Gå til innhold

Arvet penger - formueskatt/renter på arvete penger etc.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Arvet i Februar 2millioner kroner etter bortgang i familien. Har DNB som bank så puttet dette inn på en SuperSpar konto hos dem, etter litt rådgivning. Noen som har råd å tips til hva jeg kan gjøre med pengene for å unngå mesteparten av formueskatten? Jeg kommer til å fylle en BSU konto før året er forbi. Jeg har også tenkt på å kjøpe bolig og leie ut da jeg foreløpig bor ålreit. Renten på superspar per dags dato er vel 1.20%. så med 2millioner på bok der vil jeg tjene 24.000kr på renter(?). Jeg er for øvrig skatteklasse 1, noe som vil si at Formueskatt til kommunen er på 0.7%, ang formueskatt til staten blir jo formuen min på over 1.480.000kr så jeg må vel betale 0.15% i formueskatt til de også? Vil det lønne seg med fond, kjøpe leilighet? invester i noe annet?

 

Regner med det er flust av muligheter her, men er det noen som kunne hjulpet meg på riktig vei? Å evt gitt meg direkte utregninger på hva jeg hadde endt opp med å betale i skatt mot det jeg får i rente visst jeg bare lar pengene stå der urørt.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare ett tips, komplettbank har 2%, der blir det altså 40 000 i stedet. Sett de i det minste inn der i stedet for hos DNB.

Resten av det du lurer på kan jeg desverre ikke så mye om.

 

Det er sikkert flere som har den renten altså, men vet komplett har

De gir deg også rentene hver måned, noe jeg liker ihvertfall :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Med en inflasjon på rundt 2% i året, så vil det å la pengene stå på en konto med under det i rente føre til at du over tid (relativt) taper penger.

 

Som aklla ikke så peiling på hvordan investere 2 millioner. Selv om jeg personlig nok bare hadde kjøpt meg bolig/leilighet, da en ferdig nedbetalt bolig (+ over tid en god buffer ved sparing), gir veldig stor frihet/trygghet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor for tiden i Oslo, så 2 millioner gir meg ikke mer enn en litt pimpa garasje.. Hadde planer om å gå inn med 1 million for å kjøpe en leilighet jeg enten selv ville bo i en stund for å så leie ut, evt leie den ut fra starten av. Men på grunn av en jobb med lav grunnlønn (mye tillegg som gjør lønna mi nesten det dobbelte av grunnlønna) så fikk jeg ikke store lånet, selv da jeg leverte de siste 3 lønnsslippene mine som viste dette fikk jeg ikke mer en 1 million i lån. Jeg har såvidt studielån igjen (20.000kr) og ellers ingen gjeld.. Mulig jeg må prøve hos flere banker visst jeg tenker på å kjøpe en leilighet.

 

Skal sjekke ut indeksfond, samt komplettbank og noen andre alternativer. 

 

Takk for all respons!

Lenke til kommentar

Regn også på formueskatt med bolig. Det er ikke sånn at formueskatt i seg selv er så mye at det alene gjør at man bør gjøre noe så drastisk som å kjøpe bolig til flerfoldige millioner.

 

Aksjer og aksjefond gir 20% skatteformuesreduksjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først vil jeg si at jeg er en hobbyøkonom, og mine synspunkter skal tas med en klype salt. Det beste du kan gjøre er å gjøre din egen research.

 

Såkalt profesjonell finansiell rådgivning er jeg skeptisk til da "rådgiverne" ofte er selgere i forkledning, og deres prioritet er å berike seg selv eller bedriften de jobber for.

 

For det første må du være oppmerksom på at dersom du har pengene på høyrentekonto taper de verdi hvert år selv om du får renter på innestående beløp.

 

Dette pga formueskatt, skatt på renteinntekter og inflasjon.

 

Hva du velger å gjøre med pengene avhenger også av når du har tenkt å bruke dem og ellers hvilke behov du har.

 

Hvis du foretrekker å investere pengene og "glemme" dem de neste 10-40 årene kan indeksfond være et alternativ. Med indeksfond tar du selvsagt en risiko med pengene, og du er ikke garantert at de vokser i verdi. Du kan også risikere at de taper seg i verdi. Skal du ha en verdistigning er du imidlertid nødt til å ta den risikoen.

 

Med fondsinvesteringer skal du også være oppmerksom på potensialet for valutarisiko dersom fondet ikke har valutasikring samt behovet for å kjøpe seg opp i fondet over tid for å unngå at man treffer en topp i markedet som medfører en lavere avkastning på fondet over tid.

 

Det lønner seg å kjøpe fondsandeler i et fallende marked da man får flere og billigere andeler i fondet enn i et høyt priset marked som nå.

 

Skulle jeg investert 2 millioner i fond ville jeg kanskje brukt 2 år med 24 månedlige kjøp for å minimere denne riskoen.

 

Et annet alternativ kan være kjøp av utleieleilighet, eventuelt et større hus for deg selv med utleieleilighet. Da blir leieinntekten skattefri.

 

Kjøp av hus krever imidlertid langt større kapital enn 2 millioner. Du må mest sannsynlig supplere med lån dersom du får innvilget det.

 

Forbruk er jo selvsagt også et alternativ. Da bør du ikke sette pengene i fond (pga krav til sparehorisont på minst 10 år) eller investere i eiendom (som er en illikvid eiendel, formuen blir bundet opp i eiendommen).

 

En kombinasjon er selvsagt også mulig, slik at du tar 500 000 til rent forbruk, og 1,5 millioner til investeringer, eventuelt egenkapital til fremtidig bolig.

Lenke til kommentar

Bor for tiden i Oslo, så 2 millioner gir meg ikke mer enn en litt pimpa garasje.. Hadde planer om å gå inn med 1 million for å kjøpe en leilighet jeg enten selv ville bo i en stund for å så leie ut, evt leie den ut fra starten av. Men på grunn av en jobb med lav grunnlønn (mye tillegg som gjør lønna mi nesten det dobbelte av grunnlønna) så fikk jeg ikke store lånet, selv da jeg leverte de siste 3 lønnsslippene mine som viste dette fikk jeg ikke mer en 1 million i lån. Jeg har såvidt studielån igjen (20.000kr) og ellers ingen gjeld.. Mulig jeg må prøve hos flere banker visst jeg tenker på å kjøpe en leilighet.

 

Skal sjekke ut indeksfond, samt komplettbank og noen andre alternativer. 

 

Takk for all respons!

Beste for deg er vel å bruke de 2 millionene og ta opp 1 million og kjøpe leilighet. Da slipper du utgiften med å leie, da det er ganske dyrt i oslo. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...