Gå til innhold

KOMMENTAR: iOS 12 overvåker deg så ingen andre kan gjøre det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syntes det er viktig at så stort selskap går motsatt av det andre selskaper gjør. Det er snakk om mer åpnhet, og at vi skal dele alt.

 

At Apple legger disse føringene er veldig viktig, og veldig riktig. All honnør til dem. Så får vi håpe flere følger etter.

 

Her er det vel ganske klart at Apple følger Microsoft sin ordlyd de siste par årene.

Selv Google har lagd en app/funksjon for å begrense skjermtid, ikke at dette vil ha noen effekt eller hjelpe verden. Dette er enkle tiltak de gjør for å kunne si at de gjør noe uten at det går ut over egen profitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man må forkynne for leserne at dette er viktigere enn det innholdet selv forteller, er kanskje innlevelsen viktigere enn innholdet.

 

Man må nesten forkynne det for de mange som IKKE har beta, så mange vil nok sette pris på den lille, men uhyre viktige detaljen om å hindre sporing, men de finner nok ut av innholdet NÅR den blir lagt ut.

Greit å vite på forhånd hvilke goder man har i vente.

Lenke til kommentar

"Heldigvis tok ryktene feil. For dette er antakeligvis en av de viktigste oppdateringene fra noe enkeltselskap noensinne for å bedre måten våre digitale liv forløper.

 

Apple legger nå opp til at du og jeg rett og slett skal bruke dingsene våre litt mindre. I hvert fall når vi ikke egentlig trenger det. Munnhellet om at en iPad kan fungere som barnevakt er i grunnen riktig også for voksne - mange av oss sitter og glor når vi ikke har annet å gjøre."

 

Virkelig? Ikke forstyrr er den viktigste oppdateringen noen sinne?

 

I så fall har min Lumia 950XL alltid hatt denne ekstremt viktige funksjonen i en evighet. Den maser faktisk enormt mye mindre hele tiden.

 

Men, her har Apple revolusjonert igjen, ved å gi brukeren en svart skjerm. Jeez...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Heldigvis tok ryktene feil. For dette er antakeligvis en av de viktigste oppdateringene fra noe enkeltselskap noensinne for å bedre måten våre digitale liv forløper.

Apple legger nå opp til at du og jeg rett og slett skal bruke dingsene våre litt mindre. I hvert fall når vi ikke egentlig trenger det. Munnhellet om at en iPad kan fungere som barnevakt er i grunnen riktig også for voksne - mange av oss sitter og glor når vi ikke har annet å gjøre."

Virkelig? Ikke forstyrr er den viktigste oppdateringen noen sinne?

I så fall har min Lumia 950XL alltid hatt denne ekstremt viktige funksjonen i en evighet. Den maser faktisk enormt mye mindre hele tiden.

Men, her har Apple revolusjonert igjen, ved å gi brukeren en svart skjerm. Jeez...

Du har kanskje ikke iPhone da siden du tydeligvis ikke vet at ikke forstyrr har vært der lenge????
Lenke til kommentar

Du har kanskje ikke iPhone da siden du tydeligvis ikke vet at ikke forstyrr har vært der lenge????

Jeg snakker ikke om selve funksjonen, men endringen de har gjort på funksjonen, som nå omtales av tek som en del av den viktigste oppdateringen av noe enkeltselskap noen sinne...

 

Jeg har forøvrig både Android, iOS og Microsoft mobiler og nettbrett/touch-PC'er...

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om selve funksjonen, men endringen de har gjort på funksjonen, som nå omtales av tek som en del av den viktigste oppdateringen av noe enkeltselskap noen sinne...

 

Jeg har forøvrig både Android, iOS og Microsoft mobiler og nettbrett/touch-PC'er...

Ja du har helt rett i at det er "en del av" kanskje den viktigste oppdateringen, spesielt med tanke på personvern.

 

Så fortell meg om dine Android og Microsoft-mobiler, nettbrett/touch-PC'er har disse sperrene?

 

Våre Android-mobiler og nettbrett, touch-PC og "vanlig" har ikke de sperrene, men nå mangler vi jo Microsoft-mobilen. :)

Endret av Oddmi
Lenke til kommentar

Ja du har helt rett i at det er "en del av" kanskje den viktigste oppdateringen, spesielt med tanke på personvern.

 

Så fortell meg om dine Android og Microsoft-mobiler, nettbrett/touch-PC'er har disse sperrene?

 

Våre Android-mobiler og nettbrett, touch-PC og "vanlig" har ikke de sperrene, men nå mangler vi jo Microsoft-mobilen. :)

De skriver "Apple legger nå opp til at du og jeg rett og slett skal bruke dingsene våre litt mindre. I hvert fall når vi ikke egentlig trenger det..." som hovedargument for påstanden, ikke "sikkerheten" ved å blokkere facebooks og tilsvarende interaksjoner på nettsider.

 

Så når jeg skrev "en del av" så var egentlig det en feil i forhold til ordlyden i konklusjonen i denne artikkelen.

 

Missforstå meg rett, alt dette er fint, flott og supert. Men det er liksom, Apple lanserte ingen ting verdt å skrive spesielt mye om, men vi lager like vel en tidenes viktigste oppdatering artikkel... Det er langt fra tilfellet.

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk GÅSEHUD når Apple introduserte 'Fingerprinting'-bokkasje i går!!!

 

Til dem som ikke vet hva Fingerprinting er, så er dette måten Google og andre finner ut at du fremdeles er deg til tross for at du både er logget ut av Google kontoen din, browser i private mode, har adblock installert, og kjører VPN.

 

Måten Google og med flere gjør dette på er å hente ut informasjon om din browser, browserversjon, installerte addons, platform, operativsystemversjon, installerte fonter, osv., og kan med dette sansynliggjøre at du fremdeles er deg.

 

1984 er blitt en virkelighet på internett, og idioter med manglende fremtidsinnsikt som vi er har vi helt frivillig fascilitert det...

Lenke til kommentar

Fikk GÅSEHUD når Apple introduserte 'Fingerprinting'-bokkasje i går!!!

 

Til dem som ikke vet hva Fingerprinting er, så er dette måten Google og andre finner ut at du fremdeles er deg til tross for at du både er logget ut av Google kontoen din, browser i private mode, har adblock installert, og kjører VPN.

 

Måten Google og med flere gjør dette på er å hente ut informasjon om din browser, browserversjon, installerte addons, platform, operativsystemversjon, installerte fonter, osv., og kan med dette sansynliggjøre at du fremdeles er deg.

 

1984 er blitt en virkelighet på internett, og idioter med manglende fremtidsinnsikt som vi er har vi helt frivillig fascilitert det...

Det er strengt tatt ikke fingerprint blokkering, men en reduksjon av aktive elementer som kan benyttes til å skape et helt unikt fingeravtrykk. Men det er et riktig skritt videre. Så vidt meg bekjent har FireFox hatt tilsvarende funksjonalitet en stund, eller i det minste en mulighet for det. Jeg har aldri testet det, men jeg leste en gang i tiden at det var ute på testversjon, og da burde det være ute på release nå da det er en god stund siden jeg leste det.

 

Det er forøvrig mulig å teste nettleseren mot fingeravtrykk her.

https://panopticlick.eff.org/results?aat=1&t=111&dnt=111

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...