Gå til innhold

Hyundai slipper endelig prisene på Kona Electric


Anbefalte innlegg

Nye leaf er en forferdelig bil, av den enkle grunn at man ikke kan hurtiglade den. 

 

Fruen har kjøpt seg ny leaf, skulle ta den til hytta ( 230 km ) - dette er akkurat for langt for 40kwt pakken. 

 

Hadde ca 20% batteri igjen og måtte hurtiglade.

 

Hurtigladingen var på maks 28kwt.. Dette var på grunn av temperatur i batteripakken. 

 

Dette var første ladning, turen skjedde på en formiddag. Bilen hadde stått en hel helg før avgang. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er bilen bestilt. Det var full trøkk på severen til Hyundai, så jeg måtte prøve veldig mange ganger.

Da gleder jeg meg til å høre fra dem om leveringsdato :)

Hvilken plass har du i køen?

Regner med at leveringsdato først blir klart etter 17., da jeg antar de etter denne datoen må bestille i rekkefølgen man har i køen deres.

Lenke til kommentar

Da er bilen bestilt. Det var full trøkk på severen til Hyundai, så jeg måtte prøve veldig mange ganger.

Da gleder jeg meg til å høre fra dem om leveringsdato :)

 

Opplevde akkurat det samme i morges, da jeg bestilte min, og kan ikke annet enn å si meg enig om at det mest spennende nå er når faktisk leveringsdato blir. I alle tilfeller, gratulerer og lykke til med kjøpet.

 

Hvilken plass har du i køen?

Regner med at leveringsdato først blir klart etter 17., da jeg antar de etter denne datoen må bestille i rekkefølgen man har i køen deres.

 

Selv har jeg plass 2500, så det blir sannsynligvis ikke levering før jul på meg, gitt at de håper å få 2000-2500 biler i år. Ble full pakke på meg inkludert soltak, så håper det kan bety at jeg "sniker" litt i køen om de får mange med soltak, men at flest velger bilen uten.

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da er bilen bestilt. Det var full trøkk på severen til Hyundai, så jeg måtte prøve veldig mange ganger.

Da gleder jeg meg til å høre fra dem om leveringsdato :)

Hvilken plass har du i køen?

Regner med at leveringsdato først blir klart etter 17., da jeg antar de etter denne datoen må bestille i rekkefølgen man har i køen deres.

Jeg er nr 1500. Håper jeg får bilen i år. Har opprettet en facebook side for kona electric.

https://www.facebook.com/groups/1014172865404118/

Lenke til kommentar

Helt grei som en bil nr 2, men en bil som knapt støtter hurtiglading (ikke mange 100 kwh ladestasjoner rundt omkring) så blir det fort en lite hensiktsmessig bil de gangene man skal kjøre langt.

 

Jeg tror ikke det finnes noen 100 kwh ladestasjoner i det hele tatt, da ladeeffekt oppgis i kw og ikke kwh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frister jo denne. Noen som har sett interiøret i bensin eller hybrid Kona og har noen tanker? Vurdere om skinnseter og "oppgradert" interiør og metallic lakk er verdt 15k...

 

Skulle jeg kjøpt ville jeg lagt på de 15 000 ekstra. Dette er detaljer som hever totaltinntrykket mye og som etter mitt syn er en selvfølge i en såpass dyr bil. Det vil også gjøre eventuelt videresalg lettere.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Denne batteri-bil epoke hypen minner sterkt om Iphone hysteriet. Hver gang det kommer en ny modell går folk av skaftet og forhåndsbestiller og ligger i soveposer utenfor butikken. "Nå går jeg jammen inn på nettet og kjøper meg en bil (>300.000!) ... og en til Kona!" Ola nordmann har for mye penger.

Lenke til kommentar

Model 3 med samme rekkevidde havner på 470.000 minimum antar jeg.

Man får ikke Model 3 med samme rekkevidde. Model 3 kommer i to versjoner, en med ca 55 kWh og en med ca 80 kWh. Det minst batteriet vil nok gi noe mindre rekkevidde enn Kona, mens det største batteriet gir noe sånt som 100 km ekstra. I mitt syn vil trolig det minste batteriet være nærmest Kona, og da snakker vi startpris på omkring 300.000 kroner.

 

Og Kona har potensielt kortere leveringstid.

Tja, kanskje litt, men er man langt bak i køen så er det neppe snakk om stor forskjell.
Lenke til kommentar

Denne kommer garantert til å toppe registreringsstatistikken de neste årene hvis Hyundai klarer å levere nok biler.

 

Toppe registreringsstatistikken? Til sammenligning: Ifølge den ferske registreringstallene for april viser at hybridbiler og elbiler fortsatt står for en svært liten del av totalsalget i det europeiske markedet. Denne måneden ble det solgt 1,34 millioner nye personbiler i Europa. Bare 5,5 prosent av disse hadde en elektrisk drivlinje.

Hvordan får du til at en elbil (alle merker) som det totalt selges 5,5% av i europa kan toppe den statistikken?

Lenke til kommentar

Toppe registreringsstatistikken? Til sammenligning: Ifølge den ferske registreringstallene for april viser at hybridbiler og elbiler fortsatt står for en svært liten del av totalsalget i det europeiske markedet. Denne måneden ble det solgt 1,34 millioner nye personbiler i Europa. Bare 5,5 prosent av disse hadde en elektrisk drivlinje.

Hvordan får du til at en elbil (alle merker) som det totalt selges 5,5% av i europa kan toppe den statistikken?

Det var nok snakk om å toppe statistikken i Norge, og den har nok en sjanse, selv om det ikke er sikkert.

 

At en elbil topper statistikken i Europa er fortsatt en del år unna. Ville ikke overraske meg om det ikke skjer før nærmere 2030.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Toppe registreringsstatistikken? Til sammenligning: Ifølge den ferske registreringstallene for april viser at hybridbiler og elbiler fortsatt står for en svært liten del av totalsalget i det europeiske markedet. Denne måneden ble det solgt 1,34 millioner nye personbiler i Europa. Bare 5,5 prosent av disse hadde en elektrisk drivlinje.

Hvordan får du til at en elbil (alle merker) som det totalt selges 5,5% av i europa kan toppe den statistikken?

Det var nok snakk om å toppe statistikken i Norge, og den har nok en sjanse, selv om det ikke er sikkert.

 

At en elbil topper statistikken i Europa er fortsatt en del år unna. Ville ikke overraske meg om det ikke skjer før nærmere 2030.

Da må det skje en kraftig utvikling av elbiler skal det skje. Dagens batteri holder ikke mål i så måte. Husker ikke når Tesla kom men det er vel 10 år eller mer nå? Hva har skjedd med utviklingen av batteri siden den gang? Ikke mye. Se hva som har skjedd med de som bruker fossilt drivstoff. Der har det vært en stor utvikling med mer og mer miljøvennlige motorer. Slipper stadig ut mindre samtidig de har mer hester nå. Fossildrevne kjøretøy vil nok dominere like mye i 2030 som nå. Om 12 år vil de motorene ble enda mye mer miljøvennlige. Hva som skjer på batterifronten veit ikke jeg. Har lest at mye skjer men har enda tilgode og se noe håndfast.

Lenke til kommentar

Da må det skje en kraftig utvikling av elbiler skal det skje. Dagens batteri holder ikke mål i så måte. Husker ikke når Tesla kom men det er vel 10 år eller mer nå? Hva har skjedd med utviklingen av batteri siden den gang? Ikke mye.

Tesla Roadster kom på markedet i 2008; Model S i 2012. Og det er en pågående utvikling der batteriene blir bedre og bedre på alt. Energitettheten har ca doblet seg fra Roadster. Prisen har falt med 80-90%. Batteriene er mye mindre utsatt for brann. Bruken av kobolt er redusert med 96%. Levetiden er femdoblet. Batteriene kan nå hurtiglades.

 

Dette er altså det som har skjedd i kommersielt tilgjengelige biler over de siste 10 årene. De neste 12 årene vil kanskje ikke fullt så rask utvikling, men det vil definitivt fortsatt komme bedre og bedre og bedre batterier.

Se hva som har skjedd med de som bruker fossilt drivstoff. Der har det vært en stor utvikling med mer og mer miljøvennlige motorer. Slipper stadig ut mindre samtidig de har mer hester nå. Fossildrevne kjøretøy vil nok dominere like mye i 2030 som nå. Om 12 år vil de motorene ble enda mye mer miljøvennlige. Hva som skjer på batterifronten veit ikke jeg. Har lest at mye skjer men har enda tilgode og se noe håndfast.

Det har nesten ikke skjedd noe med fossilbilene. Bruken av Adblue er en ting man kan notere seg. Og så har du så klart hybridiseringen som har tiltatt raskt.

 

Men ser man på de aller fleste fossilbiler som selges i verden, så er forbruket like høyt nå som for ti år siden, og utslippene er bare marginalt bedre.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da må det skje en kraftig utvikling av elbiler skal det skje. Dagens batteri holder ikke mål i så måte. Husker ikke når Tesla kom men det er vel 10 år eller mer nå? Hva har skjedd med utviklingen av batteri siden den gang? Ikke mye.

Tesla Roadster kom på markedet i 2008; Model S i 2012. Og det er en pågående utvikling der batteriene blir bedre og bedre på alt. Energitettheten har ca doblet seg fra Roadster. Prisen har falt med 80-90%. Batteriene er mye mindre utsatt for brann. Bruken av kobolt er redusert med 96%. Levetiden er femdoblet. Batteriene kan nå hurtiglades.

 

Dette er altså det som har skjedd i kommersielt tilgjengelige biler over de siste 10 årene. De neste 12 årene vil kanskje ikke fullt så rask utvikling, men det vil definitivt fortsatt komme bedre og bedre og bedre batterier.

Se hva som har skjedd med de som bruker fossilt drivstoff. Der har det vært en stor utvikling med mer og mer miljøvennlige motorer. Slipper stadig ut mindre samtidig de har mer hester nå. Fossildrevne kjøretøy vil nok dominere like mye i 2030 som nå. Om 12 år vil de motorene ble enda mye mer miljøvennlige. Hva som skjer på batterifronten veit ikke jeg. Har lest at mye skjer men har enda tilgode og se noe håndfast.

Det har nesten ikke skjedd noe med fossilbilene. Bruken av Adblue er en ting man kan notere seg. Og så har du så klart hybridiseringen som har tiltatt raskt.

 

Men ser man på de aller fleste fossilbiler som selges i verden, så er forbruket like høyt nå som for ti år siden, og utslippene er bare marginalt bedre.

Javel Espen, Hvis de batteriene er blitt så bra regner jeg med de ikke er like tunge som før. Så Teslabatteriet koster nå rundt 150 000? Hvorfor er ikke rekkevidden økt tilsvarene når de er 100% mer effektive? Hvor mye av verdens totale utslipp i prosent står verdens bilpark for? Burde vært mye mer fornuftig og startet med de store lasteskipene,fly, diesellok o,s,v, enn vanlige biler som slipper ut minnimalt i forhold til dem.

Lenke til kommentar
Javel Espen, Hvis de batteriene er blitt så bra regner jeg med de ikke er like tunge som før. Så Teslabatteriet koster nå rundt 150 000?

150.000 kroner for et 102 kWh Model S/X batteri er ikke urimelig. Trolig 80.000-100.000 kroner for et Model 3 batteri.

 

Og batteriene blir lettere. I 2012 kom Model S med et batteri på ca 81 kWh og 550 kg, nå kommer Model 3 med batteri på 80 kWh og 480 kg. Da har de på Model 3 også integrert laderen, DC/DC omformer og litt diverse inn i batteripakken. Dette er fort noe sånt som 40 kg som er flyttet inn i batteripakken.

 

Hvorfor er ikke rekkevidden økt tilsvarene når de er 100% mer effektive?

Rekkevidden er økt. Man kan kjøre nesten dobbelt å langt med en Model S med 102 kWh batteri enn en Roadster med 53 kWh batteri.

 

I 2020 kommer forresten den nye Roadsteren med 200 kWh batteri, altså nesten fire ganger mer enn den orginale Roadsteren.

 

Hvor mye av verdens totale utslipp i prosent står verdens bilpark for? Burde vært mye mer fornuftig og startet med de store lasteskipene,fly, diesellok o,s,v, enn vanlige biler som slipper ut minnimalt i forhold til dem.

Omkring 40% av verdens oljeforbruk går med til transport på vei. Det er dette som er enklest å elektrifisere, så da begynner man med dette.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...