vi som ikke ønsker å tenke på hvordan vi bruker mobilen daglig og syntes at 6 til 12 GB til mellom 379-399 kroner mnd er dyrt når man kan kose seg med å streame video og musikk på mobilen, uten å måtte følge særlig med på databruken, til samme pris hos ChiliMobil får beholde et slik supert tilbud.
 
Alle som tenker på løsninger å komme rundt vilkårene (bruke 4G-ruter, prøve å skjule deling av internett med x antall enheter ved hjelp av VPN osv) bør rett og slett se på andre abonnement som tillater den slags bruk alá mobilt bredbånd o.l. Det er ganske grei avtalefrihet i Norge og vilkårene til ChiliMobil har jeg ingen grunn til å tro ikke er gyldige når det gjeler å stoppe den slags misbruk. 
 
Blir interessant å se hvordan det utvikler seg fremover, om de klarer å overleve med denne abonnementsprisen og får rutiner på å luke ut brudd på vilkårne som fremstår som litt mer profesjonellt enn å ringe kunder.
Endret av Hedonism
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, i media. 

 

Fra Digi.no:

 

Prisen på et abonnement uten begrensninger i datapakken er 399 kroner i måneden, og da er det heller ingen begrensninger i hastighet. Det står også i vilkårene at abonnementet er til «personlig bruk», og det er for eksempel ikke tillatt å sette SIM-kortet inn i en mobilt bredbåndsruter. Men normal internett-deling fra mobilen skal være greit.

https://www.digi.no/artikler/lanserer-forste-mobilabonnement-med-fri-databruk/438113

Her kommer det ikke frem om dette er journalisten sin tolkning eller noe ChiliMobil selv har gått god for. 

Fra E24:

Abonnementet er også begrenset til eget bruk på mobilen.

– Tenk på restaurantenes ”spis så mye du vil”-tilbud. Der er det som begrepet tilsier mulig å spise så mye du vil til en fast pris, men du kan ikke ta med deg onkler og tanter og halve slekten på regningen din, sier Chili-sjefen.

På spørsmål om hvordan dette faktisk fungerer og om abonnementet er sperret for å dele internett med PC-en (tethering), så svarer Mill at de følger praksisen som andre europeiske operatører har for fri data.

Han forklarer at hvis du «systematisk» misbruker abonnementet, for eksempel ved å sette simkortet fra mobilen inn i en ruter for å bruke det som bredbånd hjemme, eller bruken din skulle tilsi at du deler den i stor skala med andre, så kan det være et brudd med vilkårene.

https://e24.no/digital/chili-mobil/mobilmygg-bryter-opp-markedet-naa-faar-nordmenn-bestille-fri-data/24340403

Hos E24 åpner de jo også for litt deling av data fra egen mobil så lenge du ikke forsyner "hele verden" rundt deg, og det er hva jeg syntes gjør at de selv er skyld i noe av klagene på at vilkårne er klare mens kommentarer i media og fra KS er mer "ullne".

Svar fra KS om deling av internett som har åpnet for at dette er greit i liten skala har jeg lest om i ulike tråder på dette forumet, i kommentarfeltet på Facebook-veggen til ChiliMobil og i kommentarfelt på nettaviser som har skrevet om abonnementet. 

Edit: Så var det hva de sa til Tek.no ved lanseringen:

– Kunden kan bruke standardløsninger i markedet, men Chili Fri Data er ikke ment som en «bredbåndskiller» og erstatning for fast bredbåndstilgang. Abonnementet er tatt frem slik at kunden slipper å forholde seg til datagrenser, wifi og datapakker til sitt personlige forbruk. Systematisk bruk av maskin-til-maskin, herunder utstrakt og unormal datadeling (f.eks SIM-kort i bredbåndsruter) er brudd på våre (og for øvrig alle konkurrentenes) ordinære vilkår, skriver Ryen Mill i en e-post til Tek.no. 

https://www.tek.no/artikler/endelig-kommer-mobilrevolusjonen-chili-mobil-lanserer-fri-data-for-399-i-maneden/438065

Hva som ligger i utstrakt/unormal datadeling fremkommer ikke tydelig, men igjen så hørtes det ut som deling med mange enheter fremfor din egen.

 

Nå i ettertid har det jo kommet frem at 30+ GB forbruk per dag er hva de anser som utstrakt/unormal bruk så det er jo greit å vite.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Lurer nå på hvorfor man ikke kan bruke Wi-Fi hotspot hvis det er kun man selv som bruker det og ikke familien eller andre.

Det skal ikke være "brebåndskiller" nei, men det er dobbelt så raskt som bredbåndet mitt når det er lite trafikk på mobilnettet. Og til en killer pris.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

problemet er ikke at han bruker 80gb, problemet er tidsperioden.. 80gb er ganske mye, selv med streaming.

8% av datapakken brukt på rundt 25-30% av tidsperioden er vel strengt tatt veldig lite, ikke ganske mye. :)

 

 

evt selge et 1mb\s maks opp\ned, med uendelig gb.

Perfekt for folk som bare trenger nett for å sjekke en enkel webside, eller og slå opp nr.

Dette tilbyr vel de fleste operatører i dag? Bare velg det billigste 1GB abonnementet så er du i boks :)
Lenke til kommentar

Tenk dere så livredde mobiloperatørene, fiberselskapene og Stjelenor er for slike løsninger. Kostbar utbygging av nettet for å øke kapasiteten og alle sier opp kobberlinjer og fiberlinjer på 50/10 til 600 kroner måneden. Det fins fortsatt folk som betaler 408,- i måneden for 3/0.4 adsl, det er jo galskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...