Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav til umiddelbar oppsigelse


LordD

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på noen ting og håper dere kan hjelpe

 

1. Blir det brudd på aml hvis man jobber 11-12t uten å få pause? hvis man får er det 5-10min totalt på de      11-12t der man får spise og gå på do! 

 

2. Får heller ikke overtidsbetaling, men vanlig timelønn. heller ingen natt tillegg.

 

3. Har ikke fått jobbet noe siden Desember 2017 og har nå 1 mnd med oppsigelsestid. Får heller ikke            begynt i ny jobb pga dette og ingen penger fra arbeidsgiver eller NAV. 

 

5. Mistrives også i jobben og blir tungt belastet

4. Noe jeg kan gjøre for å få umiddelbar oppsigelse ang dette?

 

Håper på noen svar her! Hadde vært til stor hjelp!! 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver og tillitsvalgte kan avtale arbeidstid opp til 12,5 timar perdag. Du har rett på tilsaman ein halv time pause, men dersom pausen ikkje kan gjennomføres så får det kun den virkninga at du skal få pausa etter arbeidstid i form av overtidsbetaling.

 

Kva som gir rett til overtidsbetaling er også avhengig av kva som er avtalt. For eksempel er det kun overtid dersom du blir pålagt å jobbe lenger enn avtalt arbeidstid. Det er også rom for å avtale at overtid blir tatt ut som avspassering.

 

Kva stillingsprosent har du? Om du ikkje har fått jobbe sidan desember så tyder det på at du har ein 0% avtale. I så tilfelle kan du i prinsippet sjå vekk ifrå oppsigelsestida sidan du då kan levere oppsigelse og samtidig takke nei til alle vakter du får tilbud om.

 

Det å lovlig kunne gå på dagen krever vesentlig mislighold av avtalen frå arbeidsgiver.

Samtidig er det slik at konsekvensen for deg er at du kan bli erstatningspliktig for tapet som arbeidsgiver får på grunn av ditt kontraktsbrudd. Slik som du beskriver arbeidssituasjonen så er det tvilsomt at arbeidsgiver kan vise til konkrete tap.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver og tillitsvalgte kan avtale arbeidstid opp til 12,5 timar perdag. Du har rett på tilsaman ein halv time pause, men dersom pausen ikkje kan gjennomføres så får det kun den virkninga at du skal få pausa etter arbeidstid i form av overtidsbetaling.

 

Kva som gir rett til overtidsbetaling er også avhengig av kva som er avtalt. For eksempel er det kun overtid dersom du blir pålagt å jobbe lenger enn avtalt arbeidstid. Det er også rom for å avtale at overtid blir tatt ut som avspassering.

Dette er for dårlig svar. Er det for varmt?

Lenke til kommentar

1. Blir det brudd på aml hvis man jobber 11-12t uten å få pause? hvis man får er det 5-10min totalt på de      11-12t der man får spise og gå på do!

Ja, det er regulert av AML §10-9. Jobber man mer enn 5,5 timer har man krav på en (ubetalt) pause. Under gitte forutsettinger kan det være at pausen blir betalt.

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Del 2 åpner for ytterligere en pause hvis man jobber mer enn 2 timer utover alminnelige arbeidstid

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

Alminnelig arbeidstid reguleres av §10-4, og utgangspunktet er maks 9 timer i løpet av 24 timer. §10-5 åpner for gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid.

 

Mange av unntakene i AML krever at bedriften er bundet av tariff avtale.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle, her kommer litt mer info så ser vi hva dere har å si.

Stillingprosent er jeg litt usikker på, men er jo en deltidsstilling og jobbing for det meste i helgene. 

På kontraktene står dette: 

Det avtales gjennomsnittsberegning av arbeidstid etter AML § 10 - 5, det vil si at grensen for den alminnelige arbeidstid per dag er 10 timer og 48 timer i løpet av 7 dager. Dersom arbeidsgiver inngår avtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstid med de tillitsvalgte eller med Arbeidstilsynet er arbeidstaker bundet av slik avtale. 

 

Det står også overtidsbetaling i henhold til AML § 10 - 6 noe jeg ikke har lagt merke til. Heller ikke natt eller helge tillegg i lønnen. 

 

Pauser avvikles iht. AML § 10 - 9. Dersom daglig arbeidstid overstiger 5,5 t har arbeidstaker rett på 10 minutters pause.Pausene skal til sammen være minst 30 min hvis den daglige arbeidstid er minst 8 t. Pausene kan forskyves. 

 

Altså vi får maks 10 min på 11/12t og ingen betaling for å ikke ha pauser eller noe godtgjørelse 

Lenke til kommentar

då AML opner for ein del fleksibilitet så lenge arbeidsgiver og arbeidstaker er enige.

 

Tjo, men når arbeidstaker lager en tråd på diskusjon.no rundt 'kan det virkelig stemme at jeg skal utsettes for dette?', så er vel enigheten neppe til stede?

Lenke til kommentar

 

Arbeidstilsynet svarer på spørsmål

Kontakt arbeidstilsynets svartjeneste på telefon 73 19 97 00. De svarer på generelle spørsmål om rettigheter og plikter i henhold til arbeidsmiljøloven, ferieloven med mer. Du kan også sende dem spørsmål på e-post. De blir normalt besvart i løpet av én til tre arbeidsdager. [email protected]

 

LOs sommerpatrulje

LOs sommerpatrulje er vaktbikkja for ungdom i arbeidslivet. Mange møter arbeidslivet for første gang i sommerjobb eller jobb ved siden av skole og studie. Sommerpatruljen hjelper deg gjennom info-telefon eller oppsøker bedriften din. Du får juridisk veiledning og råd på veien. Det beste er selvsagt at du er medlem - da er du tryggest. Du kan kontakte LOs sommerpatrulje på telefon 810 01 999 på sommeren. De svarer deg på ulike spørsmål du har i forbindelse med jobben.

 

 

Kilde: LO og Arbeidstilsynet

 

Lenke til kommentar

Pauser avvikles iht. AML § 10 - 9. Dersom daglig arbeidstid overstiger 5,5 t har arbeidstaker rett på 10 minutters pause.Pausene skal til sammen være minst 30 min hvis den daglige arbeidstid er minst 8 t. Pausene kan forskyves. 

 

Altså vi får maks 10 min på 11/12t

Du skriver at det er kontraktfestet pauser på minst 30 minutter når arbeidsdagen er minst 8 timer. Da kan du ikke konkludere med at dere bare får 10 minutter pause/pauser når arbeidsdagen er 11-12 timer.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Du skriver at det er kontraktfestet pauser på minst 30 minutter når arbeidsdagen er minst 8 timer. Da kan du ikke konkludere med at dere bare får 10 minutter pause/pauser når arbeidsdagen er 11-12 timer.

 

Ja det står det i kontrakten, men vi får aldri 30 minutters pause. På de 11-12 timers vaktene jeg har hatt har vi ikke fått mer en maks 10 minutter i løpet av de 12 timene. Har også jobbet slike vakter uten å få pause. Fikk beskjed om å ha drikke på meg og en liten matbit i lommen. Fikk bare plass til en energy bar og var alt jeg fikk spist iløpet av den 12t vakten 

 

Konkluderer ikke med noe, bare sier det sånn som det er og flere på jobb er enige

Lenke til kommentar

Du skriver at det er kontraktfestet pauser på minst 30 minutter når arbeidsdagen er minst 8 timer. Da kan du ikke konkludere med at dere bare får 10 minutter pause/pauser når arbeidsdagen er 11-12 timer.

 

Nå var vel ikke det en konklusjon, men en beskrivelse av hva de faktisk får som pause.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja det står det i kontrakten, men vi får aldri 30 minutters pause. På de 11-12 timers vaktene jeg har hatt har vi ikke fått mer en maks 10 minutter i løpet av de 12 timene. Har også jobbet slike vakter uten å få pause. Fikk beskjed om å ha drikke på meg og en liten matbit i lommen. Fikk bare plass til en energy bar og var alt jeg fikk spist iløpet av den 12t vakten 

 

Konkluderer ikke med noe, bare sier det sånn som det er og flere på jobb er enige

 

Ok, det var nok begrensningen i kommunikasjon over nettforum som tro til. :)

 

Maks ti minutter pause på mer enn 8 timer er åpenbart brudd på arbeidskontrakten, men jeg vet ikke hva man kan få gjort med det. Du kan jo ta en telefon til arbeidstilsynet som noen har foreslått dersom det ikke kommer noen andre forslag.

Lenke til kommentar

Har hørt at hvis det er brudd på den, så kan man si opp på dagen uten å ha oppsigelsestid. 

Blir jo holdt igjen av denne oppsigelstiden og står i kontrakten at jeg ikke kan være ansatt hos andre samtidig.

Får prøve å ringe de ja, eller går det å besøke de? Ta med kontrakten og forklare litt?

Lenke til kommentar

Har hørt at hvis det er brudd på den, så kan man si opp på dagen uten å ha oppsigelsestid.

 

Nei, det tror jeg ikke stemmer. Ethvert brudd på arbeidskontrakten gir deg ikke rett til å si opp jobben uten oppsigelsestid. Du kan derimot kreve at arbeidsavtalen blir fulgt av arbeidsgiver.

 

Dersom du har en arbeidsavtale med ubetalt matpause, så kan du kreve lønn for arbeidstid du ikke har fått betalt for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg ikke stemmer. Ethvert brudd på arbeidskontrakten gir deg ikke rett til å si opp jobben uten oppsigelsestid. Du kan derimot kreve at arbeidsavtalen blir fulgt av arbeidsgiver.

 

Dersom du har en arbeidsavtale med ubetalt matpause, så kan du kreve lønn for arbeidstid du ikke har fått betalt for.

Mener å ha hørt at hvis det er brudd på kontrakten eller AML så har man gyldig grunn til umiddelbar oppsigelse, men vet ikke

Lenke til kommentar

Mener å ha hørt at hvis det er brudd på kontrakten eller AML så har man gyldig grunn til umiddelbar oppsigelse, men vet ikke

Du må nesten henvise til en lov som sier det. "Mener å ha hørt" er en tynn argumentasjon. Utgangspunktet er at man har en arbeidsavtale og at den skal holdes. Arbeidsgiver har heller ikke rett til å si deg opp på dagen om du, som arbeidstager, bryter en detalj i arbeidsavtalen en gang.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det kun arbeidsgiver som har adgang til å gi avskjed med umiddelbar virkning. Det krever at arbeidstakaren har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.

 

Arbeidstakaren har i utgangspunktet ikkje lovleg adgang til å gå på dagen, men det som arbeidstaker har rett på er at arbeidsgiver oppfyller sine plikter etter arbeidsmiljølova og arbeidsavtalen. Det betyr at ein blant anna har rett på eit fult ut forsvarleg arbeidsmiljø.

 

Dersom arbeidsgiver ikkje oppfyller sine plikter så kan ein handtere det ved at verneombudet informerer arbeidsgiver om at arbeidssituasjonen er helsefarleg, og at ein om nødvendig stanser arbeidet fram til forholdet er retta opp. Dersoom arbeidsgiver då ikkje ordner opp skal saka meldast for arbeidstilsynet.

 

I all enkelheit betyr det at dersom arbeidsgiver bryt arbeidsmiljølova så kan ein i ytterste konsekvensen legge ned arbeidet og fortsatt kreve lønn fram til arbeidsmiljøet er utbetra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...