Gå til innhold

Skroter momsfritaket på varer under 350 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (16 minutter siden):

Absolutt.

Er det endelig bestemt hvor høyt gebyret kommer til å bli? Dersom varer jeg har kjøpt ikke kommer frem før 1. april, vil jeg kunne nekte å betale gebyret, og returnere varen, eller må gebyret betales uansett?

edit: Hvilke rare varer har andre her bestilt nå i siste liten? Selv venter jeg på en Baofeng VHF/UHF radio til 130 kr som koster 600 her hjemme.

300kr skal Posten ha for å fortolle pakken. Nei, gebyret betales kun når du henter pakken. Hvis du ikke henter pakken vil den returneres til avsender. Det er dette Posten frykter kommer til å skje, at mange velger å ikke hente pakken når de blir bedt om å betale fortollingsgebyret.

Det er kun mat og drikke hvor de nye reglene har trådt i kraft for, så hvis jeg forstår det riktig så slipper du å betale mva etc. for radioen per i dag.

I april omfatter den nye ordningen resten av de aktuelle varegruppene.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (31 minutter siden):

Dette er ikke før 1. april. Og det kommer garantert til å blir forandret. Jeg tipper de legger på ekstra avgifter for å gjøre det for dyrt slik de gjorde med næringsmidler.

Har ikke nevnt noe annet. Postene over gjaldt 1. April og "hamstring" før den datoen.

Hva som blir eller ikke blir kan ikke jeg spekulere i. Jeg holder meg til det som er bestemt og hva jeg leser på toll.no 

Det er ikke noe ekstra avgifter. Avgiftene er de avgiftene som er, ikke noe ekstra.

Klær/tekstiler opp til 10,7% toll

Næringsmidler kan ha både toll og særavgifter.

Merverdiavgift på alt som det er merverdiavgift på i Norge.

 

Posten tar 149kr for forenklet fortolling og 299kr for ordinær fortolling.

 

Alt av varer utenom næringsmidler er momsfritt inntil 350kr fram til 1. april. Ingen fortollingsgebyr.

Bestillinger over 350kr men under 3000kr kommer under forenklet fortolling. 149kr.

Bestillinger over 3000kr og næringsmidler kommer under ordinær fortolling og koster 299kr.

Fra 1.jan. reduserte posten fortollingsgebyrene med 9kr og 42kr.

 

Har ikke sjekket om reglene for EMS frakt er forandret. EMS frakt har alltid vært gebyrfritt. Kun moms evt. toll på betales.

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (26 minutter siden):

300kr skal Posten ha for å fortolle pakken.

 

DiskusDød skrev (8 minutter siden):

Bestillinger over 350kr men under 3000kr kommer under forenklet fortolling. 149kr.

Vil det si at gebyret for varer under 3000,- vil koste 149,-  eller 300,- i gebyr fra 1.april?

Vi kan vel fortsatt håpe på å få en ordning med de store nettsjappene (ebay, amazon, banggood, aliexpress osv.) for å inkludere mva. når man betaler for varen, så man slipper gebyr?

Lenke til kommentar

Før 350kr grensen, da det var 200kr eks. moms:

Forenklet fortolling opp til 1000kr

Etter 350kr grensen:

Forenklet fortolling opp til 3000kr. 

Ingen NULL grense: Samme som over ifølge posten.no

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet (kalkulatoren har mange feil)

 

Det er forenklet fortolling på bestillinger inntil 3000kr. Dette gjelder ikke næringsmidler som har ordinær fortolling uansett beløp.

 

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar

Posten ytret vel tidligere at de skulle se på om det lot seg gjøre å få ned prisen på sin behandling. I og med at det er ganske hårreisende med 150 kr i gebyr uansett om varen bare koster en tier. 150 kr i gebyr for å kreve inn 3 kroner i mva. Med det handlemønsteret folk har i dag så er det en vanvittig tollmur på alle småvarer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Burde vert ingen GEBYR for å betale moms på mindre varer. Evt 10 gebyr-frie fortollinger/året for varer u-3000kr. Her staten velger å  beskytte bedrifter (som kjøper i stor kvota) på bekostningen av enkelindivid.
Ser for meg ting som deksel til 10kr blir nå solgt for 200kr, kun fordi bedrifter KAN kreve så pass mye penger. Selv om kjøp+frakt+toll = totalt ligger mye lavere. De kommer til å tjene 1000-vis% på enkle varer.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (54 minutter siden):

Posten ytret vel tidligere at de skulle se på om det lot seg gjøre å få ned prisen på sin behandling. I og med at det er ganske hårreisende med 150 kr i gebyr uansett om varen bare koster en tier. 150 kr i gebyr for å kreve inn 3 kroner i mva. Med det handlemønsteret folk har i dag så er det en vanvittig tollmur på alle småvarer.

Det er samme jobben for posten om det er 3kr i mva eller 300kr. Slutt å kjøp en og en ting til 10kr.

"Gratis" frakt fra Kina blir det nok slutt på om noen få år. 

Det er ikke staten som krever de 150kr i fortollingskostnader. Det er posten. DHL tar fra 197kr. Sist jeg brukte Fedex tok de 125kr men det er noen år siden. UPS tok 150kr eller mer.

 

Nå har dere sjansen. Start en duppedingsbutikk og selg da vel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper ting jeg trenger. Stort sett ting som ikke er å få kjøpt i norske butikker. Eller ting som koster det mangedobbelte i norske butikker. Klart det er samme jobben, poenget er at det til nå har vært en akseptabel løsning ved at varer med lav verdi har vært fritatt. Det er jo det som er hele poenget, at med denne endringen så blir situasjonen en helt annen, slik jeg beskriver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal varer med lav verdi være fritatt moms?

Jeg kjøper duppedingser fra eBay, Aliexpress, banggood osv hele tiden hele året. Det er litt surt, men jeg er 100% enig at vi skal betale moms. Hva speditører tar for jobben er helt opp til dem, verken Staten eller Virke kan kontrollere dette. Vi får vente å se på mulige løsninger i framtiden. Utrolig mye syting fra folk. Samme folket som syter over hvor farlig og skummel Kina er kjøper alt mulig dritt fra samme landet til noen få kroner og tillegg skal ha det momsfritt og gebyrfritt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En jobb vi kan gjøre selv? Vi kunne ha betalt inn moms og avgifter selv, men stoler du på at jeg gjør det riktig? Noen må sjekke at det er gjort riktig. Skal staten ansette masse folk til å gjøre dette når pakkene går gjennom posten og andre speditørers lokaler? 

 

Prisen på egenfortolling og forenklet fortolling er det samme, 149kr.

Forenklet fortolling: Posten sjekker tolldeklarasjonspapirene og legger ut moms/toll for deg og sender pakken videre til deg. Du betaler når du henter pakken. 

Egenfortolling: Posten lagrer pakkene dine på et tollager til de sjekket at du har betalt moms/toll. Før dette må de kanskje sende deg beskjed at pakken har kommet til Norge og hvor mye du skal betale for det vet kanskje ikke du. Når pakken er betalt kan de sende den videre til deg, dette kan ta flere dager. 

Jeg har gjort begge deler og foretrekker å betale på PiB.

 

Jeg kunne tenkt meg en løsning via altinn det hver bruker får en kode som skrives i adresse feltet under adresse din.

Du betaler moms etc. rett etter du har bestilt og laster opp kvittering etc. Alt via personlig kode og personnummer/altinn.

Pakken kommer til Norge og der blir det tatt stikkprøver. De sjekker koden, slår den inn og får vite hva innholdet er og innbetalt moms etc. Har du glemt å betale moms/toll blir du siktet for momsunndragelse. Er det avtalt lavere sum på tolldeklarering og du blir siktet for dokumentforfalskning. Hvis ikke jeg husker feil så er det opptill 2år ubetinget fengsel for slikt. Fordelen med dette er at Staten kommer til å få inn mye mere moms enn slik det er nå. Alle vil betale moms for den virkelige verdien på pakken, ikke den som avsender merker pakken med.

Tollerne er for å stoppe pakker med ulovlig innhold, ikke duppedingser fra Kina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mottaker kan ikke stå ansvarlig for hva avsender skriver på pakken. Da må det isåfall dokumenteres fra anklagers side at kjøper er kjent med hva som står på pakken.

Større nettsider, som amazon og ebay kunne fint automatisk krevd inn mva og sendt det inn til AS Norge uten nevneverdig kostnad for noen parter. Hele denne fortollingsdiskusjonen er et skuespill fordi handelsnæringen pisser i buksa over tanken på at gebyret forsvinner. Det er litt fifty-fifty om jeg er enig med Virke o.l. eller ikke, og en merker veldig godt at de ikke søker "det bedre argument", men er en interesseorganisasjon som gjerne ønsker å hive andre under bussen om det er bedre for deres "kunder". Når de snakker om disse temaene er det som å høre KrF snakker om søndagsåpne butikker og liberalisering av alkohollovgivningen - hvor det er åpenbart for enhver tilhører at de argumenterer ut fra en forutbestemt fasit, og egentlig ikke har noen argumenter som holder i en grundig diskusjon om temaet. Jeg har selv spurt Virke om gebyrene, og de bare omgår hele temaet og later som om dette kun handler om mva og verdigrenser. Det gjør det ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (7 timer siden):

En jobb vi kan gjøre selv? Vi kunne ha betalt inn moms og avgifter selv, men stoler du på at jeg gjør det riktig? Noen må sjekke at det er gjort riktig. Skal staten ansette masse folk til å gjøre dette når pakkene går gjennom posten og andre speditørers lokaler? 

 

 

Fraktselskap skriver inn beløp, uten å betale inn moms
Aner ikke hvordan det fungerer nå, men det kan umulig ta lang tid å registrere et beløp og vi slipper å betale for utlegg

Dette gjelder bare når verdi er under 3000 og ikke noe som er tollpliktig, altså bare moms

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (12 timer siden):

Hvorfor skal varer med lav verdi være fritatt moms?

Jeg kjøper duppedingser fra eBay, Aliexpress, banggood osv hele tiden hele året. Det er litt surt, men jeg er 100% enig at vi skal betale moms. Hva speditører tar for jobben er helt opp til dem, verken Staten eller Virke kan kontrollere dette. Vi får vente å se på mulige løsninger i framtiden. Utrolig mye syting fra folk. Samme folket som syter over hvor farlig og skummel Kina er kjøper alt mulig dritt fra samme landet til noen få kroner og tillegg skal ha det momsfritt og gebyrfritt.

 

Jeg sier ikke at de skal være fritatt. Det er ikke betaling av merverdiavgift jeg har noe i mot. Jeg etterlyser en ordning som ikke er urimelig. Jeg mener det er urimelig at det skal koste hundre, hundreogfemti eller flere hundre kroner å kreve inn noen få kroner i mva. Det er i mine øyne i praksis en rein tollmur mot handel av små varer fra utlandet. Varer som attpåtil ofte ikke er mulig å få kjøpt innenlands.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Klag til Posten. 

 

5. Hvorfor må jeg betale en fortollingspris til Posten når jeg gjør fortollingen selv?

Posten må dekke de kostnader vi har i forbindelse med behandling av alle sendinger, inklusiv sendinger til kunder som fortoller selv.

Prisen vi tar er den grunnpris som innkreves for å dekke våre kostnader for å utføre lovpålagte oppgaver som blant annet: ankomstbehandling, registrering av sendingene og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet. Disse lovpålagte oppgavene forsvinner ikke om kunder fortoller selv. Posten gjør ”forenklet fortollinger” automatisk, men når det gjelder ordinær fortolling (vareverdi over 3000 kroner) kan man som kunde reservere seg og utføre fortollingen selv. 

7. Hvorfor tar Posten betalt for forenklet fortolling?

Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: Ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

9. Hva betyr forenklet fortolling?

Tollvesenet har innvilget Posten autorisasjon til forenklet fortolling av sendinger til privatpersoner med verdi mellom 350 kroner (inklusive transport og forsikring) og 3000 kroner (eksklusive transport og forsikring). Ordningen omfatter ikke restriksjonsbelagte varer som eksempelvis matvarer, alkohol og tobakksvarer.

Forenklet fortolling innebærer at:
• du henter sendingen på utleveringsstedet ditt.
• du betaler avgifter og forenklet tollbehandlingspris ved utlevering.
• du slipper å oppgi ditt fødselsnummer.
• du slipper fordyrende og forsinkende ekstraarbeid.

10. Er det fortsatt billigere å fortolle sendinger med verdi mellom 350-3000 kroner selv?

Nei, prisen for egenfortolling og prisen for forenklet fortolling er den samme.

Det er kun ved vareverdi fra og med 3000 kroner at du betaler cirka halve prisen ved å sørge for å få fortollet sendingen selv.
Posten må ha dekning for kostnader forbundet med behandling av alle sendinger, inklusive sendinger som man fortoller selv. Prisen du betaler dekker kostnadene Posten har for å utføre lovpålagte oppgaver som blant annet:

* Ankomstbehandling.
* Registrering av sendingene.
* Pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

Disse lovpålagte oppgavene forsvinner ikke om du fortoller selv.

Informasjon for privat import finner du på toll.no.

 

 

 

Manglende fortollingspapirer

Det hender at sendinger fra utlandet mangler fortollingspapirer. For å få tollbehandlet sendingen din må nødvendig informasjon om sendingens innhold og verdi være tilgjengelig. Mangler vi dette til sendingen lagres den midlertidig hos Posten. Vi sender deg en SMS eller en ankomstmelding.

Meldingen du mottar, gir informasjon om hvorfor sendingen er stoppet og hva du må gjøre for at sendingen skal kunne tollbehandles hos oss. Du kan sende inn manglende informasjon her.

Vi gjør oppmerksom på at sendingen ligger hos Posten og ikke hos Tollvesenet. Liggefristen på lageret vårt er 14 dager fra registrert ankomst.

Lenke til kommentar
On 1/3/2020 at 6:15 AM, DiskusDød said:

Jeg danser ikke limbo...

 

01.04.2020 har ALLTID vært datoen. Bestilte pakke med småting til 3d printerne senest igår kveld. 

 

Sånn er det når du hamrer i sinne på tastaturet istedet for å gå inn på toll.no og posten.no 

LES og FORSTÅ!

https://en.wikipedia.org/wiki/Limbo

Informasjonen om 1. april slik jeg har sett den har vært til å skulle kunne misforstås, fordi det er to grupper varer. Den andre gruppen varer som har en endringsfrist 1. januar har derfor gjort det slik at man kunne misforstå det til å bli et opphold (det jeg kalte limbo) hvor man ikke visste hvilken regel som egentlig skulle gjelde for samtlige varer etter 1. januar.

Før så forstod jeg 1. april-fristen til å gjelde det kr 3000 greiene for samtlige varer. Nå etter nyåret er skjedd og staten har begynt å informere tydeligere så forstår jeg ting annerledes. Jeg har jo etterlyst tydeligere informasjon før årsskifte, men media kom med lite som jeg har kommet over ihvertfall.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...