Gå til innhold

KrF vi ha bibelskolepoeng


  

18 stemmer

  1. 1. Bør det innføres bibelskolepoeng?

    • Ja
      0
    • Nei, men det bør fortsatt være poeng for militærtjeneste og folkehøgskole
      6
    • Nei, men det bør fortsatt være poeng for folkehøgskole
      0
    • Nei, men det bør fortsatt være poeng for militærtjeneste
      4
    • Nei, og det bør heller ikke være poeng for noe annet
      8


Anbefalte innlegg

Når man søker seg til høyere utdanning så får man poeng for alt fra militærtjeneste til folkehøgskole. Bør ikke også bibelskoleelever få poeng? Det mener KrF. Synes dere det er en god idé? Min mening er at hele Samordna Opptak bør avskaffes og at utdanningssystemet er avleggs, men det er en annen diskusjon. 

 

https://resett.no/2018/06/05/krf-onsket-bibelskolepoeng-na-kan-hele-poengsystemet-for-hoyere-utdanning-bli-revidert/

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilken filosofi man velger å følge er en privatsak og er irrelevant I forbindelse med dette.

 

Enig, og det samme bør gjelde folkehøgskole og militær. Å synge Kymbaya og spille gitar gjør deg ikke til en bedre ingeniør. Å skyte litt og stå i rett og fryse gjør deg ikke til en bedre økonom. 

 

Jeg mener også at karakterer i fag som matte og fysikk bør telle mer enn karakter i nynorsk og gym når man søker på ingeniørutdanning. 

 

Det ser forresten ikke ut som om religion er utdatert. Religion er på full fremmarsj i Europa. Kanskje særlig islam, men også kristne organisasjoner opplever vekst. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva som foregår på en bibelskole, men i utgangspunktet høres det ikke helt urimelig ut at samme regler gjelder der som for folkehøgskole. 

 

Når det gjelder militærtjeneste synes jeg det er rimelig at de som bruker et år av livet i verneplikt også belønnes, når de tross alt kunne brukt det året til å ta opp fag og få enda bedre karakterer. I tillegg tror jeg veldig mange blir betraktelig bedre studenter og ansatte av et ekstra krevende år med disiplin og plikter, selv om det er stor variasjon mellom tjenester. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om bibelskoler skulle gitt ekstra poeng så måtte også koranskoler gitt poeng, for det skal ikke være religiøs diskriminering i norge. Og da måtte koranskoler innføres i norge.

 

Ikke hvis vi erkjenner at Norge er et kristent land. Sier vi derimot at vi skal ha full likestilling mellom religionene så må vi tillate både det ene og det andre. Ønsker vi at bønnerop fra moskeer skal bli like vanlig som å høre kirkeklokker i Norge? Jeg tror vi får et klart nei hvis vi holder en folkeavstemning. 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke hvis vi erkjenner at Norge er et kristent land. Sier vi derimot at vi skal ha full likestilling mellom religionene så må vi tillate både det ene og det andre. Ønsker vi at bønnerop fra moskeer skal bli like vanlig som å høre kirkeklokker i Norge? Jeg tror vi får et klart nei hvis vi holder en folkeavstemning. 

 

Forskjell mellom "full likestilling" og fordeler innen økonomi og yrkesliv...

Lenke til kommentar

Ikke hvis vi erkjenner at Norge er et kristent land. Sier vi derimot at vi skal ha full likestilling mellom religionene så må vi tillate både det ene og det andre. Ønsker vi at bønnerop fra moskeer skal bli like vanlig som å høre kirkeklokker i Norge? Jeg tror vi får et klart nei hvis vi holder en folkeavstemning. 

Hvor er det dere hører alle disse bønneropene dere klager over hele tiden? Bor du i Saudi-Arabia?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener også at karakterer i fag som matte og fysikk bør telle mer enn karakter i nynorsk og gym når man søker på ingeniørutdanning.

 

Det gjør det allerede. Man får realfagspoeng for realfag, opptil 4, som er det dobbelte av 2 man kan få tilsammen for verneplikt/folkehøyskole/fagskole/høyere utdannelse.

Endret av Coffeetime
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...