Gå til innhold

KOMMENTAR: Tolv markedsføringsfraser vi er dømt til å høre på årets E3-messe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nummer 8 traff hjem for meg. Når PR, ledere eller utviklere går ut av sin vei for å poengtere at spillet har sterke kvinnelige karakterer eller mangfold i form av homoseksuelle, fargede karakterer osv. Akkurat som dette er viktige ting for å definere karakterer i en historie, ugh. La spillet snakke for seg selv når det kommer ut. Folk blir mer irritert av at det hele tiden må snakkes om mer enn at det faktisk er i spillet.

Endret av Akrabra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artig lesning. Kjente meg igjen i mye av det.

 

For øvrig håper jeg dere slutter å bruke denne studien:

 

"Med tanke på at vi lever i en verden der over førti prosent av spillere er kvinnfolk"

 

Undersøkelsen baserer seg på Candy crush og enkle mobilspill og gir derfor ikke noe bilde på kjønnsbalansen for spill som gamer.nos lesere er opptatt av. Farmoren min spiller candy Crush, men jeg tror neppe mange ville definert henne som en spiller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nummer 8 traff hjem for meg. Når PR, ledere eller utviklere går ut av sin vei for å poengtere at spillet har sterke kvinnelige karakterer eller mangfold i form av homoseksuelle, fargede karakterer osv. Akkurat som dette er viktige ting for å definere karakterer i en historie, ugh. La spillet snakke for seg selv når det kommer ut. Folk blir mer irritert av at det hele tiden må snakkes om mer enn at det faktisk er i spillet.

 

Hvis vi snur rekkefølgen på det du sier... blir du også irritert, bare ikke like mye, av at det faktisk er sterke kvinnelige karakterer og mangfold i spillet? :-B

Endret av tommyb
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Med tanke på at vi lever i en verden der over førti prosent av spillere er kvinnfolk"

 

Undersøkelsen baserer seg på Candy crush og enkle mobilspill og gir derfor ikke noe bilde på kjønnsbalansen for spill som gamer.nos lesere er opptatt av. Farmoren min spiller candy Crush, men jeg tror neppe mange ville definert henne som en spiller.

 

Hvem har lov til å definere om de som spiller er spillere, da? Tydeligvis sjangerbasert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artig lesning. Kjente meg igjen i mye av det.

 

For øvrig håper jeg dere slutter å bruke denne studien:

 

"Med tanke på at vi lever i en verden der over førti prosent av spillere er kvinnfolk"

 

Undersøkelsen baserer seg på Candy crush og enkle mobilspill og gir derfor ikke noe bilde på kjønnsbalansen for spill som gamer.nos lesere er opptatt av. Farmoren min spiller candy Crush, men jeg tror neppe mange ville definert henne som en spiller.

 

Takk. Du har rett angående statistikken, og jeg vurderte å bruke andre tall. Men jeg er enig med tommyb og mener at alle mulige spilltyper burde tas med i betraktning, enten det er The Sims og Candy Crush Saga, eller Mass Effect og Persona 5. Selv har jeg brukt omtrent like mye tid på samtlige eksempler^^

 

Kjønnsstatistikken har uansett bare blitt mer og mer utjevnet post 2010 når den nådde 40% for aller første gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at builder markedet domineres av Indie og små selskaper... Det passer dårlig inn i hypen at alt skal gå så fort og det skal være mest mulig action, masse eksplosjoner, og ikke minst. Våpen må avfyres i første person...

 

De våkner vel en gang i fremtiden, og gir oss fantastiske builders game igjen, slik som i sim city alderen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott artikkel med meget nyttig informasjon!. Du er uten tvil favoritt forfatteren min her inne ? Følger ikke med på sendingene selv da jeg synes det blir litt for mye av det gode og litt cringe worthy. Det er nå mitt problem.

 

Tusen takk for det! E3 kan fort bli litt kleint ja;) Særlig ved noen av pressekonferansene, når de inviterer uerfarne talspersoner som prøver seg på morsomheter uten at det slår an.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjønnsstatistikken har uansett bare blitt mer og mer utjevnet post 2010 når den nådde 40% for aller første gang.

Har du noko statistikk på dette? Eg bryr meg ikkje så veldig om det er flest menn eller kvinner som spelar, folk skal få lov til å velje hobby sjølve, men når statistikken blir brukt som argument, så er der greit med eit grunnlag.

 

Når "40%" blir nemnd som argument for kvinnelege karakterar i spel, så er det lov å reflektere over kvaliteten som ligg i statistikken. Betyr det at 40% av dei som spelar den type spel, les gamer.no og får med ser kva utviklarane seier er kvinner? Det finne nok mange menn som kun speler Candy Crush òg, men det hadde uansett vore interessant å sjå statistikk som kanskje deler opp resultata etter plattform. Korleis hadde fordelinga sett ut om ein kun såg på PC og konsoll til dømes? Eller fordelinga av lesarane til gamer.no. Eg meiner det er ein vesentleg forskjell på dei som spelar PC/konsoll og dei som drivv tidsfordriv med Candy Crush. Om alle blir definert som "spelar" er ikkje så viktig, men i denne samanhengen var det snakk om korleis utviklarane tenker mtp. brukarmassen av dem type spel, og då kan det ha sin verdi å vite litt meir om statistikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjønnsstatistikken har uansett bare blitt mer og mer utjevnet post 2010 når den nådde 40% for aller første gang.

Har du noko statistikk på dette? Eg bryr meg ikkje så veldig om det er flest menn eller kvinner som spelar, folk skal få lov til å velje hobby sjølve, men når statistikken blir brukt som argument, så er der greit med eit grunnlag.

 

Når "40%" blir nemnd som argument for kvinnelege karakterar i spel, så er det lov å reflektere over kvaliteten som ligg i statistikken. Betyr det at 40% av dei som spelar den type spel, les gamer.no og får med ser kva utviklarane seier er kvinner? Det finne nok mange menn som kun speler Candy Crush òg, men det hadde uansett vore interessant å sjå statistikk som kanskje deler opp resultata etter plattform. Korleis hadde fordelinga sett ut om ein kun såg på PC og konsoll til dømes? Eller fordelinga av lesarane til gamer.no. Eg meiner det er ein vesentleg forskjell på dei som spelar PC/konsoll og dei som drivv tidsfordriv med Candy Crush. Om alle blir definert som "spelar" er ikkje så viktig, men i denne samanhengen var det snakk om korleis utviklarane tenker mtp. brukarmassen av dem type spel, og då kan det ha sin verdi å vite litt meir om statistikken.

Helt sant. Dette med at 2010 var et slags vendepunkt hvor tallet tippet over på 40% var noe jeg husker ble diskutert rundt 2013. Det var i hvert fall da jeg hørte om saken for aller første gang, men informasjonen kan være eldre. Det er egentlig ganske logisk at 2010 var en spesiell periode, for både spill på sosiale medier og spill på mobil begynte jo å dominere spillbransjen akkurat rundt tiårsskiftet der.

 

Påstanden er basert på en undersøkelse gjennomført av ESA, og jeg har tatt med ytterligere lesestoff som er relevant.

 

https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/08/22/adult-women-gamers-outnumber-teenage-boys/?noredirect=on&utm_term=.0556c096c6ea

 

https://www.pbs.org/newshour/nation/female-adults-oust-teenage-boys-largest-gaming-demographic?utm_source=facebook&utm_medium=pbsofficial&utm_campaign=newshour

 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/18/52-percent-people-playing-games-women-industry-doesnt-know

 

https://www.theguardian.com/technology/2014/sep/17/women-video-games-iab

 

Free-to-play, sosiale spill, gåte- og puslespill, er vanlig når det kommer til en stor prosent av kvinner, samt er det PC og mobil som for det meste går igjen i form av plattformer. Uansett hvordan man ser på det - til og med hvis man ikke liker tanken på at slike spillere skal tas med i betraktning - så er dette likevel en enorm markedsandel som utviklerne utvilsomt vil tjene penger på.

 

P.S. Det er viktig å huske på at slike kjønnsstudier og undersøkelser blir gjennomført av forskjellige aktører på bakgrunn av vidt forskjellige parametere. For eksempel virker dette med definisjonen på hva som gjør folk om til en spiller av digitale spill veldig subjektivt. I artikkelen velger jeg å runde ned til 40%, men statistikken jeg lenker til viser faktisk helt opp i 47%. Jeg har også sett forskningsresultater som peker til 38%, og 51%. Dette kommer helt an på når studiet ble gjennomført, hvilke kategorisering de bruker i undersøkelsen, samt hvordan dataen blir analysert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nummer 8 traff hjem for meg. Når PR, ledere eller utviklere går ut av sin vei for å poengtere at spillet har sterke kvinnelige karakterer eller mangfold i form av homoseksuelle, fargede karakterer osv. Akkurat som dette er viktige ting for å definere karakterer i en historie, ugh. La spillet snakke for seg selv når det kommer ut. Folk blir mer irritert av at det hele tiden må snakkes om mer enn at det faktisk er i spillet.

 

Hvis vi snur rekkefølgen på det du sier... blir du også irritert, bare ikke like mye, av at det faktisk er sterke kvinnelige karakterer og mangfold i spillet? :-B

Jeg må si meg enig med Akraba. Synes det er like dustete hver gang det skal lages et stort poeng ut av "sterke" kvinnelige/fargede/homofile karakterer. Det gir meg et inntrykk av at utviklerne anser personer fra disse gruppene som "svake" i utgangspunktet samtidig som de er stolte av å kunne presentere en "ikke svak" karakter...

 

Merk her at jeg ikke har noe imot karakterer av noe slag (med mindre karakterene er irriterende), men det er selve behandlingen karakterene får av utviklerne som får meg til å synes at det er flaut å se/høre på.

 

Og ja, var litt sen til å lese saken gitt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...