Gå til innhold

Trenger ny scanner


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Har lenge hatt slike multifuksjonsskrivere, med scanner.

 

Trenger egentlig ikke skriveren, men trenger scanner. Hvilken skal jeg velge?

 

Jeg sammenlignet et par på Komplett, til ca. 5,5' og 2,5', men skjønner ikke hvorfor jeg skulle velge den dyreste. Hva gjør den bedre?

https://www.komplett.no/compare?id=879278&id=837964

 

Hva gjør dyrere scannere som de billigere (2' ?) ikke klarer?

 

Noen anbefalinger til scannere?

 

Må være A4 i hvert fall.. Finnes større?

 

Skal brukes privat.

 

Jeg vet ikke helt hva slags informasjon dere eventuelt trener for å hjelpe meg, så spør om dere lurer.

 

 

På forhånd takk.

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt avhenger av hva du skal bruke scanneren til. Veldig enkelt forklart er v800 og v600 samme type scanner, nemlig fotoscanner med lys i lokket for gjennomlysing av film og transparenter. V800 har dobbelt så bred scanneflate for gjennomlysing som v600, og støtter i tillegg utstyr for såkalt våtscanning.

Dersom du skal scanne dokumenter eller papirfoto i A4-størrelse eller mindre, vil de fleste rimeligere (og flatere) scannere enn disse være mer en gode nok.

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar

Ikke kjøp blekk. Ville anbefalt en HP LaserJet uten å ha eid en selv enda. Har HP OfficeJet, og den renser og renser fordi jeg liker å slå av strømmen, og dertil tømmer blekkassettene før jeg vet ordet av det. Her er et par modeller som jeg selv har vurdert å handle, kun svart farge vel og merke. Da jeg ikke ser behover for en dyr fargeløsning. Da tyr jeg heller til hvilken som helst blekkløsning for fargene de få gangene jeg vil det som ekstraenhet, støvende ned:

 

 

Obs, tror jeg opplevde en gang at jeg tom for blekk, og enheten nektet meg å skanne (OfficeJet). Et er litt kjipt)

 

Lenke: https://store.hp.com/us/en/vwa/printers/prnttyp=Laser;segm=Business;prnttyp=Print-scan-and-copy,Print-scan-copy-and-fax

F.eks.:

 

HP LaserJet Pro M426fdw

 

HP LaserJet Pro MFP M227fdw

Endret av G
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Hva betyr det at noe har bredere scanneflate? For, vi snakker ikke om størrelsen på det du faktisk scanner, ikke sant?

 

 

Og G, jeg er kun interressert i bare scanner, ikke multifunksjon (det har jeg hatt før, flere av). Takk for de siste tipsene!

 

 

 

Noe jeg bør tenke på da når jeg skal kikke? Skal stort sett scanne CD-cover, gamle bilder og diverse småting/ark. Skulle gjerne ha hatt noe som kan scanne LP-cover.. Finne slike?

 

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert på det. Kanskje best å ta kontakt med en forhandler av slikt, etterhvert?

 

Har kun oppdaget disse når jeg selv var på let. Pga. at HP Officejet er god på flere måter i tester, med unntak av blekkostnad, så tenker jeg sånn at HP Laserjet, eller disse proffskannerne fra HP er gode. Men du kan sikkert gå for andre merker. Men jeg selv tror jeg hadde tatt HP, pga. den gode opplevelsen (med blekk-bismak) fra HP.

 

Tror det går an å få tak i A3-skannere, men vet ikke om de kommer med arkmater. Og det koster sikkert skjorta også.

 

A3 er 297 mm x 420 millimeter.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Paper_size

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva betyr det at noe har bredere scanneflate? For, vi snakker ikke om størrelsen på det du faktisk scanner, ikke sant?

 

 

Noe jeg bør tenke på da når jeg skal kikke? Skal stort sett scanne CD-cover, gamle bilder og diverse småting/ark. Skulle gjerne ha hatt noe som kan scanne LP-cover.. Finne slike?

 

 

Scanneflaten handler om det effektivt utnyttede arealet av glassplata. Ved scanning av negativer tar, veldig enkelt forklart, V800 dobbelt så mange , fordi lysboksen i lokket er over dobbelt så bred. Ved reflektiv scanning (altså med lys kun fra under) utnyttes omtrent hele glassplata, og da gir scannerne omtrent samme resultat (selv om V800 i teorien har et lite hakk høyere oppløsning, men det er totalt ubrukelig for det meste. Brukes bare om du ønsker deg skikkelig store filer).

 

LP-cover blir dessverre for store for de aller fleste scannere. Til det anbefaler jeg heller å bruke et fotoapparat, og sørge for at coveret er jevnt belyst. Det er scanning god som noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...